graag advies voor trillende T-5R

Gestart door spider, 04-02-2012 14:58:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

spider

Hallo roffelaars,
Sinds de aanschaf van mijn T-5R (cream yellow) zit er een onbalans in de auto. Zowel met het zomer- als winterschoeisel. Banden zijn gebalanceerd, velgen en banden zijn nieuw en mooi rond. Onbalans voelt alsof de auto op en neer gaat. Dat doet het stuur ook (dus niet van links naar rechts). Het trillen is soms erger dan anders. Vanaf zo'n 60 km/uur begint het en is rond 120-130 km/uur het ergste. Vanaf zo'n 160 is het nagenoeg weg. Volgende week gaat de auto terug naar de verkoper. Hij zit nog in de garantie. Kunnen jullie zo op afstand zeggen waar hij het beste naar kan gaan zoeken. Ik denk zelf aan de remmerij (is wel volledig vernieuwd) of de schokdempers (zijn oud). Dit omdat de auto bij accelereren minder (geen kromme aandrijfas) en bij remmen juist harder trilt.
Groet en voorzichtig met de sneeuw.

Tacticus

Hey,

Begint hij tijdens het remmen ook erger te trillen (hoe harder je de rem intrapt hoe meer hij trilt ?)
De mijne doet dit ook, helaas, en ik heb er ook nieuwe schijven (origineel Volvo) + van die yellowstuff blokken op laten zetten.
Deze blokken zouden wat beter zijn voor de sportievere rijstijl/auto.
Ik ga binnenkort met m`n Volvo naar een bedrijf wat schijven afdraaid terwijl ze gewoon op de auto blijven zitten. (Iemand ervaring mee toevallig ?)
Qua prijs valt me het heel erg mee en proberen kan vast geen kwaad.
Mocht je er achter zijn wat jouw probleem is lees ik het wel, misschien heb ik er ook nog iets aan en zit het probleem niet in m`n schijven...

Groeten en succes...

thuur

Citaat van: spider op 04-02-2012 14:58:25
Hallo roffelaars,
Sinds de aanschaf van mijn T-5R (cream yellow) zit er een onbalans in de auto. Zowel met het zomer- als winterschoeisel. Banden zijn gebalanceerd, velgen en banden zijn nieuw en mooi rond. Onbalans voelt alsof de auto op en neer gaat. Dat doet het stuur ook (dus niet van links naar rechts). Het trillen is soms erger dan anders. Vanaf zo'n 60 km/uur begint het en is rond 120-130 km/uur het ergste. Vanaf zo'n 160 is het nagenoeg weg. Volgende week gaat de auto terug naar de verkoper. Hij zit nog in de garantie. Kunnen jullie zo op afstand zeggen waar hij het beste naar kan gaan zoeken. Ik denk zelf aan de remmerij (is wel volledig vernieuwd) of de schokdempers (zijn oud). Dit omdat de auto bij accelereren minder (geen kromme aandrijfas) en bij remmen juist harder trilt.
Groet en voorzichtig met de sneeuw.


Zijn de remklauwen ook vernieuwd?


Gr ;)

KIM

Misscien dat je het probleem met een finishbalancer (scooter) op kunt laten lossen?

UserID6342

Met de omschrijving zoals gegeven denk ik toch aan een krom wiel / hoogteslag in de banden.  Zeker omdat de trilling wisselend is.

petrolhead

Off topic.

Welkom buurtgenoot.
Naast volvobug de derde in wijk.

Een hele mooie CY verrijkt de beurt :eusa_dance:

Ik heb met o.a. Spider afgelopen jaar een zeer geslaagde wijk oldtimer event georganiseerd.

Hopenlijk kun je wat met de adviezen die je krijgt.

On topic.

Vandaag met zijn CY gereden. Eerste keer voor me in een T-5R. Wat een klasse bak.
Helaas kan ik je niet verder helpen dan eerst de naven goed schoon te maken of dat een remklauw vast zit ondanks dat ze net nieuw zijn.
Heb begrepen dat de draagarmen ook vrijwel nieuw zijn.

Naven schoonmaken en een finishbalancer wat KIM post sluit ik me bij aan als eerste te doen, daarna remklauwen checken wat thuur adviseert. Het advies van dirk342 kun je ook niet uitsluiten. Het zijn overigens wel adviezen van forummers die weten waar ze het over hebben ;)

Succes spider.


Hou je ons op de hoogte?



razorx

Ik heb het zelfde gehad als de TS, was een hoogteslag in één van de banden.
Geen garantie voor de toekomst, maar wel heel waarschijnlijk.

francois

had zelf ook een trilling van alles gedaan
wat bleek steunlager van de rechter aandrijfas was versleten
trilling was soms aanwezig en dan weer niet
wat net was of mijn stuur heen en weer ging schomelen
na de as te vervangen voor een ander was alles weg
meschien een idee


grfr

volvobug

#8
Citaat van: petrolhead op 04-02-2012 20:17:27
Off topic.

Welkom buurtgenoot.
Naast volvobug de derde in wijk.

He Charles en spider, is dat zo? Welk deel, gulden bodem, hoogkamp, sterrenberg? Leuk. Heb ik hem gezien op het oldtimerevet?

On topic: de straat ligt momenteel open, kan niet op mijn oprit of in mijn garage. Zodra dat wel kan ben je welkom voor een onderzoekje voordat je van alles gaat vervangen..

Ik zou in eerste instantie ook denken aan de banden. Heb hetzelfde met de zomerbanden, met de winterbanden nergens last van.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

petrolhead

#9
Off topic,

Ha ruud.
Ja, hij was met de zilver achtige spider uit de jaren zeventig. Gezien het aantal kan ik me voorstellen dat de alfa verdween in het geheel.

Spider woont bij mij om de hoek richting Shell en dan direkt aan de rechter kant.

Dit jaar, gezien succes, weer een oldtimer event dit jaar. Over de route ben ik aan het denken.
Ik (we) zie dan je weer we graag met de MG.


spider

Hallo buurtgenoten en andere roffelaars,

Leuk om te zien dat er zo dichtbij ook van die roffelaars zijn.Onbalans is altijnd lastig. Na een ritje in de CY door petrolhead nog geen eenduidig beeld van de herkomst van de trilling. Ook leuk om met de getunde R van Petrolhead een vlotte BMW 5 een slecht weekend te bezorgen. Wat een power!!
Toevallig contact met een medewerker van een Volvogarage gaf de volgende oorzaak: versleten schokdemper waardoor de demping tijdelijk slecht is en het wiel op en neer gaat. Zou goed kunnen omdat ik heb gemerkt dat de nivomats hun beste tijd hebben gehad. Zou dat de orzaak kunnen zijn?

volvobug

Ik heb vorig jaar met nieuwe nivomats dezelfde trilling gehad, vermoed dat het daar niet aan zal liggen. Waarom denk je trouwens dat ze niet geod meer zijn?
Als de trilling meer een 'hobbelen' in de voorkant is kunnen de voorste dempers wel verdacht zijn.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

spider

ik verdenk de nivomats omdat de auto na een nachtje slapen vrijwel helemaal door z'n hoeven is gezakt en deze bij 2 man achterin en een gastank tijdens het rijden niet meer horizontaal komt. het localiseren van de onbalans is altijd lastig, maar ik heb het idee dat het rechtsachter zit.

thuur

Citaat van: spider op 05-02-2012 09:47:13
deze bij 2 man achterin en een gastank tijdens het rijden niet meer horizontaal komt.

Je kunt wel blijven posten op het forum, maar als de auto niet meer omhoog komt zul je dat toch eerst moeten verhelpen :D

Overigens kan een Nivomat behoorlijk trillen. Als je goed kijkt vind je misschien nog sporen van lekkage.


Gr ;)

spider

Zo daar ben ik weer. Was een beetje druk zo vlak voor de wintersport. Met werk en auto die nog een tot de dag voor vertrek bij de dealer stond. Hij heeft ons prima naar de wintersportbestelmming gebracht. Kon het moderne spul op de autobahn meer dan bij houden. Dat was aan het lpg-verbruik ook goed te merken (1:6,5).  Het trillen is een stuk minder geworden. De vervanging van de zwaardere veren door de standaard veren die bij de nivommats horen zal daar veel aan hebben bijgedragen. Helemaal weg is het niet, maar voorlopig wel acceptabel. Wat wel weer bijzonder is, is dat de automaat een low (first gear) en een 3-gear-stand heeft. In de ene alleen de eerste versnelling en de in de tweede stand de eerste drie versnellingen. Beide niet optimaal. Dus vandaag veel bijremmen bij een 15km lange afdaling. Terug bij het huis een flink stinkende en rokende rechter voorrem.  Vreemd omdat de schijven allemaal vers zijn. Lijkt mij ook niet helemaal zoals het hoort. En waarom alleen de rechter voorrem?