DOP T-5R Estate

Gestart door marc-850, 08-02-2012 13:36:53

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

Gave wagen, mooie kleur en alleen een paar kleine dingen.
Uitlaatpakking is gewoon onderhoud op die leeftijd  ;)

marc-850

Citaat van: V70geRwin op 06-08-2018 14:26:33
Gave wagen, mooie kleur en alleen een paar kleine dingen.
Uitlaatpakking is gewoon onderhoud op die leeftijd  ;)

Beetje onderhoud ben ik niet vies van.
Maar buiten die uitlaatpakking en de 2 draagarmpjes, is-ie verder tip-top in orde.  :eusa_dance:

Ferry

Citaat van: marc-850 op 04-08-2018 16:01:46

En de 850 T-5R? Die mag voorlopig even uitrusten. Daar moet ik ook nog een één en ander bij aanpakken, maar dat kan ik mooi de komende tijd op mijn gemak gaan doen.

Dan zien we vast een heerlijk uitgeruste 850 T-5R op de DOP meeting 30 september  ;) :eusa_dance:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,87863.msg1780217.html#msg1780217
'96 - Volvo 850 2.5 Estate aut. - Dark Olive Pearl - 16" Perfo - 240.000km
'98 - Volvo C70 coupe 2.5T - Dark Olive Pearl - 17" Canisto -
164.000km

BBS

Mooie wagen Marc! Zo vind je ze heden tendage niet zoveel meer heden ten dage!
Volvoloos....

marc-850

Citaat van: Ferry op 06-08-2018 21:21:59
Citaat van: marc-850 op 04-08-2018 16:01:46

En de 850 T-5R? Die mag voorlopig even uitrusten. Daar moet ik ook nog een één en ander bij aanpakken, maar dat kan ik mooi de komende tijd op mijn gemak gaan doen.

Dan zien we vast een heerlijk uitgeruste 850 T-5R op de DOP meeting 30 september  ;) :eusa_dance:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,87863.msg1780217.html#msg1780217

Ben toch bang dat hij dan nog steeds geschorst staat. Maar vele mensen hier kennen de auto al, hoor...  ;D
Misschien kom ik dan wel ff langs met de V70. Ga ik lekker in een verdom-hoekje staan...

marc-850

Alles kan kapot...

Maar meestal ook weer gemaakt worden...

Uit een roerhoutje, een plaatje gezaagd.

Daarna vastgezet met tape.

Gaatje geboord van 4,5 mm, en daar een afgezaagd imbussleuteltje ingezet. Zorg wel dat het sleuteltje redelijk ver naar buiten zit, omdat je anders de eindkappen niet ver genoeg naar binnen kan duwen als je deze in de auto plaatst.

Daarna zet je de veer op spanning door het imbussleuteltje te draaien, totdat je een redelijke weerstand voelt. Dan het sleuteltje tegenhouden met een schroevendraaier o.i.d. en het eindkapje erop schuiven.

Kijk alleen uit dat je het sleuteltje niet te vroeg loslaat, dit kost je wat vel van je vingers (sprak hij uit ervaring  :-\).

marc-850

Remklauwrevisie

Vanwege piepende (achter)remmen had ik besloten de complete remmerij eens goed te reviseren. Daarvoor heb ik een complete set gebruikte remklauwen aangeschaft.
Als eerste alles laten stralen. De oude ontluchtingsnippel en de zuiger heb ik daarvoor laten zitten, en een bout in de plaats waar de remleiding komt. Dit alles om geen straalmiddel in de klauw te krijgen en de cylinderwand niet te beschadigen.

Inmiddels waren ook alle bestelde onderdeeltjes binnen. Bevestigingsbouten, ontluchtingsnippels met dopjes, glijpennen, beugels, revisiesetjes voor/achter... alles.
Geen gedoe met oud spul, maar lekker alles nieuw.

Inmiddels had ik alle onderdelen 3x gespoten met Hammerite hittebestendige lak, kleur mat grijs. Daarna bedacht ik dat het misschien ook mooi zou zijn om alle remdelen geel te spuiten, dus een spuitbus Motip Caliper Paint gehaald. En dáár ging het dus even mis  :eusa_think:. De Motip verf dekte zelfs na 3 x nog steeds niet mooi op de Hammerite. Toen was ik het zat, en wilde ik het overspuiten met de Hammerite. Helaas: dat gaat inwerken op de Motip  :eusa_doh:. Gelukkig had ik alleen de 2 brackets nog maar gedaan, dus die heb ik uiteindelijk opnieuw laten stralen.

Maar achteraf gezien was dat matgrijs ook niet helemaal naar mijn zin, dus daarna alles nog 2x gespoten met Hammerite zilvergrijs (ook hittebestendig).
Met als uiteindelijk resultaat:

Hopelijk a.s. zaterdag tijd om de boel te monteren.

volvobug

Geen halve maatregelen, dat is duidelijk! Mooi werk.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

marc-850

Het hele zwikkie gemonteerd vandaag:

Mijn werkplek  :D.

Helaas kwam ik deze ook nog tegen. Afgescheurde stofhoes van de binnenste homokineet rechts  :evil:.

de Boeing

Verse remmen, nice nice

En voor een DOP vind ik een warme kleur (ze lijken beetje bronskleurig op sommige foto's) wel mooi contrasteren  :)

Citaat van: marc-850 op 04-10-2018 20:14:45
Remklauwrevisie

Wat zijn die 4 plaatjes links op deze foto?

marc-850

Naar aanleiding van de foto's van de dorpels van Mathijs., heb ik vandaag (met enig angst en beven  :eusa_shhh:) de dorpelkappen er ook eens afgehaald.
Aan beide zijden zagen de dorpels er aan de onderkant nog vrij netjes uit, op wat bladderende verf en vliegroest na:

Maar aan de bovenzijde ben ik toch wat laswerk tegen gekomen. Aan de bijrijderskant een minuscuul gaatje:

Aan de bestuurderskant waren de gaatjes wat groter...

Ter hoogte van de achterdeur:

Ter hoogte van de voordeur:

Gelukkig valt het allemaal nog mee. Dat kleine gaatje rechts kan hopelijk zo worden dichtgelast, aan de betuurderskant moet ik de slechte stukken uitslijpen en nieuwe plaatjes inmaken. Dan alles goed kaalschuren en in de tectyl zetten.

Mathijs.

mooi werkplekje zo!

aii toch ook roest.. alleen dan weer op een totaal andere plaats, vgm is de plaats waar jij roest hebt ook meer voorkomend bij 850's dan waar ik de gaten had zitten.
ik denk dat je het kleine gaatje beter ook even kunt uitslijpen, dan kom je er achter dat al het materiaal om het gaatje ook erg slecht is (eigenlijk allen maar roest is) en dus ook bijna niet te lassen

de Boeing

Hmmm, wordt hier toch wel kriebelig van (al die roest).

Hoe kunnen die sierlijsten onder de deuren eigenlijk los (gewoon lostrekken?) En om de dorpels weg te nemen moet je wellicht de onderste bumper popnagels uitboren?

En voor zo een sleutel 'schuurtje' zou ik inderdaad ook tekenen...

Mathijs.

Citaat van: de Boeing op 07-10-2018 20:15:12

Hoe kunnen die sierlijsten onder de deuren eigenlijk los (gewoon lostrekken?) En om de dorpels weg te nemen moet je wellicht de onderste bumper popnagels uitboren?

jaa zitten met een soort dubbelzijdig tape vast. wel voorzichtig mee zijn dat je ze niet knikt.
pompnagels moeten er idd uit, en dan zitter er nog 14 klipjes die je moet verwijderen, 7 onder aan en 7 onder de sier lijsten

marc-850

Citaat van: Mathijs. op 07-10-2018 21:24:18
jaa zitten met een soort dubbelzijdig tape vast. wel voorzichtig mee zijn dat je ze niet knikt.
pompnagels moeten er idd uit, en dan zitter er nog 14 klipjes die je moet verwijderen, 7 onder aan en 7 onder de sier lijsten

Yep. Die clipjes zijn lastige. Het makkelijkste is om het 'pinnetje' naar binnen te tikken, dan wip ze er zo uit. Zo heb ik het ook gedaan. Misschien zijn de clipjes nog te hergebruiken, als je de staafjes nog terug vindt. Maar ik ga er van uit dat deze nog wel te bestellen zijn bij de dealer?

Je moet aan de voorzijde de onderste 3 popnagels uitboren, waarmee ook de spatlap en modderkuip vast zitten.