motor start niet meer, injectieprobleem? opgelost

Gestart door Dirkie, 25-03-2012 10:24:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirkie

Mijn 1994 850 20V start niet meer. Tot nu toe deed hij het probleemloos. Ik had hem een paar dagen eerder verplaatst in de straat. Dom, ivm erg rijke start is er een risico op verzuipen. Hoe dan ook, ik startte hem, ik schat in dat elke cilinder 1x ontbrandde en toen ging hij uit. Dus starten>lopen, was normaal als altijd, hij sloeg alleen vrijwel direct weer af. Een tijdje doorstarten leverde niets op. Accu eruit en opgeladen en later weer opnieuw proberen. Een tijdlang (minuut) geprobeerd te starten met gas vol open in de hoop dat een eventueel verzopen motor weer tot leven zou komen.  En weer niet starten dus. Ik heb het eea bekeken en de voorlopige conclusie getrokken dat er geen benzine wordt geinjecteerd. Waarom denk ik dat?
- bougie vonkt prachtig
- bougies lijken niet nat te worden
- uit ventieltje op injectierail komt benzine
- ik hoor iets draaien achter in de auto en onder de motorkap. Achter is ongetwijfeld benzinepomp. Voor een pompje voor retourleiding? Benzinepomp is trouwens pas 6 maanden oud.
- bij dat pompje zit een slangetje naar iets in het midden van de injectierail. Is dat de vacuumleiding waar geen benzine in mag zitten? De slang is droog in ieder geval.
- ik heb nog wat aan de relais gezeten in de hoop op een slecht contact. Bij de fan zit een relais wat geloof ik te maken heeft met lambdasonde. Op de 2 rode draden staat 12 volt in ieder geval.

Verder misschien belangrijk om te weten: het alarm heb ik er uit gehaald. Het grote dubbele zwarte relais is eruit en ik heb 2 pennen doorverbonden. Dat werkte probleemloos.
Ik had een week of 3 geleden een kapotte accu. Die conclusie trok ik niet direct en vermoedde elektrische problemen. Ik heb toen het schopbord aan de bestuurderskant verwijderd. Ik heb dit bord teruggezet en daarna had ik het probleem. Het is dus niet uitgesloten dat er iets niet goed vast zit. Maar overal aan zitten levert niets op en ik weet ook niet of er een specifieke stekker of relais waar ik naar zou moeten kijken.

En nu de vragen:
- hoe kom ik erachter of de injectoren werken?
- zijn er sensoren die ik nog moet controleren en hoe/waar doe ik dat?
- is er iets achter het schopbord waar ik naar moet kijken?


thuur

Citaat van: Dirkie op 25-03-2012 10:24:41
- bougies lijken niet nat te worden

Hoezo 'lijken'? Met aannames kun je geen diagnose stellen. Vooralsnog denk ik dat ie gewoon verzopen is. Kun je de auto niet aanslepen?


Gr 8)

Dirkie

Tja, lijken was misschien niet goed gekozen. De bougies zijn in ieder geval niet kletsnat. Ik heb ze er allemaal uitgehad, schoongeborsteld en weer teruggezet. En verzopen klopt ook niet met aanvankelijk op alle cilinders lopen en dan afslaan. Verder verbaast het me ook dat in 1x alle cilinders tegelijkertijd verzuipen. En dat daarna geen enkele cilinder nog een teken van leven geeft.

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Dirkie

Sensoren? Sensoren! Het was even zoeken, maar eea gevonden. Ik stond klaar met de camera om de verwachtte reeks foutmeldingen vast te leggen. Maar niets.  :eusa_wall: 1 1 1
Wat zijn de opties? Ondanks dat ik een dikke blauwe vonk zag overspringen wil ik niet de ontsteking uitsluiten. Met alles wat ik totnutoe heb gezien denk ik allereerst aan een brandstof probleem. Ervaring leert echter dat je er wel eens naast zit en dat bovendien een nieuwe bougie wonderen kan verrichten. (hoewel die wonderen in het brommertijdperk het allergrootst waren)
Is er behalve een setje nieuwe bougies nog ander laaghangend fruit? Die ene stekker, zekering, relais die altijd loszit of half kapot kan?

grijzev70tdi

Relais 103 lijkt me niet, die sluit de pomp af als ik me niet vergis. Spanning op de injectoren heb je als het goed is ook altijd, maar heeft ie ook massa (word massa geschakeld)?
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Jack v

je hebt het onderbrekingsrelais verwijdert. Welke polen heb je doorverbonden?

Haal gewoon even een relais 210 of kijk even op de sloop. Mijn vermoeden is dat daar de fout zit.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

-D©©©L-

Hoe hoog is de benzinedruk ?  
En het vervangen van die brandstofpomp, heb je dat zelf gedaan ?

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Dirkie

Benzinepomp is vervangen in de week dat ik hem kocht. Niet door mij maar door de (garage van) de vorige eigenaar. (6 maanden geleden)
Relais 210 is die van het alarm toch? Dat heb ik er in november uitgehaald en sindsdien heb ik probleemloos gereden. De draadbrug die ik heb geplaatst zit nog steeds stevig vast.

Hoe achterhaal ik de benzinedruk? En is dat ook niet iets dat bij het uitlezen van sensoren naar boven moet komen? Of verwacht ik daar dan weer teveel van?

En massa? Waar moet ik meten? Is er een massakabel die snel/regelmatig stukgaat? Gaan er niet meer dingen mis met massaproblemen? Dus zijn er andere symptomen waar te nemen?

-D©©©L-

#11
Benzinedruk is te meten via het ventieltje op de rail. Je kan een (wegwerp) mechanische bandenspanningsmeter gebruiken om te meten, mooier is een natuurlijk een brandstofdruk meter.
De druk moet minimaal 3 bar zijn, en na het afschakelen van de pomp moet deze druk nog zeker een half uur blijven staan.


Waarom het advies dit na te zien ?
Je zal niet de eerse zijn waarbij tijdens de vervanging van de brandstofpomp er een stuk universele brandstofslang -in- de tank gebruikt is om te verbinding tussen de pomp en de aansluiting op het pomphuis te maken. Dit gaat niet zo lang goed; dergelijke slang is alleen aan de binnenzijde benzine bestendig en niet geschikt voor onderdompeling. De buitenmantel lost dan op en de weefsel versterking laat los, met een lek (en dus drukverlies) tot gevolg.
Ik weet 't het is een "long shot" maar wel een simpele drukmeting waard.

NinaPaul

gasklep positie sensor, ik noem maar wat.

Heb hem zelf vervangen nadat mijn motor niet meer na een seconde starten wilde aanslaan.
(Zoekwerk en meten heeft toen uitgewezen dat het deze sensor was, zaten ook geen foutcodes in, maar of hij dan ook helemaal niet wil starten bij een defect hierin
kan ik je niet zeggen)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Dirkie

Het lijkt de benzinedruk te zijn. De meter komt niet verder dan 1 bar. Hoewel ik niet helemaal zeker ben dat de meting met bandenspanningsmeter helemaal goed is lijkt 1 bar me toch aan de lage kant. Morgen de tank maar openen dus.
Gaskleppositiesensor is weinig bijzonders aan te zien. Gemeten heb ik nog niet. Ik moet eerst achterahalen wat ik precies kan en moet meten.
Wat hoop ik dat het die benzineslang is. Het toeval wil dat ik met de motor iets soortgelijks heb gehad. Verteerde benzineslang, hier wel aan de binnenkant. Slechts 1 tot 2 jaar oud. Ik kreeg daar het idee dat de klassieke slang, met geweven buitenkant, niet geschikt is voor moderne brandstof. Het zou me niets verbazen als de huidige benzine meer materialen oplost dan de "ouderwetse" benzine.

Dirkie

De slang in de brandstofpomp is het ook niet. Pomp heb ik eruit gehaald, slang ziet er prima uit, van binnen en van buiten. Geen enkel spoor dat hij niet tegen benzine zou kunnen. Geen enkele beschadiging te vinden. Dus a: druk meten met bandenspanningsmeter is niet meer dan een indicatie, of b: het brandstoffilter zit dicht bijvoorbeeld. Ik geloof alleen niet dat het filter van het ene op het andere moment verstopt raakt.

Uit pure wanhoop de bougies vervangen. Maar hij doet het nog steeds niet. Het lijkt overigens wel of hij toch een beetje mee werkt. Dus een beslist geen echte ontbranding maar er gebeurt wel iets. En dat dan bij plankgas.

Wat nu? Dan moet het wel een sensor zijn.  ??? Ondertussen wil ik alles wel geloven. Sinds mijn eerste brommer kon ik niet meer zolang mijn voertuig niet begrijpen.  :eusa_wall:

Dus, gaskleppositiesensor. Dat leek makkelijk, maar met wat voor boutjes zit deze vast? Je kan het net niet zien en zowel inbus als torx passen niet erg goed. Er zit nog een lange sensor in het luchtkanaal gestoken. Is daar nog iets mee te doen? Zijn er sensoren die je los kan trekken terwijl dan de auto nog wel zou kunnen starten? Of kortsluiten, wat dan ook. Om in ieder geval iets te kunnen testen en duidelijkheid te krijgen waar ik het moet zoeken.