The Big Red One

Gestart door Shockwave, 12-04-2012 19:50:52

Vorige topic - Volgende topic

Shockwave

Ondertussen staat de auto bij mij op de stoep. En ik ben er zeer blij mee :)  Dit is echt 25x meer auto dan de toch niet verkeerde 460. Zo een paar dingen die mij opvallen:
-Als ik de motor aanslinger slaat er ook echt een motor aan, daar zit echt een ziel in. En dat geluid dan :-)
-De stoelen gaan zeer gemakkelijk door de rails, bij de 400 serie moet er iemand op de stoel zitten wil je verschuiven.
-Het interieur is stil, geen vaag piepje hier en kraakje daar
-Zeeën van ruimte, stoel op achterste stand en je kunt helemaal gestrekt (ben 1.86)
-Schakelen gaat erg soepel.
-Verbruik valt me mee: De eerste dag heb ik er gelijk zo'n 355 km mee gereden, met een verbruik van 1:11.5

Ondertussen is er bij de dealer het volgende onderhoudt gebeurd:
310428 - 18 April 2012.
1. D-riem
2. Riemspanner
3. Spanrol
4. Element
5. Getande riem leidwiel vervangen
6. Poelie
7. V-snaar
8. XX pakking
9. Wyns ivm kleppen tikken

In de meivakantie bestel ik het volgende pakket op fcpgroton.com
http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/14138/nm/Volvo_850_Non_Turbo_Tune_Up_Kit_

Is dat een goed idee?

Tot slot nog een paar pics. Ik ga binnenkort nog wel even een leuke fotolocatie zoeken.

Zo lux was de 460 niet:p

Slijtageplek wang bestuurdersstoel:

Interieur voor:

Achterkant:

Close-up achterkant, er zit een beetje roestvorming:

UserID6342

Leuke auto hoor en weer een Alter I erbij op het forum.  Wat voor kleurnummer is je auto ?  Volgens mij heb ik hier nog een goede achterklep, zonder roest, liggen in dezelfde kleur 414.

grijzev70tdi

Pff ik ben me toch ff jaloers op dat interieur  :eusa_shifty:
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Shockwave

CiteerLeuke auto hoor en weer een Alter I erbij op het forum.  Wat voor kleurnummer is je auto ?  Volgens mij heb ik hier nog een goede achterklep, zonder roest, liggen in dezelfde kleur 414.
Mijn kleurnummer is idd 414. Ik ga echter eerst zelf schuren en spuiten. Mocht dat niet bevallen dan stuur ik je wel een pm. Vrijdag hebben we namelijk onze s70 gespoten die roest had langs de randen van de deur, en het resultaat was echt mooi. Ik verwacht eigenlijk dat de 850 lak veel meer verschoten is, en dus een slechter resultaat. Maar we zullen zien.

CiteerPff ik ben me toch ff jaloers op dat interieur
Creme verf en kwast?  ;D

Gisteren (4 Mei) is de auto uitgelijnd. De auto trok lichtjes naar rechts, zodat ik naar links moest sturen om rechtdoor te gaan. Het was niet veel, maar genoeg om storend te zijn, dus uitlijnen. Ik dacht dat het allemaal wel mee viel, maar 1 wiel werd in de eerst instantie niet herkent door de computer doordat deze té scheef stond :eusa_eh: alsdus de monteur. Anyway, hij rijdt nu weer lekker.

Verder de auto op de brug gehad (voor het eerst sinds de aankoop) en de bodem geïnspecteerd + reminrichting (ivm ABS probleem).
Het blok is echt mooi droog van onderen. Ook de versnellingsbak lekt nog geen druppeltje olie. Ashoezen e.d. zijn nog mooi heel, zonder scheurtjes en lekkages. De enige roest die ik aantrof was de trekhaakbalk. Dus daar al het roest vanaf gehaald en getektyleerd. Het zit weliswaar niet op een opvallende plek, maar het staat toch beter ;)

De afvoerkanaaltjes van water naast de kofferklep waren ook redelijk volgelopen met vuil. Alles zo goed en kwaad als het ging schoongemaakt en rondom in gespoten met blanke tektyl.

Ook heb ik het grootste deel van de bovenkant van het motorblok schoongemaakt en ben ik begonnen met het polijsten van het inlaatspruitstuk. Foto's daarvan post ik binnenkort.

Tot slot heb ik het complete OBD1 systeem uitgelezen. Dat gaf het volgende resultaat:
A2: 1-1-1 = brandstofsysteem in ordnung
A3: 4-4-4 = Stroomvoeding naar de kleppen in het hydraulische aggregaat ontbreekt
A5: 3-1-4 = ????
A7: 1-1-1 = geen storingscodes instrumentenpaneel
B2: 1-2-2 = Geen signaal of snelheid is niet boven de 35 km/u geweest. (Het eerste is het geval, ben bezig de oorzaak op te sporen).

Shockwave

Gisteren nodigde het zonnetje echt uit om aan de auto te gaan werken, dus dan ga je aan de auto werken.

Ik had nog een pakket klaar liggen bestaande uit:
-bougies
-bougiekabels & bobinekabel
-rotor en verdeelkap

Mijn werkplek:

Eerst maar is de hele mikmak die in de weg zat gedemonteerd:

Bougiedeksel eraf gehaald, waarna de bougies er nog redelijk eenvoudig uitgingen. Ik zeg 'eenvoudig', want bij de S70, die gelijk ook nieuwe bougies moest krijgen waren ze niet los te krijgen...
Mijn bougies zagen er zo uit, kan iemand nog wat zeggen over de kleur?

De verdeelkap had het volgende interieur:

En de oude en nieuwe rotor (de oude was echt aan het einde van z'n latijn):

Gelijk de bovenkant van het blok maar schoongemaakt:

Tot slot, moet de bovenste motorsteun vervangen worden? Er zitten wat scheuren in het rubber.

850t5sound

Goed bezig kerel, heb ik ook meteen gedaan bij mijn auto.
Je merkt het niet sterk, maar het moet gewoon in orde zijn.
Maar vaak word dat gedeelte overgeslagen :eusa_silenced:,
en dat kan zeker 's winters voor problemen zorgen.
Check gelijk je vacuumslangen als alles toch aan de kant ligt :P
De kleur van je bougies is wel aardig hoor, je kan voor de
leuk de elektrode afstand nog even meten, moet ong 0.7 zijn
geloof ik voor jouw auto.
En die motorsteun is al vaker mee gekloot zo te zien.
http://www.europeantuningshop.nl/index.php?route=product/product&path=1663_1668_1836&product_id=5299
Kom je auto maar een keer showen haha.

Mzl,

Jaap

peteRRR

http://i49.tinypic.com/3531mr8.jpg

Te zwart is niet goed te wit ook niet,koffiebruin is een goede kleur voor de bougie en de verbranding.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Shockwave

CiteerCheck gelijk je vacuumslangen als alles toch aan de kant ligt
Heb ik gedaan. Kon zo snel geen slechte kabels ontdekken. Maar aangezien mijn cruise control het niet doet, moet de boel toch nog een keer los voor de vacuumpomp vervangen/controleren, en mag de boel nog een keer helemaal los en zal ik het nog eens gedetailleerd inspecteren. En dan koop ik trouwens gelijk wel een lading vacuumslangen in een leuk kleurtje ;D

CiteerEn die motorsteun is al vaker mee gekloot zo te zien.
Haha, ik vond hem er in iedergeval niet zo fris uitzien. Er komt als vervanging idd een andere kleur in, en blauw is wel precies de kleur die ik hebben wil, dus thanx voor de tip.

CiteerTe zwart is niet goed te wit ook niet,koffiebruin is een goede kleur voor de bougie en de verbranding.
Bedankt voor dat plaatje! Dat zijn nog eens plaatjes waar je wat aan hebt :eusa_clap:

Shockwave

In mijn dashboard wil ik graag een dubbel din SC radio. Ik dacht eerst, dat is een questie van plug en play, maar het lijkt erop dat ik een compleet nieuw middenstuk voor mijn dashboard nodig heb.
Op de foto hieronder kun je zien dat de ruimte waar de dubbel din in zou moeten verdeeld is in 2 vakjes: 1 voor de 1 DIN radio die er nu in zit, en daaronder 1 vakje voor CD's e.d. Het schotje tússen die 2 vakjes lijkt 1 geheel te zijn met het dasboard. Ff een schotje er tussenuit halen zit er dus niet in. Kan iemand mij vertellen of ik een ander dashboard nodig heb of dat er andere oplossingen zijn?

big ben

Din bakje kun je er uit halen en dan het middenschotje er tussenuit zagen, klein randje laten zitten (meen ik)  :eusa_think:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,31613.0.html

Shockwave

Ondertussen is dit blogje wel weer toe aan een update:

Houtinleg in de auto heb ik altijd erg mooi gevonden en via marktplaats vond ik toevallig een mooi setje voor een zacht prijsje, met het volgende resultaat:

Omdat ik de 850 nogal log vind sturen vergeleken met mijn vorige auto, een 460, heb ik een VPB aangeschaft via een forumlid:

Ook heb ik een schroefset gekocht voor de voorzijde. Niet dat ik plannen heb om de auto sterk te verlagen. Een centimeter misschien ofzo. Ik wil eigenlijk een iets strakker sturende 850 hebben en hoop dat deze veerpoten daaraan bijdragen.

Verder een gasklephuis van een 960 aangeschaft:

En nieuwe vacuumslangen via Rica:

En tot slot nog een spoiler, die nog wel gespoten moet worden overigens:

Ik heb genoeg onderdelen verzameld om voorlopig te vermaken. Alleen nog even wat pakkingen kopen om de carterventilatie te reinigen.

beunmaat

Aah, jij hebt ook het "niersteen-vergruizende-schroefset" gekocht. Ik heb hem ook onder mijn t5r zitten.
Lekker afritten nemen met 180, alleen klinkerweggetjes zijn waardeloos.
Je moet aan de voorkant wel wat aanpassen aan die aluminium schoteltjes, anders zet je enorme krachten op het buisje in je veerpootrubbers.

Shockwave

Haha, dat is dus de bijnaam van dat schroefsetje ;D

CiteerLekker afritten nemen met 180
Dat klinkt alsof ook het stuurgedrag met het schroefset verbeterd, en dat is precies mijn bedoeling ;)

CiteerJe moet aan de voorkant wel wat aanpassen aan die aluminium schoteltjes,
Hoe bedoel je precies? Het is de 1e keer dat ik een schroefset ga gebruiken ipv gewone veerpoten...

beunmaat

je originele veerpootrubber moet je hergebruiken Om er voor de zorgen dat die aluminiumschotels je veerpoot rubber niet slopen moet je het gat wat in die schotels zit uitvijlen totdat het metalen busje in je originele veerpootrubber zit door dat gat heen valt.

Zo verdeel je de kracht van de veer en schokdemper geheel over het rubber en niet alleen over het metalen busje.
Als je dit niet doet, dan drukt de veer en schokbreker het metalen busje door het rubber heen naar buiten, met als gevolg dat je om een nieuw veerpootrubber kan.

Beetje lastig uit te leggen, maar je ziet het wel als je het spul monteerd.

Shockwave

Thanks voor de uitleg, het forum bewijst zijn waarde weer eens :eusa_clap: