The Big Red One

Gestart door Shockwave, 12-04-2012 19:50:52

Vorige topic - Volgende topic

Shockwave

Zo, vandaag druk bezig geweest met voorbereidingen om de carterventilatie te repareren en spruitstuk klaargemaakt voor montage van een gasklephuis van een 960.

Na veel gezeur vanochtend de injectoren losgekregen, zaten echt muurvast. Uiteindelijk schoten 4 van de 5 eruit. Nummer 5 bleef steken in het spruitstuk. De benzine goot vervolgens uit de injectorrail, ik zag de euro's wegsijpelen....  ;)
Snel de injector eruit getrokken en zo goed en kwaad als het ging weer teruggeduwd in de injectorrail. Gelukkig heb ik al nieuwe o-ringetjes besteld.

Tevens kwam dit ringetje uit de injectorrail vallen, ik neem aan van de injector die bleef steken in het spruitstuk?

Vervolgens gedoe rondom gasklep gedemonteerd, de gasklep zag er aan de accu zijde zo uit:

En aan de andere zijde zo:

Kan iemand nog een oordeel geven over de toestand van de motor/carterventilatie aan de hand van de kleur van de gasklep? Of werkt dat niet zo?

Tijdens de demontage trof ik 2 slangen aan die niet waren aangesloten, deze, wat is de functie hiervan?:

En deze, die volgens mij aan het gasklephuis vast moet, maar het bochtje is zwaar poreus, wat is de functie daarvan?:

De olieafscheider ziet er vervolgens zo uit:

Het 'hele' blok zo:

En nog even de cilinders afgedicht voor de nacht:

Nou nog even uitvogelen waar en welke onderdelen ik moet gaan halen, wat al wel gehaald is:
-Pakking gashuisklep
-Pakking spruitstuk
-2 kleine rubberslangetjes
-Paar meter blauwe vacuumslangen van ET
-1 setje van 5 O-ringen voor de injectoren

Ik moet echter nog een aantal slangen hebben die geen vacuumslangen zijn, waaronder de slang op de foto. Kan iemand mij vertellen hoe dat ding heet?

Shockwave

En vandaag even de laatste restjes gedemonteerd. Morgen komen als het goed is nog een paar onderdelen binnen en ligt mijn bestelling bij de volvo-dealer op mij te wachten.

Olieafscheider eruit, tonnetje ziet er zo uit:

Onderste opening in het blok voor de olieafscheider is toch redelijk dichtgeslibd. Ik heb die troep ondertussen verwijdert, het was gewoon hard! Geen poreuze oliebende ofzo, maar echt aangekoekt.

Het bovenst gat in het blok voor de olieafscheider zag er zo uit, amper troep in gekomen.

Leuk feitje bij de volvo-dealer:
-Ik wil graag de olieafscheider van een 850 uit '92 kopen.
Die heeft zo'n 1,5-2 weken levertijd en de prijs is 62 ex btw meneer.
-En hebben jullie ook de olieafscheider van een alter 2?
Die heb ik morgen binnen en kost 21 euro.

Dus ik ben voor de alter 2 olieafscheider gegaan. Daarnaast de bijhorende slangen besteld voor iets van 24 euro.
Morgen alles ophalen bij Henk Scholten Ede.

850 T5 Freak

Goed bezig! Je kan wel zien dat de carterventilatie slangen al enige tijd niet meer vast zitten op hun plek  :eusa_shifty: succes met montage verder!
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

850t5sound

Netjes kerel!!
Ben heel benieuwd hoe die gaat lopen als hij af is;)
Ik vond het nog een aardige klas, je moet er ook lekker de tijd voor nemen
als je ook gelijk alles netjes en schoon wilt maken.
Ik ga ook weer lekker wat klussen aan mn 850 deze vakantie.

Mzl

850t5sound

Wat voor verschil zit er trouwens tussen alter 1, alter 2?

Wout309t

Extra aansluiting bovenop dacht ik.
2011 V70 2.0T R-Design MT

UserID6342

Klopt, er loopt bij een alter 1.5 eigenlijk al, een slang van de olie-afscheider naar bovenop het kleppendeksel toe.  Deze kun je, als je een alter 2 afscheider hebt, afdoppen op het potje zelf.  Heeft verder geen invloed.

The Volvoboy

Mooie 850 en goed bezig! Ik zeg origineel houden! :)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Shockwave

CiteerMooie 850 en goed bezig! Ik zeg origineel houden!
Dat is aan de buitenkant in iedergeval de planning, motorisch niet: daar komt een 960 gasklephuis, VVIS tuning, blauwe vacuumslangen en dingen die nog in de toekomst verborgen liggen ;)

CiteerDeze kun je, als je een alter 2 afscheider hebt, afdoppen op het potje zelf.
Waarmee kun je dat gaatje trouwens goed afdoppen? Ik ben langs de plaatselijke automaterialenzaak en de bouwmarkt gegaan, maar niemand had een fatsoenlijk rubberdopje. Uiteindelijk maar rubberdopjes gekocht die je onder een stoelpoot kan doen en een bijhorende slangklem geregeld. Maar kan dat niet op een betere manier? Of is het zo goed genoeg?

CiteerNetjes kerel!!
Ben heel benieuwd hoe die gaat lopen als hij af is;)
Ik vond het nog een aardige klas, je moet er ook lekker de tijd voor nemen
als je ook gelijk alles netjes en schoon wilt maken.
Ik ga ook weer lekker wat klussen aan mn 850 deze vakantie.
Ik ben ook heel benieuwd! Ik werk zo zorgvuldig mogelijk, label sommige slangen die ik loshaal en alle losgehaalde boutjes liggen ook gesorteerd met een briefje erbij waarvan ze zijn. Maar je zult zien dat ik met terugmonteren ergens een slangetje vergeet vast te maken ofzo :eusa_wall:
Maar de vakantie is ideaal voor dit soort klussen. Auto op de stoep uit elkaar halen, geen tijdsdruk, geen andere werkzaamheden, en lekker rustig sleutelen, this is the life ;D

Shockwave

En deel 2 tegelijk het laatste deel van de carterventilatie vervangen.

Olieafscheider gemonteerd. 1 opening afgedopt door er eerst een rubber op te lijmen. Vervolgens een stoelpootdop erover en het geheel afgesloten met een slangklem.

Daarna spruitstuk terug gezet. Ging heel wat makkelijker dan eraf halen aangezien ik nu wist waar alle bouten zaten en het juiste gereedschap had klaarliggen....

Vervolgens heb ik een 960 vlinder gedemonteerd en deze in het gasklephuis van mijn 850 gezet.
Hieronder de 2 vlinders nog even met elkaar op de foto:

Het motorblok en alle omringende onderdelen waren trouwens wel gigantisch smerig. Nooit schoongemaakt lijkt het zo. Neem bijvoorbeeld de slang van het luchtfilter naar het gasklephuis, hier kon ik het vuil er met een schroevendraaier vanaf schrapen :P En dat was geen op zichzelf staand geval, de meeste onderdelen in mijn blok hadden wel iets dergelijks.

En de vlamdover zag er als volgt uit:

Kerstboompje was weliswaar niet heel vuil, maar alle troep er minitieus uit verwijderd met een naald.

Evenals de 2 kleine openingetjes in het gasklephuis doorgestoken.

Mijn belangrijkste stuk gereedschap, een krom geslagen sleutel 10 om het spruitstuk eraf te krijgen ;D

Hoe het blok er nu uitziet:

En hoe het eruit zag tijdens de aankoop in Maart jongstleden:

Toen kwam het cruciale moment om na 2 weken stilstand de sleutel weer om te draaien en kijken of de motor er zin in had. Gelukkig had ik me voor niets zenuwachtig gemaakt, het was gelijk aanslaan en gaan ;D Net al een klein rondje gereden en zometeen even een rondje maken op de snelweg.

Ik moet zeggen dat ik het verschil tussen de oude en nieuwe gasklep gelijk voel, het gaspedaal hoeft nog maar heel licht aangeraakt te worden om te auto te laten rijden. Voorheen moest ik toch echt een dot gas geven om er beweging in te krijgen ;)

Overigens hoor ik onder de de vacuumtoren wel gesis vandaan komen, het lijkt alsof daar lucht stroomt. Mijn vraag: hoort er onder de vacuumtoren nou een rubber te zitten ofzo? Ben ik iets vergeten terug te monteren?

Julian

Netjes zo :D Wel nog ff een groene KVS dop he ;D
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

Shockwave

Die groene KVS dop is dat een soort cult object, of wat is daar zo bijzonder aan?  :eusa_think:

The Volvoboy

De grijze willen nog wel eens scheuren, maar als ie nog goed is, lekker laten zitten ;)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Marty__Mouse

Ik heb ook een groene, maar vind dat mintgroen minder mooi dan grijs... Het is maar goed dat ik niet teveel onder de motorkap kijk! ;D

Overigens erg knap gefixt Shockwave!! Motorruimte ziet er weer spik en span uit!

Ben benieuwd of en wanneer ik aan de beurt ben voor de carterventilatie.. Ik zal dan zeker hier op het forum om hulp vragen.. :D
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Broabander

Scheelt die 960 gasklep dan echt zo veel? Puur door het gewicht/dikte ofzo?

Want ik merk inderdaad ook altijd wel dat ik het gas flink moet intrappen om weg te komen waarna ik het gas weer wat op kan laten komen. Is dat hiermee (gedeeltelijk) verholpen?
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.