The Big Red One

Gestart door Shockwave, 12-04-2012 19:50:52

Vorige topic - Volgende topic

The Volvoboy

Citaat van: Broabander op 24-07-2012 09:30:48
Scheelt die 960 gasklep dan echt zo veel? Puur door het gewicht/dikte ofzo?

Want ik merk inderdaad ook altijd wel dat ik het gas flink moet intrappen om weg te komen waarna ik het gas weer wat op kan laten komen. Is dat hiermee (gedeeltelijk) verholpen?

Hoe is je MAP sensor?
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Broabander

Durf ik niet te zeggen, in ieder geval 24.000+ km oud :-P Lig nu ziek op bed, anders was ik het even na gaan meten. Heeft dat zoveel invloed dan?
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

The Volvoboy

Merk bij die van ons dat ie na het vervangen van de map sensor een heel stuk feller is geworden onderin. Als je nu met weinig gas wegrijdt uit zn 1 en het toerental komt onder stationair, dan sleurt ie zichzelf zegmaar door dat 'gat' heen, in plaats van in te kakken. Wellicht dat het bij jou ook behoorlijk scheelt.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Shockwave

CiteerBen benieuwd of en wanneer ik aan de beurt ben voor de carterventilatie.. Ik zal dan zeker hier op het forum om hulp vragen..
En mocht je er niet uitkomen, dan wil ik best even langs komen (als je tenminste in de buurt woont ;) )

Citeercheelt die 960 gasklep dan echt zo veel? Puur door het gewicht/dikte ofzo?
Als je de 2 vlinders vergelijkt op de vorige pagina dan zie je dat de 850 vlinder aan beide kanten een forse verdikking heeft. Dit blokkeert de luchtstroom behoorlijk. Ik heb me laten vertellen dat het nut daarvan is dat je soepeler en rustiger weg kunt rijden vanuit stationair. Nou moet ik zeggen dat het met die 960 klep nog steeds prima te doen is vanuit stationair ofzo. Ik zie de toegevoegde waarde van die bobbels niet echt op die manier.

Maar goed, niet alleen vanuit stationair heb je voordeel:
Stel dat je het gas helemaal open gooit dan gaat die vlinder horizontaal staan. Je moet dan de 2 gasklephuisdiameters maar is vergelijken. De gasklephuizen van de 850 en 960 zijn qua opening identiek. Stel dat het oppervlakte 50 cm2 is dan wordt bij de 850 pakweg 12 cm2 geblokkeerd door de vlinder. Bij de 960 is dat veel minder, misschien iets van 5 cm2 ofzo. Dus bij hogere toeren/volgas krijg je veel meer lucht naar de motor in een kortere tijdseenheid omdat er minder blokkade is.

En beterschap ;)

CiteerDe grijze willen nog wel eens scheuren, maar als ie nog goed is, lekker laten zitten
Gelukkig geen last van, dus voorlopig blijft het ook qua KVS dop een oer GLT ;D

beunmaat

Zit het schroefset er al onder? ;D

Shockwave

Haha, schroefset zit er nog niet onder, anders waren er hier al juichverhalen en foto's over verschenen ;D
Ik moet namelijk nog even op zoek naar de juiste veerklemmen. Welke zou ik nodig hebben? Je hebt ze in allerlei soorten en maten heb ik gezien ???

Waar ik vanmiddag mee bezig ben geweest is ruimte te maken voor de SC-805 in het dashboard. Alter 1's hebben namelijk in het dashboard 2 vakjes waren allebei een 1 DIN radio in kan. Die 2 vakjes zijn gescheiden door een kunststof plaatje dat 1 geheel vormt met de rest van het dashboard. FF een SC-805 dubbel din erin schuiven behoord dus niet tot de mogelijkheden helaas. Ik heb vanmiddag daarom dat schotje er tussenuit gehaald. Zie de foto's.

Er past maar weinig gereedschap in dat vakje, dus uiteindelijk kwam mijn moeder aanzetten met een groot broodmes met felle kartelrandjes. Daarmee ging ik nog het makkelijkst van al het gereedschap door dat plaatje heen ;D

Plaatje eruit gezaagd:

Ik heb 2 randjes laten zitten (die zijn nodig om de radio steun te geven), maar wel glad gemaakt met een staalborstel op een boor.

En hoppa, de SC-805 zit erin:

Hij werkt nog niet omdat ik geen volvostekkers heb helaas :( De vorige eigenaar heeft er qua bedrading een enorme puinhoop van gemaakt. Morgen ga ik echter naar een bedrijfje in Herwijnen waar ik de 2 benodigde stekkers kan ophalen gelukkig :)

Broabander

Wat moet je toch zonder moeders he ;D
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

razorx

Citaat van: Shockwave op 23-07-2012 19:14:25
..
Overigens hoor ik onder de de vacuumtoren wel gesis vandaan komen, het lijkt alsof daar lucht stroomt. Mijn vraag: hoort er onder de vacuumtoren nou een rubber te zitten ofzo? Ben ik iets vergeten terug te monteren?

Als ik me goed herinner hoort daar een ringetje onder te zitten.
Dankbaar werk b.t.w. wat je gedaan hebt!

Shockwave

CiteerAls ik me goed herinner hoort daar een ringetje onder te zitten.
Dankbaar werk b.t.w. wat je gedaan hebt!
Thanks, dan ga ik morgen even het torentje losschroeven en kijken of ik er iets van een dun ringetje onder kan schuiven ofzo. Raar is dat ik op de heenweg geen ringetje ben tegengekomen ofzo. Maar goed, de plaatselijke schroeven- en boutenhandelaar zal ik maar is met een bezoek vereren voor een ringetje.

Ik ben erg blij dat ik deze klus achter de rug heb ja! En met het oog op de toekomst hoop ik er de vruchten van te plukken :)

CiteerWat moet je toch zonder moeders he
Zonder haar zou de auto niet rijden ;D

Vanaf nu nog even deel 2 van mijn audio perikelen. Ik heb maanden getwijfeld wat ik zou doen:
1. Een moderne dubbel din radio kopen met touch-screen en groot scherm + alle multimedia mogelijkheden, óf
2. Een good old SC radio zónder dat ik mijn geliefde USB kan afspelen

Toen stuitte ik plotseling op het volgende apparaatje:

Gekocht op ebay voor 45 euro inclusief verzendkosten. Het bestaat uit een blokje waaraan aan de ene kant USB, aux en SD openingen zijn, en waar aan de andere kant een kabel wordt verbonden met de oude volvo radio. Deze kabel gaat in de CD-wisselaar opening van de SC radio. Middels dit apparaatje kun je dus met je oude SC radio toch moderne(re) multimedia afspelen. Dat was wat ik zocht!

We hebben er 2 gekocht, de vriend van mijn zus 1 voor zijn S70 en ik een voor mijn 850. In de S70 is hij nu al getest en werkt het zonder meer uitstekend. We dachten eerst dat het plug and play was, maar het dingetje moet wel stroom hebben. Gelukkig zat er al een klein stroomdraadje aan het apparaatje. Dit draadje verbonden met de 12V van de radio en hij deed het, tenminste, alleen als je er via de aux ingang een laptop aan verbond, waarmee je actief muziek kunt afspelen via de laptop. USB (passief) speelde hij niet af. Na de handleiding doorgelezen te hebben (altijd verstandig ;) )
kwamen we erachter dat je de muziek op je USB moet indelen in mapjes met de naam CD01 en CD02 en CD03 enzovoorts. Heb je op je USB een mapje met 'country muziek' dan zal de SC radio die niet herkennen. Dus snel de mapjes op de USB een andere naam gegeven en hij deed het ;D

Ondertussen heb ik het apparaatje ingebouwd in mijn 850. Dat ziet er als volgt uit:
Je moet even het binnenwerk van het handschoenenkastje eruit halen. In de eerste instantie gaat dat makkelijk maar toen strandde ik op de beugels van het klepje. Hoe gaan die toch los? Met behulp van de zoekfunctie van het forum kwam ik erachter dat je die beugeltjes aan de klepzijde eruit kunt wippen met een dun schroevendraaiertje. Aldus gedaan:

Vervolgens boor je een gat in de achterzijde, groot genoeg om de kabel er doorheen te kunnen halen:

De kabel verbindt je vervolgens aan de ene zijde met het kastje en aan de andere zijde met de radio en genieten van je muziek!:

Boemeltje

Hoe bevalt de geluidskwaliteit je? Ik vind het opmerkelijk minder dan er standaard van bijvoorbeeld de radio of CD komt :(

Shockwave

Daar hoop ik morgen nadere mededelingen over te kunnen doen. In mijn vorige post, waar ik de SC-805 heb ingebouwd, gaf ik aan nog geen volvo stekkers te hebben. De radio doet het dus niet, en daarmee dit apparaatje ook niet. De stekkers  ga ik morgenochtend halen, en dan pas kan ik ook dit apparaatje gaan aansluiten en beoordelen op zijn geluidskwaliteit. Ik zal morgen wel even een rapport schrijven ;)

Boemeltje

Maar je had 'm al wel gehoord in de S70 toch? Geen opvallende verschillen daar? :P Anders moet ik toch eens goed de bedrading na gaan lopen, alhoewel dat toch vrij simpel is ;D

Shockwave

Ja, daar had ik hem al gehoord, maar dat was super kort. Het zat zo: mijn zus en haar vriend gingen met de S70 naar Zwitserland op vakantie en op de ochtend dat ze weg gingen kwam het pakketje binnen. Ik heb toen in een sneltreinvaart dat ding nog geïnstalleerd zodat ze onderweg muziek hadden. Met dat alles werkte en ik een halve minuut geluisterd heb op eventuele storingen vertrokken ze :) Serieus beoordelen op geluidskwaliteit zat er niet in.

850t5sound

Hey kerel, ik heb wel een setje goede verenklemmen liggen?
Voor als je in de buurt bent haha.
Ben ook wel benieuwd naar je ervaring voor die usb adapter ;)
(ziet er goed uit onder de kap!!)

mzl

Shockwave

CiteerHey kerel, ik heb wel een setje goede verenklemmen liggen?
Voor als je in de buurt bent haha.
Zou handig zijn! Heb je wel is eerder een schroefset ingebouwd? Anders zou ik het makkelijk vinden om het een keer samen te doen? Roffel ik wel een keertje naar jullie toe.

Wat betreft die USB adapter: ondertussen is de SC-805 aangesloten en alles werkt prima, behalve net die USB adapter :eusa_wall: Het was ook te mooi om waar te zijn dat alles in één keer goed zou gaan deze week >:(
Ik heb hem op precies dezelfde manier aangesloten als op de S70 (die weliswaar een SC-800 heeft), maar dat zou toch niet moeten uitmaken ???

@Boemeltje: ik kan dus nog ff geen verslag doen van de geluidskwaliteit!

Nog een leuke mededeling voor mijn Big Red One:
Volgende week dinsdagavond wordt de ferrita 2.5'' gemonteerd, kan niet wachten eigenlijk ;D Ik had hem al een paar weken geleden besteld, maar hij is nu pas binnen bij Svenska Bildelar in Lienden, maar volgende week wordt het dus werkelijkheid.