The Big Red One

Gestart door Shockwave, 12-04-2012 19:50:52

Vorige topic - Volgende topic

850t5sound

Heey kerel. Ja bij mn broer hebben we dat ook gedaan;)
Wat mij betreft spreken we een keer af.
In principe stelt het met een goede voorbereiding niet zoveel voor hoor.
Wat wel handig is; even kijken hoe het met de bouten en moeren van je
veerpoot aan fusee huis en stabistang gesteld is. Even paar keer in de wd 40
zetten voor je begint. Ook zou ik even kijken wat de staat is van je veerpootlager
en veerpootrubber bovenin. Anders zou ik die ook gelijk vervangen.
Dit trek je eronder vandaan, en bouw je samen met de veren en schokdemper op.
Dan kun je in een keer alles eronder schroeven.
Je belt maar een keer ;)
Eventueel heb ik nog wel een handboek/volvo manual voor je, mocht het niet lukken.

Mzl

Shockwave

Kijk, ervaring in huis dus ;D Ik zal wel ff laten weten wanneer. Zeer waarschijnlijk in de week van 13 Augustus, als je dan kan? Daarvoor ben ik namelijk op vakantie.

Verder was het vanavond tijd om de Ferrita uitlaat te monteren. Geen schokkende dingen, wel zoals gebruikelijk veel foto's gemaakt. Een selectie hieronder:

De huidige uitlaat met de megademper:

Behoorlijk verkoolde bouten tussen uitlaat en kat:

Daar is uiteraard een passende oplossing voor in de vorm van een slijptol:

En daar ligt dan de oude originele uitlaat uit 1992. Staal ziet er oud uit, maar is nog helemaal
gasdicht, hij werkt nog naar behoren en het staal is ook nog eens goed hard. Toentertijd is er dus
gewoon ouderwetse kwaliteit geleverd. Ik heb hiervoor een 440 en een 460 gereden, mijn broer heeft nu een 440,
en bij alle 3 middendemper vervangen omdat die verschrikkelijk verroest en verrot was.

E voila, de Ferrita:

Gemonteerd.

Zo ziet het er verderop uit:

De uitlaat klonk bij de eerste keer starten best wel rauw trouwens. Niet het geluid wat ik
op youtube filmpjes heb gehoord. Maar goed, via het forum en ook via de het bedrijf waar hij
gemonteerd is wist ik al dat de uitlaat eerst een paar warm gereden moet zijn voordat hij zijn
echte geluid produceert. Na een rondje rijden klonk hij al een stuk verfijnder. De uitlaat is verder
prima gemonteerd, na een rondje rijden en stevig doorjagen in de toeren geen rammels/trillingen
of brommen gehoord. Ik las dat sommige mensen hier last hadden van een nare brom rond de 2300
toeren, daar heb ik echter totaal geen last van.

Julian

Ziet er mooi uit, zo'n frisse Ferrita. Mooi sierstuk ook, wij hebben dezelfde! ;)
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

The Volvoboy

Mooi man! Filmpje gemaakt al? ;D En een foto van de achterkant? Leek wel of het sierstuk wat ver uitsteekt op die foto van onderen.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Shockwave

CiteerZiet er mooi uit, zo'n frisse Ferrita. Mooi sierstuk ook, wij hebben dezelfde!
Ja, ik vond het ook een mooi sierstuk! Ik verwachtte gewoon een RVS ovaaltje/rondje ofzo, maar hier is wel aandacht aan besteed :)

Vond je hem trouwens bij de 1e keer ook erg rauw klinken, waarna het geluid als snel veranderde?

CiteerMooi man! Filmpje gemaakt al?  En een foto van de achterkant? Leek wel of het sierstuk wat ver uitsteekt op die foto van onderen.
Ik heb al een paar kleine filmpjes gemaakt, maar moet nog een paar filmpjes maken van o.a. een stevige sprint en op hoge snelheid. Het één en ander zal ik binnenkort monteren in 1 filmpje, op youtube slingeren, en de link hier achterlaten ;) 

Ik heb even een foto vanaf de zijkant gemaakt zodat je kunt zien hoever hij uitsteekt. Hij stak tijdens het monteren een heel stuk uit, waarna we met de slijptol er al een stuk of 6-7 centimeter afgehaald hebben. Nu zit hij binnen de grenzen van de bumper. Zou eventueel nog wat naar achteren kunnen, maar ik vind het eigenlijk wel prima zo.

Vanmiddag ben ik nog even naar de DHZ garage geweest voor een oliewissel. De laatste wissel was vorig jaar Maart volgens de onderhoudshistorie van de vorige eigenaar.  Officieel is de onderhoudsinterval 1 jaar of 15.000 km. Dat jaar was natuurlijk al wel gepaseerd, maar de 15.000 nog niet. Daarnaast wilde ik wachten met de oliewissel totdat ik de carterventilatie had vervangen. Dat is inmiddels gebeurd, dus oliewisseltje en nieuw filter. Gebruikte olie: Kroon olie Emperol 10w40 synthetisch bij km van 312.500.

De olie gutste trouwens wel met een behoorlijke straal uit de carterplug. We hadden vlak daarvoor bij de 440 van mijn broer de olie gewisseld, daar zit de carterplug verticaal in het blok, waardoor de straal recht naar beneden gaat. Bij mijn 850 zit die carterplug horizontaal, nou, dat hebben de schoenen en broek van een jongen (forummer GhJ) die ff mee was geweten. De schoenen zijn dik geolied en de broek was voorzien van een mooi spetterpatroon :evil:

Ook gelijk nog even het luchtfilter verwisseld. De oude was toch behoorlijk donker geworden. Ik had er nog wel de stofzuiger doorheen gehaald, maar toch maar besloten er ff snel een nieuwe in te zetten.

Shockwave

Maandag ga ik op vakantie naar Buchet (Duitse Eifel). Ik ben te spotten op:
Tussen ergens 7:30 en 8:30 op de A73 vanaf Nijmegen. Bij Venlo de grens over naar de Duitse A61, vervolgens A44.
Tussenstop in Monschau, alvorens rond 16:00 van Monschau af te reizen naar Buchet.

Over anderhalve week hoop ik met deze kilometers voor de boeg voldoende geluidsmateriaal te hebben verzameld voor een leuk Ferrita filmpje :)

The Volvoboy

Alvast fijne vakantie :)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

grijzev70tdi

Wat voor een stekkers heb je gehaald voor je radio? Ik heb ze namelijk ook nodig
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Julian

Nee, rauw klonk hij gelukkig niet omdat we enkel dat mooie sierstuk aan de originele uitlaat hadden bevestigd, onze uitlaat is nog wel origineel maar was nog helemaal goed, geen lekkage oid. Maar al mocht ie kapot gaan, komt er zeker wel een mooie ferrita.
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

Shockwave

Ondertussen ben ik al weer even terug van vakantie. Ik heb wat filmmateriaal opgenomen van de Ferrita. Deze heb ik bij elkaar in een filmpje gezet:
http://www.youtube.com/watch?v=33gBKdFOGUk

CiteerWat voor een stekkers heb je gehaald voor je radio? Ik heb ze namelijk ook nodig
Beetje late reactie, maar ik zal binnenkort even een foto van die stekkers uploaden.

CiteerAlvast fijne vakantie
Bedankt, is helemaal goed gekomen ;D

grijzev70tdi

Heb je die stekkers zelf gemaakt? Of ergens gekocht?

Shockwave

Die stekker heb ik gekocht van een man die zijn v70 in onderdelen verkocht. Ik heb van hem 2 originele stekkerblokjes met kabels gekocht. Deze passen prima op de 850 bekabeling, niet alle kleuren komen overeen, maar het geheel ik goed kloppend te krijgen. Foto zal ik zometeen ff maken, met een halfuurtje heb je beeld ;D

grijzev70tdi

Shockwave

Deze stekkers gaan er in:

Gewoon standaard S/V70 stekkers.
Blok links:
-voor boxen achter (2x2), ik gebruik dus niet alle draadjes
Blok rechts:
-Boxen voor
-12V 2x
-Massa
-En nog een paard dingetjes

Er circuleert ergens op het forum ook een bedradingsschema (welke kleur draad welke functie heeft), de link van dit topic had ik opgeslagen, maar nu ik die open kom ik gewoon terecht op het beginscherm van het forum :eusa_think:

Shockwave

En na wat zoekwerk heb ik dat schema weer gevonden. Wellicht heb je er wat aan:
Volvo connector A:
pin kleur onderdeel
1   R-W    dashboardspeaker links, +
2   Y-W    dashboardspeaker links, - (draad kan ook W zijn*)
3   BL-W   elektrische antenne voeding, + (draad kan ook R zijn*)
4   R-SB   accu, constant, + (draad kan ook GN-BN zijn*)
5   -
6   SB     massa
7   Y-GR   dashboardspeaker rechts, + (draad kan ook GR-R zijn*)
8   GR     dashboardspeaker rechts, -
9   -
10  P      dimmingsdraad, + (draad kan ook Y-W zijn*)
11  SB     massa (voor radioverlichting) (draad kan ook BN-SB zijn*)
12  R-SB   accu, constant, + (draad kan ook GN-BN zijn*)
13  Y-VO   ACC (geschakelde 12V), + (draad kan ook Y-SB zijn*)
14  SB     massa

Volvo connector B:
pin kleur onderdeel
1   BN-SB  achterste speakers links, - (zowel achterdeur als hoedenplank/D-stijl)
2   BN-W   achterste speakers links, + (zowel achterdeur als hoedenplank/D-stijl)
3   GN-BN  voorste deurspeaker links, - (draad kan ook W zijn**)
4   GN-W   voorste deurspeaker links, + (draad kan ook Y-W zijn**)
5   P-SB   achterste speakers rechts, - (zowel achterste deur als hoedenplank/D-stijl)
6   P-W    achterste speakers rechts, + (zowel achterste deur als hoedenplank/D-stijl)
7   -
8   -
9   R-SB   voorste deurspeaker rechts, - (draad kan ook GR zijn**)
10  R-W    voorste deurspeaker rechts, - (draad kan ook Y-GR zijn**)