Hoe lang duurt het voordat de initïele cilinder/zuiger wrijving na start weg is?

Gestart door razorx, 28-04-2012 22:06:22

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Oke 6km.
Belangrijk hierbij is ook om te weten, of dit telkens met koude motor is, en wat de buitentemperatuur is.
Laat ons even aannemen, vandaag is het ±20° geweest.
Met koude motor zou dat dan ongeveer 1 minuut moeten zijn.
Met warme motor moet overschakelen minstens gehalveerd zijn.

Nu is dit theorie, die in praktijk zelden voorkomt.
Maar softwarematig is het wel zo te programmeren.

In praktijk zou je zonder de mengselverrijking, gewoon meteen op lpg kunnen starten/draaien.
Net zoals de installaties die Vialle ook levert voor de Koriaanse markt, waarbij de motor enkel lpg als brandstofsysteem heeft.

razorx

@Douwe: Is toch wel een duidelijke indicatie dat het geen punt zou moeten zijn snel over te schakelen.

En toch, omdat ik nooit over één nacht ijs ga ;) Duik ik nog even verder in de materie.
Ik ben dan ook heel benieuwd wat Stefan op zijn werk hoort.

Anyway mannen: Het is heel fijn zo snel feedback te krijgen als je met een idee speelt.

razorx

Citaat van: Jack v op 28-04-2012 23:04:25
Net even een stukje opgezocht;

Voor het overschakelen worden de volgende parameters gebruikt; kvs temp. min.40 gr ivm backfires  en de lambdasonde temperatuur
Heb ik ook gelezen.
Het correspondeert alleen, in mijn geval niet met de werkelijkheid.
De geciteerde tekst heeft Vialle vanaf LPe 4 onveranderd overgenomen.

razorx

Citaat van: Ludo op 28-04-2012 23:04:54
Oke 6km.
Belangrijk hierbij is ook om te weten, of dit telkens met koude motor is, en wat de buitentemperatuur is.
Laat ons even aannemen, vandaag is het ±20° geweest.
Met koude motor zou dat dan ongeveer 1 minuut moeten zijn.
Met warme motor moet overschakelen minstens gehalveerd zijn.

Nu is dit theorie, die in praktijk zelden voorkomt.
Maar softwarematig is het wel zo te programmeren.

In praktijk zou je zonder de mengselverrijking, gewoon meteen op lpg kunnen starten/draaien.
Net zoals de installaties die Vialle ook levert voor de Koriaanse markt, waarbij de motor enkel lpg als brandstofsysteem heeft.
Thanx Ludo! Ervaring heeft waarde.

stefanhuijser

Haha, dit zijn de leuke topics.

Ik kom er dinsdag op terug, leg het eens voor aan mijn collega's.
Mijn vermoeden is dat het niet uit zou moeten maken, zodra er olie druk is moet er ook olie op de cilinder wanden komen. Daarnaast is er inderdaad altijd een "film" door het hoonpatroon.

Het verhaal van de lambda sonde die op moet warmen klinkt in ieder geval wel heel logisch, werkgebied ligt boven de 400 graden als ik het goed heb..

Als ik meer weet kom ik in de lucht!

Groet
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

pwassink

zit wel degelijk verschil in die omschakeltijden, is met name als je Dagelijks zelfde traject rijdt duidelijk merkbaar
immers t punt van omschakelen ligt bij koude beduidend verder op de route.

Als je die periode wat korter kan krijgen scheelt dat al een hoop benzine !

K vraag me overigens ook wel eens af waarom volvo en alle tunerts nadien die start verrijking tot ongekende hoogte
hebben opgeschroefd, t komt nog niet niet vloeibaar weer uit de uitlaat maar daar scheelt heel weinig aan!
Dat kan miz ook wel met een flink percentage naar benee, en dan denk ik zonder noemenswaardige nadelen.

K heb nog een print liggen met een heeeeleboel draadjes .. toch maar es gaan uitzoeken, is ook wel een leuke.
"Eco tuning"  om het "duppie van de Kunduzclub" weer te compenseren ..  ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Douwe

Van oudere LPG auto's (oldtimers bv) weet ik dat die ook vaak op LPG starten en dat het aangeraden wordt om af en toe een stukje op benzine te rijden.

vb: een maat van mij had (1983) een oude BMW uit 1974 op LPG gekocht en hij zou er na 2 maanden benzine in tanken(ivm reis naar Duitsland).Tijdens het tanken liep de benzine er weer uit omdat de benzinetank doorgerot was.Deze BMW had dus de laatste tijd geen benzine geproeft.Op LPG heeft hij er nooit problemen mee gehad.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

razorx

Ik heb de opwarmtijd van een originele en imi lambdasonde indertijd opgemeten.
Een scope is hier erg fijn bij. Ik hoop dat ik die informatie terug kan vinden.

@Peter: Volvo heeft inderdaad wat onsubtiel gedoseerde overkill toegepast. Koud land maar als excuus aanvaarden?

Ik heb dank zij jullie een leuke start om een idee op zijn minst uit te proberen.
Hoe vertel ik nog heel even niet. Wil eerst dat het idee een beetje doorgegist is. ;)

Dus eerst maar even een koel glas lijnolie.
Ehh nee een LPG!

Ludo

Zoals ik al zei, de tijd is te (her)programmeren.

Citaat van: pwassink op 28-04-2012 23:14:08
K vraag me overigens ook wel eens af waarom volvo en alle tunerts nadien die start verrijking tot ongekende hoogte  hebben opgeschroefd, t komt nog niet niet vloeibaar weer uit de uitlaat maar daar scheelt heel weinig aan!

Toch doen ze naar eigen zeggen, hier niks mee.  :eusa_doh:
:eusa_think:

stefanhuijser

Je hebt toch niet het plan opgevat om motronic te gaan "modden" na ons gesprek afgelopen zaterdag?

;D

Gr. Stefan

razorx

Nee ik ga de LPe wat "helpen".
-edit- Indirect

pwassink

Citaat van: Ludo op 28-04-2012 23:18:52

K vraag me overigens ook wel eens af waarom volvo en alle tunerts nadien die start verrijking tot ongekende hoogte  hebben opgeschroefd, t komt nog niet niet vloeibaar weer uit de uitlaat maar daar scheelt heel weinig aan!

Toch doen ze naar eigen zeggen, hier niks mee.  :eusa_doh:

T doel van een tunert (en de fixatie) ligt ook niet met name op bezuinigen op brandstpf meestal, dit zou daar een aannemelijke reden voor kunnen zijn.  

Andere plausibele optie is dat die start geen aparte volledig aangepaste koudstartmapping gebruikt maar middels een
wiskundig grapje op basis van temperatuur en een vermenigvuldingingsfactor, ongeveer gelijk de intiligentie van de Lpe zegmaar
om die (ijs)koudestart wat te vergemakkelijken.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

stefanhuijser

Mijn collega heeft ooit meegewerkt aan het systeem van Necam, dus zal proberen wat meer informatie uit hem te trekken ;D

Gr. Stefan

razorx

Citaat van: pwassink op 28-04-2012 23:23:54
Citaat van: Ludo op 28-04-2012 23:18:52

K vraag me overigens ook wel eens af waarom volvo en alle tunerts nadien die start verrijking tot ongekende hoogte  hebben opgeschroefd, t komt nog niet niet vloeibaar weer uit de uitlaat maar daar scheelt heel weinig aan!

Toch doen ze naar eigen zeggen, hier niks mee.  :eusa_doh:

T doel van een tunert (en de fixatie) ligt ook niet met name op bezuinigen op brandstpf meestal, dit zou daar een aannemelijke reden voor kunnen zijn.  

Andere plausibele optie is dat die start geen aparte volledig aangepaste koudstartmapping gebruikt maar middels een
wiskundig grapje op basis van temperatuur en een vermenigvuldingingsfactor, ongeveer gelijk de intiligentie van de Lpe zegmaar
om die (ijs)koudestart wat te vergemakkelijken.
Het rare is, dat Vialle complexiteit voor het omslagcriterium suggereert. Maar in de praktijk bij mij, simpelweg hoger dan 50 graden en accelleratie. Niets meer of minder.
Kijken of hier iets beter van valt te maken.

Ludo

Dat is vreemd Yits, het koelsysteem staat volledig los van het LPi systeem. ???
Toeval?.