Hoe lang duurt het voordat de initïele cilinder/zuiger wrijving na start weg is?

Gestart door razorx, 28-04-2012 22:06:22

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Even, wegens wat hersenspinsels een vraagje:

Hoe lang zou het duren bij koude start op benzine tot dat de initiële wrijving weg is?
De auto start op benzine. Dat is fijn. De cilinders staan immers droog en benzine heeft een wat beter smerend vermogen dan LPG.

Na hoeveel tijd zou er op zijn vroegst op LPG over geschakeld mogen worden?
Wat de diverse gas installaties in de praktijk doen vind ik niet zo interessant.

Het gaat mij puur om de minimale tijd die je met fatsoen mag hanteren en welke marge daarboven verstandig is.

Jack v

in principe zou je volgens mij gelijk op lpg over kunnen schakelen Yits.  Benzine smeert helemaal niks.
Alleen zul je niet de juiste verrijking krijgen bij koude start. Nou weet  ik eigenlijk niet hoelang die verrijking op benzine duurt ik schat een paar minuten. Dus dan zou je  in principe over kunnen schakelen op lpg.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

pwassink

Oliefilm, lees het frictiebeperkend smeerlaagje moet als het allemaal goed in orde is in de miniscule groefjes blijven hangen
die je met het aloude Hoonapparaat en de boormachien opnieuw in een blok kan maken als ze wegzijn of er een mega stootrand in de zuiger zit.  
Af fabriek maken ze om die reden daar ook al een krasjespatroon in om die reden ..

Jij zint zeker op t verkorten van de periode dat je op dat dure sap rijdt na starten met je LPI / gas systeem zeker.

K heb er afgelopen middag ook nog over lopen peinzen, had weer wat startsap nodig, mens wat een duur spul is dat ..  ;D

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Douwe

De mijne (2.5 10v 1996 G3) start op benzine en schakeld binnen 2 seconden over op LPG.
Dus die topictitelvraag kan zeer kort zijn.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

razorx

@Douwe: Dat doet jouw systeem, bij Saskia is dat ook vrij snel (OMVL). Op zich wil dat niet zeggen dat dat een optimale waarde is. ;)

Het vreemde is dat Vialle bij LPi naast het verrijkings verhaal (LPe volgt de ECU injectoren dus zou te veel verrijken bij start) een ander argument voor vertraagd overschakelen hanteert: Wrijving.
Dit kan een smoes zijn, ik weet het niet.

Inderdaad ben me een beetje aan het voororiënteren op iets leuks om die absurde Vialle LPi omschakeltijd uit te bannen naar een zinniger waarde.
Heb wel een uitvoerbaar idee, maar wil eerst de parameters weten. ;)

Dan moet ik een leuk idee dat je leest als programmatuur vertalen naar een simpel maar doeltreffende analoge oplossing.

Vandaar dat die tijd en het nut daarvan voor mij van belang zijn.
Je wilt immers geen schade op termijn.

-edit- Weer @Douwe: al is jouw kilometerstand wel het bewijs dat het kan, dat extreem korte overschakelen. Vanaf welke stand rijdt jouw roffel op gas?

Ludo

Als je écht wil, is álles mogelijk.
De kosten ken ik niet, maar het loopt alleszins (véél) hoger op dan de paar keer per jaar de tank vullen, zoals je nu moet doen.  ;D

Jack v

kwa wrijfing doet het denk ik gen verschil Yits. Ze smeren echt allebei niks.
Zou het niet eerder te maken hebben met de temp. van de verbrandingskamer ivm detoneren.

razorx

Citaat van: Ludo op 28-04-2012 22:43:56
Als je écht wil, is álles mogelijk.
De kosten ken ik niet, maar het loopt alleszins (véél) hoger op dan de paar keer per jaar de tank vullen, zoals je nu moet doen.  ;D
;D
De aanpassing is voor mij niet te moeilijk te maken. Het moet alleen geen blok kosten.
Ik maak veel korte ritten, het is voor mij wel wat meer dan een paar keer tanken.

Ik ga geen blok verprutsen door verkeerde zuinigheid, vandaar dat ik zekerheid wil hebben voordat ik met een ontwerp kom.

@Jack: Detoneren zou juist geen punt moeten zijn (RON waarde LPG)

Ludo

Wat zijn korte ritten?.
Hoe lang duurt de overschakeltijd dan bij jou?.

Jack v

Denk toch dat Ludo hier wel wat duidellijkheid in kan brengen.

edit; is ie al :D

stefanhuijser

Yits, ik vind dit wel een interessante gedachte, dit zou namelijk ook het moment moeten zijn dat je pas weg rijdt.
Ik ga het deze week eens voorleggen aan mijn collega's bij MAN, misschien dat de "industrie motor goeroes" er iets zinnigs over te zeggen hebben.

Over de koude start verrijking, de enige reden dat er met een koude start verrijkt wordt is om neerslag van benzine in het (koude) spruitstuk en op de (koude) cilinderwanden te compenseren.

Ik kan me voorstellen dat dit temperatuur of tijd gestuurd is, zeker weten doe ik dit niet.

Ennuh Yits, het motortje dat je zoekt is degene met het witte tandwieltje of niet? Die heb ik nog wel..

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

stefanhuijser

En detoneren zou alleen moeten gebeuren bij hoge compressie in combinatie met een hoge mengsel temperatuur (gesproken over draaien op LPG).

Een misfire kan wel bij een erg koud mengsel.

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

razorx

Citaat van: Ludo op 28-04-2012 22:48:56
Wat zijn korte ritten?.
Hoe lang duurt de overschakeltijd dan bij jou?.

Ik maak veel ritten van pak em beet rond de 6km. Om de motor te troosten ga ik in het weekend graag verder weg naar forumgenoten.
Hij schakelt bij mij consequent pas over bij een kvs temperatuur van 50 graden en acceleratie. Zit je bij koude zo aan twee drie minuten. Handig die echte kvs temp meter, bijna definief klaar overigens.

Douwe

Citaat van: razorx op 28-04-2012 22:41:37

-edit- Weer @Douwe: al is jouw kilometerstand wel het bewijs dat het kan, dat extreem korte overschakelen. Vanaf welke stand rijdt jouw roffel op gas?

Yits, de mijne is nieuw geleverd met een G2 instalatie, maar in 1997 is er een G3 instalatie ingekomen.
Kilometerstand is nu 595.000 met de originele motor(kop is er niet afgeweest), enige gasprobleem welke ik de laatste 6 jaar heb gehad is een massaprobleem.
Volgens Jack liep het torretje vanmiddag nog zeer goed :eusa_dance:.

-edit- van 2006 tot 2010 werden met de DOP'er ook voornamelijk korte ritjes gemaakt (4 x p/d 5 km)
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

Jack v

Net even een stukje opgezocht;

Voor het overschakelen worden de volgende parameters gebruikt; kvs temp. min.40 gr ivm backfires  en de lambdasonde temperatuur