Motor Swap 10v > 20v

Gestart door DjangoT, 15-05-2012 13:42:43

Vorige topic - Volgende topic

DjangoT

Hallo,

Ik ben in bezit van een v70 uit 97' met een 2.0 10v. En wil hier een 2.5 20v uit een 850 uit 96' inbouwen.

Reden:
- Mijn bak is wat slechter.
- lamba defect.
- spruitstuk lek.
- Motor/ ophanging rubbers slecht.
- Iets meer vermogen.
- Blij met deze v70, technisch/apk verder in orde. En wil alleen deze kleur. ( wit )
Waarom 2.5:
- Auto van een bekende, geschiedenis vd motor bekend. ( Onderblok/kop revisie )- Onderhoud bekend.
- Vermogen.
- Ferrita uitlaat systeem.
- Cai.
- Complete voor terrein staat in powerflex paars.
- Goede versnellings bak icm afgedraaid vliegwiel.

Alleen wat ik heb begrepen is dat de motorkabelboom verwerkt is in de auto kabelboom, en heb nog geen schema's weten te bemachtigen. En hoop dat ik hier wat info kan vinden, en of het een realistisch project is.
Wat de tellerklok betreft, zal deze ook overgebouwd moeten worden?

Er mag uiterraard wat uurtjes in gaan zitten.

Graag hoor ik tips/opmerkingen.

Alvast bedankt,
Django

Sem

Citaat van: DjangoT op 15-05-2012 13:42:43
Hallo,

Ik ben in bezit van een v70 uit 97' met een 2.0 10v. En wil hier een 2.5 20v uit een 850 uit 96' inbouwen.

Reden:
- Mijn bak is wat slechter.- lamba defect.
- spruitstuk lek.
- Motor/ ophanging rubbers slecht.
- Iets meer vermogen.
- Blij met deze v70, technisch/apk verder in orde. En wil alleen deze kleur. ( wit )
Waarom 2.5:
- Auto van een bekende, geschiedenis vd motor bekend. ( Onderblok/kop revisie )- Onderhoud bekend.
- Vermogen.
- Ferrita uitlaat systeem.
- Cai.
- Complete voor terrein staat in powerflex paars.
- Goede versnellings bak icm afgedraaid vliegwiel.

Alleen wat ik heb begrepen is dat de motorkabelboom verwerkt is in de auto kabelboom, en heb nog geen schema's weten te bemachtigen. En hoop dat ik hier wat info kan vinden, en of het een realistisch project is.

Er mag uiterraard wat uurtjes in gaan zitten.

Graag hoor ik tips/opmerkingen.

Alvast bedankt,
Django
???

Verder lijkt ombouwen me niet een enorm probleem.. denk aardig plug&play..  :)

snix

Ik gok dat hij de bak ook mee wil nemen...

DjangoT

Ja klopt, sorry de redenen onder 2.5: betreft een hele andere auto met dus een goede bak.

)()()sT

Volgens mij is van 10v naar 20v net zo 'ingewikkeld' als van N/A naar turbo.

Ik zeg: suc6...

Sem

Dat zal toch niet Joost? Bij een Turbo zit je met intercooler e.d... misschien andere radiateur..

Lijkt me dat een 2.0 10v niet veel verschilt met een 2.5 20v.. ik kan het mis hebben. Hou er overigens rekening mee dat de bak van een 2.0 een andere tandverhouding heeft dan een bak van een 2.5 20v..

Ik heb overigens nog een heel goed 2.5 20v blokje liggen.. compleet met alles erop en eraan... voor heel weinig. Wel veel km's en LPG, maar nieuwe koppakking en loopt super mooi en zeer "'los".. ;)

Spin!

Wat zijn de verschillen? Als motorswap leek zeg ik:

- kabelbomen
- ecu
- LMM
- bak

nog meer?

www.vm-parts.nl

DjangoT

Hey Sem,

Bedankt voor je aanbod, maar waarom ik juist voor deze 2.5 kies. Is dat ik de historie ken, en een complete auto. Dus alles zit erbij voor de swap.

Klopt, Spin. Meer verwacht ik zelf ook niet met deze swap. Enigste waar ik graag wat info over wil zijn de kabelbomen, instrumentenpaneel.

thuur

Je zult de complete kabelboom moeten ombouwen of aanpassen: bijzonder veel werk. Dan krijg je nog de secundaire systemen als automaatcomputer (ivt), klokkenwinkel, ... etc. Niemand is je nog voorgegaan wegens de enorme hoeveelheidwerk, dus ik zeg veel succes en maak genoeg foto's en documentatie!

Gr ;)

jeroen74

Hier moet je zijn voor schema's.

Sem

Citaat van: DjangoT op 15-05-2012 15:12:27
Hey Sem,

Bedankt voor je aanbod, maar waarom ik juist voor deze 2.5 kies. Is dat ik de historie ken, en een complete auto. Dus alles zit erbij voor de swap.

Klopt, Spin. Meer verwacht ik zelf ook niet met deze swap. Enigste waar ik graag wat info over wil zijn de kabelbomen, instrumentenpaneel.
Oh... je hebt een automaat dus. Ik snap het...

Ik heb overigens ook een complete auto met boekjes en al. Motor zit er nog werkend in. Subframe kan er zo met motor en al onderuit.. Alleen de handbak heeft een kuur bij z'n 3e versnelling. Maargoed.. je hebt er al één.

Johann

Citaat van: thuur op 15-05-2012 15:16:43
Je zult de complete kabelboom moeten ombouwen of aanpassen: bijzonder veel werk. Dan krijg je nog de secundaire systemen als automaatcomputer (ivt), klokkenwinkel, ... etc. Niemand is je nog voorgegaan wegens de enorme hoeveelheidwerk, dus ik zeg veel succes en maak genoeg foto's en documentatie!

Gr ;)

Er zijn een paar dingen anders ja maar je zou toch kunnen proberen om het 10v spul pas te maken op de 20v?
10V en 20V LH3.2 verschillen qua werking niet zoveel. Het VVIS systeem zul je denk ik moeten vergeten en eventueel vast zetten. Denk dat het 10V management dom genoeg is om met eventueel hogere brandstof druk of slagje grotere injecteurs om  de tuin te kunnen leiden om 'm goed "in de brandstof" te krijgen. Krijg je meer een "140 PK 20V" idee zoals bij de nieuwere types. 

jeroen74

In het ergste geval moet je de gehele kabelboom overzetten. Dat moet te doen zijn, en dan weet je zeker dat het goed is en heb je netto minder werk.

Een maat van mij heeft dat toen bij zijn Sierra gedaan, van een basis CL naar de meest uitgebreide Ghia versie, met motor ingebouwd en hij was in een weekendje klaar. En dat is een kabelboom uit vrijwel 1 stuk - zonder mooie grote stekkers om delen te scheiden - die je in zijn geheel via de zekering kast moet doorvoeren ;D Enige voordeel was wel dat de motorkabelboom wel apart is (drie stekkers achter de accu, ideaal voor motorswaps  :eusa_whistle:).

Ik ben een kabelboomfetishist  :evil:  en ik zou best wel een handje willen helpen met zo'n operatie  :angel:

DjangoT

Bedankt jeroen voor link met de schema's super!

Bedankt voor je bericht Johan, dat is zeker iets om in teverdiepen! Het herprogrammeren van de ecu is totaal geen probleem, een bekende van me heeft een bedrijf met het afstellen van auto's. Maar waar zou het verschil in zitten tussen de 20v / 10v? Puur in de  " afstelling " Dus idd brandstof/ontsteking..  Of waar moet ik dan nog meer aan denken? Want ik weet ( nog) niet tot in hoever de kabelboom anders is met stekker aansluitingen..

jeroen74

Ik had even over het hoofd gezien dat er sprake is van een swap tussen 850 en V70 :-X Dan weet ik nog niet zo zeker of het zo straight forward is qua kabelboom... kans is best aanwezig dat er wat, potentieel lastige, detailpuntjes zijn  :-\