Crisis...??...........hoezo Crisis....??

Gestart door heutink, 24-05-2012 19:53:00

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Citaat van: Taranis op 23-10-2014 10:10:47
Citaat van: elianmars op 23-10-2014 09:55:08
Mooie 2 onder 1 kap die nu anderhalve ton minder waard is dan toen we het kochten, waardoor onze overwaarde is geslonken tot een halve ton. Drie auto's voor de deur. Negen, dertien en zestuen jaar oud. Waarde nul.... ;D Caravan van 10 jaar oud.
We gaan inderdaad twee keer per jaar op vakantie, maar exclusieve reizen, zit er bij ons echt niet in. Ik zoek net zo lang tot ik iets betaalbaars heb gevonden. Wij betalen voor drie weken huur van een huisje minder dan dat mijn broer in vier dagen uitgeeft voor een korte skivakantie.
Enige spaargeld dat ik heb moet ik niet aankomen, want dat is mijn pensioen. Is op dit moment net genoeg om een paar jaar van rond te komen...

Natuurlijk zijn we tevreden met wat we hebben, maar als ik af en toe zie hoe makkelijk sommigen hun geld binnen harken en dan soms nog lopen te klagen, zakt mijn broek af...

By the way, ze mogen me alles afpakken, spullen interesseren me weinig. Ik leef voor mijn gezin. Daar moet je vanaf blijven :P

Het zal dan misschien een generatiekloof zijn maar naar mijn mening hebben we het goed. Ik zie om me heen genoeg 30-ers (dus starters) die amper rond kunnen komen (spaargeld, wat is dat?), bij wie het met een weekje op vakantie per jaar echt gedaan is en 1 of 2 oude auto's voor de deur hebben staan. Overwaarde is een begrip uit lang vervlogen tijden, een huis staat per definitie onder water als je al een hypotheek krijgt (het mijne ook trouwens maar ik lig er niet wakker van). 3 weken vakantie is voor starters echt niet te betalen. Pensioenleeftijd is door het pensioenfonds vastgesteld op 71.

Iedereen heeft z'n eigen referentiekader en ik zal wel snel tevreden zijn dan.

Ik kocht mijn eerste huis toen ik 18 was. Toen waren huizen nog betaalbaar. Vanaf toen tot nu heb ik dus wel 50k overwaarde opgebouwd. Mag het, na bijna 30 jaar?

Ik ben ook bijna 30 jaar aan het werk, dus mag ik dan twee keer in een jaar (goedkoop) op vakantie?

Toen ik zo oud was als jij reed ik in een Peugeot 205 grijs kenteken, trouwens  :eusa_shifty:

ZC3rr0r

Mooie 2 onder 1 kap die nu anderhalve ton minder waard is dan toen we het kochten, waardoor onze overwaarde is geslonken tot een halve ton. Drie auto's voor de deur. Negen, dertien en zestuen jaar oud. Waarde nul.... ;D Caravan van 10 jaar oud.
We gaan inderdaad twee keer per jaar op vakantie, maar exclusieve reizen, zit er bij ons echt niet in. Ik zoek net zo lang tot ik iets betaalbaars heb gevonden. Wij betalen voor drie weken huur van een huisje minder dan dat mijn broer in vier dagen uitgeeft voor een korte skivakantie.
Enige spaargeld dat ik heb moet ik niet aankomen, want dat is mijn pensioen. Is op dit moment net genoeg om een paar jaar van rond te komen...

Natuurlijk zijn we tevreden met wat we hebben, maar als ik af en toe zie hoe makkelijk sommigen hun geld binnen harken en dan soms nog lopen te klagen, zakt mijn broek af...

By the way, ze mogen me alles afpakken, spullen interesseren me weinig. Ik leef voor mijn gezin. Daar moet je vanaf blijven :P

Het zal dan misschien een generatiekloof zijn maar naar mijn mening hebben we het goed. Ik zie om me heen genoeg 30-ers (dus starters) die amper rond kunnen komen (spaargeld, wat is dat?), bij wie het met een weekje op vakantie per jaar echt gedaan is en 1 of 2 oude auto's voor de deur hebben staan. Overwaarde is een begrip uit lang vervlogen tijden, een huis staat per definitie onder water als je al een hypotheek krijgt (het mijne ook trouwens maar ik lig er niet wakker van). 3 weken vakantie is voor starters echt niet te betalen. Pensioenleeftijd is door het pensioenfonds vastgesteld op 71.

Drie weken vakantie is inderdaad een luxe die ik mezelf niet kan veroorloven, ondanks het feit dat ik volgens sommige mensen hier "veel geld binnen hark".

Mijn hele spaargeld is erdoor gegaan om ervoor te zorgen dat ik van mijn huis af kon komen (en daarvoor om ervoor te zorgen dat het leefbaar was), dat mijn auto's het blijven doen, en om de migratie te bekostigen.
Sterker nog, ik heb als gevolg van dat akkefietje met de NHG 5000 euro moeten lenen bij mijn ouders (ik kon nergens anders meer lenen want dubbele (!) BKR notering (en bedankt Rabobank)) en heb toen de V40 de geest gaf de Toyota gekocht op afbetaling omdat er gewoon geen reserve meer was en ik niet weer voor 700 euro een auto wilde proberen te "redden".

Echter, ondanks dit alles klaag ik niet. Ik heb te eten, een dak boven mijn hoofd en ik heb mijn jarenlange droom kunnen verwezelijken (migreren). Wat dat betreft voel ik me stukken rijker (qua leven) als ooit voorheen.
En als dat betekent dat ik dit jaar maar één lang weekend vakantie heb, dan kan ik wel leven met die deal :-)

Wellicht is dit ook omdat "mijn" generatie geld meer ziet als een middel in plaats van een doel.
Die berg spaargeld is leuk, maar als je er niets mee doet is het niks waard.

Overigens vraag ik me ook sterk af in hoeverre de tegeltjeswijsheid "Geld lenen is duurder dan geld hebben" nog steeds waar is.
Gezien de belachelijk lage spaarrente, de inflatie, kaptiaalbelasting en de zeer lage rentes waartegen je geld kunt lenen momenteel is het volgens mij welhaast goedkoper om een gedeelte van je salaris iedere maand aan afbetaling te spenderen dan het aan de kant te zetten (om er vervolgens iets mee te kopen).

elianmars

Citaat van: ZC3rr0r op 23-10-2014 10:58:10

Drie weken vakantie is inderdaad een luxe die ik mezelf niet kan veroorloven, ondanks het feit dat ik volgens sommige mensen hier "veel geld binnen hark".

Mijn hele spaargeld is erdoor gegaan om ervoor te zorgen dat ik van mijn huis af kon komen (en daarvoor om ervoor te zorgen dat het leefbaar was), dat mijn auto's het blijven doen, en om de migratie te bekostigen.
Sterker nog, ik heb als gevolg van dat akkefietje met de NHG 5000 euro moeten lenen bij mijn ouders (ik kon nergens anders meer lenen want dubbele (!) BKR notering (en bedankt Rabobank)) en heb toen de V40 de geest gaf de Toyota gekocht op afbetaling omdat er gewoon geen reserve meer was en ik niet weer voor 700 euro een auto wilde proberen te "redden".

Echter, ondanks dit alles klaag ik niet. Ik heb te eten, een dak boven mijn hoofd en ik heb mijn jarenlange droom kunnen verwezelijken (migreren). Wat dat betreft voel ik me stukken rijker (qua leven) als ooit voorheen.
En als dat betekent dat ik dit jaar maar één lang weekend vakantie heb, dan kan ik wel leven met die deal :-)

Wellicht is dit ook omdat "mijn" generatie geld meer ziet als een middel in plaats van een doel.

Overigens vraag ik me ook sterk af in hoeverre de tegeltjeswijsheid "Geld lenen is duurder dan geld hebben" nog steeds waar is.
Gezien de belachelijk lage spaarrente, de inflatie, kaptiaalbelasting en de zeer lage rentes waartegen je geld kunt lenen momenteel is het volgens mij welhaast goedkoper om een gedeelte van je salaris iedere maand aan afbetaling te spenderen dan het aan de kant te zetten (om er vervolgens iets mee te kopen).

Ik moet wel sparen. Als zelfstandige heb je geen recht op pensioen.

En waar jij woont is toch elke dag vakantie? 8) ;D

Ik zal verder niet 'klagen'. Ik heb het zeker niet slecht. Heb ik ook nooit beweerd, trouwens. We leven leuk en zien wel wat de toekomst brengt, al zie ik dat af en toe somber in....

UserID25761

Citaat van: elianmars op 23-10-2014 11:11:52

Zelfstandige zonder poen  :eusa_wall: :eusa_wall:

Edit: daar bedoel ik mee dat je als zelfstandige aan alle kanten word uitgekleed voordat je überhaupt een hap voer in je mond kan stoppen  :eusa_whistle:

widebody

Zolang we nog steeds in te grote en te dure auto's rondtuffen hebben we volgens mij niks te klagen. Of wel :-\???

Mij gaat t ook best goed, huisje(koop) boompje(tuin) beestje(2katten, hondje en kippen parkieten) en 2 lieve kleine meisjes(voor zover je hier van eigendom kan spreken), 2 auto's, caravan en toch nog genoeg overhouden om leuke dingen van te doen. Alleen zien de meeste niet wat ik er voor moet laten :o. Zonder klagen trouwens, hoor.

Gemiddeld om 03:00uur op staan en 15uur per dag werken, in loondienst ;D.

UserID25761

Citaat van: widebody op 23-10-2014 19:24:47
in loondienst ;D.

Dus je pensioen is geregeld  :eusa_shifty: (dat moet de baas regelen)

ZC3rr0r

Citaat van: elianmars op 23-10-2014 11:11:52
Citaat van: ZC3rr0r op 23-10-2014 10:58:10

En waar jij woont is toch elke dag vakantie? 8) ;D

Ik zal verder niet 'klagen'. Ik heb het zeker niet slecht. Heb ik ook nooit beweerd, trouwens. We leven leuk en zien wel wat de toekomst brengt, al zie ik dat af en toe somber in....

Om hier nog even op terug te komen: Pensioen? Da's een goeie. Ik geloof niet dat ik daar ooit recht op ga hebben.

Als je de verhouding gepensioeneerden/werkenden en de trend in de verhouding in de gaten houd dan betaal ik mijn hele leven om de vorige generatie 100+ te laten worden om vervolgens met lege handen achter te blijven.
Nee, als ik de mogelijkheid had dan liet ik mijn bijdrage aan het pensioenfonds liever op een spaarrekening in eigen beheer storten.
Helaas is dat zowel in NL als in SE niet mogelijk, dus ik betaal gewoon dubbel (sparen voor mezelf, pensioen voor de landgenoten).

Wat dat betreft was zelfstandige zijn ook wel leuk. Paste ook wel goed bij me.
Alleen moest ik zo nodig een huis willen kopen (hypotheek aangaan als zelfstandige was in 2008 niet echt mogelijk)....

Snellebaksteen

Citaat van: NickGR op 24-10-2014 16:44:26
Citaat van: widebody op 23-10-2014 19:24:47
in loondienst ;D.

Dus je pensioen is geregeld  :eusa_shifty: (dat moet de baas regelen)

Welnee, dat is allang niet meer zo. Bij kleinere bedrijven is een werkgever dat helemaal niet verplicht.
Ik werk in loondienst maar heb zelf mijn pensioen geregeld.
Ik heb trouwens helemaal niks te klagen, leuke baan met veel uitdaging en mogelijkheden, goed salaris, aardig huisje, laag hypotheekje dus nog steeds overwaarde, goed gevulde garage en oprit, fijne vrienden, mooi gezinnetje, gezondheid redelijk op peil en lol in het leven. Dit lijstje is oplopend in belangrijkheid uiteraard.

Wat crisis betreft: Ik moet binnenkort alweer personeel gaan aannemen, productie gaat hard, projecten stromen binnen, helemaal niks te klagen!
Innovatie en techniek staan nooit stil.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

elmarconi

Citaat van: elmarconi op 25-05-2012 19:32:34
Ik heb vandaag een paar veldbedden en slaapzakken besteld om op de zaak te blijven pitten...

Dat was 2012. 2013 hebben we een topjaar gehad.
2014 tot op heden wat rustiger,  maar tot aan de kerst volle bak. Daarna bijna heel 2015 volledig bezet.

Citaat Tol Hansse, Poor John: https://www.youtube.com/watch?v=08FXtlFFLWw

Hij verdiende op het laatst zoveel geld dat hij zijn belasting niet meer kon betalen  ;D

--
Autogas Inside . . .

heutink

:eusa_dance:
vandaag toch nog even  7000 motoren verkocht aan Philips Medical Systems voor de collimatoren
;D
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

Dikkie

Dat is zeker net ff iets anders dan onze collimatietoren? Daar zitten geen motoren in.. :P
Huidig: V70 T-5 2.3 automaat 019 zwart 1998
Voorheen: V70 T-5 2.0 handbak 426 grijs 1997
Overige speelgoed: Suzuki Swift 2006, Yamaha XJ900S Diversion 1996, DAF YA126 1955, DAF YB626 1968, Dodge WC52 1945

heutink

heutink

:)
afgelopen week begonnen met het inwerken van een nieuwe collega, die mogelijk een aantal taken gaat overnemen als ik met pensioen ga............

het komt nu wel dichterbij........( tussen nu en 2 jaar )

8)

heutink

;D
afgelopen weken genoeg in het nieuws ............het Nederlandse leger krijgt nieuwe gevechtspakken
daarin zit een energieopwekker, de E-lighter..........en die maken wij dus.......de eerste 80 zijn we druk mee bezig
en misschien wel meer Nato-landen die ze straks bestellen...............
:eusa_dance:

The Demon