Onze weervolf... en andere parasieten

Gestart door Tiago, 18-06-2012 20:00:52

Vorige topic - Volgende topic

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Tiago op 20-12-2012 14:42:15
Trouwens, de spanningsmeter riep, met schorre stemme: 10,45 V!
Ehhh... lijkt me geen spanning om te snijden! Sterker nog, is dat niet belachelijk laag?
Ik heb het geval dus maar even aan de acculader gezet! En... ik weet niet of het nodig was, maar zekerheidshalve heb ik, vóórdat ik het apparaat inschakelde, de contactsleutel op II gezet en enkele verbruikers aangezet.
Heb ik dat goed gedaan, Ewout, of trekt jouw bulderlach nu alle permafrost uit Noorse bodem?

10,45 is echt kritisch laag. Het zou kunnen betekenen dat er een cel defect is en daar valt niets aan te doen. Ik zou gewoon de accu vervangen. Je gaf al aan dat zelfs radio luisteren niet meer gaat zonder meldingen. Het kijkvenstertje geeft 'groen' aan, dat zou moeten betekenen dat de accuvloeistof in orde is.

Je kan natuurlijk zien hoe je accu eraan toe is na een uurtje of twaalf laden. Dan zou die optimaal moeten zijn. Als je dan weer snel problemen hebt, wil ik alleen nog maar lezen dat je hem vervangen hebt. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

DanielE

Ik zou wel de min pool loshalen van de accu tijdens het opladen!
Volvo C70 T5 Summum ('06)
Volvo 850 2.5 10v Luxury-Line LPI ('97) 4-12 tot 9-13
Volvo 850 2.5 10v GLE ('93) 06-11 tot 1-12

Tiago

Dat is goed, Per Gynt! Mange Takk! Waar kan ik je bereiken? Want na morgen is dit forum natuurlijk van de kaart!

Tiago

Sorry, DanielE, had ik niet gedaan, nee! Is dat kritisch?

Tiago

Okay, okay, ik heb 't zelf al bedacht...
Indien ik de minpool eraf gehaald had vóór het aansluiten van de acculader, was er sowieso geen enkele invloed geweest op het autocircuit!
Hab ich recht? Is dat 't?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Tiago op 20-12-2012 18:45:09
Okay, okay, ik heb 't zelf al bedacht...
Indien ik de minpool eraf gehaald had vóór het aansluiten van de acculader, was er sowieso geen enkele invloed geweest op het autocircuit!
Hab ich recht? Is dat 't?

Gedachte is goed, maar niet nodig. Als je eerst de polen van de lader aansluit en daarna de stekker in het stopcontact stopt is meer dan goed genoeg. Je zit met jouw manier dan ook weer dat je weer moet aankoppelen achteraf.

Je hebt trouwens nog een laadpunt vooraan onder de motorkap zitten. Onder een smal, langwerpig afdekkapje, recht naast je zekeringkast. Als je voor je auto staat rechts bij je veerpoot.

Pluspool van de lader op die rechtop staande pluspin, zwarte kabel op een stevige chassispunt. Jehebt aan beide kanten halverwege je spatbord drie massapunten naast elkaar zitten.

Zo zag die er bij mij uit voordat ik hem schoongemaakt had.

Zelf trek in na het laden eerst de stekker uit het stopcontact en dan haal ik de plus los en dan de min. Gewoon routine.

Blader anders eens door m'n stukje over de problemen die ik had, wellicht kun je er nog wat uithalen.
Hier was ik ook op zoek naar elektronische storingen in m'n XC70.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53007.msg1146360.html#msg1146360

Een paar pagina's doorlezen en dan zie in welke richting je eventueel nog meer kan kijken. Beetje zelf prutsen aan je auto is heel leuk.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

thuur

Om de accu op te laden hoeven de klemmen niet van de accu genomen te worden. Maar een accu met maar 10 Voltjes heeft een dode cel (immers 2 volt per cel, 6 cellen, you do the math) want ook een lege cel haalt nog wel de spanning van (net) 2 volt maar kan domweg geen stroom meer leveren.

Gr ;)

arjen850

Citaat van: Tiago op 20-12-2012 14:42:15
Magische datum vandaag... 20122012!
Mijn jongste broer gaat trouwen. Toen ik dat nieuws een aantal maanden geleden kreeg - om precies te zijn op de dag dat we onze Volf kochten - zette ik (spelbederver als ik ben) meteen een geweldige domper door te roepen "Men zou toch verwachten van iemand die al ettelijke keren schipbreuk geleden heeft, dat ie NIET met beide benen vooruit in het eerstvolgende passerende huwelijksbootje springt, maar eerst eens voorzichtig met zijn dikke teen gaat voelen of het bootje wel stabiel is..."
Hè?
Nee, niet lief van Tiago! Dat is waar!
Hij had natuurlijk met gelijke munt kunnen terugbetalen door droogjes op te merken dat het onbegrijpelijk is dat iemand die keine blasse Ahnung von Autos heeft, zich een tweedehands Volvo aanschaft.

Maar nu, vandaag, begrijp ik zijn haast pas...
De Maya's laten morgen de wereld vergaan, omdat ze 20122012 spectaculair genoeg vonden om de geschiedenis in te gaan als laatste kalenderdatum. En mijn broer hoeft zich dus achteraf niet de haren uit zijn hoofd te trekken (d.i. beeldspraak in dit geval) dat ie de boot gemist heeft... Op de valreep het schip in gegaan! Haha!
Wablief?
De Maya's hadden nog nooit van Jezus gehoord, laat staan van de christelijke jaartelling?
Dat is waar, maar... na diepgaand wetenschappelijk onderzoek heeft NASA vastgesteld dat een en ander berust op... louter toeval!
Pak beet! Breng dáár maar iets tegenin! Inderdaad, die rakkers in Houston, Texas, zijn niet voor één (zwart) gat te vangen!

Maar over voorzorgsmaatregelen gesproken...
Ik weet niet meer wie dat te berde bracht (of misschien kwam deze briljante geest er zelf mee op de proppen), maar het is zaak om regelmatig de stand van het water in de accu te controleren...
Had deze Einstein nog nooit naar gekeken vanzelf!
Maar omdat het wel verrekte lullig is als je auto morgen niet wil starten terwijl achter je de wereld loopt te vergaan, toog ik vanmorgen, gewapend met een fles gedestilleerd water, aan het werk.
Edoch, wat zag mijn lodderige oog...

http://i49.tinypic.com/jso7wg.jpg

... géén vuldoppen dus!
Heb ik weer! Mijn accu staat zó droog dat de vuldoppen er zelfs vandoorgegaan zijn! Naar de kroeg waarschijnlijk om hun keel te laven...

Maar kan iemand mij misschien vertellen wat hier werkelijk aan de hand is?

Trouwens, de spanningsmeter riep, met schorre stemme: 10,45 V!
Ehhh... lijkt me geen spanning om te snijden! Sterker nog, is dat niet belachelijk laag?
Ik heb het geval dus maar even aan de acculader gezet! En... ik weet niet of het nodig was, maar zekerheidshalve heb ik, vóórdat ik het apparaat inschakelde, de contactsleutel op II gezet en enkele verbruikers aangezet.
Heb ik dat goed gedaan, Ewout, of trekt jouw bulderlach nu alle permafrost uit Noorse bodem?

Idd een magische datum kan ik u zeggen :eusa_dance: ;D

Tiago

Men haalt toch eerst de min eraf, Ewout, en dan de plus (omgekeerd aan de gang van zaken bij het vástklemmen)? Of heb ik het tot nu toe toch steeds verkeerd begrepen?

Goh, Regilio, ik heb nooit geweten dat dat zo razend lineair werkte, dat elke cel 2 Volt vertegenwoordigt en dat je die dan bij elkaar op moet tellen. Dus als men 4 batterijtjes van 1,5 V in een apparaat stopt, is de spanning 6 V? Of maak ik dan een denkfout?
Mijn manier van redeneren zou namelijk zijn dat de spanning 1,5 V blíjft en dat het apparaat met 4 batterijtjes alleen maar (4 keer) langer meegaat dan met 1 batterijtje. Maar ja, ík ben dan ook zo technisch als een looien deur.

Wat dies ook zij...
Het heuglijke nieuws is dat de spanning hedenochtend nog op 12,55 V stond. Dus de wereld kan vergaan...
Ík ben er klaar voor!

thuur

Citaat van: Tiago op 21-12-2012 12:15:51
Goh, Regilio, ik heb nooit geweten dat dat zo razend lineair werkte, dat elke cel 2 Volt vertegenwoordigt en dat je die dan bij elkaar op moet tellen. Dus als men 4 batterijtjes van 1,5 V in een apparaat stopt, is de spanning 6 V? Of maak ik dan een denkfout?
Mijn manier van redeneren zou namelijk zijn dat de spanning 1,5 V blíjft en dat het apparaat met 4 batterijtjes alleen maar (4 keer) langer meegaat dan met 1 batterijtje. Maar ja, ík ben dan ook zo technisch als een looien deur.

Je kunt 4 batterijen 6V laten geven met de kracht van 1 batterij, of je kunt 4 batterijen 1,5V laten geven met de kracht van 4. Het leven kan soms heel simpel zijn.

Gr 8)

plukkie

Citaat van: thuur op 21-12-2012 12:18:32
Citaat van: Tiago op 21-12-2012 12:15:51

Je kunt 4 batterijen 6V laten geven met de kracht van 1 batterij, of je kunt 4 batterijen 1,5V laten geven met de kracht van 4. Het leven kan soms heel simpel zijn.

Gr 8)

euh, alleen is kracht niet echt een grootheid (in de elektrotechniek ;D)

Wat Thuur bedoelt is:
4 batterijen van 1,5 volt met een capaciteit van 1,5 Ah in serie leveren: een spanning van 6 volt met een totaal capaciteit van 1,5 Ah.
Zou je de 4 batterijen parallel zetten, heb je een spanning van 1,5 volt en aan capaciteit van 6 Ah.

480, V70 2.0 10v; 850R 2.3; V70R Saffron
Carbagerun T5 2.0; C70 Cabrio 2.4T
Mits PHEV Outlander ???

en terug bij V70RN (2003) :-)

Tiago

"Kracht" is misschien geen technische term, Plukkie, maar Thuur begreep feilloos dat ie voor deze slimmerik even "op de hurken" moest.
Weer wat geleerd... "in serie" of "parallel" maakt het verschil. Tusen takk!

Tiago

Het heeft er alle schijn van dat je gelijk hebt, Thuur. Vanmorgen 10,62 V gemeten, ergo conclusio... dodencel!
Ehh... dode cel, meen ik.

Is het eigenlijk niet een klein wonder dat de motor überhaupt start bij zo'n lage spanning?

The Demon

Citaat van: Tiago op 22-12-2012 15:26:39
Het heeft er alle schijn van dat je gelijk hebt, Thuur. Vanmorgen 10,62 V gemeten, ergo conclusio... dodencel!

Is het eigenlijk niet een klein wonder dat de motor überhaupt start bij zo'n lage spanning?
Als je hem heuveltje af laat rollen en in zijn 2de versnelling de koppeling op laat komen, slaat hij ook wel aan bij 0,2 volt dus op zich is het geen wonder, maar ik zou toch even een nieuwe stroombron gaan halen Tiago.
Monteren hiervan lukt jou ook nog wel.

Groet,
The Demon.

V70 classic

Citaat van: The Demon op 22-12-2012 16:40:50
Citaat van: Tiago op 22-12-2012 15:26:39

Als je hem heuveltje af laat rollen en in zijn 2de versnelling de koppeling op laat komen, slaat hij ook wel aan bij 0,2 volt dus op zich is het geen wonder, maar ik zou toch even een nieuwe stroombron gaan halen Tiago.
Monteren hiervan lukt jou ook nog wel.

Groet,
The Demon.

Dat werkt met een gier tronic niet he ( dat heuveltje af).

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.