Wagenpark t5joost

Gestart door t5joost, 22-06-2012 12:07:16

Vorige topic - Volgende topic

Johann

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-04-2013 11:45:30
Citaat van: Johann op 06-04-2013 10:48:56
Alles kan behalve Wim.

Oei, ik denk toch dat de meesten daar een beetje te jong voor zijn. ;D

;)

Piet

Citaat van: Johann op 05-04-2013 20:46:07
Je moet ook het deksel rollen terwijl ik wel eens foto's heb gezien waarbij het kop oppervlak gerold is.

Moeten is een groot woord, het is wel handiger dat zeer zeker wel.
Ik heb ook wel eens de kop ingesmeerd ipv het deksel, heeft totaal geen problemen opgeleverd.
Belangrijker is dat het echt heel dun gerold wordt.

EDIT: ik foto's nog es opgezocht  van toen, bleek ik toch gewoon ook het deksel te hebben ingesmeerd, zoals het hoort. Is ook gewoon logisch om het deksel te doen.

850 R

mijn blok tikte een tijdje geleden ook als een bezetene, toendertijd werd alles nog naar de garage gebracht, die kerel zou het geregeld hebben, maar na vele ruzies en een flink gegroeide eigen sleutelkennis ging ik zelf maar de klepstoters vervangen. kwam er na demontage van de oude achter dat er 11 van het goede type inzaten, en 9 van een ander model waarvan de buitenhuls precies hetzelfde was, alleen van vlak naar kern zat er toch 1,5mm verschil in. dit getik was na plaatsen van 20 verse compleet verholpen.
3e motor, 3e bak, 2e interieur, 2e set deuren, 2e laklaag, 2e frontje, volans zijn aan restauratie toe, maar originele uitlaat :)

mastertje

Citaat van: Piet op 06-04-2013 23:30:56
Citaat van: Johann op 05-04-2013 20:46:07
Je moet ook het deksel rollen terwijl ik wel eens foto's heb gezien waarbij het kop oppervlak gerold is.

Moeten is een groot woord, het is wel handiger dat zeer zeker wel.
Ik heb ook wel eens de kop ingesmeerd ipv het deksel, heeft totaal geen problemen opgeleverd.
Belangrijker is dat het echt heel dun gerold wordt.

Meh.. kop insmeren is geen puik plan.
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

NinaPaul

Mee eens, waarom risico nemen als het niet hoeft.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

MVeldhuis

Even als complete leek (heb nog nooit het kleppendeksel eraf gehad): als je 2 vlakken hebt die op elkaar moeten, wat maakt het dan uit of je het ene of het andere vlak voorziet van vloeibare pakking?

Johann

Omdat het kop vlak min of meer een vlakke plaat is waar de "bodem" van de oliekanalen ook zitten. De eigenlijke kanalen zijn in het deksel gemaakt. Als je het deksel met een roller van pakking voorziet raak je alleen de hoger gelegen delen die pakking nodig hebben en verder niets. Het type pakking droogt officieel alleen als deze luchtdicht is afgesloten dus mocht er pakking op open delen of in kanalen zitten dan zal deze hoogst waarschijnlijk wel wegspoelen met de olie maar als je te royaal bent met de pakking dan zou het eventueel in de dunne kanaaltjes naar de stoters kunnen ophopen. En dan heb ik het nog geeneens over de motoren waar het deksel met siliconen kit is afgedicht..  ;)

Johann

Hier nog even een foto gejat van DCCCL waar je goed kunt zien hoe het oliekanaal loopt op het oppervlak van de kop,

Bovenstaande foto is van een kop met vaste klepstoters. Op onderstaande foto kun je zien waar de kanalen naar de klepstoter zitten,

Alleen is zijn bij deze kop de kanalen dicht gemaakt omdat de kop is omgezet naar vaste klepstoters.

Hier zie je hoe de kanalen in het deksel zitten,

mastertje

En als je wel kiest om altijd op volsyntheet te rijden en netjes af en toe je olie vervangt (blok met 360k voor het eerst geopend)

;)

Trouwens Johann zeg je daar dat je de oliekanalen naar de stoters kan zien, maar ik zie op je foto alleen maar de kanalen naar de nokkenas, en zijn de kanalen naar de stoters verborgen achter de - stoters.

Johann

Op foto 2 zie je gelijk boven de stoters twee gaatjes zitten op het oppervlak. Op deze foto's zit er schroefdraad in om ze dicht te maken maar dat zijn de aanvoerkanalen van de stoters.

mastertje

Ik zit nog steeds niet op één lijn met je :D

Is het niet zo? Waar de splitsing in aanvoer intern inde kop zit.

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

mastertje

ja dat was even for lack of a better word... ik weet dat er geen echte lagerschalen in zitten. Zijn het dan per definitie geen glijlagers meer?  ???

Ik heb het over het onderstaande;

Met nokkenaslager bedoel ik dus gewoon de raakvlakken tussen de nokkenas en de kop/deksel. De as wordt door middel van een olielaagje (hydrostatisch effect) gescheiden van de loopvlakken.

Johann

Citaat van: mastertje op 09-04-2013 11:34:53
Ik zit nog steeds niet op één lijn met je :D

Is het niet zo? Waar de splitsing in aanvoer intern inde kop zit.

Nee dat is de aanvoer kant van de stoters, niet de nokkenassen.

Aanvoer nokkenassen komen vanuit die halve maantjes in het verlengde van de uitgang in het lager.

Piet

Citaat van: NinaPaul op 08-04-2013 21:17:17
Mee eens, waarom risico nemen als het niet hoeft.
Was ook een ondoordachte actie, nartuurlijk is het veeeeeeeel beter het deksel in te smeren!
Maar even om aan te geven dat als je het toch (abusievelijk) doet en je het dun uitrolt en een beetje uitkijkt het zelfs dan geen problemen HOEFT te geven.

Ik heb trouwens de foto's nog es teruggekeken, maar het zat toch niet goed in mijn geheugen, ik had toch wel degelijk het deksel ingesmeerd.