Marty's V70 2.4T->2.3T - VERKOCHT!!

Gestart door Marty__Mouse, 08-07-2012 02:07:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

KIM

Als ik thuis ben zal ik eens in Vida kijken. Er zijn van die schema's waarin alle input en outputsignalen staan en het zou best kunnen dat je gelijk hebt van die pedal position sensor; dat is bij Volvo dan het remlicht signaal.

Ik heb nog eens na zitten denken over de storing en bedacht dat de storing ergens in de inputsignalen moet zitten. Ingrijpen doet het systeem uit zichzelf om tractieregeling uit te voeren. Kennelijk komt hier een verkeerd signaal binnen en denkt de controller dat er tractieverlies is. ABS grijpt uitzichzelf niet in. Om onderscheid tussen tractieprobleem en remprobleem te maken wordt dus de remlichtschakelaar / Brake Pedal Position sensor gebruikt.

UserID6342

Eensch !  Zo ver was ik ook met mijn gedachtengang, het rare is alleen dat hij fluitend door zijn zelftest heenkomt en dus akkoord geeft vervolgens zodra je het rempedaal maar aanraakt meteen in de ABS LV knalt (dus pulserend rempedaal, etc), daarna gaat tie de storing in (brandend lampje en ABS dus uitgeschakeld) en remt het ding perfect weliswaar zonder ABS maar toch...

Assen en tandwielkransen zijn perfect in orde,
LV sensor is vervangen
Controller is ipv die beunhazen nu door Thuur gesoldeerd

KIM

Dan zou toch eens het scoopbeeld van de sensor LV gemeten moeten worden op moment van intrappen van het pedaal.

Als je de Brake Pedal position sensor losneemt en die los bedient, wat doet het systeem dan? Daarmee filter je wel verantwoordelijke componenten uit...

Marty__Mouse

#693
Nou ik zelf ben eerlijk gezegd niet overtuigd dat het in een remschakelaar o.i.d. kan zitten.
Nu heb ik er hier wel het minste verstand van natuurlijk, maar toch..  ;D

De reden waarom is alsvolgt:
Ik ben gisteren een paar keer een stuk wezen rijden, sowieso is daar het probleem met de startblokkering wat er eerst voor het solderen nog niet was.
Wanneer ik de auto van het slot afhaal met de afstandsbediening en probeer te starten dan loopt de startmotor wel rond maar start de auto niet. Wanneer ik dan nogmaals op de ontgrendel knop druk van de afstandsbediening en dan de auto start slaat ie  wel gewoon aan. Omdat we al eerder met de controller aan het klooien zijn geweest hebben we er al eens een keer een andere ABS controller op gezet die Dirk nog had liggen. Met die controller startte de auto ook niet, dus vandaar nu wederom de link naar de controller.
Daarbij is er met de motorswap verder niets vervangen of gewijzigd aan de computer of iets anders dergelijks dus volgens mij kan alleen de controller maar voor die startblokkeringsfout zorgen.

Daarnaast heb ik een paar keer heel voorzichtig gereden zonder de rem aan te raken en ook dan begint het gerammel van de ABS pomp. Dus auto starten en wegrijden.. Na een paar voorzichtige bochten begint de ABS dan alsnog te ratelen. Zonder dat ik na het starten de rem heb aangeraakt.
Dus dan kan het denk ik toch niet de remschakelaar zijn?

Overigens springt de storing er ook niet altijd in.. dan gaan de ABS en TRACS lampjes niet branden en blijft de abs pomp vrolijk ratelen en remt de auto voor geen meter. Zo ben ik vanochtend naar het werk gereden (± 10km) en bleef de auto de hele weg kloten bij het remmen.. Ik heb het idee dat wanneer je een keer vlot optrekt, dat dan de storing er wèl in komt en de lampjes dus gaan branden en de ABS dus wordt uitgeschakeld en ik weer "normaal" kan remmen.

Heel irritant zo dus.. Het betreft de controller met nummer 9496440.

Via Matthews Volvo Site kom ik achter het volgende lijstje met nummers welke wel uitwisselbaar zouden moeten zijn:

99-2001 FWD with STC. V70, S70, C70, S80 9472088, 9472401, 9472866, 9472971, 9496440, 9496946, 8619538

(Bron: http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=35243)


Wellicht dat iemand een van deze modules heeft liggen welke sowieso werkt welke ik zou mogen en kunnen proberen?

When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

scania164


KIM

Wat voor foutcode laat het systeem eigenlijk zien als de storing aanwezig is? Wielsensor LV?
Ik gok ook op een wankel contact.

Scopemeting op het storingselement en dan gaan rijden lijkt mij de oplossing.

thuur

Scopemeting is inderdaad het beste, de controller registreert een afwijking in de ontvangen waardes (weliswaar binnen de marges) en corrigeert dit door de pomp in te schakelen. De sensor zit ver genoeg in de fusee gemonteerd? Zijn de sensor en krans schoon?

Ik heb wel een STC controller liggen die ik ter test wil opsturen?


Gr 8)

Marty__Mouse

Citaat van: thuur op 16-09-2013 15:15:51
Scopemeting is inderdaad het beste, de controller registreert een afwijking in de ontvangen waardes (weliswaar binnen de marges) en corrigeert dit door de pomp in te schakelen. De sensor zit ver genoeg in de fusee gemonteerd? Zijn de sensor en krans schoon?

Ik heb wel een STC controller liggen die ik ter test wil opsturen?


Gr 8)

Dat zou sowieso fantastisch zijn als je dat zou willen doen Thuur!
Fusees zijn schoon, krans ook en sensoren ook (linker is zelfs nieuw (waar hij de storing op geeft)).
Maar ik vind het ook zo gek dat ie nu ineens die startblokkeringsproblemen geeft, vandaar dat ik naar de controller neig..
Maargoed, die heb jij van binnen gezien en ik niet..  ;)

Maar als je een goede controller hebt liggen die we in elk geval kunnen proberen kunnen het we het e.e.a. in elk geval uitsluiten!
Heb je er een van de reeks nummers die ik eerder noemde? Want ik begreep dat er sowieso verschillende controllers zijn voor mèt en zonder CANBUS en ook FWD en AWD...?

When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

thuur

Citaat van: Marty__Mouse op 16-09-2013 15:30:30
Citaat van: thuur op 16-09-2013 15:15:51
Scopemeting is inderdaad het beste, de controller registreert een afwijking in de ontvangen waardes (weliswaar binnen de marges) en corrigeert dit door de pomp in te schakelen. De sensor zit ver genoeg in de fusee gemonteerd? Zijn de sensor en krans schoon?

Ik heb wel een STC controller liggen die ik ter test wil opsturen?

Dat zou sowieso fantastisch zijn als je dat zou willen doen Thuur!
Fusees zijn schoon, krans ook en sensoren ook (linker is zelfs nieuw (waar hij de storing op geeft)).
Maar ik vind het ook zo gek dat ie nu ineens die startblokkeringsproblemen geeft, vandaar dat ik naar de controller neig..
Maargoed, die heb jij van binnen gezien en ik niet..  ;)

Maar als je een goede controller hebt liggen die we in elk geval kunnen proberen kunnen het we het e.e.a. in elk geval uitsluiten!
Heb je er een van de reeks nummers die ik eerder noemde? Want ik begreep dat er sowieso verschillende controllers zijn voor mèt en zonder CANBUS en ook FWD en AWD...?



De link met de startonderbreker zie ik (nog) niet. Stuur me je VIN eens in een PB, dan kan ik de juiste schema's kijken?

STC is altijd met CANbus.


Gr ;)

MrCain

Zomaar een breinscheet : hebben alle 4 de banden de zelfde maat? Heb nog eens daaaagen lopen zoeken naar ook zo'n soort storing => zaten er bredere (dus procentueel ook hogere...) banden achter.... Ziet het systeem ook verschil in omtreksnelheid aan de achter kant...

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Marty__Mouse

Citaat van: MrCain op 16-09-2013 16:40:19
Zomaar een breinscheet : hebben alle 4 de banden de zelfde maat? Heb nog eens daaaagen lopen zoeken naar ook zo'n soort storing => zaten er bredere (dus procentueel ook hogere...) banden achter.... Ziet het systeem ook verschil in omtreksnelheid aan de achter kant...



Er zitten inderdaad 4 exact dezelfde banden onder, zelfde maat, merk en type dus dat kan het niet zijn.

Maar inmiddels heb ik alle gegevens per PB doorgegeven aan Thuur en ik hoop  :eusa_pray: dat hij in elk geval kan uitleggen hoe we deze storing het beste kunnen tackelen.. Dus welk stapje we telkens kunnen zetten om het e.e.a. uit te sluiten..

Overigens valt het me ook nu weer op dat wanneer de auto storing geeft (zo'n beetje altijd dus) hij onder de ca. 30km/u wel gewoon remt, zonder dat hij trilt en schokt.. Rijd je ietsje harder, dan trilt ie weer.. Maar onder de 30km/u dus niet..

When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Julius C.

Citaat van: Marty__Mouse op 12-09-2013 21:34:12
Citaat van: Julius C. op 12-09-2013 19:53:46
Snel gevuld met móóóói spul!
Ik ben eind deze maand, begin oktober aan de beurt... :eusa_pray:

Kan niet wachten... :eusa_shifty:



Ook een motorswap??  Ook een 2.5t/2.4t? Schering en inslag met die blokken hè?!



Yup...bijna zelfde wagen (antraciet en wat andere opties), zelfde motor, zelfde mannen die het klusje gaan klaren, zelfs de zelfde motor; een V70N T5 met 50K meer ervaring dan de jouwe!
Als alles volgens planning verloopt, ben ik rond de 1ste week van oktober weer mobiel!
Zoals ik al zei, kan niet wachten!
Voorlopig hou ik de originele SW/ECU opstelling, maar met alles nieuw en een dikke turbo schat Dirk dat ik zo'n 220 PK zal hebben.
Eerst wagen weer goed rijdend, dan sparen voor de toys!  :evil:
Her name is Victoria and she has many secrets!
Jij mag Vicki zeggen...


Marty__Mouse

Zo gisteren een klein beetje zenuwachtig voor het eerst olie gepeild (na pas 200km) en hij staat nog helemaal strak bovenaan de peilstok dus helemaal goed.. En het mooiste de olie is nog prachtig honingachtig geel/bruin doorzichtig.. Ik moest gewoon 2x kijken of het wel echt zo was!  :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_clap:

Verder heb ik door het rijden nog het e.e.a. weten te testen met betrekking tot de ABS storing.

Ik ben er nu achter dat de auto onder de 30km/u wel gewoon remt en daarboven trilt en schokt. Boven de 80km/u komt de storing in het systeem, gaan de lampjes op het dash branden en kan je weer gewoon remmen...

Omdat dit telkens bij 80km/u is, elke keer weer, heb ik toch sterk het vermoeden dat dit geen draadbreuk is, want dan zou het te pas en te onpas moeten komen toch?

Ik denk toch echt dat het de controller is of een ander deel wat de storing veroorzaakt.
Dus dat zou ik het liefst ook eerst uitsluiten..




Citaat van: Julius C. op 18-09-2013 11:52:01
Citaat van: Marty__Mouse op 12-09-2013 21:34:12
Citaat van: Julius C. op 12-09-2013 19:53:46
Snel gevuld met móóóói spul!
Ik ben eind deze maand, begin oktober aan de beurt... :eusa_pray:

Kan niet wachten... :eusa_shifty:



Ook een motorswap??  Ook een 2.5t/2.4t? Schering en inslag met die blokken hè?!



Yup...bijna zelfde wagen (antraciet en wat andere opties), zelfde motor, zelfde mannen die het klusje gaan klaren, zelfs de zelfde motor; een V70N T5 met 50K meer ervaring dan de jouwe!
Als alles volgens planning verloopt, ben ik rond de 1ste week van oktober weer mobiel!
Zoals ik al zei, kan niet wachten!
Voorlopig hou ik de originele SW/ECU opstelling, maar met alles nieuw en een dikke turbo schat Dirk dat ik zo'n 220 PK zal hebben.
Eerst wagen weer goed rijdend, dan sparen voor de toys!  :evil:

Dan gaat het ook met die van jou ongetwijfeld helemaal goed komen! Hij is in elk geval in goede handen!  ;)

When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Marty__Mouse

Vandaag een andere ABS controller van Thuur ontvangen die hij me ter controle heeft toegezonden (super service :eusa_clap:)..

Maar helaas, ook deze zorgt voor exact dezelfde storing.. tot 30kmu kan ik gewoon remmen en daarboven tot 80kmu trilt/schokt/rammelt de ABS bij remmen.. Daarboven komt de storing erin, gaan de ABS en TRACS lampjes branden en remt de auto weer normaal..

Dus met beide controllers zelfde problemen.. Dus dan kan het haast niet aan de controllers liggen.. Want dat beide voor dezelfde fouten zorgen is natuurlijk wel heel toevallig..

Het probleem moet dus ergens anders worden gezocht.. Ik zou alleen niet weten waar en hoe te beginnen.. Zelf zit ik te denken om eventueel de ABS sensor links nog te vervangen voor de oude.. Met de gedachte dat misschien de nieuwe alweer kapot is gegaan bij het testen van een niet CANBUS-controller..
Of ergens inderdaad een kabelbreuk, of een probleem met de stekker van de controller?

Of is het e.e.a. toch terug te herleiden naar het vervangen van de aandrijfassen? Dat er toch net iets anders is dan origineel, al zijn de fuseestukken vervangen voor de juiste en hangen de abs sensoren heel netjes vlakboven de abs ringen..

De startproblemen blijven ook nog steeds aanwezig.. De auto start niet zonder eerst de auto opnieuw op slot te zetten en te openen op met de afstandsbediening.. Een duidelijk geval startonderbreker dus..
Ik dacht dat dit wellicht ook kon samenhangen met de ABS controller, maar zowel zonder controller als met de andere controller blijven de startproblemen ook bestaan..

Wat me wel opviel bij het nakijken van de zekeringen, is dat de ABS controller als de startonderbreker (immobilizer) beide op dezelfde zekering zitten.
Deze zekering heb ik nagekeken en ook gewisseld met een andere maar ook dit heeft verder geen effect gehad..

Mooi klote dus, want na een hele dag knutselen dus geen drol opgeschoten..

Wie heeft er nog tips?


When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

MrCain

Omdat je nieuwe steekassen hebt (dus ook andere ABS ringen...) loont het misschien de moeite ,om dit in ieder geval uit te sluiten, je tandjes van de ringen voor als zowel achter eens te tellen => zou zomaar eens kunnen dat daar verschil in zit ???

Als je zeker weet dat het probleem is gekomen toen dat de assen zijn vervangen door andere kan dit misschien wel een probleem zijn.

Zomaar een brein scheet hoor ;) maar je moet ergens beginnen en als het probleem is gekomen na de as wissel....
Zou ik zelf in eerste instantie daar naar kijken omdat dit veranderd is ;) Gewoon dingen gaan uitsluiten en je er van overtuigen dat de dingen die je hebt gecontroleerd goed zijn en afvinken van een lijstje => gewoon bij het simpelste beginnen ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!