Marty's V70 2.4T->2.3T - VERKOCHT!!

Gestart door Marty__Mouse, 08-07-2012 02:07:01

Vorige topic - Volgende topic

The Volvoboy

Ik had met mijn rooie ook last van dat ie niet op slot wilde met de AB, na eeuwig proberen inderdaad ging ie eindelijk een keer op slot. Probleem was heel simpel op te lossen: gewoon iets harder op het Lock knopje duwen ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Marty__Mouse

Citaat van: Dirk342 op 11-01-2013 14:44:40
Volgens mij heeft Arjen(850) nog zo'n AB-unit die op de tellerklok zit uit een x70 losliggen.  Heb 'm van de week in ieder geval nog in de handen gehad.  ben er niet helemaal zeker van, maar volgens mij zijn andere dat wel hier op het forum, dat je deze zo kunt vervangen en de AB's opnieuw in moet leren ???

Dat is in elk geval goed om te weten.. Dat houd ik ook zeker in m'n achterhoofd! Ik las verderop op het forum dat er ook resultaten geboekt zijn met het schoonmaken en verwijderen en terugplaatsen van een aluminium plaatje.. Wellicht dat dat nog enig soelaas biedt..

Citaat van: The Volvoboy op 11-01-2013 16:37:22
Ik had met mijn rooie ook last van dat ie niet op slot wilde met de AB, na eeuwig proberen inderdaad ging ie eindelijk een keer op slot. Probleem was heel simpel op te lossen: gewoon iets harder op het Lock knopje duwen ;D

Hahaha.. Helaas bij mij geen resultaat.. Wel pas de interne printplaat overgezet naar een nieuwe behuizing en toen wel het e.e.a. schoongemaakt, anders nog maar eens goed schoonmaken met WD40 of alcohol ofzo..

Eerst maar even wachten op iets warmer weer zodat ik niet doodvries terwijl ik in de auto bezig ben...  ;D

Verder gister weer even wat km's gemaakt richting het Noord-Oosten, maar niemand gespot helaas, en zelf ook al niet..  :(  ;)

When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Marty__Mouse

CHECK ENGINE!

Hmmm.. Vanochtend reed ik op m'n gemakje richting het werk en terwijl ik zo'n 60 reed in de vierde versnelling, en dus nog geen 2000 toeren toen ineens het Check Engine lampje aansprong.. Dit terwijl ik aan het rijden zelf helemaal niets merkte qua verandering. En ook vanavond tijdens het rijden nergens last van, alleen brandt het lampje.

Na het werk meteen even de OBII dongle eraan gehangen en met de telefoon (Torque) uitgelezen en daaruit kwam de volgende storing:

Storing P0422 dus.

Op internet vind ik verschillende mogelijke oorzaken;
- luchtmassameter
- katalysator
- Lambda sensoren
maar ook een kapotte vacuumslang zou tot de mogelijkheden behoren..

Maar wat is nu wijsheid? Het lampje eerst resetten en kijken of de storing weer terugkomt? Of bij de dealer de storing uit laten lezen en kijken of er een specifiekere storing uitkomt? Of is het wellicht een bekende storing en weet iemand het zo te benoemen..?

Hulp is welkom  ;D

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

UserID6342

Eerst resetten en kijken of terugkomt is de meest makkelijke oplossing, het vacuum kun je zelf ook even na lopen en hoeft verder allemaal niets te kosten.  De eerste lambdasensors zijn berucht van dit type en gaan vaker kapot.

Marty__Mouse

Thanx Dirk,

Ik zal morgen even langs de dealer rijden, die kennen me inmiddels wel  ;D
En de vacuumslangen kan ik inderdaad ook zelf nalopen en zal ik ook even doen van het weekend..
Hopelijk komt daar iets uit..

Maar jij hebt het over de eerste lambdasensor? Dure dingen of valt het mee?

UserID6342

BenC70ES

Citaat van: Dirk342 op 17-01-2013 23:09:56
Meen zo uit mijn hoofd iets van 234

Paar maanden terug net geen 110 Eur betaald, wel rechtstreeks van Bosch ipv een Volvo doosje erond...  ;)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

)()()sT

Bij ET heb ik ook een Bosch besteld voor iets van €130,-

Marty__Mouse

234? Dat is idd aardig aan de prijs.. Maar via de zaak kan ik redelijk goedkoop Bosch spulletjes komen dus dat zal dan idd flink schelen..  ;)

Ben heb je toevallig een Bosch partnr? En zijn ze voor alle x70's hetzelfde of per motortype afhankelijk?
Zal eens kijken op mijngrossier.nl welke ik nodig heb voor mijn auto..

maartendeb

BenC70ES

Even kijken waar die de downpipe ingaat, je hebt twee verschillende 99-00, één met zilveren isolatie en langere kabel die langs achter de cilinderkop loopt en één zonder die recht naar beneden loopt...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

maartendeb

Die langere versie is vanaf vanaf augustus '99, ik heb er hier nog een stukje over staan. De langere komt wellicht van pas als je nog eens naar een 3" down pipe wilt.

KIM

Deze foutcode vertelt iets over de werking van je katalysator.
Je hebt of een niet goed werkende kat, of een probleem met de 2e lambdasensor.

Wis de fout eerst maar eens; het kan best lang duren voordat deze weer terugkomt.

Marty__Mouse

Citaat van: KIM op 18-01-2013 11:49:27
Deze foutcode vertelt iets over de werking van je katalysator.
Je hebt of een niet goed werkende kat, of een probleem met de 2e lambdasensor.

Wis de fout eerst maar eens; het kan best lang duren voordat deze weer terugkomt.

Precies dat is wat de monteur van Volvo vanochtend tegen me zei!

Volgens heb kon het de katalysator haast niet zijn omdat de auto "pas" 250.000km gereden heeft.. En de Lambda sensoren gaven wel waardes aan.
Hij heeft nu alle storingen voorlopig gewist en zei inderdaad dat ik eerst maar eens moest gaan rijden en wachten of de storing weer terugkomt en dat we dan altijd nog verder kunnen rijden..

Daarnaast hebben ze ook even het servicelampje uitgezet (beurtje had de auto wel gehad bij een maatje van me maar ik wist niet eens dat de auto een servicelampje had.

Kosten € 0,-  hartelijk dank Volvodealer Harrie Arendsen Zevenaar.. Sowieso erg prettige garage, wordt altijd erg vriendelijk geholpen ondanks dat ik mijn auto daar behalve het noodzakelijke niet in het onderhoud doe. Erg netjes, mag ook wel eens gezegd worden!  ;)

@ BenC70ES, maartendeb, )()()sT en Dirk: Bedankt voor het meedenken heren..!  ;D

Ik zal deze zomer (of in elk geval als het weer wat warmer wordt) een keer uittrekken om alle vacuumslangen te vervangen, het spul is natuurlijk ook alweer ruim 13 jaar oud dus dan is het nooit onverstandig denk ik. De lambdasonde laat ik even voor wat ie is, als de storing weer terugkomt ga ik verder kijken.

Overigens heb ik Koen's (Volvoboy) advies toch opgevolgd om de afstandbediening nog eens goed schoon te maken en waarempel doet de ab het nu weer een stuk beter!! We komen er wel..

Marty__Mouse

Citaat van: maartendeb op 18-01-2013 11:39:15
Die langere versie is vanaf vanaf augustus '99, ik heb er hier nog een stukje over staan. De langere komt wellicht van pas als je nog eens naar een 3" down pipe wilt.

Goede info Maarten.. Ik heb zo geen idee of ik ooit een andere downpipe zou willen.. alleen handig met tunen denk ik of heeft het verder nog een functie?

PS wel ontzettend balen dat het tunen bij jou zo op een fiasco is uitgelopen.. Wel diep respect dat je eraan begonnen bent.. Dat alleen al zou ik nooit durven!
Een chipje en een keer een dubbele uitlaat en dat is het wel zo'n beetje bij mij denk ik..