Marty's V70 2.4T->2.3T - VERKOCHT!!

Gestart door Marty__Mouse, 08-07-2012 02:07:01

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Aggegraat en kast van 4-gasmeter achterin, sonde in de uitlaat en gaan! Of als dat niet past, alles op een aanhangkarretje zetten en blazen.  

Zou dat niet werken?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

MrCain

Citaat van: Marty__Mouse op 15-10-2013 10:01:30
Ik zal eens contact opnemen met mijn vrienden in haaksbergen, die hebben de auto tenslotte ook getuned, en Marco heeft er zoveel verstand van dat ik hem er wel mee vertrouw..  ;)

Zou inderdaad het mooiste zijn als daar nog een run op benzine en LPG kan/mag doen => kan je de 2 lijnen overelkaar leggen en zie je gelijk of de LPi het benzine systeem volgt!

Je hebt de Volvo per slot daar ook laten afstellen dus neem aan dat ze daartoe wel bereid zijn?
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 15-10-2013 11:09:29
Aggegraat en kast van 4-gasmeter achterin, sonde in de uitlaat en gaan! Of als dat niet past, alles op een aanhangkarretje zetten en blazen.  

Zou dat niet werken?
;D ;D
Geweldig innovatief dit forum!

Citaat van: Dirk342 op 15-10-2013 10:10:08
Helemaal eens met Mrcain, echter een beroerde AFR vind je ook terug in de 4-gastest !  En ook die is bij verschillende toerentallen gewoon te bereiken.  Een 4-gastest word idd vaak gebruikt om de lambdaregeling te volgen en om te zien of je cat oed is, maar je kunt er veel meer uithalen mits je de getallen begrijpt en goed interpreteert.

Klopt ook wel wat je zegt hoor Dirk => je kan wel perfect zien of de grotere injectoren goed zijn ingeregeld en pomp het goed doet! Alleen je load vanaf 30 tm 100% en openloop programma (wat Chris dus ook schrijft) is gewoon best moeilijk op zo'n manier te controleren.

Maar voor een globale controle inderdaad een goede meting om mee te beginnen!

Ries van de Zilverschuit

Voor stationair en deellast inderdaad. Toen ik groene injectoren heb laten plaatsen zonder mapaanpassing, verschenen er tijdens de apk prima waarden op het scherm. Wel de fueltrim ver in de min natuurlijk, maar die bleef net binnen de bandbreedte. Vollast lijkt me maar moeilijk na te boosten in een willekeurige garage.

Ik was met mijn vorige setup trouwens behoorlijk de mist in gegaan als ik alleen maar op de viergasmeting had vertrouwd, zoals die bij de apk wordt uitgevoerd. Bij vollast hield de toenmalige getunde benzine/lpg-setup het niet bij en begon arm te lopen, de viergasmeting gaf toen geen problemen aan. 

scania164

Als je in open loop gaat doet de lambda niet mee toch?
Hij gaat dan in acceleratie verreiking. ..om vervolgens in vollast verreiking te gaan. .
Blijft in mijn visie een vreemd verhaal om de vollast verreiking....wanr daar praten we over te controleren met een 4 gas meter???
Dit doe minimaal met obd en wil je het goed doen met een wideband.

MrCain

Citaat van: scania164 op 15-10-2013 15:14:17
Als je in open loop gaat doet de lambda niet mee toch?
Hij gaat dan in acceleratie verreiking. ..om vervolgens in vollast verreiking te gaan. .
Blijft in mijn visie een vreemd verhaal om de vollast verreiking....wanr daar praten we over te controleren met een 4 gas meter???
Dit doe minimaal met obd en wil je het goed doen met een wideband.

Zit hem in de adaptieve zelfleer functie van het motormanagement Chris => met het lambdasignaal zet hij de cels spot on om maar zo te zeggen. Die regelt met -25% tot +25% de injectietijd "openloop" map (weet niet hoe ik het simpeler kan uitleggen....).

Marty__Mouse

Hmm...  Voor mij is het echt wat te hoog gegrepen allemaal hoor..

Maargoed ik heb zojuist even gebeld met Fasttech en volgende week ga ik even richting hun om de auto daar op de testbank te zetten en dan doen zij meteen een AFR meting op LPG. Ook wilde Marco even kijken of hij erachter kan komen waarom de auto stottert bij zeer hoge snelheid.

Hij gaf net als KIM aan dat het wel op z'n minst vreemd te noemen is dat een lpg inbouwer geen AFR kan meten.
Voor zover ik heb begrepen pakt de gascomputer het inspuitsignaal van benzine en wordt dit omgerekend naar de hoeveelheid gas die moet worden ingespoten. Maar dit is dus vrij primair en zou dus eigenlijk n.a.v. veel meer factoren berekend moeten worden.
Nu zal er bij normaal rijden weinig aan de hand zijn, maar bij flink doortrekken kan het dus wel risico's hebben. Tenminste dat is wat ik eruit begrijp.

Nu heb ik ook begrepen dat bij vollast, wanneer de LPG het niet meer bijbeent het systeem automatisch over zou schakelen op benzine, maar hier kan ik op de Vialle site niets van vinden. Wie weet daar meer over te vertellen?
Ik heb namelijk nu de bruine injectoren en de allernieuwste software met het nieuwe knopje (met de blauwe ledjes).

Maargoed, sowieso vond Marco het verstandig wanneer je echt vol vermogen gaat rijden, dus 200+ zegmaar om dat uit voorzorg op benzine te doen.. Puur om eventueel te arm lopen op lpi te voorkomen.. En juist daar zou een AFR meter uitkomst bieden, want dan kan je zelf in de gaten houden in hoeverre het allemaal goed loopt..
Maar eerst dus een AFR meting op LPI op de rollerbank om te zien of het systeem goed loopt  ;)

When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

scania164

Volgens mij is dat terug schakelen naar benzine alleen mogelijk bij lpe7 installatie. ..
Die heb jij dacht ik niet....
Te herkennen aan blauwe schakelaar ronde.
Maar dit is normaal niet van toepassing

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Marty__Mouse op 15-10-2013 16:28:55
Voor zover ik heb begrepen pakt de gascomputer het inspuitsignaal van benzine en wordt dit omgerekend naar de hoeveelheid gas die moet worden ingespoten. Maar dit is dus vrij primair en zou dus eigenlijk n.a.v. veel meer factoren berekend moeten worden.

Dat is inderdaad het verhaal in het kort, maar ik ben er inmiddels wel achter dat het eigenlijk een beetje te kort is. Er gebeurt aanzienlijk meer in die lpe-computer, dan het omrekenen van het signaal. Maar wat en hoe precies dat blijft nog steeds een beetje mistig.

Wat die AFR betreft: volgens mij denken ze bij Mesman aan het reguliere lambdasignaal genoeg te hebben. Ze kunnen aan hun diagnosesoftware dan zien of de motor te arm loopt bij vollast, maar niet hoeveel.

Marty__Mouse

Citaat van: scania164 op 15-10-2013 17:17:47
Volgens mij is dat terug schakelen naar benzine alleen mogelijk bij lpe7 installatie. ..
Die heb jij dacht ik niet....
Te herkennen aan blauwe schakelaar ronde.
Maar dit is normaal niet van toepassing

Jawel die heb ik nu dus wel.. Nieuwe injectoren, computer en software.. inclusief ronde schakelaar met blauwe ledjes.. wat jij ook hebt.. ;)

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 15-10-2013 17:26:33
Citaat van: Marty__Mouse op 15-10-2013 16:28:55

Dat is inderdaad het verhaal in het kort, maar ik ben er inmiddels wel achter dat het eigenlijk een beetje te kort is. Er gebeurt aanzienlijk meer in die lpe-computer, dan het omrekenen van het signaal. Maar wat en hoe precies dat blijft nog steeds een beetje mistig.

Wat die AFR betreft: volgens mij denken ze bij Mesman aan het reguliere lambdasignaal genoeg te hebben. Ze kunnen aan hun diagnosesoftware dan zien of de motor te arm loopt bij vollast, maar niet hoeveel.

Hoe ze het precies meten weet ik niet. Maar zou goed kunnen inderdaad. Wel begreep ik dat ze wel 'iets' meten, ik heb ze straks nog even gebeld.voor wat meer informatie. Ik begreep dat de gasinjectoren zo'n 20% meer injecteren t.o.v. de benzineinjectoren. Dit controleren ze dmv een meting. Zolang bij tuning dus de benzine injectoren niet op 100% draaien kan het systeem op gas bijbenen. Wanneer de benzine injectoren wel boven de 85% inspuiting komt en dus de gasinjectorem theoretisch meer dan 100% zouden moeten inspuiten, wat dus niet kan, dan schakelt het systeem over op benzine.
Maar voor mijn auto was dit, zoals ik van Mesman heb begrepen, niet nodig omdat de auto zo getuned schijnt te zijn dat de benzineinjectoren niet voor 100% inspuiten en het lpisysteem dit dus gewoon kan bijbenen.. En precies dat hebben ze dus kennelijk gemeten, maar hoe precies geen idee.. Wellicht inderdaad op de manier zoals Ries vd Zilverschuit aangeeft.

Bovenstaande is me dus verteld en ik gok erop dat het ook klopt, maar dat zal waarschijnlijk volgende week wel blijken bij Fasttech..

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

scania164

Ze kijken enkel of lpi meeloopt wbt injectie tijden. .inderdaad.

Marty__Mouse

Zo even wat anders dan het AFR gebeuren..

Ik wil al een poosje de lampjes in het dashboard vervangen omdat er 1 stuk is (dagteller wordt niet verlicht) en ik las dat wanneer je witte LED's gebruikt je een mooie blauwe kleur krijgt.. En dat lijkt me dan wel wat.

Ook wil ik alle service controle lampjes meteen maar even verversen voor nieuwe, want dan heb ik alles ook meteen maar aangepakt.
Ik ben er nog niet over uit of ik de controlelampjes ook ga vervangen voor LED of gewoon universele gloeilampjes, die zijn natuurlijk wel foolproof en doen het altijd, waar LED nog wel eens de geest kan geven na verloop van tijd.

Ik zag bij ET op de site een combinatie aanbieding staan van de LED verlichting, waarbij ik zo snel 4x T10 lampjes zag en 3x T5(?).
En het zullen ongetwijfeld goede lampjes zijn, maar ik vind € 45,- voor 7 lampjes aardig aan de prijs.

Nu wil ik via mijn grote vriend Ebay eens kijken wat ik daar kan vinden, maar het moeten natuurlijk wel CANBUS geschikte lampjes zijn neem ik aan?

Heeft er iemand al ervaring mee met losse lampjes? Ik zag al een geweldig uitgebreid topic van RazorX, maar ik ga zelf niet solderen, dat kan ik niet goed genoeg en vind ik teveel moeite. Ik wil dus echt de lampjes omsteken voor LED's.

Een brede stralingshoek is gewenst, dus 120-180 graden moeten de LED's wel zijn.

Alleen wil ik heel even zeker weten dat ik de goede bestel:

4x T10
3x T5 led
en dan nog een stuk of 20 gloeilampjes voor de servicelampjes, zijn dit ook T5 lampjes of moet ik hier weer andere voor hebben?

Ik kom namelijk ook andere benamingen tegen; B8.5d, maar dit lijken me de T5 lampjes inclusief draaivoetje, of heb ik dat fout en zijn ze niet los te halen?

Ik heb het hier dan over de lampjes alleen in het klokkenspel (V70 1999)

Alvast dank!

EDIT:

Voor de B8.5d gloeilampjes voor de servicelampjes kom ik bijvoorbeeld deze tegen:
http://www.ebay.nl/itm/10-x-GLUHBIRNE-BAX-SCHWARZ-12V-1-2W-SOCKEL-B8-5d-GLUHLAMPE-518587-/141084989827?pt=DE_Autoteile&hash=item20d9521983

Zou 1.2Watt voldoende zijn? Ik kom ze namelijk ook in 2Watt tegen, wat is het standaard eigenlijk?

Marty__Mouse

Ik heb maar eventjes verder gezocht en uiteindelijk alle benodigde lampjes gevonden.
Sterker nog, ik ben toch een beetje aan het zoeken geweest op Volvo speed en heb daar de perfecte post gevonden waarin alles staat over het vervangen van de dashboard verlichting:

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/140479-x70-led-swap-the-thread/

Hier staat uitgebreid beschreven welke lampjes nodig hebt

En hieronder staat de perfecte how-to:

http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=28344

Ik heb dus een bult nieuwe LEDjes en lampjes besteld via Ebay.
Voor de controle lampjes ga ik gewone Osram gloeilampjes gebruiken (30 besteld, dus een paar voorraad), omdat ik niet het risico wil lopen dat er een LEDje de geest geeft en ik vervolgens geen melding zie van iets wat niet goed zit..  ;)
Voor de rest heb ik allemaal koelwitte SMD LED's besteld om alles te vervangen.
De tellerverlichting T10, de rest van het dashboard T5 (boardcomputer en dagteller) en T3 en T4 LEDJES (NEO Wedge) voor de schakelaars en het aircopaneel. Ik heb gekozen voor SMD LEDjes omdat deze de meest brede stralingshoek hebben, zodat alles egaal verlicht wordt.

Uiteindelijk ben ik nog wel behoorlijk wat geld kwijt, maar nu heb ik wel echt alle lampjes..

Binnenkort maar eens fijn knutselen dus.. Ook meteen maar eens van de gelegenheid gebruik maken om te zien of ik iets aan de ontvanger van de CV-afstandbediening kan doen. Want daar loop ik me al een jaar aan te ergeren.. Misschien dat even openmaken, schoonmaken en weer terugplaatsen stiekem iets uithaalt.. Iemand nog tips hiervoor (nieuwe set kopen kan altijd nog)

blastaway

Citaat van: koen.s op 18-10-2013 20:15:41
Waar koop jij de lampjes, de mijne moet ik ook maar eens een keer doen.
Ik op ebay
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

Marty__Mouse

Inderdaad!  :D

In dit geval alle LEDs bij 1 ebay winkel in Duitsland.. Dus in neem aan dat ik ze volgende week wel krijg.. De lampjes in de klokkenwinkel zijn allemaal met elektronica wat ze theoretisch zou moeten beschermen tegen piekspanningen..