Koelvloeistof temperatuur sensor

Gestart door zeepoog, 18-07-2012 13:54:39

Vorige topic - Volgende topic

zeepoog

Hoi! Ik heb al stevig gezocht op het forum, en ik ben er ook veel over tegengekomen. Maar, zoals altijd is mijn probleem nét anders. Klacht: bij koude motor onregelmatige toerentallen en extreem 'hortend en stotend' rijden. Bij warme motor werkt alles goed. Uitgelezen: 'Cl-121: engine coolant temp signal faulty'. Klinkt eenvoudig, nieuwe sensor erin en gaan met die banaan. Helaas. Storing komt terug, klacht blijft. Lokale garage heeft de waardes van de sensor uitgelezen ('aan de computerkant'), temperatuur begint keurig bij 20 graden, en na een poos stationair komt ie op 80.

Ik denk aan een draadbreuk / slecht contact, dat ie bij de meting toevallig goed (genoeg) contact maakte en juiste waardes doorgaf, maar dat ie bij rijden (== trilling) wel verkeerde / verstoorde waardes door gaat geven... Ik weet alleen niet zo goed waar die kabel heengaat. Ook kan het zijn dat de temperatuursensor opnieuw niet goed is (??), of niet compatible, hoewel die dingen er vrij universeel uitzien.

Iemand advies?

zeepoog

Ik heb even de contacten van de computervoet met contactspray gereinigd, en het aansluitpunt van de sensor zelf. Bij het eerste proefritje nog geen gehort meegemaakt toen de motor koud was. Even kijken of dat zo blijft...

zeepoog

Reinigen van contacten heeft toch niet geholpen....auto hort nogaltijd...

Jack v

hangt de stekker wel goed vrij dat ie niet ergennstegenaan hangt te bungelen.
Er zit een klemmetje waar de stekker in vast komt te zitten.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

zeepoog

Citaat van: Jack v op 18-07-2012 17:41:00
hangt de stekker wel goed vrij dat ie niet ergennstegenaan hangt te bungelen.
Er zit een klemmetje waar de stekker in vast komt te zitten.

Je bedoelt het palletje onder m'n powersteer reservoir? Daar hangt ie keurig aan vast...

zeepoog

Hi! Ik rijd nog steeds op een koude motor erg onrustig rond. Ik had als plan om de kabels die mogelijk de storing veroorzaken bij wijze van test te omzeilen, en rechtstreeks aan te sluiten op de ECU. Via Metthews Volvo site heb ik wat documentatie gevonden die me misschien verder helpt. De Referentiekabel (A18 / brn blk) laat ik op de computer zitten ivm de andere sensoren die op deze kabels zitten. Eerst sluit ik alleen A31 / yel gry aan, mocht dit de storing niet verhelpen zal ik ook de referentie op de bestaande ader aansluiten.

Is er iemand die verwacht dat dit niet gaat werken?

Omdat het niet zo heel goed leesbaar is vanaf de afbeelding heb ik het originele pdf document hier staan.

Eddy-E

850 2.5 10v 94

zeepoog

Eddy-E: In principe niet. Ik heb wel bij wijze van test de sensor losgetrokken en het contact aangezet. Resultaat was dat dan de koelventilator wel aangaat.

zeepoog

Mijn broer is even komen klussen aan de auto, en via deze weg een recapitulatie van onze werkzaamheden gisterenavond:

Storingsbeeld:
- De ECU melding is: "cl-121 Engine Coolant Temp Signal Fautly"
- Het stotteren / inhouden / afslaan / stinken komt door de choke.
- Dit gedrag wordt o.a. veroorzaakt door een defecte ECT sensor.

Oftewel: Alles lijkt er op te wijzen dat deze sensor defect is...

Wat we geconstateerd hebben:

- De weerstand van de draad naar de sensor is verwaarloosbaar.
- Als we de sensor meten, zien we een geloofwaardige weerstand.
- Als we de spanning uit de ECU bij de sensor meten, zien we 5,01V.

Oftewel: De ECU, kabelboom en sensor lijken in orde te zijn...

Wat we geprobeerd hebben:

- Er zijn 2 extra aders van A18 en A31 naar de sensor gelegd.
- De aders zijn ook omgewisseld, dit mag geen verschil maken.
- Een ader losgekoppeld: de radiator ventilator gaat direct draaien.

Wat we nog niet geprobeerd hebben:

- Een andere ECU, misschien is het meetsysteem van deze niet goed?
- Een andere sensor, misschien heeft deze niet de juiste karakteristiek?
- De bestaande draad is nog aangesloten op de ECU, geeft deze storing?

Wie kan ons vertellen:

Waar zit de "PTC resistor" die aangesloten zit op A28 en de fuel injectors?
Waar is deze voor? Is deze wel in orde? Welke problemen veroorzaakt deze?
Volgens het schema zit deze OOK aan de voorkant van de motor...
Volgens forums / Google lijkt de MAF vergelijkbare klachten te kunnen veroorzaken.
Voor de duidelijkheid: we geven deze niet de schuld, de ECU klaagt er niet over!
Van wat we gezien hebben is de sensor schoon, en leek het luchtkanaal vrij! (Bosch sensor)

Lambdasonde is 2 weken geleden vervangen.

mehn

Citaat van: zeepoog op 31-08-2012 14:50:53
Waar zit de "PTC resistor"

In de aanzuigbuis vlak voor de turbo.
Zit op dezelfde plek als de carterventilatiebuisaansluiting op de buis tussen de LMM en de turbo.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ries van de Zilverschuit

Was die nieuwe temperatuursensor origineel Volvo? Het luistert soms nauw met die sensoren heb ik begrepen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

zeepoog

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 31-08-2012 15:05:37
Was die nieuwe temperatuursensor origineel Volvo? Het luistert soms nauw met die sensoren heb ik begrepen.

Nee. Komt bij de Rijsbergen vandaan, maar lijkt op zich goede waardes te geven (gecontroleerd met multimeter...)

zeepoog

Citaat van: mehn op 31-08-2012 15:02:59
Citaat van: zeepoog op 31-08-2012 14:50:53
Waar zit de "PTC resistor"

In de aanzuigbuis vlak voor de turbo.
Zit op dezelfde plek als de carterventilatiebuisaansluiting op de buis tussen de LMM en de turbo.

Zou deze een rol kunnen spelen binnen mijn klachten spectrum? De enige overeenkomsten die mij te binnenschieten zijn het feit dat ze iets met temperatuur doen, en dat ze op dezelfde referentieader zitten...

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: zeepoog op 31-08-2012 15:42:34
Nee. Komt bij de Rijsbergen vandaan, maar lijkt op zich goede waardes te geven (gecontroleerd met multimeter...)

Probeer anders eens originele Volvo-sensor. Is al vaker gebeurd, bijvoorbeeld met lambdasondes, dat het probleem over is. Heb er nog een liggen en ben morgenavond in Leiden Centrum. Kun je dat weer uitsluiten als het geen verschil maakt.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

zeepoog

Dat is heel aardig aangeboden! Ik heb het echter net nog uitgesloten: een volvo 850 van een vriend (10 klepper '94) heb ik de sensor uitgehaald en overgezet op die van mij... helaas: geen resultaat. Ik kan echter wel de referentie en signaaldraad verwisseld hebben. Maakt dat verschil?