Tellerafwijking van pakweg 15%

Gestart door ZC3rr0r, 22-07-2012 23:16:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

ZC3rr0r

Hoi medeforummers,

Ik heb vandaag (onder voorbehoud) de trouwe blauwe 850 van Fokke overgenomen, en zoals bekend heeft die wagen al jarenlang last van een stevige tellerafwijking (grofweg 15%). Deze is ooit ontstaan na een wissel van de automaatbak.

Nu heb ik een vervangende tellerunit waarvan Fokke het idee heeft dat het issue daarmee valt op te lossen. Het gaat hierbij om het vervangen van de Bosch unit uit de alter 1 door een klokkenwinkel uit de alter 2.
Ik vraag me alleen af in hoeverre dat idd realistisch is en het issue daarmee idd weg, ik heb weinig zin het hele dashboard uit elkaar te draaien om tot de conclusie te komen dat het geen verschil maakt...

Juliie ervaringen?

Vulk

Klokkenwinkel vervangen kan binnen het half uur. Daarvoor moet enkel het bovendek er af.
Het is zeker het proberen waard.

Wout309t

Inderdaad, het is echt zo gebeurd. Als je kijkt in de topics over het defecte tandwieltje staat daar precies beschreven hoe de klok eruit gaat.
Tip: Vervang gelijk de lampjes van de klok, ook al doe je het de 2e keer binnen een kwartier... ;)
2011 V70 2.0T R-Design MT

ZC3rr0r

Gelukkig dat het zo weinig werk is :)
Maar wat ik eigenlijk bedoel te vragen is: Komt een dergelijke tellerafwijking meer voor en is die in der regel te repareren met een nieuwe klok?

Want ik ben ergens bang dat de afwijking zit in het signaal dat de klok binnenkrijgt ipv de klok zelf...

mehn

Citaat van: ZC3rr0r op 23-07-2012 11:04:49
Want ik ben ergens bang dat de afwijking zit in het signaal dat de klok binnenkrijgt ipv de klok zelf...

De afwijking zit in de automaat, dat is al een jaar of 6 wel duidelijk ;D
De vraag is alleen met welke klokkenwinkel je dat zou kunnen oplossen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

henry classic v70

Is het niet op te lossen met een iets andere bandenmaat?
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

rpakuypers

Je kunt het ook op de Douwe manier oplossen : naald van de teller bijbuigen ...............  :eusa_think:

Groet,
Roger

ZC3rr0r

Citaat van: rpakuypers op 23-07-2012 11:31:09
Je kunt het ook op de Douwe manier oplossen : naald van de teller bijbuigen ...............  :eusa_think:

Groet,
Roger

Wat moet ik verstaan onder bijbuigen?
Want als ik toch een andere klokkenwinkel heb liggen kan ik daar best eens naar kijken.

De automaatbak vervangen is voor mij sowieso niet aan de orde, dat vind ik zonde van het geld als die verder goed werkt ;-)

MVeldhuis

Citaat van: rpakuypers op 23-07-2012 11:31:09
Je kunt het ook op de Douwe manier oplossen : naald van de teller bijbuigen ...............  :eusa_think:

Groet,
Roger

Dat is dus een oplossing van niks, je kunt je naald geen 15% bijbuigen maar alleen 15kmpu ofzo.
Met jou oplossing zou hij bijv bij 100km/u de juiste waarde afgeven maar bij stilstand 15km/u aangeven dus dat is beunwerk.

ZC3rr0r

Citaat van: MVeldhuis op 23-07-2012 12:03:16
Citaat van: rpakuypers op 23-07-2012 11:31:09
Je kunt het ook op de Douwe manier oplossen : naald van de teller bijbuigen ...............  :eusa_think:

Groet,
Roger

Dat is dus een oplossing van niks, je kunt je naald geen 15% bijbuigen maar alleen 15kmpu ofzo.
Met jou oplossing zou hij bijv bij 100km/u de juiste waarde afgeven maar bij stilstand 15km/u aangeven dus dat is beunwerk.

Daar was ik idd al bang voor :-\

Heeft iemand anders meer informatie over hoe/wat de automaatbak dat signaal genereert en doorgeeft aan de teller?
Wellicht is het handiger de oorzaak bij de bron te zoeken ipv bij het symptoom...

KIM

Is een inductieve sensor in de bak. Door middel van een tandwiel aan de uitgaande as wordt een signaal gegenereerd. Het aantal tanden is maatgevend voor je snelheidssignaal.

Ik denk niet dat je dit tandwiel zult willen vervangen want dan zal de bak open moeten. Een methode om dit te veranderen kan ik me zo niet bedenken. Wellicht dat RazorX of Elmarconi je hermee verder kunnen helpen?

ZC3rr0r

Citaat van: KIM op 23-07-2012 12:31:03
Is een inductieve sensor in de bak. Door middel van een tandwiel aan de uitgaande as wordt een signaal gegenereerd. Het aantal tanden is maatgevend voor je snelheidssignaal.

Ik denk niet dat je dit tandwiel zult willen vervangen want dan zal de bak open moeten. Een methode om dit te veranderen kan ik me zo niet bedenken. Wellicht dat RazorX of Elmarconi je hermee verder kunnen helpen?

Zou het kunnen zijn dat je dit (door verkeerd aansluiten) verstoort?
Ik begreep van Fokke dat de monteur die de bak heeft ingebouwd niet uitkwam met de stekkertjes en dat hij ze als gevolg daarvan maar los heeft gemaakt en aan elkaar gesoldeerd heeft (oid, Fokke wist de details niet meer).

rpakuypers

Citaat van: MVeldhuis op 23-07-2012 12:03:16
Citaat van: rpakuypers op 23-07-2012 11:31:09
Je kunt het ook op de Douwe manier oplossen : naald van de teller bijbuigen ...............  :eusa_think:

Groet,
Roger

Dat is dus een oplossing van niks, je kunt je naald geen 15% bijbuigen maar alleen 15kmpu ofzo.
Met jou oplossing zou hij bijv bij 100km/u de juiste waarde afgeven maar bij stilstand 15km/u aangeven dus dat is beunwerk.

Ho effe, het is niet mijn oplossing ! Ik geef alleen een mogelijkheid aan, zeker als je geen klokkenset bij de hand hebt. Of het de meest ideale oplossing is laat ik in het midden. Daarbij : ik heb liever dat hij bij 80, 100 of 120 een snelheid aangeeft die bij benadering "juist" is dan bij stilstand, want stilstaan levert geen snelheidsboete op .................. ;)

Groet,
Roger

Sbv

Gek gedacht, andere draden trekken van de ECU icm andere sensor ?

KIM