855NBP 10v...

Gestart door Dennis1974, 20-08-2012 15:59:15

Vorige topic - Volgende topic

Dennis1974

Nou volgende week (zaterdag 4 mei) staat er weer groot onderhoud op het programma :)

- Alle motorsteunen worden vervangen (op de bovenste na want die is net nieuw);
- De versnellingsbak steun van de automaat wordt vervangen;
- 2 voorste stabilisatie stangen worden vervangen;
- Multiriem + spanrol worden vervangen;
- Distriburtiriem + waterpomp worden vervangen;
- Aircopomp wordt nagekeken gezien de magneetschakelaar niet ingrijpt;
- Carterventilatie wordt nagekeken en vervangen/schoongemaakt;
- Benzine filter vervangen;
- Nivomats vervangen voor veren met schokbrekers.

Hopelijk krijg ik een auto terug die weer "als nieuw" :) is en minder bokt bij overschakelen.

De distributieriem zou op zich niet hoeven...hij is volgens de vorige eigenaar bij 208.000 vervangen...nu heeft de auto 263.000 gelopen, maar gezien al het onderhoud wat ikzelf de afgelopen paar maandjes gedaan heb en hoe de staat was van de spullen welke vervangen zijn, heb ik zo mijn twijfels over het onderhoud van de vorige eigenaar.

Laatste tijd vraag ik mij dus af....is 208.000 de stand dat ie vervangen is, of dat ie vervangen had moeten worden ??? Ik kocht de auto zelf met 249.000 op de teller...en de vorige eigenaar had de auto 1 jaar en werd gebruikt als boodschappen auto. Dus ik denk dat de vorige eigenaar de riem tijdens zijn bezit van deze auto nooit vervangen heeft gezien hij nooit 40.000km per jaar heeft gereden als ie als boodschappen auto werd gebruikt.

Dus ik laat hem toch maar vervangen....voelt beter ook al hoeft het niet als ie dus echt bij 208.000km was vervangen.

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

Vulk

Verstandige keuze!

Die nieuwe motorsteunen en baksteunen zal je wel merken. Ze zijn niet zo gek duur en je krijgt er zeer veel rijplezier voor terug.

Dennis1974

Nou weer terug van een dagje 2x heen en weer reizen tussen Lelystad en Uden.

Vandaag was het de dag van het grote onderhoud bij mede forummer Dennis850estate.
Zoals boven in een eerder berichtje het lijstje al aangaf stond er een hoop op het programma.

Ik moet Dennis nog spreken over het precieze hoe of wat, maar een aantal zaken waren hard nodig.
De distributieriem bijvoorbeeld. De 1e distributie lag los omdat de spanner stuk was en de 2e plastic ring die voor de blokkering zorgt ontbrak.

Volgens Dennis erg veel mazzel gehad dat de riem niet van zijn timing was afgesprongen met alle gevolgen van dien.
Hij stuurde een filmpje waarbij de riem echt veel en veel te los lag en centimeter heen en weer te halen was.

Hier 2 foto's (oude situatie):

Ook zijn de lekke Nivomats vervangen voor veren met schokbrekers en zijn alle bovenstaande zaken in het eerdere bericht dus ook succesvol vervangen.

Dennis heeft ook mijn benzine filter vervangen en de slangen onder de auto vernieuwd. Hierbij kwam ook nog een vacuümlekkage aan het spruitstuk aan het licht:

Ook dat is allemaal verleden tijd.

Morgen dus nog even contacten om precies te horen wat er allemaal is gebeurd en waar hij tegenaan liep, maar 1 ding....De rit van Uden naar Lelystad was een genot. De auto reed zalig...schakelde door vervanging van alle motorsteunen boterzacht en ook liep ze veel en veel rustiger. Bij het stevig wegrijden bij een stoplicht zit er nu een mooie roffel in de auto die ik nooit eerder hoorde maar zo erg waardeer...geweldig. Hij ligt stukken beter op de weg, ik heb echt het gevoel in een compleet andere auto te rijden.

En als klap op de vuurpijl...de auto verbruikt nu bij normaal rijgedrag geen 1:8 meer (12,2/100) maar 1:10 (10.1/100)  :eusa_dance: (zal denk ik gekomen zijn door de vacuümlekkage van het spruitstuk)

En....ik kom er net achter dat de centrale vergrendeling van mijn TANKDOP het weer doet  ???  ;D .. haha...

Puik werk :)

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

petrolhead2.5

mooi dat je deze zaken hebt aangepakt :eusa_clap: een roffel is typisch een auto die na goed onderhoud echt weer merkbaar lekkerder rijdt.  ;D

Dennis1974

Vandaag ook de achterlichten vervangen...ik had een dof exemplaar. Deze had ik vorige week al vervangen maar daar zat een smoke glaasje in. De ene kant dus smoke en de andere kant niet....dat gaat dus iriteren :)

Gelukkig stond de sloper op de autosloop er nog helemaal intact dus heb ik daar het achterlicht aan de andere kant er ook maar uitgetrokken en in de mijne gestopt. Het is weer een geheel :)

Ook gelijk het electrische gedeelte van het contactslot vervangen....die functioneert ook weer zoals het hoort.

De auto is nagenoeg klaar nu. 3 zaken moeten er nog gedaan worden en dan is ie technisch 100%. De airco doet het nog niet (magneetkoppeling grijp niet aan)....dat ging bij het laatste onderhoud gezien de tijd en het geld niet meer lukken... De remschijven met blokken aan de voorzijde moet ik nog vervangen en de mistlampen doen het niet (massa?).

iig heb ik veel in de auto geinvesteerd de afgelopen tijd en ik vind nu dat ie technisch in erg goede staat is. Op 1 lelijke kras na is het een plaatje om te zien...binnenkort ook mij daar maar eens op richten.

O ja...ik heb bij Dennis850Estate ook nog een setje V70 handgrepen klaar liggen. Zodra ik die binnen heb dus maar ff in kleur spuiten en monteren.

Hierbij een update van het wegwerken van het onderhoud na 10.000km:

Onderhoud:
-Carterventilatie wordt nagekeken en vervangen/schoongemaakt;
-Olie verversen;
-Oliefilter vervangen;
-ALLE onderste motor en versnellingsbaksteunen vervangen;
-Bougies/kabels vervangen;
-Bobine kabel vervangen;
-Roter vervangen;
-Verdeelkap vervangen;
-Bovenste motorsteun vervangen;
-Electrisch gedeelte contactslot vervangen;
-Stabilisator stang links en rechtsvoor vervangen;
-Alle slangen vervangen (huidige zijn wat uitgedroogd);
-Bodem tectyleren;
-Multiriem / spanners en rollen vervangen (deze piept wat);
-Mistlamp linksvoor maken want deze krijg ik niet aan de praat (rechts doet het nu ook niet meer?);
-Het misterie oplossen van het lampje wat aangeeft dat er een lampje stuk is terwijl er niks stuk is (bleek de remschakelaar te zijn);
-Achterlicht unit (onderste links achter) vervangen...deze is ietsjes dof ;
-Distributieriem/spanners etc.. vervangen;
-Benzine filter vervangen;
-Slangen onderzijde auto (brandstof ea.);
-Lekke Nivomats vervangen voor veren met schokbrekers;
-Tankdopklepje vergrendeling maken;

Voor de leuk:
-K&N openluchtfilter;
-Verstevigingsbrug achterzijde;
-Veerpootbrug voorzijde;
-Pegasus/Titans of Volan velgen 17 inch;
-Achterklep spoiler;
-R bumper;
-Subwoofer inbouwen met versterker (heb ik al liggen);
-USB mogelijkheden tbv audio inbouwen;
-Parrot inbouwen;
-Afstandsbediening;
-GAS?
-Deur links achter vervangen (zit een kras op....zo'n beetje de enige die de auto heeft );
-V70 handgrepen in kleur DOP;

Genoeg te doen dus

Afgelopen tijd heb ik al een paar zaken aangepakt of aan laten pakken:

-De ABS module gereviseerd (met dank aan Thuur);
-Het leren interieur heb ik opnieuw geverfd (de slechte plekken)...en deze ziet er weer als nieuw uit;
-Een mooie dubbeldin SC816 gekocht (met dank aan devonius);
-Mijn vloermatten zijn vernieuwd (vind ik belangrijk );
-Wiswassers van de koplampen zijn vernieuwd;
-Versnellingsbak geflushed (met dank aan RacingBrick);
-Keering versnellingsbak vervangen (met dank aan Dennnis850estate);
-Cruisecontrol gemaakt (met dank aan Dennis850estate)
-Gril gespoten in matzwart (enkel het raster);

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

Dennis1974

Gezien ik geen onderhoudsboekje meer heb (wat ik had was zo smerig dat ik het heb weggegooid) maar wel het onderhoud wat wil bij houden ga ik het hier maar neerzetten. Misschien ooit handig bij verkoop.

KLIK HIER VOOR DE FILE

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

henry classic v70

Citaat van: Dennis1974 op 18-05-2013 16:57:53
s

...s  :eusa_eh: :eusa_think:

tja wat zal ik daar eens van maken Dennis :D

oh wacht even ik zie nu ineens iets verschijnen :eusa_shifty:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Dennis1974

Citaat van: henry classic v70 op 18-05-2013 17:10:12
Citaat van: Dennis1974 op 18-05-2013 16:57:53
s

...s  :eusa_eh: :eusa_think:

tja wat zal ik daar eens van maken Dennis :D

oh wacht even ik zie nu ineens iets verschijnen :eusa_shifty:

Haha...ja ging niet helemaal zoals het moest..maar nu staat het goed ;)

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

Dennis1974

Weer een klein klusje met grote resultaten gedaan :)

Ik kreeg steeds meer last van water op de bodem bij met name de passagierskant na een wasbeurt/regenbui.

Omdat ik over 2 dagen mijn nieuwe motorsteun B tbv het schutbord binnenkrijg leek het me vandaag een mooie dag om de parrafaan eraf te halen zodat ik even kon kijken hoe ik die motorsteun los kan halen. Dat is kinderspel is gebleken :)

Wel zag ik onder de parrafaan een vracht aan troep, bladeren en vooral een paar dennennaalden liggen  ::) .....

Dus maar eens aan de schoonmaak gegaan :)

Ook de 4 afwateringsbuizen nagelopen...en ja hoor.....3 ervan zaten helemaal verstopt.....met een flexibele buis heb ik de afwateringsbuizen doorgeprikt en aan het uiteinde kwam er een soort van drol uitgeperst waar ik jaloers op werd....Wat een bende en wat zaten ze verstopt.

Net de boel weer dicht gebouwd en het begint me toch te plenzen.....en wat merk ik? jawel.....de boel stroomt weer lekker door en er blijft geen water meer in het parrafaan staan  :eusa_dance:

Wat kun je toch blij worden van kleine klusjes.

Volgende week dus het motorsteun B monteren welke aan het schutbord vast zit en ook gelijk de auto voorzien van nieuwe olie en een filter.

Kan ik weer lekker op vakantie :)

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

MrCain

Zo dan! Dat was wel nodig  :eusa_whistle:

En nu je koffers pakken!!
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Dennis1974

Citaat van: MrCain op 23-06-2013 17:44:52
Zo dan! Dat was wel nodig  :eusa_whistle:

Ja erg he....en ik wist het al een tijdje...had het gezien toen me raam werd vernieuwd een paar maanden geleden...maar ja...het zijn van die nietszeggende klusjes waar je nooit ff de tijd voor hebt/neemt :)

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

MrCain

Citaat van: Dennis1974 op 23-06-2013 17:46:31
Citaat van: MrCain op 23-06-2013 17:44:52
Zo dan! Dat was wel nodig  :eusa_whistle:

Ja erg he....en ik wist het al een tijdje...had het gezien toen me raam werd vernieuwd een paar maanden geleden...maar ja...het zijn van die nietszeggende klusjes waar je nooit ff de tijd voor hebt/neemt :)

Dennis, klink erug bekend  :eusa_whistle: en ik denk dat er hele volksstammen met ons zijn  ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Dennis1974

Vandaag weer een klein klusje gedaan. Het vervangen van motorsteun B aan het schutbord.

Eerst de parrafaan verwijderd. Hiervoor moest mijn veerpootbrug ook ff los aan 1 kant, maar toen kon de boel snel los.
Ruitenwissers los, 6 schroeven uit de parrafaan halen en de 2 afwateringsbuizen losmaken en eraf met die zooi.

De hele boel los en een overzichtje.

Oud en nieuw bij elkaar. Valt gelijk op dat de nieuwe echt een hele maat groter is. Groter rubber vooral. Maten zijn echter gelijk van de schroeven.

Los halen van motorsteun B aan het schutboard is nu een eitje. Ik heb eerst de motorsteun B zelf los gehaald (dat is dus die blauwe van ET). Als je de schroef eruit haalt kan je de boel makkelijk liften en de steun met beugel en al er zo uit lepelen.

Nadat alles is vervangen is het een kwestie van omgekeerde volgorde de boel weer in elkaar zetten

Motor steun B met rubber zelf ook weer vastgezet en goed gelet op de pijlen. Er zitten 2 pijlen...1 aan elke kant. Gezien van VOORAF de auto (Ik sta dus voor de koplampen), heb ik links omhoog laten wijzen (deze wijst vanaf de onderkant van het rubber OMHOOG naar de inkeping van het rubber welke je dus ook op de foto ziet), en rechts heb ik OMLAAG laten wijzen welke dus naar de inkeping wijst welke je NIET op de foto ziet gezien die aan de onderkant van het rubber zit.

Klusje van niks en al met al 30 min. bezig geweest.

Staat van het oude rubber viel me eigenlijk nog wel mee. Wel een aantal droogte scheuren...maar ik ga er vanuit dat deze nog nooit vervangen is. De demping zal dus wel in de oude steun uitgewerkt zijn gezien het rubber waarschijnlijk keihard is.

Ik ga nu maar eens rijden :)

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

Rutger

En hoe bevalt dezenieuwe steun als aanvulling op al jouw andere nieuwe motoragenten? Is het bokken nu minder?

Vulk

Als je je zorgen maakt om de demping zou ik zo geen PU-geval monteren. Het bonken zal vast wel een stuk minder zijn!