Olie verbruik, hoe kom ik er achter wat de oorzaak is ?

Gestart door jwrtuning, 22-08-2012 20:50:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

jwrtuning

Mijn T-5R verbruikt toch wel aardig wat olie. Een beetje afhankelijk van mijn rijstijl, maar het is gemiddeld ongeveer 1 liter op 1000 km. Eerst vond ik het toch wel prima en vulde gewoon regelmatig bij. Nooit tot de max, dat had ik hier al wel geleerd dus die 1 op 1000 is wel een beetje natte vinger werk.

Hoe dan ook, als je het uitrekent geef je toch ongemerkt een aardig bedrag uit aan olie. Mijn intentie is om nog heel lang (zo langs als het gaat) met deze T-5R door te rijden en daarom wil ik er toch wat aan gaan doen.

Hij heeft nu ongeveer 350.000 km gelopen en ik vermoed dat de eerste turbo er nog op zit. Ik lees verschillende dingen over olieverbruik. Klepsteelrubbers, olieschraapveren, turbo ... Ik hoop eigenlijk dat de turbo de oorzaak is want ik wil daar eigenlijk wel een nieuwe voor. Is misschien een flinke investering maar als ik moet kiezen dan geef ik daar het liefst mijn zuurverdiende geld aan uit.

Stationair rookt hij niet. Tijdens accelereren zie ik ook geen rook in de spiegels. De auto is niet nat van onderen.
Onder de afdekplaat bij de olievuldop is het wel eens een beetje nat van de olie. Carterventilatie is reeds vervangen.

Is het aannemelijk dat de turbo de oorzaak is van het olieverbruik? Of moet ik het eerder zoeken bij de klepsteelrubbers of iets anders?


Vulk

Klepsteelrubbers of turbo zijn beide heel aannemelijk. Kans is groot dat beide hun beste tijd hebben gehad.

Voor zover ik weet zijn de symptomen van deze twee problemen gelijkaardig.

Maarten84

Mijn ervaring is dat bij klepsteel rubbers het olie verbruik zich vooral voordoet bij de hogere toeren.

arjenT5R

#3
Het wordt idd vervelend op den duur, olie schraapveren vast of versleten, turbo kepot of klepsteelrubbers idd.
Je hebt geen lekkages neem ik aan?

Turbo kan je testen door kwartiertje stationiar te laten pruttelen en dan een beste prop gas tegen geven
als dan een beste pluim uit de pijp hebt is het vrij zekers je turbo.

Van klepsteel rubbers kan je mijns inziens geen 1 op 1000 aan olie verbruik krijgen...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ludo

Citaat van: arjenT5R op 25-08-2012 19:52:59
Het wordt idd vervelend op den duur,

Zelfs zo vervelend, dat je de hele motor in de kliko gooit.  ;D

Jack v

Citaat van: arjenT5R op 25-08-2012 19:52:59
Het wordt idd vervelend op den duur, olie schraapveren vast of versleten, turbo kepot of klepsteelrubbers idd.
Je hebt geen lekkages neem ik aan?

Turbo kan je testen door kwartiertje stationiar te laten pruttelen en dan een beste prop gas tegen geven
als dan een beste pluim uit de pijp hebt is het vrij zekers je turbo.

Van klepsteel rubbers kan je mijns inziens geen 1 op 1000 aan olie verbruik krijgen...
volgens mij bedoel je hier de klepsteelrubbers Arjen. Turbo kun je toch zien door op hoge snelheid helemaal in toeren terug te laten zakken en bij bijv. 1500 rpm vol op het gas te gaan staan. Als er dan veel zwarte rook komt  is het de turbo.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

jwrtuning

Citaat van: Maarten84 op 25-08-2012 13:31:47
Mijn ervaring is dat bij klepsteel rubbers het olie verbruik zich vooral voordoet bij de hogere toeren.

Zal met de turbo toch niet anders zijn?

jwrtuning

Citaat van: Ludo op 25-08-2012 21:22:28
Citaat van: arjenT5R op 25-08-2012 19:52:59
Het wordt idd vervelend op den duur,

Zelfs zo vervelend, dat je de hele motor in de kliko gooit.  ;D

Je spreekt uit ervaring?

Ludo

Citaat van: jwrtuning op 26-08-2012 00:10:15
Citaat van: Ludo op 25-08-2012 21:22:28
Citaat van: arjenT5R op 25-08-2012 19:52:59
Het wordt idd vervelend op den duur,

Zelfs zo vervelend, dat je de hele motor in de kliko gooit.  ;D

Je spreekt uit ervaring?

Niet helemaal, de kliko was in dit geval de Volvo dealer.  ;D
Maar ik zat ook met een gigantisch olieverbruik, dat was toen ik deze 850 kocht, een liter op ongeveer 1500km.
Aanvaardbaar, maar met mate de tijd verstreek werd het wel erger.
Eerst een hoop additieven gebruikt, maar geen enkel wondermiddel deed wat de fabrikanten willen beweren.
Totaal waardeloos.
Dan eerst de turbo vervangen, ondanks dat die niet oud was, vervolgens klepsteelrubbers laten vervangen om na een paar maanden de motor te vervangen door een nieuwe omdat het olieverbruik de spuigaten uitliep.
In de laatste weken verbruikte de motor een liter op 40km, totaal niet meer betrouwbaar dus.

Je turbo gaat al 3.5 ton mee schrijf je, bij goed gebruik zal het beste er wel af zijn.... dan is de test zoals hierboven wellicht een goeie optie om eerst te proberen.
Als het niet de turbo is, zou ik niet meer verder zoeken - onnodige kosten maken, maar het blok totaal (laten) reviseren, dat is in mijn ogen de goedkoopste oplossing.

BenC70ES

Klepsteelrubber kan je testen door in de bergen op de motor te remmen.

Heb je die niet voorhanden?  ;D   Dan kan je eventueel van op hoge snelheid volledig en lang op de motor afremmen (zonder de remmen te gebruiken) en als je dan bij terug gasgeven een pluim (of straal) rook ziet, zijn je klepsteelrubbers ral.

@Ludo,

ja je moet die motor ook een beetje onderhouden hé  :P  :evil:


;)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

jwrtuning

Ik ga dadelijk even testen.

Maar zijn de beschreven methodes van Jack v en Ben C70ES niet hetzelfde?

Jack heeft het over de turbo en Ben over de klepsteelrubbers.

Als ik op de snelweg even flink los ga, en dan toerental terug laat zakken tot 1500 en dan plankgas geef...
Als er dan rook uit de uitlaat komt is het de turbo??

rovelra

Citaat van: jwrtuning op 26-08-2012 12:54:20
Ik ga dadelijk even testen.

Maar zijn de beschreven methodes van Jack v en Ben C70ES niet hetzelfde?

Jack heeft het over de turbo en Ben over de klepsteelrubbers.

Als ik op de snelweg even flink los ga, en dan toerental terug laat zakken tot 1500 en dan plankgas geef...
Als er dan rook uit de uitlaat komt is het de turbo??

Dan zijn het de klepsteel rubbers!

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

)()()sT

Grappig, een paar posts staat dat bij hetzelfde testje het de turbo is.
Sowieso zou ik zelf in een stage-0 plan een turbo met 3,5 ton ervaring vervangen.

jwrtuning

Citaat van: )()()sT op 26-08-2012 14:13:30
Grappig, een paar posts staat dat bij hetzelfde testje het de turbo is.
Sowieso zou ik zelf in een stage-0 plan een turbo met 3,5 ton ervaring vervangen.

Het viel mij ook al op ... Blijkbaar zijn hier de meningen over verdeeld.

Zojuist even met een maatje die achter me reed de snelweg opgegaan. Helaas te veel regen en daardoor te weinig zicht om te zien of er rookontwikkeling was.

Hoe dan ook... Morgen ga ik naar de Volvo dealer om een diagnose te laten stellen voor wat betreft het olieverbruik. Vrijdag gebeld en ze wilden in ieder geval even de carterdruk meten.
Daarnaast vrijwel zeker ga ik een nieuwe turbo bestellen. Dit wilde ik sowieso al maar ik hoop dat ik hiermee gelijk het olie verbruik ga laten verminderen.