Olie verbruik, hoe kom ik er achter wat de oorzaak is ?

Gestart door jwrtuning, 22-08-2012 20:50:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

devonius

Ik had/heb hetzelfde probleem. Flink wat olieverbruik (1 op 1500). Blauwe rook na stationair en zeker met planken op snelweg bij de afrit - even wachten op het groene licht - een grote blauwe pluim achterlaten.

Turbo vervangen voor een gloednieuw exemplaar, en het is er niet beter op geworden alleen maar erger.  :eusa_wall:

Dus dan zouden het de klepseals kunnen zijn zoals ik net als jij lees.
Anders zuigerveren/olieschraapveren, maar dat schijnt bijna niet voor te komen bij onze blokken heb ik gehoord.



Piet

Citaat van: devonius op 26-08-2012 16:52:07
Anders zuigerveren/olieschraapveren, maar dat schijnt bijna niet voor te komen bij onze blokken heb ik gehoord.

Echt wel!

Piet

Oorzaken fors olieverbruik:
- Lekkage (o.a. achterste krusaskeerring, nokkenaskeerring, oliekoeler.....)
- Versleten turbo.
- Versleten motor.

(klepsteelseals vervangen is m.i. een beetje geneuzel / wishfull thinking daar los je een olieverbruik van meer dan een liter per 1000km niet mee op)

jwrtuning

Citaat van: devonius op 26-08-2012 16:52:07
Ik had/heb hetzelfde probleem. Flink wat olieverbruik (1 op 1500). Blauwe rook na stationair en zeker met planken op snelweg bij de afrit - even wachten op het groene licht - een grote blauwe pluim achterlaten.

Turbo vervangen voor een gloednieuw exemplaar, en het is er niet beter op geworden alleen maar erger.  :eusa_wall:

Dus dan zouden het de klepseals kunnen zijn zoals ik net als jij lees.
Anders zuigerveren/olieschraapveren, maar dat schijnt bijna niet voor te komen bij onze blokken heb ik gehoord.




Dan heb je denk ik niet goed gelezen ....
Die van mij rookt namelijk niet. En als die wel rookt, dan is het zo weinig dat ik het niet zie.

Jack v

en als je hem bjv 10 min stationair laat lopen en dan gas geeft?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

jwrtuning

Citaat van: Piet op 26-08-2012 17:26:28
Oorzaken fors olieverbruik:
- Lekkage (o.a. achterste krusaskeerring, nokkenaskeerring, oliekoeler.....)
- Versleten turbo.
- Versleten motor.

(klepsteelseals vervangen is m.i. een beetje geneuzel / wishfull thinking daar los je een olieverbruik van meer dan een liter per 1000km niet mee op)

Lekkage: Nee, auto is droog van onderen en geen zwarte vlekken op de parkeerplaats.

Turbo versleten: Misschien. Alhoewel deze T-5R nog lekker blaast en echt niet langzaam is. Maar ondanks dat... 3,5 ton is een ruime kilometerstand en ik vermoed dat dit nog de originele turbo is. Wil daar dus een nieuwe voor hebben. Hij fluit een beetje als hij koud is maar zo gauw de motor warm is hoor je alleen maar een blazend/zuigend geluid.

Versleten motor: Kan het me niet voorstellen. Auto rijd nog heerlijk, blok loopt fijn en klint goed.

jwrtuning

Citaat van: Jack v op 26-08-2012 17:52:17
en als je hem bjv 10 min stationair laat lopen en dan gas geeft?

Nog niet geprobeerd...
Maar wat test ik daar mee? Turbo of klepseals?

BenC70ES

Citaat van: jwrtuning op 26-08-2012 17:54:07
Citaat van: Jack v op 26-08-2012 17:52:17
en als je hem bjv 10 min stationair laat lopen en dan gas geeft?

Nog niet geprobeerd...
Maar wat test ik daar mee? Turbo of klepseals?

Turbo test je zo.


Klepsteelrubbers door op de motor af te remmen, dus zonder gas geven dat het toerental omhoog gaat...      -> zuigt olie binnen via klepsteelrubbers, die dan bij terug gasgeven verbrand wordt.


@Piet,    klepsteelrubbers kunnen echt GIGANTISCHE rookwolken veroorzaken, als je bijvoorbeeld heel lang op de motor remt op heel steile bergen.

Maar als je echt heel veel olie verbruikt kan het ook een combinatie zijn.   Een turbo met zoveel km's verbruikt zowieso ook al wat (of veel) olie.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

devonius

Oke, ik ging ervan uit dat als je auto veel olie verbruikt deze dan ook zou roken. Het moet immers ergens heen en dat is meestal de uitlaat  ;D
Dan zou je denken lekkage, maar je geeft aan dat het blok droog is.

Ik zou het sowieso niet weten, ben al lang op onderzoek uit maar uiteindelijk weet niemand het eigenlijk.
Heel veel tips, dat wel. En dan alles maar stap voor stap vervangen, kost je klauwen met geld. Misschien voor niks.

Misschien beter andere auto kopen. Of ander blok wellicht. Kan me voorstellen dat je je mooie t5r niet zomaar van de hand wilt doen.. je hebt er vast al genoeg aan gespendeerd.

Piet

#24
Citaat van: jwrtuning op 26-08-2012 17:53:03
Versleten motor: Kan het me niet voorstellen. Auto rijd nog heerlijk, blok loopt fijn en klint goed.

Helaas............dat de auto nog lekker rijdt zegt niks over de mate van slijtage, dit merk je het eerst aan het.......olieverbruik.
EDIT: Dit geldt trouwens ook voor de turbo!

@BENC70ES Zeker kunnen die flinke rookwolken veroorzaken, maar dan zit het met de klepspeling (een belangrijkere barriere voor olievrbruik aldaar dan de seals) meestal ook niet echt goed meer.
En zeker met zo'n hoog olieverbruik zullen nieuwe seals niet meer dan een doekje voor het bloeden zijn of hooguit een tijdelijke verbetering geven.
Je kan dan meer beter gelijk het blok reviseren of er een ander, hopelijk beter, blok inzetten


BenC70ES

Citaat van: Piet op 26-08-2012 18:20:36
Citaat van: jwrtuning op 26-08-2012 17:53:03
Versleten motor: Kan het me niet voorstellen. Auto rijd nog heerlijk, blok loopt fijn en klint goed.

Helaas............dat de auto nog lekker rijdt zegt niks over de mate van slijtage, dit merk je het eerst aan het.......olieverbruik.

@BENC70ES Zeker kunnen die flinke rookwolken veroorzaken, maar dan zit het met de klepspeling (een belangrijkere barriere voor olievrbruik aldaar dan de seals) meestal ook niet echt goed meer.
En zeker met zo'n hoog olieverbruik zullen nieuwe seals niet meer dan een doekje voor het bloeden zijn of hooguit een tijdelijke verbetering geven.
Je kan dan meer beter gelijk het blok reviseren of er een ander, hopelijk beter, blok inzetten



Inderdaad,   als je er al lang mee rondrijdt (en het gebeurd ook geleidelijk)  krijg je natuurlijk enorm veel roetaanslag aan de kleppen van die verbrande olie...  met als gevolg klepspeling/kleppen die niet 100% sluiten,  daardoor ook niet meer optimaal afkoelen, en zelfs kunnen verbranden.

Volledige koprevisie is het beste.


Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Piet

Zo is het.

Je hebt met dit soort olieverbruik de keuze (als het niet alleen aan de turbo ligt, wat nog heel goed zou kunnen):
- of je doet er niks aan en je rijdt er mee door,en  accepteert een geleidelijke toename van het olieverbruik, zeg maar je rijdt de motor op.
- je voert een volledige revisie uit van de motor.

Tussenoplossingen als het vervagngen van klepsteelseals is een beetje gerommel in de marge.

Als je sowiese met deze  auto door wil gaan zou ik er eerst eens een nieuwe turbo opzetten.
Bedenk dan wel dat als je er een grotere turbo opzet en hem navenant tune je wel ook eerder tegen een eventuele motorslijtage gaat oplopen.
Mocht je nieuwe turbo onvoldoende resultaat geven moet je accepteren dat je dan een stap verder moet (revisie)

jwrtuning

Citaat van: Piet op 26-08-2012 18:34:12
Zo is het.

Je hebt met dit soort olieverbruik de keuze (als het niet alleen aan de turbo ligt, wat nog heel goed zou kunnen):
- of je doet er niks aan en je rijdt er mee door,en  accepteert een geleidelijke toename van het olieverbruik, zeg maar je rijdt de motor op.
- je voert een volledige revisie uit van de motor.

Tussenoplossingen als het vervagngen van klepsteelseals is een beetje gerommel in de marge.

Als je sowiese met deze  auto door wil gaan zou ik er eerst eens een nieuwe turbo opzetten.
Bedenk dan wel dat als je er een grotere turbo opzet en hem navenant tune je wel ook eerder tegen een eventuele motorslijtage gaat oplopen.
Mocht je nieuwe turbo onvoldoende resultaat geven moet je accepteren dat je dan een stap verder moet (revisie)

Morgen heb ik een afspraak bij de dealer. Ze willen er wel even naar kijken alvorens ze een nieuwe turbo bestellen. Carterdruk controleren etc.
Die turbo wil ik eigenlijk sowieso vervangen. Gewoon weer voor een 15G. Ik hoop daarmee het olieverbruik een beetje terug te dringen. Mocht een revisie noodzakelijk zijn dan gaat dat pas volgend jaar gebeuren denk ik mits het financieel haalbaar is want ik heb geen idee wat zoiets gaat kosten. Is een nieuw blok niet goedkoper dan?

Citaat van: devonius op 26-08-2012 18:15:27
Oke, ik ging ervan uit dat als je auto veel olie verbruikt deze dan ook zou roken. Het moet immers ergens heen en dat is meestal de uitlaat  ;D
Dan zou je denken lekkage, maar je geeft aan dat het blok droog is.

Ik zou het sowieso niet weten, ben al lang op onderzoek uit maar uiteindelijk weet niemand het eigenlijk.
Heel veel tips, dat wel. En dan alles maar stap voor stap vervangen, kost je klauwen met geld. Misschien voor niks.

Misschien beter andere auto kopen. Of ander blok wellicht. Kan me voorstellen dat je je mooie t5r niet zomaar van de hand wilt doen.. je hebt er vast al genoeg aan gespendeerd.

Precies... Ik heb er al aardig wat (veel te veel) geld in gepompt en wil hem eigenlijk ook helemaal niet verkopen.

Piet

Als je je turbo niet wil upgraden, kan je ook nog overwegen je turbo (te laten) reviseren, scheelt toch weer in de kosten.

Als je een beetje handig bent kun je het zelfs ook nog zelf doen met behulp van een revisiesetje van $79, verkrijgbaar via ebay.
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&vxp=mtr&item=280936498649
Is helemaal niet moeilijk om te doen er is ook een goede handleiding voor beschikbaar.

jwrtuning

Citaat van: Piet op 26-08-2012 19:13:18
Als je je turbo niet wil upgraden, kan je ook nog overwegen je turbo (te laten) reviseren, scheelt toch weer in de kosten.

Als je een beetje handig bent kun je het zelfs ook nog zelf doen met behulp van een revisiesetje van $79, verkrijgbaar via ebay.
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&vxp=mtr&item=280936498649
Is helemaal niet moeilijk om te doen er is ook een goede handleiding voor beschikbaar.


Is inderdaad een veel goedkopere optie...

Maar waarom wil Volvo dat er geen gereviseerde Volvo turbo's in omloop komen?
Ik bedoel dus... Als ik bij de dealer de turbo laat vervangen gaat de oude terug naar Volvo. Ik krijg daar een ruilturbo (= nieuw) voor terug. Ik vroeg nog of het geen gereviseerde zou worden. Nee, beslist een nieuwe.

Gevoelsmatig heeft een nieuwe turbo bij mij de voorkeur boven een gereviseerde. Het zal ongetwijfeld ongegrond zijn en dat ik duurder uit ben dat is zeker.