Co gehalte te hoog bij stationair voor APK ?

Gestart door Oti, 22-11-2012 12:48:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oti

Hallo Roffelaars,

Mijn Volvo 855 is afgekeurd omdat het Co gehalte te hoog was voor de APK norm. Nu
was het zo dat er laatst een bougiekabel defect was. Dit kan verklaren dat er onverbrande benzine/lpg in de katalysator is gekomen. Het advies was eens flink doorrijden en/of in de 2e of 3e versnelling met hoog toerental rijden. Dit alvorens naar de
(her)keuring te gaan.

Iemand wellicht een idee of tips? Heb ook gehoord dat de lambdasonde wel eens roet
in het eten gooit.

Benieuwd naar jullie reacties,

Groet Oti.

Azirafl

Hoi,

Ik had hetzelfde. Kijk even hoe de bougies eruit zien, bij mij lekte er waarschijnlijk één injector. een setje andere erin, en alles was weer prima op orde.
Ik had eerder de lambdasonde vervangen, maar dit hielp (logischerwijs) niet.

Gr,

Ralph.

arjenT5R

Heb je ook een waarde?
Was de 4 gas test wel goed? of was HC ook hoog?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Oti

Onlangs bij de lpg specialist wees de 4 gastest uit dat de co bij stationair iets te hoog was. Maar dat
dit waarschijnlijk zou komen door de defecte bougiekabel. Eens flink doorrijden op de snelweg zou het euvel wellicht oplossen. En Ralph ik zal de bougies eens checken.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet Maurice.

CeesvanGils

Je zou de kabels eens kunnen doormeten! Maar meestal zeggen wij ook eerst goed warm rijden dan nogmaals kijken en als dat het niet is is het waarschijnlijk de lambda overigens is het niet zo slecht om deze een keer te vervangen na 18 jaar trouwe dienst (als hij nooit vervangen is) maar dit geld ook voor de kabels. Maar ik vind het wel raar dat er niet gelijk even met de auto gereden word om deze goed warm te draaien? Dan was er geen herkeuring nodig geweest.
De Plasti Dip Specialist op het gebied van al uw dip projecten zoals: Auto's, velgen en kunststof delen. Voor info email naar: plastidipspecialist@live.nl.

jeroen74

Ik heb hetzelfde euvel gehad. Toen maar rigoureus het meeste van het ontstekingssysteem vervangen... bougies, bougiekabels (waren nog eerste montage...), verdeelkap+rotor, luchtfilter.

Ik had ook nog eens de pech dat ie afgekeurd werd door de RDW tijdens een steekproef :/

Ludo

Citaat van: Oti op 26-11-2012 10:08:42
Onlangs bij de lpg specialist wees de 4 gastest uit dat de co bij stationair iets te hoog was. Maar dat
dit waarschijnlijk zou komen door de defecte bougiekabel. Eens flink doorrijden op de snelweg zou het euvel wellicht oplossen.

Ik weet niet wat je bedoeld met defect, maar een gebroken kabel bv zal zich écht niet herstellen door flink gaan door te rijden.
:eusa_doh:

Oti

Hallo Mederoffelaars,

Bedankt voor de respons.

Ludo de bougiekabels zijn reeds vervangen (via Thuur). Ook ga ik de bougies (Org Volvo)
evenals de verdelerkap & rotor vervangen, omdat hij nu af & toe nog stottert & een kleine backfire kan geven, dus Jeroen nog bedankt voor de tip. de lambdasonde is het niet,daar hij op benzine prima waardes laat zien te weten tussen de 0,32 & 0,42 Co.
Echter op lpg gaat hij bij stationair verlopen tussen de 0,48 & 0,65 Co, dus Arjen zeggen deze waardes jou iets?

Dus ik ga de bougies/verdelerkap/rotor vervangen en check de bougies om te zien of er een lekkende injector is, ook kan ik de vacuumslangen checken en zoals Ludo in een eerder topic schreef dat de Brandstofdrukregelaar kan lekken (waar zit deze?) of zoals Boost aBrick zei  Stationairregelklep reinigen (waar zit deze?).

Nou alle info is welkom want na de lpg ellende bij Lawrence die door AGP & Vialle is opgelost wil ik een beetje gaan genieten van onze Roffel.

Alvast bedankt & Groet Maurice.

arjenT5R

#8
Op benzine is je CO ook nog steeds te hoog, dus vervangen eerst je lambda sonde maar eens...

CO moet onder de 0,3 zijn een 850 in goede conditie met verse ontsteking nieuw lambda LMM en goede kat zit op benzine al op 0,01 dus je bent er voorlopig nog niet  ;D

Het is idd wel bijzonder dat je op gas nog hogere waarden hebt als op benzine heb je G2 of G3 installatie?

Kijk idd ook even naar vacuum lekkages en dergelijke bovengenoemde dingen  ;D
Zou een beetje lullig zijn dat je voor een stom lekje je halve electronica zooi vervangen hebt ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

grijzev70tdi

Het kost even trappen,maar dan is het CO wel goed :)



Overgins wel op benzine.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

nieuwe_arjan

Citaat van: grijzev70tdi op 29-11-2012 14:23:48
Het kost even trappen,maar dan is het CO wel goed :)

Overgins wel op benzine.

Dat is leuk dat het op benzine goed is MAAR voor de apk totaal niet interesant, LPG is de primaire brandstof.

Was het op LPG ook goed?

grijzev70tdi

Wat ik bedoel te zeggen, ga een goed stuk rijden dat de ales goed warm word. Eerst klopte er bij mij ook geen hol van (co van 3 ofzo) en na stuk trappen kwam dit eruit.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

jeroen74

Zover ik weet mag er officieel pas getest worden als de motor warm is, dat is, olietemperatuur ~80C.

Van Breugel

Als lamba rond de 0.97 en 1.03 zit en het co% schommeld rond de 0,5 dan is de werking van de katalysator niet goed.
Of hij is niet op temperatuur of hij is leeg/verbrand of versleten.
Bij lambad van rond de 1 stationair en op toeren dan is de sensor ok

grijzev70tdi

Citaat van: jeroen74 op 29-11-2012 19:38:58
Zover ik weet mag er officieel pas getest worden als de motor warm is, dat is, olietemperatuur ~80C.

Gebeurt heel vaak niet. Daarom wil goed warm trappen vaak helpen
Grolsch, het klinkt al lekkerder