Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...

Gestart door Wouter1973, 27-11-2012 10:08:31

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

En last but not least: zojuist alle bougies op 0,6mm gesteld (was 0,7mm). Daarbij stuitte ik nog op het feit dat bougie 5 nauwelijks vast zat... Oei. Schroefdraad was ook wat zwartig. Alles zit nu uiteraard wel weer vast. Kan het zijn dat ik daar wat vermogen of turbodruk mee ben verloren voorheen?

peteRRR

Het kan zijn dat je marginaal een beetje compressie mist,...maar zal niet heel veel zijn anders had je het wel gemerkt met rijden.
Het na draaien ( na een tijdje rijden ) van de bougies als ze nieuw worden geplaatst is ook wel eens nodig.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Wouter1973

Herkennen jullie dit? Ik word de laatste maanden opvallend vaak aangesproken op straat door volstrekt willekeurige voorbijgangers. Ze stoppen. Stappen, nee...springen zelfs van hun fiets af. Komen achter de toonbank van het tankstation uit gesneld. Lopen op me af, kijken vol bewondering naar mijn -ongewassen- 850 T-5 en spreken me aan. Nou ziet mijn T-5'je er in gewassen toestand nog best aardig uit, maar van 'showroomstaat' is beslist geen sprake. Ik heb geen spoilers, geen extra blitse 17" velgen en ook geen indrukwekkende uitlaatpijp (sterker nog: er is momenteel helemaal geen uitlaatpijp te zien omdat het sierstuk er af gedonderd is ergens onderweg). Toch, zonder overdrijven, reageren deze mensen alsof je daar met een klassieke Jaguar E-type staat. Bizarre ervaring... :)

)()()sT

Gisteren kreeg ik ook nog een duim van een passereden Skoda Octavia RS bestuurder nadat ik hem vantevoren eventjes zoek gereden had ;D

glenfiddich1983

De gretigheid waarmee massa's mensen jouw auto kennelijk bespringen herken ik niet helemaal, maar dat onze Volvo's bekijks trekken en vaak positieve reacties opleveren herken ik zeker! ;D

Een wat oudere Volvo is nu eenmaal een conversation piece, elke keer weer.

We hebben trouwens wel wat bijzondere dingen meegemaakt met onze Volvo's, naast de 'standaard' opgestoken duimen en complimenten:
- met de 940 kregen we tijden de Cannonball Run een telefoonnummer van een andere deelnemer in handen gedrukt die hem erg graag wilde kopen, omdat zijn ouders er vroeger precies zo één hadden gehad. Sowieso viel tijdens de cannonball run op de camping op dat er altijd veel kleine jochies rondhingen rondom de Ferrari en de andere sportauto's, terwijl de vaders van die kinderen juist onze 940 aanprezen omdat dát de auto was waar ze uit het verleden zulke goede herinneringen aan hadden :)
- met de S70 een keer een oud mannetje een lift gegeven die in de regen liep. Het leuke was dat hij toegaf dat hij expres wat ging lopen stuntelen met zijn paraplu in de hoop dat wij zouden stoppen om hem een lift te geven. De man had vroeger namelijk altijd Volvo gereden, en een S70 was zijn laatste auto geweest.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Wouter1973

Erg trots op deze mijlpaal: vierhonderdduizend kilometers. :)

glenfiddich1983

Mooie stand! Met welke stand heb je hem gekocht?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Daf46

Citaat van: glenfiddich1983 op 26-09-2014 11:29:35
Hopelijk horizontale stand  ;D

Wouter1973

289.000 volgens mij....

Wouter1973

Citaat van: Daf46 op 26-09-2014 15:33:58
Hopelijk horizontale stand  ;D
Ja, I know. Tinypic zet 'm steeds geroteerd..... ???

Spin!

Citaat van: Wouter1973 op 26-09-2014 11:21:48
http://i58.tinypic.com/28v69gk.jpg

Alleen jammer dat je linker buitenspiegel nu kapot is  ;D

www.vm-parts.nl

Wouter1973

Citaat van: Spin! op 27-09-2014 13:04:14
Citaat van: Wouter1973 op 26-09-2014 11:21:48
http://i58.tinypic.com/28v69gk.jpg

Alleen jammer dat je linker buitenspiegel nu kapot is  ;D
Ja. En die schrammen op de linker zijkant zijn ook wel naar. Dat krijg je ervan als je rijdend foto's maakt... :-X

Wouter1973

Het is een echt werkpaard gebleken, die T-5 van mij. Alweer enkele maanden brengt het apparaat mij dagelijks probleemloos en zonder morren 265 km op en neer tussen Eindhoven / Tilburg en Zutphen. Omdat ik in mijn nieuwe huis (ik ben afgelopen juni verhuisd) veel aan het klussen ben, krijgt de T-5 ook geregeld overvolle (en zware) aanhangers met puin en ander zwaar spul te verduren en heb ik laatst zelfs 15 m2 antieke gebakken tegels (een slordige 400-450 kg aan gewicht) om de bagageruimte vervoerd. Dat gewicht achterin leidt er vervolgens wel toe dat de nivomats niet kunnen voorkomen dat de T-5 iets achterover hangt. Lijkt mij een teken dat de nivomats niet meer in hun oorspronkelijke conditie verkeren, al kan ik me ook voorstellen dat 450 kg in de bagageruimte wel erg veel is. Gelukkig heb ik zonodig nog een setje liggen met wat minder ervaring.
Verder merk ik dat de kilometers nu hard beginnen te tellen. Een kleine 1200 km per week, dat tikt hard aan. Waar ik eerst nog járen vooruit kon met de distributieriem komt nu toch rap het einde van zijn levensduur / interval in zicht. Dagelijks filerijden in een automaat betekent ook dat de remblokken hard gaan. En 'plotseling' blijkt een ooit nieuwe set banden rondom toch wel aardig in de richting van 'versleten' te komen. Kortom: tijd voor wat onderhoud. Nog deze week staat een nieuwe distributieriem en waterpomp op het programma, nieuwe remblokken, en eventueel andere nivomats. De zomerbanden verslijt ik nog iets verder (een mooi excuus om de bochten iets sportiever te nemen) en dan gaat er een setje nagenoeg verse winterbanden op. :)

Vulk

Daarvoor zijn ze gemaakt. Veel kilometers draaien, lange stukken rijden, hard werken, ... :)

Wouter1973

Citaat van: Vulk op 10-11-2014 21:42:49
Daarvoor zijn ze gemaakt. Veel kilometers draaien, lange stukken rijden, hard werken, ... :)
Zeker. Maar als het op gewichten aankomt, is het toch een beetje duister wat ie nou écht kan hebben. Een 400-500 kilo, min of meer gelijk verdeeld over voor- en achteras is natuurlijk een ander verhaal dan dat gewicht pal op alleen de achteras.  ::)