Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...

Gestart door Wouter1973, 27-11-2012 10:08:31

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

)()()sT

Lijkt het nou maar zo, of zit er een vouw in je bumper ter hoogte van de gasdop?

Wouter1973

Citaat van: )()()sT op 03-08-2019 08:30:44
Lijkt het nou maar zo, of zit er een vouw in je bumper ter hoogte van de gasdop?
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ter hoogte van de gasdop is de bumper inderdaad niet helemaal glad. Een vouw zou ik het niet willen noemen, meer een soort lichte 'instulping'. Of bedoel je wat anders?

)()()sT

Ja, sorry misschien een beetje verkeerd uitgedrukt :)
Lijkt idd alsof ie door de gasvuller wat samengetrokken is.

Wouter1973

Citaat van: )()()sT op 04-08-2019 10:14:36
Ja, sorry misschien een beetje verkeerd uitgedrukt :)
Lijkt idd alsof ie door de gasvuller wat samengetrokken is.
Klopt wel hoor. Het valt mij al niet meer op, maar nu je het zegt...😉

Wouter1973

De afgelopen week er zo'n 2500 km bij gezet in, en naar, de Belgische Ardennen. Allemachtig, wat zijn die Belgische wegen slecht! Menig maal hevig gebonk in de auto doordat de voorste veren op de aanslag kwamen. Maar de T-5 heeft zich kranig gehouden. Sterker nog, het ding rijdt lekkerder dan ooit. Veelvuldig gebruik gemaakt van de bergversnelling (3 en 2) en dat ging uitstekend. Met het splinternieuwe expansietankje ook geen zorgen meer over koelvloeistoflekkage. En dat nieuwe stukje siliconen turboslang tussen de turbo en de buis naar de intercooler merk ik toch ook. Oude slang was echt in slechte staat en had zelfs een scheur onder de slangklem. Turbodruk bouwt lekker vlot op en het rookt niet meer bij plotseling gas los na gebruik van de turbo. Top!  ;D
Mijn to do lijstje is verrassend beperkt: ergens de komende maanden heb ik nieuwe voorbanden nodig. Maar wellicht red ik het met de Michelins nog tot de winter.

Benny850

Als er een scheur in je slang zat dan zul je dat zeker merken ;D
Dan is hij nu weer even lekker goed schoon geblazen met zo'n vakantierit.

Wouter1973

Citaat van: Benny850 op 09-08-2019 20:30:33
Als er een scheur in je slang zat dan zul je dat zeker merken ;D
Dan is hij nu weer even lekker goed schoon geblazen met zo'n vakantierit.
Viel mee, het was een scheurtje van 1 cm en deze zat precies onder de slangklem. [EDIT] Nu je het zegt, wat ik merk is dat de turbodruk beter behouden blijft nadat de automaat opschakelt. Voorheen viel de druk dan echt even terug. :)

Wouter1973

Vandaag in de weer geweest met een of ander polijst-achtig Duits goedje dat ik in de schuur vond en is achtergebleven vanuit de vorige huiseigenaar. Even los van dat goedje (het heeft wat weg van Commandant), ben ik eigenlijk verbaasd over de hoeveelheid krasjes rondom de handgreep. Daarin is mijn Volvo niet uniek, dat zie je eigenlijk bij elke auto wel. Maar ik bedoel, hoe komen die krasjes daar?! Mijn auto heeft afstandsbediening, dus het is erg onaannemelijk dat een vorige eigenaar consequent met de sleutel de deur opende en de sleutel er eerst per ongeluk 6 keer naast steekt. Lange nagels? Hmmm, ook niet aannemelijk. Zou het een trouwring zijn die daar steevast boven de handgreep krasjes achterlaat? Misschien een wat irrelevante vraag, maar ach....het is toch komkommertijd ;D

V70R^2

Ik zet in op nagels, de handel moet toch open getrokken worden.

Overigens, na het poetsen hebben de auto's waar ik in rijd (nagels strak afgeknipt waar het wit wordt) geen krassen aan de bestuurderszijde in de jaren erna, en die waar vriendinlief in rijd (lange nagels, kantoorwerk) wel binnen no-time aan de bestuurderszijde ;D

*niet getrouwd, geen ringen.

Wouter1973

Citaat van: V70R^2 op 10-08-2019 22:44:15
Ik zet in op nagels, de handel moet toch open getrokken worden.

Overigens, na het poetsen hebben de auto's waar ik in rijd (nagels strak afgeknipt waar het wit wordt) geen krassen aan de bestuurderszijde in de jaren erna, en die waar vriendinlief in rijd (lange nagels, kantoorwerk) wel binnen no-time aan de bestuurderszijde ;D

*niet getrouwd, geen ringen.
Frappant. Maar nagels lijkt me inderdaad nog het meest aannemelijk. :-)

Wouter1973

Hitte perikelen. Het irritante fenomeen doet zich voor dat bij warm weer (boven de 30 graden, zoals vandaag en ook eerder deze zomer) de T-5 'zwaar' gaat sturen. Alsof de bekrachtiging niet meer of minder werkt, waardoor het stuur niet meer vanzelf 'terugveert' naar de middenstand. Ik dacht eerder dat het lag aan teveel ATF in het stuurbekrachtiging reservoir, wat bij peilen ook het geval was. Het peil is nu goed, het fenomeen blijft. Ik denk, en hoop, dat compleet verversen van alle ATF wel gaat helpen. Misschien zet dat spul gewoon teveel uit naarmate het ouder wordt. Verversen is de afgelopen 85.000 km ook niet gebeurd.
Diezelfde ATF (maar uiteraard in een ander reservoir) zorgt ook voor perikelen met de automaat bij heet weer. Deze zomer, en ook vandaag, twee keer gehad dat hij naar de 2e versnelling schakelt maar niet verder. Even een kwartiertje stilzetten met de motor uit lost het probleem op. Ik denk oververhitting van de ATF olie. Die dus ook maar eens verversen.
En dan nog een verschijnsel waarbij ik meteen aan de draagarmen moet denken, maar wat ook iets anders kan zijn: bij stevig remmen trekt de auto ietsjes naar links. Ik vermoed stuurkogel, maar dat komt ook omdat ik hoop en er vanuit ga dat de ca 40.000 km oude draagarmen voor nog goed zijn. Vrijdag even op de brug checken. Veerpootlager en/of rubber zou ook nog kunnen misschien...
What else? Eigenlijk niets (ogenblikkelijk afkloppen natuurlijk!). Airco werkt goed. Ik heb nieuwe Firestone bandjes (205/50/16) voor. En we snorren wekelijks een 900 kilometer naar volle tevredenheid  :)

KIM

Die bak mag eigenlijk alleen te warm worden als je m echt op zijn donder geeft. Een ritje de Gotthard op zorgde bij mijn XC voor een temperatuur van 120 graden. Bij 125 gaat de bak in de noodloop waarbij deze de 4e versnelling niet langer inschakelt en raar reageert.

Wouter1973

Leek me ook. Niet eerder problemen gehad bij heet weer. Eens kijken wat een olie wissel doet.

Wouter1973

Het is 'grappig' trouwens, hoe er elke keer toch wat kleine dingetjes opduiken op het moment dat ik hier in deze blog uitspreek dat ik eindelijk even probleemloos rond rijd.  :eusa_think:
Het versnellingsbakprobleem heeft zich niet meer voorgedaan (het weer is ook een stuk koeler, dat maakt uit denk ik). En -even afkloppen- op het kleppendeksel is het nog steeds zo goed als droog.
Maarrr.....ik heb nu een probleempje met de achterwisser (zie een ander topic) die soms niet terug komt in de 0-stand, zonder dat ik 'm met een heel klein duwtje even door een 'dood punt' help.
En vervelender vind ik dat de auto iets naar links trekt bij stevig remmen. Bandenspanning gemeten (nagenoeg nieuwe Firestones) en die is gelijk. Draagarmen zijn al gecheckt, die zijn OK. Er zit een ietsie pietsie speling op de binnenste stuurkogel rechts, maar dat mag nog geen naam hebben. Blijft over dat één van de remklauwen misschien niet goed gangbaar is (binnenkort op de remmenbank een eventueel verschil meten) of wellicht toch iets niet goed met toplagers / veerpootrubbers.
En verder afgelopen dagen aan de passagierskant een minder goed wisresultaat doordat de ruitenwisser aan deze kant in een bepaalde stand een stukje ruit niet meeneemt. Zojuist met een Dremel de nokjes bij het scharnier wat afgevijld, maar na een kleine test al de conclusie getrokken dat er nog wat meer af moet.