Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...

Gestart door Wouter1973, 27-11-2012 10:08:31

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

Citaat van: Wouter1973 op 22-07-2020 09:49:57
Resultaat zomercheck dealer: olielekkage aan passagiers kant. Best wat sporen daar aan onderkant bodemplaat. Kijken waar het vandaan komt behoorde niet tot de gratis zomercheck, dus dat moet ik nog onderzoeken. Zal wel een keerring zijn ergens.  :eusa_think:

Als het onder de distributie kap vandaan komt niet lang wachten...
Keerringen of olie pomp pakkingen...

Mooi dat je dynamo weer prik geeft 👍

Taranis

Een aircocheck waarbij de airco niet gecheckt wordt? :eusa_think:

Op de Volvocars.nl servicepagina staat alleen de aircocheck+reiniging van 49 euro: https://www.volvocars.com/nl/service-en-accessoires/onderhoud-en-reparatie/service-by-volvo
Als je daarvoor betaald hebt dan gewoon klacht indienen. Recht is recht en krom is krom.

Wouter1973

Citaat van: Taranis op 22-07-2020 11:05:01
Een aircocheck waarbij de airco niet gecheckt wordt? :eusa_think:

Op de Volvocars.nl servicepagina staat alleen de aircocheck+reiniging van 49 euro: https://www.volvocars.com/nl/service-en-accessoires/onderhoud-en-reparatie/service-by-volvo
Als je daarvoor betaald hebt dan gewoon klacht indienen. Recht is recht en krom is krom.
Ik heb niet betaald. De actie was: een 'gratis zomer- en aircocheck', zie https://www.nieuwenhuijse.nl/acties-volvo-nieuwenhuijse-zomeractie/
De airco is daarbij dus niet gecheckt. En ik had graag betaald als ze ter plekke even de bodemplaat hadden weggenomen (halve minuut werk?) om te kijken waar de olielekkage (wellicht alleen olieretourleiding ringetje van de turbo?) vandaan komt. Ik heb mijn bevindingen wel in een e-mail aan de betreffende dealer gestuurd.

NinaPaul

Je kan niet beginnen aan "even tussendoor" klussen bij vol geplande dagen (vaak op de minuut nauwkeurig) daar is gewoonweg de tijd niet voor.

Het stellen van een diagnose is niet "even loshalen en kijken" zeker niet voor alle lekkages (grote olie bende) en monteurs die werkzaam zijn in de branche. (Assistent monteur tot aan de Ir. (of MSc))
Jouw halve minuut werk, laten we even kijken.
-Naar de balie heen en terug lopen om werkorder op te maken (sta je al in het systeem?!)
-Planner laten inplannen, brug beschikbaarheid, tijd, doorstroming, etc.
-Goedkeuring?! Ja, dan kan er aan begonnen worden.
-SW 13 schroevendraaier of dopsleutel pakken (heen en terug lopen naar de kist (staat niet naast hem, het is immers een gewone check)
-5 boutjes losdraaien en vieze plaat op een uitlekbak plaatsen (ja, daar hoor het)
-Lampje pakken en eerste inspectie uitvoeren, alles zit onder (niet zo vreemd, ding is 23 jaar?! oud)
-Bij grote lekkage moet er eerst schoon worden gemaakt, proefgereden en daarna opnieuw worden gekeken
-....

Sorry, maar ik denk dat je er te makkelijk over denkt. En als ze jouw een rekening hadden gegeven van € 60,- met een diagnose was je dan wel tevreden geweest?
Ik geloof er niet in.

EDIT: schrievendraaier typo
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Sbv

zo een airco check stelt niets voor. instelling op 16 graden zetten, Klik het wordt koud. airco werkt! het blijft warm, airco doet het niet maar wij zullen een passende offerte voor uw maken om eea na te lopen en diagnose te stellen

Wouter1973

Citaat van: NinaPaul op 22-07-2020 13:19:12
Je kan niet beginnen aan "even tussendoor" klussen bij vol geplande dagen (vaak op de minuut nauwkeurig) daar is gewoonweg de tijd niet voor.

Het stellen van een diagnose is niet "even loshalen en kijken" zeker niet voor alle lekkages (grote olie bende) en monteurs die werkzaam zijn in de branche. (Assistent monteur tot aan de Ir. (of MSc))
Jouw halve minuut werk, laten we even kijken.
-Naar de balie heen en terug lopen om werkorder op te maken (sta je al in het systeem?!)
-Planner laten inplannen, brug beschikbaarheid, tijd, doorstroming, etc.
-Goedkeuring?! Ja, dan kan er aan begonnen worden.
-SW 13 schroevendraaier of dopsleutel pakken (heen en terug lopen naar de kist (staat niet naast hem, het is immers een gewone check)
-5 boutjes losdraaien en vieze plaat op een uitlekbak plaatsen (ja, daar hoor het)
-Lampje pakken en eerste inspectie uitvoeren, alles zit onder (niet zo vreemd, ding is 23 jaar?! oud)
-Bij grote lekkage moet er eerst schoon worden gemaakt, proefgereden en daarna opnieuw worden gekeken
-....

Sorry, maar ik denk dat je er te makkelijk over denkt. En als ze jouw een rekening hadden gegeven van € 60,- met een diagnose was je dan wel tevreden geweest?
Ik geloof er niet in.

EDIT: schrievendraaier typo

Ik begrijp wel wat je zegt hoor, en enige nuance is altijd goed. Maar een garage die een protocol hanteert zoals jij nu omschrijft zou ik sowieso links laten liggen. Dat gaat erg ten koste van de service, die ik bij kleinere garages gewend ben. En voor 60 euro verwacht ik wel wat meer dan alleen een diagnose, dat is ruim een uur werk!

Wouter1973

Citaat van: Sbv op 22-07-2020 13:33:21
zo een airco check stelt niets voor. instelling op 16 graden zetten, Klik het wordt koud. airco werkt! het blijft warm, airco doet het niet maar wij zullen een passende offerte voor uw maken om eea na te lopen en diagnose te stellen
Als dat echt zo is, dan begrijp ik het nut van zo'n zomer-/aircocheck (waar je normaal gesproken dus voor betaalt) echt niet.

V70geRwin

Citaat van: Wouter1973 op 22-07-2020 18:10:10
Als dat echt zo is, dan begrijp ik het nut van zo'n zomer-/aircocheck (waar je normaal gesproken dus voor betaalt) echt niet.

Alleen maar om vervolg werk binnen te halen...

NinaPaul

Citaat van: Wouter1973 op 22-07-2020 18:09:04
Ik begrijp wel wat je zegt hoor, en enige nuance is altijd goed. Maar een garage die een protocol hanteert zoals jij nu omschrijft zou ik sowieso links laten liggen. Dat gaat erg ten koste van de service, die ik bij kleinere garages gewend ben. En voor 60 euro verwacht ik wel wat meer dan alleen een diagnose, dat is ruim een uur werk!

Je zou ze links laten liggen, maar je bent er dus wel geweest.

-Elke grote garage werkt met uren verantwoording.
-Het puntje service zit WEL bij een factuur, niet bij een gratis promotie.
-Nu ken ik Nieuwenhuijse niet, maar op het internet vind ik prijzen van € 75,- per uur ex btw.

(Had stiekem al gehoopt dat je het veel zou vinden)
Dat wil dus zeggen "slechts" 40 minuten werk.
-Het binnenzetten en loshalen van de beschermplaat is snel 7 minuten (parking niet altijd voor de deur, vergeet niet te klokken, stoelhoes mee, sleutel pakken, etc.).
-Eerste inspectie, lampje pakken wat, waar, hoe schoonmaken is snel 6 minuten (olie, water, etc.).
-Het pakken van de juiste schoonmaakspullen, schoonmaken en afvoeren (let op milieu!) is al snel 15 minuten.
-Auto verzetten (brug niet nodeloos bezetten) 2minuten
-Auto laten draaien (rijden als het bv versnellingsbak olie is, duurt nog langer) afzuiging plaatsen of naar buiten, weer 3 minuten verder.
-Auto min 15 minuten laten draaien en terug op de brug zetten, 2 minuten
-Juiste diagnose stellen of test verlengen, 5min
-klokken, parkeren, gebruikte materialen invullen en de rest van de papieren rattaplan 4min.

Zonder wachttijd in ogenschouw te nemen zit je dan al aan 44 minuten!

EDIT: Mag ik vragen in welke branche je zelf werkt?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Wouter1973

Citaat van: NinaPaul op 22-07-2020 19:11:05
Je zou ze links laten liggen, maar je bent er dus wel geweest.

-Elke grote garage werkt met uren verantwoording.
-Het puntje service zit WEL bij een factuur, niet bij een gratis promotie.
-Nu ken ik Nieuwenhuijse niet, maar op het internet vind ik prijzen van € 75,- per uur ex btw.

(Had stiekem al gehoopt dat je het veel zou vinden)
Dat wil dus zeggen "slechts" 40 minuten werk.
-Het binnenzetten en loshalen van de beschermplaat is snel 7 minuten (parking niet altijd voor de deur, vergeet niet te klokken, stoelhoes mee, sleutel pakken, etc.).
-Eerste inspectie, lampje pakken wat, waar, hoe schoonmaken is snel 6 minuten (olie, water, etc.).
-Het pakken van de juiste schoonmaakspullen, schoonmaken en afvoeren (let op milieu!) is al snel 15 minuten.
-Auto verzetten (brug niet nodeloos bezetten) 2minuten
-Auto laten draaien (rijden als het bv versnellingsbak olie is, duurt nog langer) afzuiging plaatsen of naar buiten, weer 3 minuten verder.
-Auto min 15 minuten laten draaien en terug op de brug zetten, 2 minuten
-Juiste diagnose stellen of test verlengen, 5min
-klokken, parkeren, gebruikte materialen invullen en de rest van de papieren rattaplan 4min.

Zonder wachttijd in ogenschouw te nemen zit je dan al aan 44 minuten!

EDIT: Mag ik vragen in welke branche je zelf werkt?
Gezien de hele prettige ervaring met het magazijn (ik haal er met enige regelmaat onderdelen) had ik niet verwacht dat er een dergelijk protocol gehanteerd zou worden. En als dan inderdaad alles tot op de minuut vastligt begrijp ik niet waarom ik ruim een kwartier later werd geholpen dan de digitaal geboekte tijd, maar dat terzijde.
Ik werk zelf in de interim branche / advies / management. Als ik daar altijd tot op de minuut tijd in rekening ga brengen denk ik dat volgende opdrachten op zeker moment gaan uitblijven. Ik mis hier de factor service, iets voor vaste klanten willen doen (dat niet altijd betaald wordt) en bijdraagt aan de duurzame relatie, en de wil om met een klein beetje extra moeite iets extra's te doen. In die zin zeker dus best vergelijkbaar.
Ik zie die service bij mijn eigen garage wel degelijk, maar bij de dealer dus in het geheel niet. Had ik dat moeten/kunnen weten? Misschien wel. Dan is dit het zoveelste voorbeeld waarbij schaalvergroting ten koste gaat van persoonlijke aandacht, service en maatwerk.
Verder zie ik je vooral zoveel mogelijk zaken noemen die tijd kosten, maar niet echt relevant zijn. Een stoelhoes? De auto stond op de brug! De sleutel zat er al in, het lampje had hij al in zijn hand omdat de aandrijfhoezen bekeken waren.
Misschien dat jij na een vergelijkbare ervaring al hoofdrekenend met het volste begrip weer de deur van de dealer uit was gelopen, maar ik liep met een slecht gevoel naar buiten.

Wouter1973

Citaat van: V70geRwin op 22-07-2020 18:42:26
Alleen maar om vervolg werk binnen te halen...
En dat is dus de grap. Dat vervolgwerk (een olie lekkage verhelpen) halen ze op deze manier niet binnen, omdat ze niet even de moeite nemen te kijken waar de olie vandaan komt: bodemplaatje eraf, lampje op de logische plekken richten, kijken, klaar. Wat ze doen is: de bodemplaat er niet afhalen, dreigen met extra kosten (dat werd echt niet op een aardige manier gebracht), van het ergste uitgaan ("we moeten dan waarschijnlijk onderdelen gaan bestellen") en uit niets laten blijken dat ze het extra werk graag zouden willen uitvoeren.

V70geRwin

Citaat van: Wouter1973 op 22-07-2020 20:37:47
En dat is dus de grap. Dat vervolgwerk (een olie lekkage verhelpen) halen ze op deze manier niet binnen, omdat ze niet even de moeite nemen te kijken waar de olie vandaan komt: bodemplaatje eraf, lampje op de logische plekken richten, kijken, klaar. Wat ze doen is: de bodemplaat er niet afhalen, dreigen met extra kosten (dat werd echt niet op een aardige manier gebracht), van het ergste uitgaan ("we moeten dan waarschijnlijk onderdelen gaan bestellen") en uit niets laten blijken dat ze het extra werk graag zouden willen uitvoeren.

Een Volvo dealer presteerde het zelfs tijdens een zomer check om aan te geven dat mijn koelvloeistof nodig vervangen moest worden.
Die had ik net compleet vervangen nadat ik de kachel radiateur had gedaan, vloeistof nog zelfs bij de dealer gekocht op naam nota bene. Toen ik vroeg of hij het getest had was het antwoord nee. Er stonden meerdere mensen achter de balie maar iedereen keek weg nadat ik aangaf dat het dus niet kon.

De dealer, voor sommige parts kan je er niet omheen. Het magazijn zijn meestal wel de toffe jongens overigens maar ook daar geen procent club korting oid zoals andere dealers wel doen.

Maar bij sommige dealers zijn de marges te klein blijkbaar al lees ik ook wel goede verhalen over andere volvo dealers dus het kan wel.

Wouter1973

Tuurlijk kan het wel. Het is een keuze: ga je voor service, persoonlijke aandacht, de duurzame relatie en heb je daar plezier in OF ben je een urenfabriek die alleen op winstmaximalisatie uit is.

Maestro12

Ik denk dat het begrijpelijk is dat bij een gratis controle actie niet 'automatisch' verder wordt gekeken, immers het kost al geld eigenlijk.
Wat wel service zou zijn geweest als ze aangeboden hadden om dit tegen een vergoeding wel te doen, ik denk dat je dat als garage gewoon kunt verkopen aan een klant, alleen kan ik me dan ook weer goed voorstellen als je daar geen vaste klant bent (of nog sterker, daar voor het eerst binnen bent) die wil een stuk minder is, zeker als een klant te kennen geeft/laat blijken voornamelijk zelf het onderhoud te doen, dan zal de garage ook al iets hebben van 'wij alleen het onderzoek en daarna zien we hem niet meer terug' en als het dan ook nog druk is die dag dan zal de wil om een stapje extra te doen ver weg zijn.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Wouter1973

Citaat van: Maestro12 op 22-07-2020 21:34:22
Ik denk dat het begrijpelijk is dat bij een gratis controle actie niet 'automatisch' verder wordt gekeken, immers het kost al geld eigenlijk.
Wat wel service zou zijn geweest als ze aangeboden hadden om dit tegen een vergoeding wel te doen, ik denk dat je dat als garage gewoon kunt verkopen aan een klant, alleen kan ik me dan ook weer goed voorstellen als je daar geen vaste klant bent (of nog sterker, daar voor het eerst binnen bent) die wil een stuk minder is, zeker als een klant te kennen geeft/laat blijken voornamelijk zelf het onderhoud te doen, dan zal de garage ook al iets hebben van 'wij alleen het onderzoek en daarna zien we hem niet meer terug' en als het dan ook nog druk is die dag dan zal de wil om een stapje extra te doen ver weg zijn.

Nog een laatste keer reageren, en dan hou ik er over op ;)
De gedachte dat het alleen maar geld kost is gewoon kortzichtig en (ook commercieel gezien) pertinent niet goed. Ik hoef niet alles gratis, graag bereid om te betalen, maar dan wil ik wel voelen dat men bereid is even een stapje extra te zetten en mij te helpen. Daar komt het op neer. Kijk even onder die plaat, geef mij het gevoel dat je het wil oplossen voor mij en dan betaal ik -uiteraard- (maar dan geen 75,- per uur aan werkplaatstarief vragen!). Zoals gezegd, ik bestel met enige regelmaat onderdelen, sta in het systeem, kom daar niet voor het eerst binnen. Zo, het is eruit. :)