Ombouwen van LPG G2 naar G3

Gestart door ZC3rr0r, 27-11-2012 22:27:11

Vorige topic - Volgende topic

ZC3rr0r

Hoi medeforummers,

Zoals wellicht bekend rijd mijn vriendin in een 850 GLT 2.5 20v uit 1992 op LPG G2 (een Volvo gelabeld systeem, weet niet of het Vialle/Landis/wat dan ook is).
Deze auto is destijds aangeschaft om op kosten te besparen ten opzichte van het rijden op benzine.

Helaas heeft de overheid in al haar wijsheid besloten de wegenbelasting voor LPG autoś behoorlijk te verhogen, waardoor de wegenbelasting per kwartaal nu op 407 euro uitkomt in haar geval.
Dat wordt ons toch wel wat te gortig, mijn V70 op diesel kost nu zelfs minder terwijl dat die zwaarder is en behoorlijk meer zwarte wolken uitstoot.

Nu weet ik dat er voor LPG G3 systemen een korting bestaat, waardoor de wegenbelasting voor onze 850 uit zou komen op het veel schappelijkere bedrag van 295 euro per maand.

De concrete vraag: Is het mogelijk een G2 systeem om te bouwen naar G3?
Ik weet dat je een homologatie-certificaat moet hebben voor je motorblok als  deze van voor 1995 is, maar zijn er verder nog haken en ogen?

Volgens Lean Mesman in Son is het al met al redelijk kansloos aan zoiets te beginnen, en hij wenst er niet aan te beginnen. Wie kent iemand die dit wel doet / kan? En heeft iemand er ervaring mee?

Alvast bedankt voor alle reacties :-)

pwassink

Ga eens voorzichtig zoeken in dit forum naar dit onderwerp, en lees je eens goed in (onderaan beginnen met de resultaten)

Het is een waar "gokspel"  om dit van G2 op G3 te kunnen krijgen wat ook de reactie van Fa .. verklaart.  :eusa_whistle:

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

mehn

Er zijn al velen die dit geprobeerd hebben en ik zou zo niemand kunnen opnoemen waar het bij gelukt is.
Waarom dat is? Omdat Volvo voor de 850 geen verklaring afgeeft die nodig is voor de "ombouw". Eigenlijk mag een 850 hierdoor niet op G3.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

ZC3rr0r

Aha, dat is duidelijk.
Dus feitelijk is de enige manier om van G2 naar G3 te gaan eerst de hele handel uit te bouwen, de auto te herkeuren als benzine, daarna het G3 systeem in te bouwen en opnieuw te keuren. Of is zelfs die route niet de betrouwbare variant?

Reden dat ik me dit afvraag is omdat er stukken oudere autoś en 850's rondrijden die wel G3 gecertificeerd zijn...

mehn

Citaat van: ZC3rr0r op 28-11-2012 07:12:24
Reden dat ik me dit afvraag is omdat er stukken oudere autoś en 850's rondrijden die wel G3 gecertificeerd zijn...

Die zijn niet omgekeurd van G2 naar G3.

XC60 D4 AWD:

ZC3rr0r

Citaat van: mehn op 28-11-2012 07:36:34
Citaat van: ZC3rr0r op 28-11-2012 07:12:24

Die zijn niet omgekeurd van G2 naar G3.

Ik neem aan dat ik dit mag lezen als: Als je nu op G2 staat moet je (zoals ik boven al schetste) eerst je auto herkeuren op enkel benzine om daarna naar G3 te kunnen gaan?

Da's balen, maar ik zal eens bij de verschillende LPG inbouwers des lands navragen wat zo'n stunt me gaat kosten :-\

Spin!

Bij http://www.volvostations.nl/ in Boerdonk kan je hem voor een x bedrag om laten bouwen, dat heeft de beste man mij zelf verteld. Dacht dat het zo rond de 150-175 euro was. Is wel bijna 2 jaar geleden. Ik was toen in dubio om een 850 met G2 aan te schaffen, maar ben uiteindelijk toch tegen een G3 aangelopen die meer naar mijn zin was.

www.vm-parts.nl

rvegting

Voor zover ik weet kun je in een auto van voor 1995 best G3 inbouwen, maar je krijgt geen korting op de wegenbelasting... Dat is pas voor auto's vanaf 1995.

Groet,

Remco
Volvo 855 2.3i T5 Sportsline (okok... hij is van mijn vrouw!)
Chevrolet G30 Ambulance 1981 "Yara"
Volkswagen Transporter T4 1997 "Boomer"
Seat Alhambra 2012

mehn

Citaat van: rvegting op 28-11-2012 09:38:16
Voor zover ik weet kun je in een auto van voor 1995 best G3 inbouwen, maar je krijgt geen korting op de wegenbelasting... Dat is pas voor auto's vanaf 1995.

Groet,

Remco

Dan heb je dus G2 op kenteken.

XC60 D4 AWD:

grijzev70tdi

EdenAli heeft ook G3 in zijn GLT alter I. Maar hoe dat gegaan is weet ik niet. Denk dat hij het zelf wel verteld binnenkort
Grolsch, het klinkt al lekkerder

rvegting

Je kan het inderdaad wel op kenteken krijgen, want dat is een technisch ding... maar je krijgt geen belastingvoordeel volgens mij...

RDW en belastingdienst zijn niet altijd gelijk.
Zo kun je ook een camper op kenteken hebben die niet voldoet aan de eisen van de belastingdienst enzo...
Volvo 855 2.3i T5 Sportsline (okok... hij is van mijn vrouw!)
Chevrolet G30 Ambulance 1981 "Yara"
Volkswagen Transporter T4 1997 "Boomer"
Seat Alhambra 2012

snix

Citaat van: rvegting op 28-11-2012 12:49:32
Je kan het inderdaad wel op kenteken krijgen, want dat is een technisch ding... maar je krijgt geen belastingvoordeel volgens mij...

RDW en belastingdienst zijn niet altijd gelijk.
Zo kun je ook een camper op kenteken hebben die niet voldoet aan de eisen van de belastingdienst enzo...

Ik kan hier niets van begrijpen, niets is zo burocraat als de overheid dus G3 is G3 op kenteken. Voor zowel RDW als belastingdienst er bestaat geen grijs gebied daartussen. De andere verhalen worden meestal op een verjaardag verteld ....

Je kunt idd wel een G3 installatie hebben en deze als G2 op kenteken hebben staan omdat die 850's van 1995 geen goedkeuring hebben voor g3.
Bij de Alter I's zoals van Ed heeft het RDW gewoon liggen slapen en dit is in principe een valsheid in geschrifte van een inbouwer. Ben zelf ook nog hard aan het kijken of het lukt. Inmiddels 10 inbouwers aan de telefoon gehad die heel bang zijn dat ik een RDW controleur ben. Wil je resultaat, moet je in persoon verschijnen. Dan wordt een bedrag afgesproken en het risco bij jou gelegd.

Maar even reëel. Ik raad je echt af om op G3 te gaan. Zo groot is het voordeel ook weer niet, het scheelt bij schatting 300 euro per jaar dat is 30 euro per maand. Dat is voor mij nog geen eens een volle tank lpg. Omdat te krijgen ga je een heleboel geld investeren (gok dat je uitkomt op 300 euro als het je lukt, Cees kreeg bedragen van 600 euro te horen) dus het eerste jaar (2 jaar) verdien je niets. Daarbij komt kijken dat je bij de APK andere emissie eisen krijgt die kritischer worden. Dit jaar ben ik er met een schele lambda nog doorgekomen. Met G3 was mij dat nooit gelukt.

Nu kunnen de wijzen wel gaan zeggen van ja je lambda moet je dan gewoon vervangen... Jullie hebben gelijk.... Maar als je Poesloos rijdt lukt je dit namelijk ook met G2 :D

Weet waar je aan begint en vertel ons wanneer het gelukt is voor een reeel bedrag, iedereen hangt aan je toestenbord ;)

ZC3rr0r

Heb hier nog even wat verder naar gezocht, en het lijkt erop alsof er regelementair geen restrictie is voor het behalen van een G3 certificering voor een 850 van voor 1995.

Deze auto's zijn op kenteken namelijk allemaal "U9" voor zover ik kan achterhalen.
Volgens de regels van de RDW (http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/LPG/Regelgeving/Regelgeving%20LPG%20-%20LPG-inbouweisen.pdf ) moet je dan enkel ervoor zorgen dat je een  voor jouw model en type goedgekeurde G3 installatie in laat bouwen en  het model aan de 94/12 richtlijn voldoet.

Ergo: Het enige dat je nodig hebt om je 850 van G2 naar G3 te krijgen is een homologatieverklaring van de fabrikant voor jouw motortype, een G3 installatie en typegoedkeuringsdocumenten waaruit blijkt dat de geïstalleerde installatie voor jouw model/type voldoet aan de G3 eisen.

Klinkt eenvoudig op papier...;)

EdenAli

Citaat van: grijzev70tdi op 28-11-2012 10:35:04
EdenAli heeft ook G3 in zijn GLT alter I. Maar hoe dat gegaan is weet ik niet. Denk dat hij het zelf wel verteld binnenkort

Ik heb gewoon mazzel gehad ;D

Heb meedere PB beantwoord op deze vraag maar het was gewoon peanuts.

Gas laten onbouwen
Wou G3 kon niet volgens de RDW (te oud 1992)
Kan pas van af 1-1-1994.
Volvo Nederland gebeld
Uitgelegd ik ben Volvo liefhebber en zit op het 850 forum en er zijn er meerdere met een 92 op G3.
Waarom ik dan niet?

Stuur het maar op wij kijken wat we kunnen doen

2 weken later....

G3 op het kenteken en ik heb gewoon een gasstukje geen LPI

ZC3rr0r

Citaat van: EdenAli op 28-11-2012 17:55:25
Citaat van: grijzev70tdi op 28-11-2012 10:35:04

Ik heb gewoon mazzel gehad ;D

Heb meedere PB beantwoord op deze vraag maar het was gewoon peanuts.

Gas laten onbouwen
Wou G3 kon niet volgens de RDW (te oud 1992)
Kan pas van af 1-1-1994.
Volvo Nederland gebeld
Uitgelegd ik ben Volvo liefhebber en zit op het 850 forum en er zijn er meerdere met een 92 op G3.
Waarom ik dan niet?

Stuur het maar op wij kijken wat we kunnen doen

2 weken later....

G3 op het kenteken en ik heb gewoon een gasstukje geen LPI

:O Serieus?
Ik denk dat ik morgen eens ga bellen met Volvo Nederland, ben heel benieuwd wat zij voor me kunnen doen...