Lambda lampje aan (stekker lambda ECU-zijde blijkt kapot) Nu met foto's...

Gestart door Midicijnman, 24-01-2013 21:31:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KIM

Je mag dan geen weerstand meten.
Je zult via een elektrisch schema de juiste stekkerpen in de ECU stekker moeten opzoeken. De ECU box is die zwarte kast voor je koelvloeistoftankje ja.

Midicijnman

Om te beginnen:  :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:

Ik moet dit eigenlijk in het topic 'Waar heb je je vandaag over verbaasd' of zelfs 'Humor' plaatsen. Dat bij gebrek aan een topic 'Sufste Volvo-actie van de eeuw'.

Want...

Tijdens het uitvogelen van de bedrading via internet kwam ik tot de ontdekking dat mijn achterste lambda niet de achterste lambda is. De plug die daar nog voor zit is niet de voorste lambda, maar de uitlaattemperatuursensor. En volgens de tekening die ik te pakken had zit er een stuk verderop nóg een plug in de uitlaat, na de eerste verdikking die ik ervan verdenk dat het de katalysator is. En dát is dan volgens mij de achterste lambdasonde. Ergo: ik heb de verkeerde vervangen.  :eusa_shifty:

Al met al een leerzame ervaring, dat wel. Ik ga dus binnenkort maar eventjes een nieuwe sensor regelen en die dan op de goede plek vervangen...

De vraag die ik dan nu heb is: kan ik die voorste laten zitten (de kabel eraan is ongeveer 60 cm en lijkt me wat kort om helemaal naar achteren te gaan) en kan ik alsnog de achterste vervangen? Of zijn die twee sondes verschillend en moet ik de voorste vervangen en de sonde van de voorste naar achteren verplaatsen? (Als dat zo is, zit daar dan ergens een connector halverwege?)

Gelukkig valt dat schaamrood niet zo op naast mijn auto!  :P

Sbv

Bij de S70 van vrouwlief zitten de stellers van beide sondes naast elkaar op een montage plaatje, wel op een redelijk onmogelijke plek

Midicijnman

Vandaag heb ik, toen de auto op de steunen stond, even gezocht naar de achterste sonde. Er is goed en slecht nieuws: de sonde is gevonden, die zit vlak achter de eerste. Maar het probleem is waarschijnlijk niet de sonde want de hele stekker ligt eraf! De plug zit nog in de connector, maar de draad zit er aan de andere kant niet meer in. 😳Ik kon nergens de kabel vinden die daarin zou moeten zitten.
Is er iemand die mij zou willen helpen om dat op te lossen?

KIM

Die stekkers horen echt vlak naast elkaar te zitten, dus heb je de stekker van sonde 1 gevonden, dan ben je vlakbij de stekker van sonde2. Ze zitten alleen een beetje op en K* plek...

Midicijnman

Ik heb de stekkers wel, maar de kabel die erin hoort te zitten is spoorloos. En dan nog: hoe moet die worden gesoldeerd of aangesloten? De kabel is uit de stekker gekomen.

Ries van de Zilverschuit

Je kunt wel zoiets als een kabel vinden, die schijnbaar bij de achterste hoort? (In die kabel zitten als het goed is vier draden). Zit er uberhaupt wel een kabel aan de achterste sonde dan? Of is die afgeknipt? Of kapot getrokken? Opmerkelijk verhaal.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Midicijnman

#37
Aan de stekker te zien is hij kapotgetrokken. De twee stekkerdelen zitten nog gewoon in elkaar geklikt. Ik kan van onderaf niks zien, maar dat komt vooral omdat ik onder de auto moet kruipen (geen nood, mét assteunen) en daar is het krap en donker. ik zal eens kijken of er ik vanaf de bovenkant iets van kan terugvinden. Loopt die kabel ergens achter de turbo langs? En gaat hij daarna richting de ECU? Wordt vervolgd...

Midicijnman

Ik ben anderhalf uur bezig geweest om tot de conclusie te komen dat ik het niet voor elkaar krijg.
Met geen mogelijkheid krijg ik de stekkers van elkaar los. De stekker aan de kant van de ECU is van de kabel af en heeft zo te zien tegen iets heel heets aangezeten. Hij is half weggesmolten en verkoold. De vier draden die vanaf de ECU komen heb ik gevonden en die zijn onbeschadigd, maar ze zitten ergens diep onder de luchtslang vast met maar een heel klein beetje 'slack' zodat ik daar nooit met twee handen bij kan om er een nieuwe stekker op te zetten. Bovendien weet ik de codering niet van de adertjes (blauw, groen, bruin en geel, geloof ik). Ik heb het geheel nu een beetje aan de kant gefrommeld zodat ik in elk geval kan rijden zonder dat de schade groter wordt.
Wat moet ik slopen om erbij te kunnen?
Hoe gaat dat stekkertje los? Er zitten een soort rood/bruine zijkantjes aan, maar daar is geen beweging in te krijgen. En ook het grijze deel aan de kant van de sonde heeft twee van die clipjes die wel bewegen maar niks ontgrendelen.
Kan ik dat zelf of moet ik ermee naar een garage/dealer? Of is er een forumlid in de buurt die me daarbij kan helpen?

Ries van de Zilverschuit

#39
Als het stekkersysteem hetzelfde is als een '97'er zijn die rode kapjes schuifjes, die je omhoog moet trekken. Dan ontgrendelen ze de stekker, dier er dan uit kan. Had het eerst ook niet door.

Enfin: ik denk inderdaad dat je hier wat hulp bij nodig hebt, ook qua aansluitschema om de verbinding te herstellen. Je zou het allemaal wel zelf uit kunnen vogelen, denk ik, maar ik weet niet of je het dat waard is. Dealer ligt misschien wel meest voor de hand, want die hebben de schema's bij de hand. Of iemand van hier, die met die schema's overweg kan en ze heeft natuurlijk.

Als je alle info hebt, is het op zich niet zo heel veel werk om de boel te herstellen.

Blijft een vreemd verhaal. Lijkt erop of ze bij een reparatie die kabelboom stukgetrokken hebben. Misschien bij een koppelingswissel, toen de bak eraf ging. Is bij mij indertijd ook gebeurd, denk ik.  
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Ik zit net je topic terug te lezen, maar zou dit probleem toch niet te herleiden zijn tot de inbouw van lpi? Voor die tijd had je van dit probleem toch geen last? Bij zulke schade aan een kabelboom, moet je dat echt eerder gemerkt hebben en dit ontstaat echt niet vanzelf. Of is ooit eerder omstreeks die tijd een een reparatie uitgevoerd, waar het op terug te herleiden kan zijn?

Heel, heel vreemd.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Midicijnman

Het is inderdaad vreemd. Ik weet niet of het iets met de inbouw te maken heeft. Volgens mij zit er niets in de buurt van die connectors. Bij mijn weten is er nooit een bak gewisseld, het is een AT. Andere reparaties zou ik niet weten. Het gekke is dat die connectors gewoonlijk in een beugeltje vastzitten en daar niet zomaar uit schieten. Ik snap het ook niet. Het stekkertje is zover gesmolten dat ik dat toch nooit meer los krijg. Eigenlijk heb ik alleen maar zo'n nieuwe connector nodig want een lambdasonde heb ik ook al.
Mocht er iemand zijn die weet hoe je dit moet doen, dan graag. Anders vrees ik dat het de dealer gaat worden.
Het gaat overigens om een 1997 V70 2.5T AT.

Ries van de Zilverschuit

Heb je geen foto van het geheel, kabel plus connectore en schade? Misschien verraadt dat wat er gebeurd is. 'k Ben eigenlijk wel erg nieuwsgierig langzamerhand. Tijdens de inbouw wordt er volgens mij gesoldeerd aan de kabels naar de benzine-injectoren. En dat is niet zo heel ver weg van de plaats waar de connectoren zitten. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Midicijnman

Ik zal morgen even wat foto's maken. 't Is nu een beetje laat ;D

Midicijnman

De foto's!


Zo vond ik de stekker. Een van de ontgrendel-clips is afgebroken en al het isolatiemateriaal is gesmolten. Ik krijg de stekker niet meer los.


De losse draden waar de stekker aan heeft gezeten.


Na het weghalen van de gesmolten isolatie. Het lijkt wel of hij ergens heeft klemgezeten.


De stekker met het Volvo partnumber

Mijn theorie:
Op de een of andere manier is de stekker uit de houder geschoten en is hij ergens tegen iets heets aangekomen. Volgens mij moet je dan behoorlijk hard trekken, maar het kan. Er is zeker een kans dat dat is gebeurd tijdens het inbouwen van de LPi, maar dat kan ik nooit hard maken. De beschadiging aan de stekker is waarschijnlijk gebeurd ná het losraken omdat de kabel verder onbeschadigd is.
Ik zou dus kunnen proberen om er een nieuwe stekker aan te zetten, ware het niet dat ik niet weet hoe de draden moeten zitten en dat ik bovendien die plug er niet vanaf krijg  :evil: