Lambda lampje aan (stekker lambda ECU-zijde blijkt kapot) Nu met foto's...

Gestart door Midicijnman, 24-01-2013 21:31:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Midicijnman

Al een hele tijd heb ik een Lambdalampje dat brand. De eerste keer is al bijna een jaar geleden. Toen heeft KIM de codes uitgelezen en bleek dat de achterste lambdasonde onzin uitkraamde. De handel is toen gereset en het lampje is zeker een maand uitgebleven. De tweede keer gaf hij 436 (read HO2s compensation). Die is ook gereset en kwam na een paar weken weer terug.
Afgelopen maandag heb ik de achterste sonde vervangen voor een nieuwe. En na 60 kilometer: floep, lampje weer aan...  :evil:
Vandaag heb ik van een vriend een diagnose-apparaatje geleend en die gaf mij zojuist de volgende twee meldingen:
P0141.02 Sensor Heater Cicuit (Bank 1 Sensor 2)
P0136.02 Sensor Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 2)
Om een lang verhaal kort te maken... HELP!  ???

Het gaat om een V70 2.5T uit 1997 met 260000 op de klok op LPi.

Edit: De problemen zijn begonnen ná de inbouw van de LPi. Kan dat er mee te maken hebben?

Ries van de Zilverschuit

Als je nu de oorspronkelijke EFI-codes had, kon ik even voor je kijken. Deze codes zeggen me niets. Die EFI-codes kun je met uitleessoftware VOL-fcr wel boven water krijgen.

Maar misschien kan een goeroe hier de codes uit zijn hoofd vertalen. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Midicijnman

Dan vestig ik mijn hoop op de goeroes.
Ik heb het overigens uitgelezen en gereset met een V-checker OBD-II Professional, als dat nog belangrijk is om te weten...

UserID6342

Beide foutcodes duiden in ieder geval op de sensor na de kat, dus je 2e lambdasensor.  Controleren of de kabelboom, stekkers, aansluitingen allemaal in tact zijn, net zoals je sensor zelf.  Ik weet niet of je gassysteem gebruikt maakt van lambdasimulatie, anders zou het daar ook nog fout kunnen zitten

Midicijnman

Hebben we dan de verkeerde vervangen?  Ik kon geen sensor vinden na de kat. Er zitten er wel twee vóór de kat en daarvan is de achterste vervangen. Die twee zitten vlak bij elkaar in het deel van de uitlaat dat al een beetje schuin naar boven loopt. De bekabeling zag er op zich goed uit. Netjes in de isolatie en geen rare knikken en bochten. De stekker was ook van binnen droog en schoon.
En hoe kom ik erachter of het gassysteem gebruik maakt van lambdasimulatie? Het is overigens een Vialle LPi.

Ries van de Zilverschuit

Met LPi heb je geen lambdasimulatie. Kun je uitsluiten dus.

Het je de achterste sonde vervangen voor een originele Volvo of de gelijke van Bosch? Andere merken geven vaak, zo niet altijd, problemen namelijk. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Midicijnman

Een Bosch. Ik heb hem gekocht bij VOMD en die heeft hem op het kenteken gecheckt.

Ries van de Zilverschuit

#7
Aha, Bosch, dat zal het probleem niet zijn. Tenzij ze de verkeerde geleverd hebben, maar dat lijkt me sterk.

Kijk hier eens, de beschrijvingen:

http://www.obd-codes.com/p0141
http://www.obd-codes.com/p0136

Als de sonde goed is, lijkt er toch ergens een probleem in de draden of connectoren tussen de ECU en de sonde zelf te zitten.

Ik heb maanden lang lopen tobben met zulke foutcodes op de voorste. Toen bleken de draden vanaf de ecu verkeerd om in de lambdastekker te zitten. Lijkt me heel sterk dat dit bij jou het geval is, trouwens.  
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Midicijnman

Bedankt. Dit is inderdaad dezelfde storing die KIM eerder aangaf. Vandaar dat ik de sonde heb vervangen. Wat nu? Is het mogelijk dat de stekker er verkeerd om inzit? Moet ik de bedrading vernieuwen die vanaf de sonde naar boven loopt? Of is het te meten?
Het probleem is: ik ben best handig, maar ik heb hier echt de ballen verstand van ??? Bovendien moet ik het allemaal op straat doen en dat is momenteel geen pretje.

Sbv

Stekker kan bij mijn weten maar op 1 manier, tenminste bij de S70 van vrouwlief wel en bij mijn 850 ook maar op 1 manier

Midicijnman

B b b ben even wezen k k k kijken...
Inderdaad, dat gaat maar op één manier. Terwijl ik bezig was bedacht ik me dat we het lambdalampje hebben uitgezet door de spanning van de accu te halen. Zou het kunnen dat dan de storing niet echt weg is en dat hij daardoor na 60 km terugkomt? Ik heb hem gisteren overigens wél met een OBD-apparaatje gereset. Of val ik nu echt helemaal door de mand als forumnitwit van de maand ;D

mehn

Je kunt geen foutcodes resetten door de accu los te koppelen. Als je de accu loskoppelt blijven blijven de codes opgeslagen in de ECU.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Midicijnman

Dan gloort er weer hoop aan de horizon...  :eusa_dance:

Ik ga straks weer een stuk roffelen. Mocht het lampje gaan branden, dan meld ik me wel weer. Zo niet, dan bedank ik jullie voor de tips en de moeite.  :eusa_clap:

Ries van de Zilverschuit

Nou, ik ben benieuwd... Dit zijn echt vervelende probleempjes, weet ik inmiddels dus uit ervaring.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Midicijnman

Nou, dat was van korte duur... Na drie kilometer ging het lampje weer aan  :evil:
Terug bij af! Wat nu?