Lambda lampje aan (stekker lambda ECU-zijde blijkt kapot) Nu met foto's...

Gestart door Midicijnman, 24-01-2013 21:31:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sbv

Verkeerde sensor ontvangen misschien ? terug naar LPG inbouwer omdat je aangeeft dat het na de inbouw was. Is er niet ergens een lekke slang ofzo>

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Midicijnman op 25-01-2013 11:50:24
Nou, dat was van korte duur... Na drie kilometer ging het lampje weer aan  :evil:
Terug bij af! Wat nu?

Die kans was groot. Eigenlijk zou je nu de bekabeling en de connectoren van en naar de sensor door moeten meten. Maar dat is een beetje lastig om uit te leggen. Zelf ben ik indertijd een heel eind gekomen met info over de pinbezetting van de ecu en de elektrische schema's. Enfin, soms kan het ook iets heel onbenullig zijn.

Ik weet nog steeds niet of de dealer aanvullende info uit kan lezen, bijvoorbeeld wat er precies aan het signaal schort. In Vadis staat dat er wel bij. Bijvoorbeeld ontbrekend of te laag of hoog signaal. Zoeits. Zo ja, dan geeft dat misschien richting.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Midicijnman

Is er iemand in de buurt die dat kan uitlezen of doormeten? Niet in de buurt mag ook...

Ries van de Zilverschuit

Is dit probleem inderdaad direct na inbouw van lpg ontstaan? En bij welke inbouwer is dat dan gedaan? 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Midicijnman

De eerste keer dat het lampje aanging was ongeveer een maand na de inbouw. Het is gedaan door Allround in Spijkenisse, een officiele Vialle dealer.

Ries van de Zilverschuit

Dat lijkt me te lang voor een oorzakelijk verband. Waar ik aan zat te denken: voor diagnosedoeleinden kan de inbouwer vanaf de Lpe (ecu van de lpi) twee draadjes aansluiten op de signaaldraden van de voorste lamdasonde. Maar dat schijnen ze niet standaard te doen.  

Bij mij zitten die wel op de originele draden gesoldeerd met een tape eromheen. (Die loslaat door het klimaat daar). In die draadboom zitten in de directe omgeving ook de draden voor de achterste sonde.

Mogelijk is daar iets fout gegaan, mits ze die twee draadjes daadwerkelijk aangesloten hebben. Je kunt dat zelf wel zien als je de draden volgt vanaf de connectoren van beide sondes. .

Misschien is het handig om eens na te vragen bij Allround. Sluiten ze die twee draadjes niet aan op de sondedraden van de voorste, dan zal daar het probleem niet liggen. Zo ja, dan maar even (laten) checken.

Check in ieder geval ook even of je echt de goede sonde hebt gekregen.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Midicijnman

De gasboer meldt zojuist dat het kan liggen aan de zekering van de verwarming van de sonde. Weet iemand waar die zit? In het boekje kom ik hem niet tegen.

Ries van de Zilverschuit

Heb indertijd ook even lopen zoeken, staat inderdaad niet in het boekje. Wel op de beschrijving op de deksel van het zekeringkastje onder de motorkop. Weet niet meer wat precies de omschrijving was, maar je zult hem wel herkennen denk. Al denk ik niet dat dat het probleem is, want dan had je wel wat meer foutcodes moeten hebben, denk ik. (Had ik wel toen die zekering kaduuk was.) Toch maar even controleren? 

Zei de gasboer nog wat over die aansluiting op de draad van de lambadsonde, vanaf de Lpe? Hebben ze die wel of niet gemaakt?

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Midicijnman

Ik ga kijken.
De gasboer heeft daar niets over gezegd. Ik ga hem maandag wel weer bellen.

KIM

Ik zie het een beetje laat, maar de inbouwer heeft een punt. Ik vraag me alleen af of de verwarming gezekerd is. Indien ja, moet je de zekering eenvoudig in de zekeringkast terug kunnen vinden.

Reden dat ik van mening ben dat de inbouwer een ount heeft, is omdat de 2e foutcod (foutief signaal) het gevolg kan zijn van een niet goed functionerende sensor. Indien de verwarming niet goed werkt, kan de sensor ook niet goed zijn werk doen. Alles gaat over de achterste sensor. Draden van de verwarming kunnen niet verkeerdom zitten, want dit is gewoon een PTC weerstand en kent geen polariteit.

Je kunt eenweerstandsmeting op de sensor uitvoeren, maar als het dezelfde sensor is, zou ik oomk eens kijken naar de kwaliteit van de stekkerverbindingen en bekabeling van de sensor.

Ries van de Zilverschuit

Nog even zitten kijken naar die zekering, even uit een oud topic van mij.

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 27-12-2010 13:25:07
Volgens de Volvo-handleiding zou zekering 14 in het hoofdzekeringskastje alleen voor de relais van de airconditioning zijn. Kijk je echter op het deksel van dat kastje dan staat daar dat-ie ook voor het emissiesysteem is.

Toen deze zekering sprong, kreeg ik foutcodes op de voorverwarming van zowel de voorste als achterste sonde. Is bij jou niet, dus toch geen gesprongen zekering?

De tips van KIM lijken me daarom zeer waardevol. Dat is de lamdasonde-expert hier op het forum.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

KIM

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 25-01-2013 19:43:14
De tips van KIM lijken me daarom zeer waardevol. Dat is de lamdasonde-expert hier op het forum.

:-[ You're too kind.

Midicijnman

 ;D

Jullie input wordt erg gewaardeerd!
Morgenochtend ga ik die zekering even bekijken, al betwijfel ik of dat het probleem is omdat de airco volgens mij werkt; de voorruitontwaseming doet het prima. Het zou dus heel goed in de bekabeling kunnen zitten. En dan komt het: hoe meet ik dat? Kan ik daar zo bij, of moet ik toch ergens een brug zien te vinden? Mijn technische kennis, als ik die al heb, ligt toch wel op een heel ander vlak...

KIM

De lambdasondestekker vind je thv de achterzijde van de versnellingsbak; daar kun je de sensor op doormeten. Wanneer de sensor nieuw is verwacht ik hier eigenlijk geen problemen.
Vanaf die stekker loopt de kabel naar de ECU box. Een goede meting zou tussen de stekker en de ECU stekker (is een voet in de ECU box) verricht moeten worden.

Midicijnman

Helder. En wat meet ik dan? Weerstand? Ik neem aan dat ik de multimeter op 'Ohm' zet en dan kijk of er contact is via de kabel. En geen lekkage tussen de onderlinge aders. (Als ik nou nog niet door de mand ben gevallen...) En de ECU-box zit links boven de koelvloeistof, toch?