De trouwe blauwe (850 GLT alter 1)...Einde oefening, warmloper...

Gestart door ZC3rr0r, 01-02-2013 11:55:54

Vorige topic - Volgende topic

ZC3rr0r

Tja, sommigen krijgen vlaai (vraag bijvoorbeeld de mensen van Hooftman Volvo ;) ) andere krijgen daadwerkelijk betaald :P

@Grijzev70TDI: Ik heb nog geen PB van je ontvangen ???

@jgvdv: Dank voor je info over die banden van Snix nog. Als ik 1 plus 1 optel heeft hij dus van jou een set velgen met banden gekocht waar hoogteslag in zat, de velgen gehouden en de banden aan mij doorgestoten, correct?

@Tjalling: Je hebt er wel koffie bij gekregen ;) Maar als je wil dan kun je de volgende keer ook wel een Bossche Bol erbij hebben :P

ZC3rr0r

Citaat van: BBS op 17-03-2013 13:24:30
Citaat van: ZC3rr0r op 15-03-2013 23:47:27
Citaat van: thuur op 15-03-2013 23:42:03
Zijn de naven wel schoon?

Gr ???

Ze hebben er met genoeg mensen naar gekeken vandaag, dus dat mag ik ondertussen aannemen. ;)

Kijken kan ik ook ;)
Ik had ook een lichte trilling in de zomerset zitten. Gebalanceerd en gezien dat er geen verschil in zit. Toch bleef die trilling.
Daarna heb ik de banden eraf gehaald stuk voor stuk en de naven en velgen met een fijn stukje schuurpapier schoongemaakt. En mij er van overtuigd dat het schoon was. Velgen weer gemonteerd en het trillen is nu weg :eusa_dance:
Blijkbaar is het dus allemaal wel gevoelig ;)

Ik zal die velgen er binnenkort nog eens vanaf vissen, schuurpapier heb ik genoeg, dus daar kan ik nog mee aan de slag.
Bedankt voor de tips mannen :)

ZC3rr0r

Ohja, overigens, voor iedereen die wil weten hoe die imitatie OZjes eruit zien onder mijn roffel:

Verschil is nouwelijks waarneembaar, pas als je ze naast elkaar legt zie je dat de boutgaten van de originelen ietsjes groter zijn (scheelt 1mm ofzo).

Ben er nog steeds heel erg happy mee :)

ZC3rr0r

Goed, even de stilte doorbreken.
Morgen is het weer tijd voor de periodieke beurt en omdat het magische 500.000km in de buurt begint te raken heb ik eens geinvesteerd in een stevige motorflush voor de Roffel.

Heb vandaag mijn pakketje met 3 flesjes Forté motor flush mogen ontvangen (2 flesjes per 4 liter carterinhoud) dus dat gaat wel goedkomen hoop ik zo :)
Ga overigens ook gelijk de remvloeistof eens laten vervangen, laatste verversingsinterval is onbekend, maar minimaal 4 jaar geleden...
En dan de kleine dingetjes zoals een aandrijfashoes en een homokineet rechts.

Ergens baal ik ervan dat ik het in de regel zo druk heb, met name die laatste twee puntjes zijn nu net bij uitstek dingen waar ik graag zelf aan sleutel :-\

ZC3rr0r

Overigens, voor iedereen die het een beetje volgt: Ik heb inmiddels (tijdelijk) een licht interieur erin gezet, als teaser voor mezelf om te kijken of ik dit inderdaad mooi vind.

Maak er binnenkort wel een fototje van. :)

NinaPaul

Citeerremvloeistof eens laten vervangen
Citeerminimaal 4 jaar geleden

:eusa_wall: Sorry hoor maar dat kost je 25min en een busje remvloeistof van 15 euro, waarom zou je daar zo lang rondrijden?

Niet alleen extra kans op fading, maar ook op vast rottende zuigers.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

ZC3rr0r

Citaat van: NinaPaul op 25-03-2013 14:26:52
Citeerremvloeistof eens laten vervangen
Citeerminimaal 4 jaar geleden

:eusa_wall: Sorry hoor maar dat kost je 25min en een busje remvloeistof van 15 euro, waarom zou je daar zo lang rondrijden?

Niet alleen extra kans op fading, maar ook op vast rottende zuigers.

N-P: Daarom laat ik het nu doen.
Ik heb de auto een tijdje terug gekocht (zie intropost) en heb recent pas vastgesteld dat dit alweer een hele tijd niet is gedaan.

Daarom doen we dat nu dus ook direct.
Uiteraard snap ik dat je niet zo lang door moet karren op oude remvloeistof, als ik dit eerder had geweten had ik dit direct na aankoop ook vervangen.

ZC3rr0r

En de kleine beurt is weer geweest zonder noemenswaardige zaken.

Ashoes was nog steeds niet door dus niet vervangen, homokineet bleek niet de oorzaak van geknak in bochten dus ook niet vervangen.
Wel zijn beide lampjes van de knipperlichten op het voorspatbord kapot (vond al zo gek dat ze het beide niet deden). Dat verraste me ergens wel een beetje, ik dacht dat het lamprelais het probleem was.

Remvloeistof was zoals verwacht behoorlijk gaar en dus gelijk ververst en geflusht en blokje loopt weer soepeltjes met verse 10w40 en filter :)

Enige dingetje dat ik echt vreemd vond was dat een spanrol van de multiriem herrie maakte - maar die is recent nog vervangen ???

Affijn: We roffelen weer lekker verder de komende 15.000km - op naar de 5 ton :)

Thijs850

Onderhoud is dus duidelijk behoud... Succes met toeren!
Gereden 440 '91, 440 '95, 460 '96, 850 GLE ,93, V40 2013 T3 Summum 103K.
Huidig '93, 850 GLT met 203.502km gekocht huidige stand 320.700

ZC3rr0r

In principe wel, maar mag nu gaan zoeken waarom ik (soms) geknak hoor in de bochten en hoe het kan dat die spanrol rammelt.
Bovenop mijn voortdurende zoektocht naar de oorzaak van de achteras-rammel.

"Oud is leuk, maar" ;)

(Wie houd ik voor de gek trouwens ...Zat vandaag in zo'n nieuwe C30 als leenbak en ik wist niet hoe snel ik weer terug de roffel in wou. Zal best een leuke wagen zijn normaliter, maar ik vond hem behoorlijk underpowered (D2), klein en krap en het zicht rondom is treurniswekkend. En zuinig is zo'n ding ook niet bepaald, verbruik van 1 op 15 bij voornamelijk snelweggebruik (gemeten aan de pomp)).

Thijs850

Koester hem maar die 850, want zoals die oude krijg je de nieuwe volvo's niet.
Evengoed is een C30 best leuk om te zien.
En voor een dagje toch best leuk rijden, weet je wat je niet mist.
Maar 3drs is 2 te weinig.. Wel had ik de C30 graag geleasd, want mijn A3 1.8T AUT heeft daarin tegen te veel PK en DSG-bak.. Dat is feest mis je ook niets aan, nog ff
Gereden 440 '91, 440 '95, 460 '96, 850 GLE ,93, V40 2013 T3 Summum 103K.
Huidig '93, 850 GLT met 203.502km gekocht huidige stand 320.700

ZC3rr0r

Oke, de nuance van vandaag (had ff gebeld met de garagist) maakte het duidelijk: De spanrollen zijn prima, het is de spanner die af en toe een rammelend geluid maakt.
Knakken in de bochten is ook (grotendeels) weg na het smeren va een aantal zaken, dus het is weer overzichtelijk :)

Om het C30 verhaal trouwens nog af te sluiten: Het is wel een groot verschil, iedere keer als je van een turbo (diesel/bezine) overstapt in een NA benzine blok. Hoe goed Volvo de 2.5 20v ook heeft gemaakt, die schop in je rug die je bij een turbo krijgt zit hier niet in. Als is hij wel sneller van 0-100 :D

ZC3rr0r

Hmm, heb er weer een vreemd kwaaltje bij.

Sinds de kleine beurt wil mijn Roffel niet meer in één keer aanslaan bij het starten.
Hoe lang ik de starter ook rondgooi, pas als ik de sleutel voor een tweede keer omdraai start hij gelijk.

Voorheen startte hij wel direct de eerste keer, hoe koud of warm het ook was.

Auto loopt verder voorbeeldig, zelfs de kleppenstoters hoor je bij koude motor binnen enkele seconden al niet meer.

Iemand enig idee hoe een kleine beurt dit kan veroorzaken?
(Even in acht genomen dat de hele ontsteking recent vervangen is en de bougies nog geen 15k km oud zijn)

Miel850

Wat heb je gesmeerd om de knakbochten ( ;D)  te verhelpen?
Heb een potje kopervet klaarstaan voor de stuurstops van de 855.
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

ZC3rr0r

Citaat van: Miel850 op 29-03-2013 10:59:45
Wat heb je gesmeerd om de knakbochten ( ;D)  te verhelpen?
Heb een potje kopervet klaarstaan voor de stuurstops van de 855.

Inderdaad de stuurstops bij maximale stuuruitslag.
Ben er alleen niet 100% gerust op, ga de komende tijd eens goed letten op het geluidje en kijken of het wegblijft.