stuurbekrachtiging flushen

Gestart door ruspek, 16-02-2013 22:28:19

Vorige topic - Volgende topic

ruspek

Wie heeft wel eens zijn stuurbekrachtiging zelf geflushed?
Hoe gaat dat in zijn werk? Is het resultaat merkbaar?

Groet Ruben

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

NinaPaul

Dat kan, terugloop slang in een vat en blijven bijvullen terwijl een ander heen en weer stuurt.

Is een totale beun manier, maar het werkt. Wel de bellen verwijderen na het flushen en op pijl zetten.

Vooral bij hele oude olie kan er een goed resultaat geboekt worden.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

ruspek

mm ok, en deze manier die ik tegen kwam op internet:
http://www.youtube.com/watch?v=DsPwILaHSZQ

Is dit een manier?
Groet Ruben

NinaPaul

Kan ook, maar dan moet je het wel een paar keer herhalen
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

ruspek

Ok, heb je zelf wel eens gedaan?
Hoe lang moet die lolie eigenlijk meegaan? De mijne heeft nu 320000km gereden is van98. Zou het nodig zijn?
Groet Ruben

jpdewit

Zijn er nog tips welke olie je moet gebruiken, ivm de oudere seals, of gewoon atf olie.

Sbv

Ik heb zelf gewoon ATF olie genomen

KIM

De specs van ATF maken ook nog weinig uit want die zijn geent op koelende werking en wrijvingsgraad.

stuuraandeverkeerdekant

Wederom een oud topic waar ik tegenaan loop  :)  Naast de koppelingsvloiestof staat alleen de stuurbekrachtigingsvloeistof nog op mijn lijstje en dan is alle vloeistof weer vers. Dus vandaar dat ik dit topic met interesse lees. Helaas geen how to met fotootjes kunnen vinden, maar op zich lijkt het me een redelijke heldere procedure.

De aanpak die mij het meeste aanspreekt is het vat leegzuigen; daarna bijvullen met nieuwe vloeistof; de return line (ik neem aan dat dat de bovenste is) los maken en in een opvangbak doen; motor starten en stuur van links naar rechts draaien terwijl je iemand anders bijvult tot er verse vloeistof uitkomt.

Zitten er nog haken of ogen aan deze methode? En is het belangrijk om het reservoir eruit te halen en schoon te maken (met remmenreiniger oid)?

Citaat van: NinaPaul op 16-02-2013 23:59:05
Wel de bellen verwijderen na het flushen en op pijl zetten.

En bellen verwijderen... Is dat gewoon een kwestie van de dop er even af houden? Of is daar een andere manier voor?

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

classicT5

Kijk ook iets in de blog van Ewout, die heeft mooie howto gemaakt. Verwacht dat die je ook nog wel zou willen helpen als je bij hem langsgaat (Noorwegen) :)

stuuraandeverkeerdekant

Naar Noorwegen, dat lijkt mij wel wat! Als ik eerst die verdomde How To 'hoe je auto op water te laten lopen' doe ik het zeker!

V70geRwin

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 08-08-2016 23:26:00
Wederom een oud topic waar ik tegenaan loop  :)  Naast de koppelingsvloiestof staat alleen de stuurbekrachtigingsvloeistof nog op mijn lijstje en dan is alle vloeistof weer vers. Dus vandaar dat ik dit topic met interesse lees. Helaas geen how to met fotootjes kunnen vinden, maar op zich lijkt het me een redelijke heldere procedure.

De aanpak die mij het meeste aanspreekt is het vat leegzuigen; daarna bijvullen met nieuwe vloeistof; de return line (ik neem aan dat dat de bovenste is) los maken en in een opvangbak doen; motor starten en stuur van links naar rechts draaien terwijl je iemand anders bijvult tot er verse vloeistof uitkomt.

Zitten er nog haken of ogen aan deze methode? En is het belangrijk om het reservoir eruit te halen en schoon te maken (met remmenreiniger oid)?

Citaat van: NinaPaul op 16-02-2013 23:59:05
Wel de bellen verwijderen na het flushen en op pijl zetten.

En bellen verwijderen... Is dat gewoon een kwestie van de dop er even af houden? Of is daar een andere manier voor?

Vooral zorgen dat de pomp niet droog gaat lopen!
Als je de retourslang verlengd met een stuk doorzichtige slang kan je goed zien wat er weer uit komt.

Ontluchten idd met dop eraf en dan volledig naar de beide uitersten draaien en daar minimaal 20 seconden in de uiterste positie laten.
Dit een aantal keer herhalen naar beide kanten natuurlijk, liefst met wielen van de grond natuurlijk.

Prima methode!

stuuraandeverkeerdekant

Thanks! Met al deze aanwijzingen moet ik eruit komen. Ik zal laten weten hoe t is gegaan!

Laatste vraagje: mijn ring in de dop was groen dus heb origineel Volvo spul gekocht. Nu lees ik in mijn onderhoudsboekje dat er atf in moet  ???

Kan ik Volvo spul erin gooien kunnen? Of toch beter een rood goedje kopen?

Lunadust

Absoluut groen erin doen.

anders gaat je systeem kapot.
Techneut, geen dichter.

daanium

Citaat van: Lunadust op 09-08-2016 14:25:02
Absoluut groen erin doen.

anders gaat je systeem kapot.
Even een vraagje op bovenstaand, ik heb in mijn stuurhuis met de bakwissel gewoon de rode er in gedaan (die is er ook uit gekomen toen).
Kan dat kwaad voor m'n stuurhuis?
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]