850 T-5 400pk UPDATE & 850R 609 & Even iets anders!!

Gestart door Rense850T5, 09-03-2013 17:21:57

Vorige topic - Volgende topic

Rense850T5

Hallo allemaal,

Ik heb nou sinds een klein jaarje een '93 er 850 T-5 MT met nu 281k km op de klok.

Zo zag hij eruit toen ik hem ging ophalen auto zag er redelijk netjes uit alleen had deze een zeer grote schoonmaak nodig:

zo heb ik hem opgehaald:

ik had er nog een set zomerwielen bij dus deze er maar eens ondergezet en de auto eens goed gewassen en schoongemaakt:

Na mijn kleine stage 0:

Daarbij is:
- carterventilatie vervangen
- grote onderhoudsbeurt uitgevoerd
- IPD stabilisatorstang gemonteerd v+a
- XYZ 330mm 6-pots remmen gemonteerd
- achterremklauwen gereviseerd en geverfd
- nieuwe velgen gemonteerd 18" pegasus 225/35/18
- nieuwe radiator (uiteraard met nieuwe koelvloeistof)
- nieuw koelvloeistof potje
- vacuüm slangen vervangen
- BOV gemonteerd i.c.m. blockingplate
- bovenste motorsteunrubbers vervangen voor PU varianten.
- rotor en verdelerkap vervangen.
- spatlap rechts voor ontbrak
- koplamp wisserarmpje (leuk voor scrabble) vervangen miste er ook een van.
- en een carkit Parrot mki-9200 gemonteerd.

De auto is voorzien van een 3" Ferrita catloze DP en 2,5" Ferrita catback systeem i.c.m. een chip.
Ik heb daar met veel plezier in gereden maar de turbo was aan vervanging toe (pluimen en fluiten/joelen).

Dus ik dacht ga eens kijken naar een 18/19T, maar toen kwam de turbokit van Nickk mij op het pad...
- turbonetics td03/04 50trim turbo incl. al het leidingwerk.
- 75mm Intercooler
- alle bijbehorende slangen en pijpen voor intercooler
- s60R spruitstuk
- 650 cc injectoren
- 3" DP met 100 cels cat
- Turbo Tuner ecu
- Zeitronics met wideband lambda en egt
- Apexi avcr boost controller
- set glt nokkenassen
- Als extraatje nog 2 Porsche cayenne Turbo S remklauwen.

Dit is het turbo(tje):

Hier naast die van Martijn_B (Dat kleine ding links is de mijne), diameter van het huis scheelde geloof ik maar iets van 1,5-2 cm. :

Deze heb ik toen overgenomen, en ben eens gaan kijken wat ik er allemaal mee kon gaan doen.
In eerste instantie was ik van plan oude turbo eraf en s-60r spruitstuk erop turbo erop en gaan.
Dit is niet helemaal gelukt.

Heb inmiddels het een en ander in huis gehaald.
- CXRacing drijfstangen
- ARP drijfstang bouten.
- TOGA High performance kruk en drijfstang lagers.
- 850R koppelingset.
- distributieriemset incl. waterpomp
- krukaspoelie
- motorsteun distr. zijde
- zo goed als alle pakkingen en keringen van t hele blok en bak
- nieuwe fusee en stuurkogels
- T-bolt slang klemmen
- Walbro 255 l/hr pomp
- koelwaterslangen
- nieuwe remblokken voor XYZ remmen
- bougie kabels
- MSD bobine
- xc grill
- veerpoot brug
- Motor Meter 52 mm turbo-, oliedruk, olie temp. meters
- adapterplaat oliefilter
- 10L koelvloeistof
- 12L Kroon olie
- 1x Bosch oliefilter
- 2x K&N oliefilter

En ik zal vast nog wel wat zijn vergeten.

Inmiddels ben ik begonnen met de operatie en te verloopt allemaal super.
Hier staat de auto net in de schuur bij mij thuis:

En zo een paar uur later:

Hier zijn de versnellingsbak en de motor al van het subframe af en motor al aan de motorbok.

Zo zag het turbotje eruit :-\ en er zat ook genoeg speling op t asje ;D :

De motor in inmiddels volledig uit elkaar en alle onderdelen worden gecontroleerd op speling slijtage en eventuele andere mankementen.
Nog wat plaatjes van het gebeuren, omdat jullie hier zo gek op zijn toch :angel: :D

Drijfstangen:

Alle onderdelen worden ook uitgbreid schoongemaakt en gespoten:

Verschil in intercoolers:
Origineel:

En nieuwe:

Contrast fototje:

En na een paar kleine modificaties aan de radiator:

En ja toen was de vrije week voorbij en moest ik een manier zien te vinden de auto eruit te kunnen krijgen i.v.m. beunwerk, dus heb de volgende oplossing bedacht:

Nu staat hij in een garagebox en kan hem er zo uitdrukken als ik weer een vrij uurtje heb.

Ben ookal aardig druk bezig met de bedrading van de 3 a-stijl meters de zeitronics en de avcr.
Moet nog 3 signalen hebben rpm, speed, en throttle de 1e 2 kan ik dacht ik bij de tellerklok wegpakken.
Weet alleen niet of ik hoog of laag frequent speed signal moet hebben.

De metertjes:

De nieuwe plaats voor de AVCR (boost controller):

De positie voor Zeitronics display:

A-stijl houder tijdelijk op de plek:

En ook nog een setje s70 deurgrepen overgenomen van Dirk342 en laten spuiten:

Het motorblok heb ik nu bij een maat van mij liggen die werkt bij een revisie bedrijf en die gaat de cilinders honen, kop vlakken, alle spelingen en toleranties opmeten en hij regelt ook nieuwe zuigerveren en koppakingset.  
Met een beetje geluk heb ik heb blok eind volgende week terug en kan ik beginnen met de opbouw van de motor met alle nieuwe delen.

Dus dan is het weer een weekje vrij nemen en dan blok en alle randdelen afbouwen en draaien en tunen met dat ding.

Ik zal de verdere vorderingen hier gaan bijhouden
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

UserID6342

:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: Je pakt 'm wel gelijk goed rigoreus aan hoor  :eusa_clap:

peteRRR

Zal het maar eerlijk zeggen,...wordt er jaloers van. :eusa_shifty:
Jeutje zeg wat een aanpak. :eusa_clap:

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

petrolhead2.5

perfect bezig echt chapeau!! :eusa_clap:

Bouke

Pffffffffffffffffff jij pakt het wel gelijk grondig aan zeg, goed bezig hoor :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

dopie

Piet

Ha, en dan was ik bang of zo'n zelfde plankje met een paar zwenkwieltjes mijn motorblok wel zou houden........en jij zet er gewoon je hele auto op!!!!
Ik maak mij geen zorgen meer over dat plankje.

Een schuur met een eigen brug er in.... daar wordt ik nou groen van (van jaloezie).

elianmars

Citaat van: Piet op 09-03-2013 18:49:18

Een schuur met een eigen brug er in.... daar wordt ik nou groen van (van jaloezie).

Ik ook! De schuur heb ik wel, maar niet de mogelijkheid om er een brug in te zetten  :eusa_shifty:

UserID6342

Citaat van: elianmars op 09-03-2013 19:23:31

Ik ook! De schuur heb ik wel, maar niet de mogelijkheid om er een brug in te zetten  :eusa_shifty:
Tuurlijk wel, dan pak je zo'n lage brug zoals Arjen en ik hebben ;D

Rense850T5

Bedankt voor alle leuke reacties ;D ;D

En vwb het plankje onder de auto,
Ik zeg altijd maar zo vaak ben je te bang hea.

Maar het was wel ff spannend met het erop laten zakken.

En die brug bij huis is echt super en heeft zn geld ook alwel weer opgebracht :angel:
Gelukkig is er hier ruimte genoeg. Dit was eerst namelijk een carpoort voor 3 auto's,
maar is omgetoverdt tot beun/hobby schuur  :)
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

elianmars

Citaat van: Dirk342 op 09-03-2013 19:26:43
Citaat van: elianmars op 09-03-2013 19:23:31

Tuurlijk wel, dan pak je zo'n lage brug zoals Arjen en ik hebben ;D

Die moet ik ook ergens kwijt kunnen als ik 'm niet gebruik. Binnen staat-ie dan altijd in de weg.

Jalle

Mooi projectje, je pakt het groot aan :)

Rense850T5

Zo,

heb de remschijven ook laten afdraaien hier zat bij ong 80 km/h een lichte trilling in.
Dus als te toch nieuwe remblokken opkomen ook maar zorgen dat de schijven weer helemaal top zijn.
Het vliegwiel is ook afgedraaid. Van de voorkant ruim 2 mm achterkant is ook een stuk vanafgehaald en de zijkant. Natuurlijk is hij ook opnieuw gebalanceerd. (heb nog geen foto's van he vliegwiel komt snel)

Justin-850

Erg gaaf Rense! Ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Dit ga ik volgen! Veel succes!

Gr. Justin

mitchelli

Mooi project! Veel succes ermee. Ben benieuwd naar het eind resultaat. Zal het met plezier volgen.
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....