Mijn god ... een C70 / up and running

Gestart door Piet, 17-03-2013 19:32:29

Vorige topic - Volgende topic

Maarten-t5

Citaat van: Wout309t op 26-02-2014 21:36:29
Haha, dit is toch gewoon humor... ;)

Ja, we stonden echt een minuut of 10 in totale verbazing naar dat blok te kijken O_o

Piet

Citaat van: Johann op 26-02-2014 22:05:39
Citaat van: Piet op 26-02-2014 21:50:32
Zoiets... Maarten gaat hem gebruiken om er een versterkte motor van te maken.
Wat ook vreemd is dat er een oud type krukas in zat, terwijl het een RN motor uit 2000 is.
Nou  gebruikte volvo in het begin beide typen krukassen wel door elkaar heen (jaren 98/99). Maar dit was echt een nieuwer type motor. ME7, japanifold, oliekoeler aan oliepan, kop met al vaste stoters (ook merkwaardig was dat we ook geen shims tegenkwamen, terwijl dit overduidelijk geen hydraulische stoters zijn) etc.

Nieuwe krukas is pas medio 2000 misschien wel 2001.
Blok heeft ook nog korte drijfstangen wat ik er zo van kan zien. Iig niet de gekapte drijfstangen en die zijn lang.
En shims heeft een 5 cylinder niet..

Ik heb een nieuwer type lichtere krukas uit een begiin  2000 motor 2.3 liter, dus met nog de kortere drijfstangen, in mijn 850 motor zitten met dus ook nog de  korte drijfstangen.

Hoe wordt de klepspeling dan afgesteld bij vaste stoters, met stoters van verschillend formast waarschijnlijk dan?

Johann

Citaat van: Piet op 26-02-2014 22:23:21
Wat ook vreemd is dat er een oud type krukas in zat, terwijl het een RN motor uit 2000 is.
Nou  gebruikte volvo in het begin beide typen krukassen wel door elkaar heen (jaren 98/99). Maar dit was echt een nieuwer type motor. ME7, japanifold, oliekoeler aan oliepan, kop met al vaste stoters (ook merkwaardig was dat we ook geen shims tegenkwamen, terwijl dit overduidelijk geen hydraulische stoters zijn) etc.

Blok heeft ook nog korte drijfstangen wat ik er zo van kan zien. Iig niet de gekapte drijfstangen en die zijn lang.

Ik heb een nieuwer type lichtere krukas uit een begiin  2000 motor 2.3 liter, dus met nog de kortere drijfstangen, in mijn 850 motor zitten met dus ook nog de  korte drijfstangen.

Hoe wordt de klepspeling dan afgesteld bij vaste stoters, met stoters van verschillend formast waarschijnlijk dan?

Ik heb ook een 850 motor met lichtere krukas maar die heb ik er zelf in gezet..  :P Het zou kunnen maar bij mijn weten is de lichtere krukas met de lange stangen en korte zuigers een setje en de zware krukas met korte stangen en lange zuigers ook. Iets met balans meende ik.  ;)

Stoters kun je verschillende afmetingen bestellen ja. Vroeger binnen 24 uur, nu 3 keer leverbaar per dag mits voorradig.

Piet

Ik heb de de krukas er ook zelf ingezet  met kortere H-beam drijfstangen, die ik van jou overgenomen heb  ;D, en de zuigers die ik er al in had zitten sinds een vorige revisie van mijn 850 blok toen nog met de originele zwaardere krukas.
De 2.3 RN blokken werden met lichtere krukassen met zelfde kruktaplengte geleverd.
De krukassen met langere drijfstangen zijn naar mijn weten bij de 2.4 motoren geleverd.

Blijft een wat ingewikkeld  verhaal met die krukassen best wel...

Piet

Piet

Maar goed... waar het om ging is dat de motor een tik had omdat iemand compleet vergeten is drijfstanglagerschalen in cilinder twee  te monteren........ dat is toch wel iets waar je echt van opkijkt als je de boel opentrekt...

elianmars

Wout309t

De krukas die ik toen voor je had was ook van eind 2000.....
2011 V70 2.0T R-Design MT

Piet

Citaat van: Wout309t op 27-02-2014 05:53:38
De krukas die ik toen voor je had was ook van eind 2000.....

Mja,het kostte toen ook best wel moeite er eentje te vinden.
Het leek er op dat Volvo in de overgangsperiode (2000) de krukassen door elkaar heen gebruikte.
Alleen de combinatie oude type krukas en vaste stoters ben ik toen niet tegengekomen.
Weet jij nog wat voor stoters in de kop zat bij jou?

Martijn_B

Citaat van: Johann op 26-02-2014 22:29:11
Citaat van: Piet op 26-02-2014 22:23:21
Nou  gebruikte volvo in het begin beide typen krukassen wel door elkaar heen (jaren 98/99). Maar dit was echt een nieuwer type motor. ME7, japanifold, oliekoeler aan oliepan, kop met al vaste stoters (ook merkwaardig was dat we ook geen shims tegenkwamen, terwijl dit overduidelijk geen hydraulische stoters zijn) etc.

Ik heb een nieuwer type lichtere krukas uit een begiin  2000 motor 2.3 liter, dus met nog de kortere drijfstangen, in mijn 850 motor zitten met dus ook nog de  korte drijfstangen.

Ik heb ook een 850 motor met lichtere krukas maar die heb ik er zelf in gezet..  :P Het zou kunnen maar bij mijn weten is de lichtere krukas met de lange stangen en korte zuigers een setje en de zware krukas met korte stangen en lange zuigers ook. Iets met balans meende ik.  ;)

Stoters kun je verschillende afmetingen bestellen ja. Vroeger binnen 24 uur, nu 3 keer leverbaar per dag mits voorradig.

Ben hier in december uitvoerig mee bezig geweest, ga uit van minimaal een week levertijd. Mitchelli heeft trouwens misschien nog wel wat liggen Piet, mocht je moeten stellen.

zie ook: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,51078.msg1464501.html#msg1464501

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Gaat nog wel even duren, maarten moet nog eerst spullen bij elkaar vergaren.
Ik heb zelf hydraulische klepstoters.

850 R

zoiets heb ik nog nooit gezien. ik kan me voorstellen dat je ergens een boutje of een datje vergeet, maar complete lagerschalen niet monteren??? jezus wat een beunhaas, of had ie per ongeluk een setje voor een 4pittert gekocht en geen geld voor een nieuw setje??? mooie auto overigens, jammer dat de auto -> manual conversion niet door is gegaan, had het graag gezien.
3e motor, 3e bak, 2e interieur, 2e set deuren, 2e laklaag, 2e frontje, volans zijn aan restauratie toe, maar originele uitlaat :)

Johann

Martijn_B

Hoe ziet de krukas er nu uit, is die nog her te gebruiken? En de zuiger en zuigerwand, niet krom?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Krukastap is licht gegroefd, misschien nog wel bruikbaar. Maar Maarten wil er toch een lichter type voor hebben.
Zuiger licht beschadigd zoals op de foto te zien, bruikbaar? Twijfelachtig.
Maar wordt waarschijnlijk toch opboren en honen met overmaatse zuigers.
Zuigerwand buiten gebruiksslijtage geen extra beschadigingen.
Drijfstang lijkt ook nog recht, maar ook die worden vervangen door H-profiels.
Kop (belangrijkste) is nog bruikbaar, iets beschadigd waar de zuiger tegenaan gekaatst is (zie foto).