850 t5: Oliegeur/lambda-lampje/olielek en rook onder de kap

Gestart door deaaron, 24-03-2013 11:33:11

Vorige topic - Volgende topic

deaaron

Beste allen,

er zijn meer topics over geschreven, maar ik kan ze niet vinden waar precies de problemen in worden
omschreven die ik heb met mn 850T5.

Ik ben geen monteur, kan wel wat zelf maar ben niet zo technisch en heb niet veel verstand van motoren en onderdelen etc. Vandaar maar mijn vraag.
Sinds twee weken brand mijn lambdasonde lampje. Ik heb een aantal weken geleden mijn kachelradiateur laten vervangen, omdat deze lek was en koelvloeistof de auto in lekte. Nu ruik ik een vieze oliegeur als ik een stuk heb gereden en stilsta.

Laatst reed ik van Leeuwarden naar Groningen (ong 55km) en toen ik stilstond voor het stoplicht begon mijn blok onder de kap weg te roken. Geparkeerd, geconstateerd dat de rook wegkwam achter het blok (ongeveer in het midden). Een afdekkapje er af geschroefd en ik vermoed dat de rook wegkomt om en nabij het spruitstuk?? Het is daar wel in de buurt wel vochtig, maar ik zie geen directe olielekken. Er kan met de auto gereden worden. Af en toe rookt hij, maar hij stinkt altijd naar olie. Vooral als ik de kachel op warm zet. Wat een pré is met dit weer.

Ik heb ook sludge in de olie, bij de peilstok. Weet niet of dit er mee te maken kan hebben.

Zoals ik al zei, heb er weinig verstand van. Komt iemand dit bekend voor? Ben ik de pineut in de zin van: mijn blok is af? Gaat dit duur worden? Heb al gekeken in topics over carterventilatie etc. Ik begrijp er niet al te veel van dus dat maakt me niet veel wijzer.

groet

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Jeroentjuh

Carterventilatie verstopt en gooit de olie via een hard geworden ring van olievuldop eruit, loopt onder je bougiedeksel door zo je uitlaatspruitstuk op......? Gokje...

deaaron

bedankt voor de reacties.

Jeroen, je kan maar zo eens gelijk hebben.
Hij verbruikt ook nogal wat.