850 t5: Oliegeur/lambda-lampje/olielek en rook onder de kap

Gestart door deaaron, 24-03-2013 11:33:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

deaaron

Beste allen,

er zijn meer topics over geschreven, maar ik kan ze niet vinden waar precies de problemen in worden
omschreven die ik heb met mn 850T5.

Ik ben geen monteur, kan wel wat zelf maar ben niet zo technisch en heb niet veel verstand van motoren en onderdelen etc. Vandaar maar mijn vraag.
Sinds twee weken brand mijn lambdasonde lampje. Ik heb een aantal weken geleden mijn kachelradiateur laten vervangen, omdat deze lek was en koelvloeistof de auto in lekte. Nu ruik ik een vieze oliegeur als ik een stuk heb gereden en stilsta.

Laatst reed ik van Leeuwarden naar Groningen (ong 55km) en toen ik stilstond voor het stoplicht begon mijn blok onder de kap weg te roken. Geparkeerd, geconstateerd dat de rook wegkwam achter het blok (ongeveer in het midden). Een afdekkapje er af geschroefd en ik vermoed dat de rook wegkomt om en nabij het spruitstuk?? Het is daar wel in de buurt wel vochtig, maar ik zie geen directe olielekken. Er kan met de auto gereden worden. Af en toe rookt hij, maar hij stinkt altijd naar olie. Vooral als ik de kachel op warm zet. Wat een pré is met dit weer.

Ik heb ook sludge in de olie, bij de peilstok. Weet niet of dit er mee te maken kan hebben.

Zoals ik al zei, heb er weinig verstand van. Komt iemand dit bekend voor? Ben ik de pineut in de zin van: mijn blok is af? Gaat dit duur worden? Heb al gekeken in topics over carterventilatie etc. Ik begrijp er niet al te veel van dus dat maakt me niet veel wijzer.

groet

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Jeroentjuh

Carterventilatie verstopt en gooit de olie via een hard geworden ring van olievuldop eruit, loopt onder je bougiedeksel door zo je uitlaatspruitstuk op......? Gokje...

deaaron

bedankt voor de reacties.

Jeroen, je kan maar zo eens gelijk hebben.
Hij verbruikt ook nogal wat.


Buitenpost: ik stuur je even een mail!

petrolhead2.5

had ik ook last van, nádat de hele auto zo'n beetje al was gerestaureerd, inclusief de bekende carterventilatie. Ook de ring onder de vuldop had ik al vervangen, maar steeds lekte er een beetje olie op spruitstuk. Nu ben ik bezig met het vervangen van de klepseals en daarvoor moet klepdeksel eraf en blijkt dat het aan het einde van het klepdeksel minimaal, maar dan ook echt minimaal lekt.

Mijn advies:

blok rondom super goed schoonmaken (niet met hoge druk, althans niet mijn voorkeur!!) maar met een doekje met remmenreiniger erop, warm draaien en goed kijken waar het eruit zeikt!

Maar het kan heel veel zijn, maar ik zal hier beginnen.

UserID6342

Breng 'm naar iemand met verstand van zaken, kan van alles zijn en is zo, zonder de auto gezien te hebben, gewoon niet te zeggen.  Even als voorbeeld, de T-5R van Jorn lekte ergens olie op het kleppendeksel.  Door niemand te vinden en al bij verschillende dealers geweest.  Bleek achteraf dat hij door 3 boutjes van het kleppendeksel de olie naar boven eruit drukte.  Deze eruit gehaald, schoongemaakt met perslucht en met de speciale Loctite 542 hiervoor weer vastgezet en het was over.

Wouter1973

Oliestank en rook onder de motorkap wijst er in elk geval vrijwel zeker op dat er olie op het uitlaatspruitstuk en/of de turbo terecht komt. Een eerste simpele check is of er olie op het kleppendeksel ligt. Zeer waarschijnlijk wel.

Jack v

hij heeft een leuk lijstje van me meegekregen wat ie kan doen
oa
carterventilatie compleet
bovenste kvs slang+ reservoir vervangen
gescheurde ic slang bij turbo
nieuwe olie en filter
blok schoonmaken
olievuldopring vervangen
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

deaaron

Nogmaals bedankt, Jack!

Als iemand nog een set carterventilatie heeft liggen voor niet al te duur dan hoor ik het graag :)

Deze week maar eens even mee bezig!

UserID6342

Citaat van: deaaron op 25-03-2013 21:30:50

Als iemand nog een set carterventilatie heeft liggen voor niet al te duur dan hoor ik het graag :)

Als je zo al begint, dan gaat het meteen al goed fout / mis.  Carterventilatiedelen wil je niet gebruikt erop en monteer je alleen nieuw.  Een complete set, incl. slangen en de hele boel kost voor een turbo net 125 euro origineel.

deaaron

Dag Dirk,

uiteraard bedoelde ik het nieuw en niet tweedehands! Ik dacht alleen, heeft iemand het toevallig liggen en wil er vanaf voor een zachte prijs, dan is dat natuurlijk geen probleem!

Vandaag bij de dealer geweest. Zij vertelden mij dat ze weleens van het probleem hadden gehoord, maar nooit een dergelijk probleem hadden opgelost, omdat ze deze auto's nooit binnen krijgen.
Prima, maar de man had geen idee wat ik precies moest hebben.

Heeft iemand een idee wat de namen zijn van de slangen, pakkingen, de ventilatie zelf etc?
De man van volvo kon mij hiermee namelijk niet helpen. We hebben daar op de pc gekeken, het welbekende
zwarte blokje, wat jackv mij heeft laten zien kost bij hen ongeveer 40 euro. Dat leek me wat goedkoop...
Hij heeft verder geen idee wat ik moest bestellen...
Help!

ik ga niet bezuinigen op die 75 euro, ik wil alles wel nieuw en origineel, uiteraard.

Jack v

welke dealer was dat?

Je hebt de olieafscheider nodig + alle bijhorende slangen en koppelstukken.
pakkings ed lijkt me vrij duidelijk ook voor een dealer.
Met je VIN  of motornr moet ie alles kunnen vinden.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

deaaron

dat was de volvodealer in groningen...

de auto is een import, en daarom vond hij het lastig zoeken....
Ik ga er morgenochtend nog wel een keer langs, dan werkt er vast een ander....

UserID6342

Hier heb je alles, met nummers:



1x 9141095 is het expansievat
1x 1335433 is de bovenste KVS  slang
1x 9179002 is de IC slang recht bovenop de turbo

Succes !

deaaron

Bedankt dirk!

hiermee ga ik morgen even naar de dealer terug, samen met vin en motornummer.
hopelijk hebben ze nu wat meer kennis voor handen!