Van automaat naar handbak, maar welke?

Gestart door daanium, 03-04-2013 17:25:48

Vorige topic - Volgende topic

daanium

Hallo,
Ik heb het al regelmatig voorbij zien komen; de vraag: welke bak past waar op?
Meestal komt er als antwoord uit "M56" of "M59"

Maar is een M56 altijd een passende M56?
Want je ziet ze uit een Volvo 440, (natuurlijk) 850/x70, maar ook uit Renault's.
Zijn dat allemaal dezelfde bakken? of zit er toch nog verschil in?

Ik heb ook begrepen dat de M56H ver hetzelfde is als een M59, maar dan zonder sper
(en ehm, sper is toch dat beide wielen altijd tegelijkertijd aangedreven worden he? :-[)

[edit]
Plaatje toegevoegd:
[/edit]
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

FrankvdAa

Een M56H en M59 hebben, zoals je zelf al aangeeft, dezelfde overbrengverhoudingen, maar de M59 heeft daarnaast inderdaad een 20/25% sper.

Een M56L past doorgaans ook, maar heeft andere verhoudingen. Het is in alle gevallen wel van belang dat het een 850/x70 bak is en niet van een 440/460/480.

Een M59 zul je niet snel aankomen (had zelf wel dat geluk en hij bleek gelukkig goed) , dus of wachten voor een M59 of gewoon een M56H eronder.

Dan is er alleen nog iets met het snelheidssignaal. Bij jou zal dat van de ABS afkomen, dus volgens mij hoef je daar dan niet op te letten (kan iemand anders je waarschijnlijk wel vertellen); bij oudere bakken zit er een sensor in de bak die de snelheid aangeeft.

Overigens zijn de grootste kosten de uren voor het ombouwen; ik heb het enkel gedaan omdat de automaat defect was anders had ik dat niet zomaar gedaan.

Succes! ;)
'21 Volvo V90 T8 AWD R-Design, Platinum Grey, B&W, niveauregeling
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury Line, '92 Volvo 440 GLT 1.7i
--
Weblog    Volvo x70 R-register

daanium

Dankje voor de uitleg, duidelijk verhaal. Wat voor voordelen heb je eigenlijk met het sper verhaal? Ik persoonlijk waarschijnlijk niets, maar ik weet gewoon niet wat het precies doet, wat de voordelen zijn.
Een M56H heeft dezelfde overbrenging als een M59, heb ik hier op het forum gelezen (dus dan is het waar ;)).
Daarom denk ik dat ik meer plezier haal uit een M56H in plaats van een M56L.

[edit]
Als er een handbak te koop staat, hebben ze meestal richting de 2 ton achter de rug.
Moet er dan ook spul vervangen/gereviseerd worden? Van de bak zelf.
Een koppeling slijt, dat snap ik nog, maar zo'n versnellingsbak ook?
[/edit]

NinaPaul

M66 6-bak (is wel bijna 4cm langer).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

)()()sT

Tja, je kunt altijd laten reviseren natuurlijk, maar meestal blijven ze het met wat bijgeluiden ook doen.
Bij mijn motorombouw en AT naar MT is er ook een "tweedehands" handbak erin gehangen en die heeft aardig wat zaaggeluiden bij lager toeren helaas.
Een handbak kost echter de kop niet, en ik heb nu inmiddels een reserve met bekende historie.

daanium

Citaat van: )()()sT op 04-04-2013 09:33:03
Tja, je kunt altijd laten reviseren natuurlijk, maar meestal blijven ze het met wat bijgeluiden ook doen.
Bij mijn motorombouw en AT naar MT is er ook een "tweedehands" handbak erin gehangen en die heeft aardig wat zaaggeluiden bij lager toeren helaas.
Een handbak kost echter de kop niet, en ik heb nu inmiddels een reserve met bekende historie.
Bedoel je een nieuwe handbak? of een gebruikte?
Gebruikte staan richting 'n 200 euro ofzo op marktplaats e.d.
Als je dan voor (ik noem maar wat) 400 een nieuwe hebt, kan ik beter voor een nieuwe gaan neem ik aan.
Als die echter 1200 kost, ga ik fijn voor een gebruikte :)

Is die reserve bak toevallig te koop ? ;)

Citaat van: NinaPaul op 04-04-2013 09:25:06
M66 6-bak (is wel bijna 4cm langer).
Past dat ook gewoon? of kom je niet weg met die 4cm?
6-bak is natuurlijk wel stoer ;D

volgens dit topic niet

Ries van de Zilverschuit

Hou ook even in de gaten dat er M56-bakken zijn voor een mechanisch en hydraulisch druklager. Ergens in '97/'98 is dat veranderd naar hydraulisch. Is volgens mij allemaal wel om te bouwen.

Een nieuwe bak kost richting de 1400/1500 euro.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

C.punTeR

daanium

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 04-04-2013 11:15:26
Hou ook even in de gaten dat er M56-bakken zijn voor een mechanisch en hydraulisch druklager. Ergens in '97/'98 is dat veranderd naar hydraulisch. Is volgens mij allemaal wel om te bouwen.

Een nieuwe bak kost richting de 1400/1500 euro.
Oke, bedankt voor de tip, ga ik daar op letten.
Dan gaat deze jongen fijn voor een gebruikte, het is tevens maar 'n hobby he :)

Citaat van: C.punTeR op 04-04-2013 11:15:38
Onze amerikaanse vriend rijdt ook met een 6-bak rond..

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,56058.0.html

Groet..
Ik heb ook gelezen dat het inderdaad (altijd?) om een AWD gaat, dat zou het moeilijker maken om hem in een FWD auto te hangen

daanium

bedankt allemaal voor de links/leesvoer, leuk om te lezen!

)()()sT

Citaat van: daanium op 04-04-2013 11:06:15
Bedoel je een nieuwe handbak? of een gebruikte?
Gebruikte staan richting 'n 200 euro ofzo op marktplaats e.d.
Als je dan voor (ik noem maar wat) 400 een nieuwe hebt, kan ik beter voor een nieuwe gaan neem ik aan.
Als die echter 1200 kost, ga ik fijn voor een gebruikte :)

Is die reserve bak toevallig te koop ? ;)

Een gebruikte (natuurlijk). Thomas heeft een nieuwe gemonteerd en dat kost volgens mij toch zeker wel €1200-1500,- geloof ik.
Edit: ik twijfel nu of ie niet €1800,- zei, maar dat moet ie zelf maar even melden ;)
Voor mijn V70 had ik via hier toen een bak uit een 850 T-5 overgenomen met <naar-zeggen> 230.k gelopen, maar de handbak van mijn 850 maakt minder geluid met zijn 335k. achter zich ::)

daanium

Maar als ik de reacties hier zo proef, maakt het niet zo veel uit (qua slijtage) of die nu 130k of 330k heeft gelopen?

Piet

Ik ga ook mijn C70 uit 2000 ombouwen van automaat naar handbak. Ben er ook spullen voor aan het verzamelen. Ik dacht dat een nieuwe handbak (zonder ruilbak) toch meer richting de 2500 euro ging.
Ik heb daarom ook voor een gebruikte gekozen.
Je kan een gebruikte ook laten reviseren dan ga je meer richting 1000 -  1500 euro.
Bij een turbo is een H type ivm de overbrengiingsverhoudingen de beste keuze.
Je hebt daar twee typen in de M56H met de koppelingslaafcilinder aan de buitenkant van de bak die via een hevel het druklager bedient en de M56HK die de slaafcilinder op de as van de versnellingsbak heeft. Beide zijn bruikbaar.
Voor zover ik weet heeft de 6 bak niet veel voordelen. De hogere versnellingen hebben dezelfde verhouding naar mijn weten.
Ik heb op mijn 850R een M59 , mijn zoon op zijn  850T5 een M56. Merk ik verschil?:  ja.....is dit verschil schokkend? nee. Alleen bij wat extremer optrekken/ rijden is er verschil. Wil je een echt goeie sper hebben kun je beter een M56 van een Quaife sper voorzien, maar ja.... dan ben je gelijk weer bijna 1000 euro verder.
Ik hou het dus voor mijn C70 op een gebruikte M56HK.  Die gaat er dan zo op, hoping for the best.
Blijkt ie niet goed te zijn, tja dan heb ik een hoop extra werk om hem er weer onder vandaan te toveren, en laat ik hem alsnog reviseren.

Piet

Slijtage kun je naar mijn mening niet relateren aan het aantal km. Het is maar net hoe er mee omgegaan is. Een handbak van een "tandenpoetser" met weinig km zal er slechter aan toe zijn dan een handbak met heel veel snelwegkilometers bij iemand die secuur schakelt.
Een auto van meer dan 10 jaar met 150.000 km heeft waarschijnlijk veel korte stukjes gereden, motor maar ook de bak worden daar niet beter van.

scania164