De Pearlen Regentesse en de Cream Yellow

Gestart door 855T5+, 14-06-2013 23:18:42

Vorige topic - Volgende topic

855T5+

Ik heb hier een vraag gesteld over welke RVS remslangenset ik moet hebben voor mijn 850.

Deze vraag is beantwoord door Sbv met: url , waarvoor dank!
het lijkt erop dat dit geen permalinks zijn, dus als er geen 850 staat, zelf zoeken:
Biesheuvel.nl > Racing > Remleidingen > Goodrigde, Volvo > 850 > selecteer voor 302mm (niet All models).
Volvo: Mutatis Mutandis

855T5+

Vandaag (2013.11.13) pakketje met rvs remleidingen van biesheuvel.nl binnengekregen voor de klusdag a.s. zaterdag 16 november 2013 bij Hooftman Woerden. De overige remonderdelen zjn onderweg of liggen klaar in Woerden op zaterdag.
Ook vandaag alle bestaande remleidingsaansluitingen en ontluchtingsnippels met WD40 ingespoten.
Omdat ik toch de wielen eraf had gelijk maar de nieuwe spatlappen achter gemonteerd.

855T5+

Citaat van: 850T5 op 01-11-2013 17:19:58
Teaser:

Die zijn alvast binnen voor de klusdag (voor zo weinig, daar kan je ze tweedehands niet eens voor krijgen...als ze er ueberhaupt zijn)
Bestelnummer 3542924 voor de complete set van 2 spatlappen en bevestigingsmateriaal (850 MY95-ev).
Voor 850 -MY94 (dus tot MY95) geldt weer een iets ander type met bestelnummer 9124856.
Op Vstore staat bij de 850 bestelnummer 9184915, maar dat past uitsluitend op x70, niet op 850.

Inmiddels heb ik de spatlappen achter geplaatst.
Zie hier de installatie-instructie van Volvo zelf. Die heb ik tot de letter gevolgd en klopt. Niet veel aan toe te voegen dus, behalve wat foto´s.

Informatie verzamelen:
Zie de post hiervoor (quote).

Nodig:
- wielverwijderset (moersleutel, boutslotdop, krik, steun)
- dop 10
- sleutel 10
- torx 25
- platbektang (om uitgeboorde klinknagel te verwijderen)
- 6mm metaalboor met boormachine
- anti-roest spray
- momentsleutel

De complete set 3542924 (voor 850 vanaf modeljaar 95, voor ander MY of voor x70 moet je andere bestellen) met 2 spatlappen en alle schroeven e.d.

Uitgangssituatie linkerachterwiel (wiel verwijderd).

Boor de twee onderste klinknagels met een 6mm boor voorzichtig uit.

Schuif de twee bijgeleverde clips over de 2 onderste gaten waar eerst de klinknagels zaten. Foto is onscherp, oops.

Schroef de twee bijgeleverde schroeven met torx25 kop door de gaten en de clips: lastig op te lijnen.

Boor een gat van 6 mm van onder-achter naar voren, door en door.

Bevestig de derde schroefbout met moer achterop (gebruik twee keer sleutel/dop 10). Spuit tot slot anti-roest spray op de schroeven en bout (voor en achter). Verwijder het spray overschot. Plaats het wiel terug met 110 Nm.

Herhaal dit voor de rechter wielkast.

Conclusie:
Super makkelijk. In een uurtje gedaan.

Meta:
Mud,flap,mudflap,spatlap,3542924

855T5+

Vandaag (2013.11.14) ook de tweede stapel onderdelen voor de klusdag a.s. zaterdag bij Hooftman Woerden binnengekregen.
De rest is bij Hooftman besteld en ligt daar a.s. zaterdag te wachten, is de bedoeling. Dan is alles compleet voor de remmenklus.

Bouke

Hij word steeds mooier,misschien zie ik je nog met de sleuteldag :eusa_dance:

855T5+

Citaat van: Bouke op 14-11-2013 16:22:28
Hij word steeds mooier,misschien zie ik je nog met de sleuteldag :eusa_dance:

Ik "mag" pas om 11:30 komen, maar kom eerder.

Voorts vind ik de spatlappen achter minder fraai dan die voorop, want die voorop hebben ook nog een afdekplaat over de schroeven en dat is bij die voor achter niet. Jammer. Van achteren gezien zijn ze prima.

855T5+

Open deur voor sommigen: op de klusdag bij Hooftman Woerden bij km stand 222900 met veel onmisbare hulp nieuwe achterremschijven, achterremklauwen en nieuwe handremschoenen en veren geplaatst. Gewoon originele Volvo schijven en remplace nieuwe klauwen. Nice and shiny. Remt ook weer  :eusa_whistle:
Helaas niet genoeg tijd om de klaarliggende nieuwe rvs remslangetjes ertussen te zetten  ::)
Geldt ook voor de voorkant, dus moet nog een keertje aan de bak.
Foto's later bij de How-To die een keertje komt.

855T5+

Beetje late reactie, maar nogal druk met klussen, dus nu toch maar:
Afgelopen vrijdag de winterwielen (16inch LM) eronder gezet.
Waarom? Omdat ze zielig alleen in de schuur waren opgeslagen  ;D
Netjes op spanning gebracht. Minder trillingen dan bij de Volansen  :eusa_wall:
Daar moet dus in de zomer iets aan gedaan worden.
Trouwens ook met de tweede  :P zomerset (ook 16inch LM met meer profiel dan de Volansen),
want 3 sets is wat veel. Hoewel...
Heb ik ook nog 5 goede Columba's liggen, de 4e set  :eusa_think:

855T5+

Er is zoveel veranderd aan de Pearlen Regentesse, nu een soort mengvorm van een T-5, T-5R en R, dat ik dat in de forumnaam heb laten reflecteren.: het was 850T5 en is nu 855T5+
Geen R erin, want ondanks dat vele opties ervan erin en eraan zitten, is het nog steeds een T-5 natuurlijk, maar dan met meeRR, plus dus.
Complete onzin natuurlijk, maar het houdt me van de straat :angel:
En als Pimmers nog eens een ronde forumstickers met forumnaam maakt, staat die naam er veel beter op  :eusa_dance: 850T5 is wat te anoniem :eusa_hand:

855T5+

Amaretta (Alcantara) Deurkaarten (3871) geplaatst (eindelijk!)

Eerder had ik al geschreven dat het niet mogelijk was om 1 op 1 de T-5 Dakar deurkaarten te vervangen
door T-5R Alcantara deurkaarten. Dat stond hier beschreven.

Hierna beschrijf ik hoe ik dat toch voor elkaar heb gekregen.

Uiteindelijk heb ik besloten met een mesje en een gebogen platbektangetje de gaten te verruimen,
zodat de clip (van het tweedelige clipsysteem) van de Dakar deurkaarten overgezet kon worden op de Alcantara deurkaarten.
Dat was een "nerve wrecking experience", want ik mocht natuurlijk nooit uitschieten en door het Alcantara (eigenlijk Amaretta) snijden.
Ik heb dat als volgt voor elkaar gekregen:
1. Scherp smal afbreekmesje gebruikt, slechts een klein gedeelte uitgeschoven;
2. Niet geprobeerd geheel door het karton/zachtboard te snijden, maar slechts gedeeltelijk, nooit meer dan 1 mm rond de bestaande gaten weggesneden (is genoeg);
3. De rest van de randjes weg te breken met een kromgebogen platbektangetje;

Dit staat achterop één van de deurkaarten van de T-5 Dakar Dark Grey deurkaarten set.
Vreemd om te zien dat er Y96* op staat: dit sterkt mijn vermoeden dat deze set er achteraf in geplaatst is door de NL dealer (later in het eerste jaar of zelfs in 1996),
omdat de interieurcode van Dakar Dark Grey 3771 is (pluche/leder) en op het plaatje onder de motorkap 3571 staat (pluche/vinyl): mijn auto is toch modeljaar 1995
(april 1995 op kenteken). Ook interessant is dat Volvo Dark Grey toen gewoon grijs noemde, er was dan ook geen lichtgrijs leverbaar in Dakar.

Dit staat achterop één van de deurkaarten van de T-5R Leder/Amaretta. Opvallend is dat Volvo ze Action Grijs noemt.
Een T-5R is dus een actiemodelletje (;-) !), maar marketing-technisch klopt dat wel,
want staat op geen enkele reguliere prijslijst uit die tijd. Ook valt op dat de Amaretta deurkaarten helemaal rondom geniet zijn,
terwijl de Dakar deurkaarten alleen nietjes hebben op de hoeken, verder lijken ze geplakt.
Waarom dat zo is, geen idee, maar het maakt  het vrijwel onmogelijk even de Amaretta eraf te halen om de gaten te ruimen.

Het wegsnijden van niet meer dan 1 mm rondom de bestaande gaten in de T-5R deurkaarten.
Pas op, niet door en door, want dan snijd je per ongeluk door de stof wellicht.
Het overblijvende randje breek je weg met een platbektangetje met een gekromde bek.
Wellicht is het resultaat niet super netjes, maar het zit toch aan de achterkant en
de bedoeling was dat de clips er goed "snap" vast in geschoven konden worden.
Als er niet meer dan ca. 1 mm rondom de bestaande gaten weggehaald wordt
is dat goed mogelijk, zo blijkt en zitten de clips precies op de goede plek.

Hier een voorbeeld van een overgezette clip.

Probleemloze plaatsing van de deurkaart een de bestuurdersdeur, zonder enige aanpassing, gewoon aanklikken.

Hier de geplaatste deurkaart aan de passagierskant, ook geheel probleemloos, evenals die van de achterdeuren (geen foto).

Resultaat:
Vooraf een spannende klus, achteraf vrij eenvoudig gelukkig. Kostte me wel 1 uur per deurkaart, een geduldprojectje dus.

Meta:
3871,3771,3571,deurkaart,inlay,Amaretta,Alcantara,Dakar

Julian

En weer een prachtige beschrijving erbij! Staat ook erg netjes :eusa_clap:
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

Bouke

Mooi hoor en wat maak je altijd weer een werk van je verslag :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

855T5+

Booster HA-4250 installed / Versterker 4x40W geplaatst.

Inleiding
Alweer in september 2013 heb ik een Booster, type HA-4250 geplaatst,
omdat ik er bij toeval enkele maanden daarvoor voor een schappelijke prijs tegenaan was gelopen.
Ik heb hem geplaatst omdat het kan, niet omdat het nodig is.
Hierna zal ik beschrijven welke uitdagingen ik daarbij tegen kwam,
want ik had geen enkel idee hoe ik dat moest doen.

De koop
Ten eerste wist ik niet of die versterker wel paste op mijn Radio SC-800. De verkoper wist me echter te overtuigen,
want hij zei dat hij werkend uit een T-5R uit 1995 gekomen was. Die versterker zit in iedere T-5R in combinatie met
een SC-801. Die laatste is eigenlijk een SC-800 met opdruk Premium Sound op het front, omdat die Booster erachter geplaatst is. Letterlijk.
Aangezien mijn T-5 ook uit 1995 is, heb ik de gok genomen.

Ik kreeg het volgende bij de koop:
- De Booster (met bestelnummer 1384848 erop gedrukt)
- Een metalen bracket waarop de Booster gemonteerd zit (om de Booster vertikaal achter de radio te plaatsen)
- Een DIN-DIN kabel om achterin de Booster en de Radio te prikken
- Een complete kabelboom om de Booster met de Radio, Power en de Speakers te verbinden
- Helaas ontbraken de schroeven om de bracker te monteren

Informatie verzamelen
Uiteraard heb ik eerst weer allerlei informatie verzameld, alvorens tot montage over te gaan.

Voor modeljaar 1995 zijn de volgende elektrische schema´s van toepassing:

Electrisch schema Radio met extra Booster (estate modeljaar 1995).
Hierin staan nummers van onderdelen waarnaar later verwezen wordt.
Klik op het plaatje voor een grotere weergave.

Lokatie van o.a. Radio en Booster in 850 (estate modeljaar 1995)
Hierin staan nummers van onderdelen waarnaar later verwezen wordt.
Klik op het plaatje voor een grotere weergave.

Via Google heb ik gevonden dat het booster model met Volvo bestelnummer 1384848 niet langer bestelbaar is.
In de deze PDF zijn er wel details opgenomen, die later handig bleken.
In een latere 850R zit dan ogenschijnlijk fysiek dezelfde booster, maar dan met bestelnummer 6816302.
Die wordt als 4x50W gespecificeerd en heeft o.a. een zwarte bracket i.p.v. zilveren. Ook die is niet meer bestelbaar.
Voor beiden blijkt dat er wel een vervangende booster onder bestelnummer 8103100 (nog) bestelbaar lijkt.
Daarover meer in
deze PDF.
Het bestelnummer betreft uitsluitend de Booster zelf, niet inclusief alle andere benodigde onderdelen, zoals de beugel (=bracket) en bedrading.
Zo heeft de bedrading (cable harnass) bestelnummer 6816303, maar is ook niet meer bestelbaar.
En de DIN-DIN kabel (radio<>booster, bestelnummer 3545126, is nog wel bestelbaar (2014.01.19).
Voorts blijkt onduidelijk of deze vervanger nu 4x40W of 4x50W produceert, waarschijnlijk 4x50W, zoals bij de latere 850R.
Ik heb echter geen vervanger, maar een originele 4x40Watter gescoord.

Installatie
Bij de koop had ik het volgende gekregen:

Figuur Z: De verworven onderdelen met de Booster HA-4250.
In onderstaande installatie beschrijving wordt verwezen naar de gekleurde cirkels.

In de onderstaande tekening staan enkele onderdelen daarvan schematisch benoemd:

Installatie gaat als volgt:

1.    Ruimte achter de Radio vrijmaken.
   Verwijder beide (L+R) schopborden onderaan het dashboard (torx25).
       Trek voorzichtig de bekleding (L+R) tegen de zijkanten van de middenconsole ter hoogte van de
       Radio naar boven en legt die terug naar voren.
   Verwijder dan de vertikale harde plastic schutborden (L+R: ze zitten feitelijk los).
   De ruimte achter de Radio is dan al vrijgekomen.

2.   Radio gedeeltelijk uitnemen.
   Zorg ervoor dat je Radiocode weet. Indien je die niet weet, stop direct en ga niet verder.
   Neem de negatieve (-) accupool los (sleutel 10).
   Leg een handdoek o.i.d. dergelijks over de schakelpook en andere zaken in de buurt, om krassen te voorkomen.
   Druk de twee vertikale handeltjes links en rechts op het front van de Radio een beetje in:
   ze floepen nu een stukje naar buiten: trek ze verder naar buiten en gebruik deze handels om de Radio rechtstandig naar voren uit te schuiven.
   Leg de Radio op de handdoek, zonder dat je bedrading losraakt, zo ongeveer ter hoogte van de schakelpook.

3.   Voorlopig monteren Booster.
   Als het goed is zit de Booster al vast op de beugel (bracket). Indien niet, bestudeer dan de voorgaande PDF´s hoe dat te doen.
   Steek de steker met het label A achterin de overeenkomstige plek in de Booster.
   Steek een zijde van het DIN-DIN snoer in de DIN aansluiting achterin de Booster.
   Houdt de Booster zodanig dat er twee uitstekende beugels naar beneden wijzen en eentje aan de bestuurderkant naar boven.
   De Booster zal nu vertikaal georienteerd zijn: zo wordt hij achter de Radio gemonteerd.
   Blijf de Booster zo houden en manouvreer het geheel door het gat achter de Radio zodat hij mooi symmetrisch zit.
   Later wordt hij definitief vastgezet.

Steek nu de de uiteinden van de draadboom en DIN kabel van achter door het Radio gat naar voren tot
   achter de Radio die bij de schakelpook ligt.

4.   Booster aansluiten aan Radio.
   Achterop de Radio zitten twee stekers, een brede en een iets smallere.
   De brede is voor o.a. de speakers en de smallere voor o.a. Power.
   Neem deze steker suit de Radio en steek ze in de bijbehorende contra-stekers aan de draadboom.
   Dat zijn de stekers in de rode cirkel in figuur Z.
   Steek de (brede) steker in de groen cirkel achterin het overeenkomstige gat in de Radio.
   Steek de overgebleven DIN. steker achterin de Radio bij de aanduiding AMP.
   (Er is nog een DIN gat achterin de radio voor de CD speler, soms CD of REM(ote) geheten. Niet daarmee verwisselen.)
   In de verloopsteker in de gele steker kunnen andere kabelboompjes gestoken worden voor andere typen Radio´s.
   Dat is hier dus niet verder gebruikt.
   Klaar met de bedrading!
   Check nu alles nog een keer.

5.   Definitief monteren geheel.
   Manouvreer nu de bekabeling netjes naar achteren, en schuif onderwijl de Radio weer terug.
   Zorg ervoor dat de bekabeling nergens klem komt te zitten en niet bovenop de Booster terechtkomt.
   Zet nu de beugel van de Booster vast: 2x onderaan met M8x16 boutjes (niet langer!) en
   linksbovenaan met een zelftap schroef en ringetje dat past in het corresponderende gat in de witte behuizing ter plekke.
   Dit is een schroef van ongeveer 3,5mm dikte en ca. 13 mm lengte (max.).

6.  Testen.
   Plaats de negatieve (-) pool van de accu terug (sleutel 10).
   Zet de Radio aan en voer de Radiocode in.
   Alles zou nu moeten werken.
   Indien alles klemvrij zit en werkt, druk dan de beugels in het front van de Radio en voer punt 1 in omgekeerde volgorde uit.
   Indien het niet werkt, controleer dan alles nog een keer en check ook de (aanwezigheid van) zekeringen (16, 17 en 32).

7.   Klaar!

Conclusie
Achteraf een zeer eenvoudige klus: plug-and-play.
Uitdagingen waren voor mij te doorgronden hoe de bedrading innerlijk werkt,
in geval van problemen, en het vinden van de juiste bevestigingsschroeven.

Is het geluid nu beter?
Ja. Er is veel minder vervorming waarneembaar, zelfs bij moderate volumes.
Het geheel heeft meer "headroom" en klinkt strakker, vooral in de bas en midden.
Het is echter niet opeens een "world class" installatie en geluid geworden,
daarvoor zijn er teveel andere beperkende factoren.
Wat mij betreft de moeite waard.

Meta
1384848,3108100,HA-4250,HA4250,Booster,Versterker,4x40W

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

855T5+

Moeten nog geïnstalleerd worden:

Lederen Handremhoes:

Andere telefoonconsole:

Nu zoek ik nog een lederen (R) automaatknop voor zeg, 25 euro  8) :eusa_boohoo: ::) ;D :eusa_whistle: :angel:
Is inmiddels gelukt (met voorspelde prijs) en geïnstalleerd.