De Pearlen Regentesse en de Cream Yellow

Gestart door 855T5+, 14-06-2013 23:18:42

Vorige topic - Volgende topic

855T5+

Ow, ow, deze was ik nog vergeten te melden: wordt ook binnenkort gemonteerd achter.

Had (en bewaar) een naamloze, maar ga toch voor deze.

Lekker belangrijk  :P
Volvo: Mutatis Mutandis

Julian

Nette deurpanelen! Wij zoeken er ook nog eentje voor rechts achter om het huidige (beschadigde) paneel te vervangen, ook donkergrijs. Komt nog wel een keertje.

Clubplaat is ook wel geinig, al zou ik het toch kaal houden.
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

Martijn_B

Heb je misschien het type nummer van de BRODIT houder die je gebruikt? En ben je er tevreden mee? Hij lijkt netjes ingeklikt te zitten:

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

855T5+

Citaat van: Martijn_B op 03-02-2014 16:45:59
Heb je misschien het type nummer van de BRODIT houder die je gebruikt? En ben je er tevreden mee? Hij lijkt netjes ingeklikt te zitten:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/26875799/Volvo/Electrical/Radio/SC-805-plus-andere-telefoonhouder.jpg

Helaas, dit is geen standaard Brodit, maar een knutsel.
Wel eentje die aan al mijn eisen voldoet en waar ik heel tevreden mee ben, want in de praktijk super praktisch.

Wat is het dan wel:
Oorspronkelijk had ik een iPhone 2G uit de USA gehaald en daarvoor een speciale Brodit houder gekocht. Die was duur toen in 2008, meer dan 60 euro. Dat vind ik althans duur, want er past maar één type iPhone in en de product life cycle van een iPhone is, zoals we inmiddels weten, niet meer dan 1 jaar.
Voorts heb ik de 3G overgeslagen en heb een 3GS gekocht.
Maar die is, net als de 3G, ietsje breder dan de 2G en past dus voor geen meter in de 2G Brodit.
Niet getreurd, ik heb de sleuven aan de zijkant van de 2G Brodit ruimer gedremeld en
ik kon weer een jaar of wat vooruit.
Vervolgens heb ik de 4 overgeslagen en ben op de 4S overgestapt.
Ja, Apple heeft inmiddels minstens 3x 275 euro marge aan mij verdiend...

Maar natuurlijk paste de 4S weer voor geen meter in de Brodit en moest er eigenlijk een nieuwe komen.
Maar hoe mooi ze ook lijken, ik vind een Brodit van 75 euro (incl. verzendkosten) toch echt teveel,
vooral als een universele houder niet meer dan 9,95 euro kost.
Dus wat heb ik gedaan?

Ik heb de zaag gezet in de Brodit 2G.
Die bestaat nl. in feite alleen uit twee stukjes materiaal met daartussen een doorgeef-30 pins plug met antiplug met aan dat geheel twee stukjes zijkant gegoten. Je schuift dan normaal gesproken de iPhone van boven daarin, zodat je de 30-pins plug niet afbreekt door veelvuldig gebruik.
Ik heb die zijkanten eraf gezaagd en het overblijvende deel, de goede Brodit plug die je echt nodig hebt zodat je niet steeds met de hand de 30-pins plug onderaan de iPhone hoeft te proppen, op een universele Chinese houder (bestaande uit een klemhouder met release, zuignap, allerlei verloopstukken, ventilatiehouder, etc. voor 9,95 euro) geschroefd met enig slim geboor en geschroef.
Zodoende krijg je de houder als op de foto, die met een draaibaar kogelgewricht aan de dashboardsteun is geschroefd.
Op de foto zijn de zijkanten naar binnen geschoven, iets dat je normaal gesproken pas doet als de iPhone in de 30-polige plug is gestoken. Aan de linkerkant zit een knopje (op de foto nauwelijks zichtbaar nu) waarmee je de zijkanten released en dan pas de iPhone rechtstandig omhoog uitneemt, dus niet de fout maken naar voren te trekken. In de praktijk werkt dit prima, want je drukt de iPhone gewoon tegen de achterkant van de houder terwijl je hem eruit trekt (of indoet), dan is er niks aan de hand.

Voordelen van deze constructie:
- geen nieuwe dure Brodit houder nodig
- totale kosten 10 euro (en een hoop uren)
- iedere 30 polige iPhone past erin, zelfs met een hoesje erom, zo is hij door mij gemaakt
- de iPhone zit klemvast met zacht rubber aan de zijkanten als je de zijkanten aandrukt na plaatsing en de iPhone kan daardoor niet bekrast worden oid.
- als de houder breekt, koop je gewoon een nieuwe Chinese en schroeft de Brodit er weer op

Ik denk dat het business model van Brodit in principe niet toestaat dat ze een dergelijke variant in hun assortiment hebben, dan verkopen ze te weinig. Ze maken dus niet wat de klant wil, alleen wat ze willen bieden. Ze hebben wel iets dat er in de buurt komt: een verstelbare variant (daarmee kun je steeds voor een bepaalde iPhone instellen, met of zonder hoesje, maar dus niet makkelijk wisselen tussen met of zonder hoesje of van model tot model. Hij is bovendien nogal duur).
Marketing is een "bitch", wat ze ook beweren (ikzelf heb ook ooit eens Nima a en b gedaan, dus mag het zeggen).

Jammer dat ik je niet aan een bestelnummer heb kunnen helpen ;-)
Hier beschrijft een ander forumlid welke instelbare Brodithouder hij heeft gebruikt voor zijn iPhone.
Hij heeft bestelnummer 516165 gebruikt. Dat is het type dat vast in te stellen is voor een bepaalde iPhone, zoals ik hierboven vermeld.

Hieronder wat foto´s van de iPhone 3GS en de 4S in de houder. Het release knopje is aangegeven met een rood cirkeltje. De 3GS zonder hoesje, de 4S met een bumperhoesje.

met 3GS
met 3GS
met 4S
met 4S
open
dicht
open
dicht

855T5+

Hierboven nog wat foto´s toegevoegd over de knutsel-Brodit houder.

855T5+

Vervangen sproeiermondjes door x70 nevel types.
Replacement of washer nozzles by newer mist type.

Waarom?
De oude sproeiermondjes geven straaltjes die afhankelijk van de rijsnelheid te hoog of te laag sproeien.
De nieuwe sproeiermondjes geven een nevel en daarmee wordt het water beter verspreid over het raam.

De beide nevelspuitmondjes 30655605 in actie: de hele ruit wordt bespetterd in plaats van 4 "pis"straaltjes.
Klik op het plaatje voor een filmpje van de werking op mijn auto.
Filmpje is 720p en ca. 20MB, duurt eventjes voordat je het ziet. Werkt op Windows 7 en iDevices.
beter niet te gebruiken op 3G, maar mag wel natuurlijk ;-)

Vandaag bij dit goede zonnige weer de sproeiermondjes die ik vorige week gekocht had geplaatst.

Dit zijn de bestelde mondjes, het bestelnummer is 30655605. Ze kostten mij 6,30 excl. BTW, excl. korting.
Had ik beter uit een sloper kunnen halen, ware het niet dat ik daar dus nooit kom ;-)

Het is een nogal eenvoudige klus, dat vervangen van die sproeiermondjes.

1.   Open de motorkap. Optioneel: Zet deze helemaal rechtop. De sproeiermondjes zitten in de motorkap geklemd (...).

2.   Leg een zachte doek aan een zijkant over het zijschutbord en een deel van de motorruimte aldaar.
   Dit is enerzijds om te voorkomen dat je krassen maakt op de lak aan de zijkant van de auto,
   omdat je zult moeten leunen om de sproeiermondjes in de motorkap te bereiken. Ook voorkomt het dat als er iets valt,
   dit op een plek terecht komt waar je slecht bij kunt [(in de mtororuimte).

3.   Trek het sproeierwaterslangetje los.
   Aan de onderkant van de motorkap zie je twee slangen naar de sproeiermondjes lopen.
   Kies het slangetje aan de kant waar je de doek hebt gelegd.
   Het slangetje is gewoon over de uitloop van het sproeiermondje aan de onderkant geschoven,
   dus die kun je er gewoon weer af schuiven.    

4.   Verwijder de bestaande sproeier.
   De sproeiermondjes hebben twee naar buitenstaande nokjes die het mondje onderaan de motorkap vastklemmen.
   deze nokjes kunnen met een grote platbektang een beetjes naar binnen geduwd worden,
   waarna het mondje aan de bovenkant van de motorkap naar buiten genomen kan worden.
   Knijp en duw tegelijk, dus zet de platbektang niet helemaal aan tot aan de onderkant van de motorkap,
   anders kun je niet naar boven duwen.

5.   Maak de motorkap bij de verwijderde sproeiermond schoon.
   Gebruik hiervoor een ontvetter zoals wasbenzine en een zachte doek.

6.   Plaats het nieuwe mondje.
   Druk het nieuwe sproiermondje van bovenaf in de motorkap met het spuitgaatje in de richting van het raam.
   Het mondje zal vastklikken d.m.v. de nokjes die eraan zitten.

7.   Plaats de slang.
   Schuif het eerder losgenomen slangetje over de uitloop van het nieuwe sproeiermondje aan de onderkant van de motorkap.

8.   Herhaal stappen 2 t/m 7 voor het sproeirmondje aan de andere kant.

9.   Ruim op.
   Verwijder alle gereedschap, oude spuitmondjes en de beschermdoek en sluit de motorkap.

10.   Test de nieuwe sproeiermondjes.
   Indien ze niet werken, controleer je werk.
   In uiterste geval kun je de oude sproeiermondjes terugplaatsen ;-)

11.   Klaar!

Beetje overdreven handleiding voor zoiets simpels, maar toch.
Ik heb van de handelingen geen foto´s gemaakt, want het spreekt voor zich.
Wel van het einderesultaat:

Nieuw sproeiermondje aan de bestuurderskant.

Beide nieuwe sproeiermondjes.

Er komt later nog een foto van hoe dat er van binnen uitziet bij gebruik.
Zie bovenaan deze post  :)

Meta:
30655605,Sproeiermondje,Ruitensproeiermondje,Washer Nozzle,x70

855T5+

In deze post had ik aangekondigd dat ik betere achterdeurpanelen had gevonden.
Hieronder wat foto´s van de situatie vóór en ná montage van het paneel aan de deur rechtsachter.

Ik had het oude paneel bij de deur gekregen waarin de elektra voor het raam zat ter vervanging van het zwengelraam.
Het was niet best en dus tijdelijk, maar altijd nog beter dan een zwengelpaneel
met ingedrukte schakelaar en afgedicht zwengelgat ;-)
De beschadigingen aan het oude paneel rechtsachter die mij een doorn in het oog waren:

Deuken en sneden
Deuken en gat
Deuken
Gat
Gat

Hieronder de situatie na plaatsing van het "nieuwe" paneel. Zeker 16 jaar oud, maar stukken beter:

Hele paneel
Van links
Van boven
Van rechts

De linkerachterdeur moet nog.
Aan het nieuwe paneel linksachter is één kleine beschadiging, dat is inmiddels vrijwel onzichtbaar gerepareerd.
Maar daarna zal dat paneel er net zo uit komen te zien als bovenstaande.
Het nieuwe paneel linskachter ziet er nu net zo uit als het nieuwe paneel rechtsachter.

Hieronder de beschadigingen respectievelijk het nieuwe paneel linksachter.

Kerf en gat
Deuk
Schaafplek
Gaatje

Hieronder de situatie na plaatsing van het "nieuwe" paneel linksachter. Ook zeker 16 jaar oud, maar stukken beter:

Hele paneel
Van links
Van boven
Van rechts

Ach, niet nodig, wel leuk en mooier!

Ow, bijna vergeten: hoe maak je eigenlijk zo´n paneel los en weer vast?
(voor een deur met elektrisch bediend raam, handmatig is ietsje moeilijker)

1. Verwijder drie schroeven onderaan het paneel (torx 25).

2. Verwijder de speakerkap (met wat flinke rukken komt die los: zit op de 4 hoeken ingeklikt).

3. Verwijder de 4 schroeven van de speaker (3 korte 1 lange, onthoud waar welke zit, torx 25).

4. Schuif de speaker rechtstandig naar je toe uit en neem de speakerdraden los (schuifjes).

5. Schuif de zwarte plastic deurontgrendelhandel los door hem naar boven te schuiven van de metalen beugel af.

6. Grijp het paneel aan beide zijden geef een ferme ruk naar boven (slechts 1 cm omhoog is genoeg!): het paneel komt los.
   Blijf het paneel vasthouden voor de punten 7 en 8.

7. Neem de steker uit de raamschakelaar: deze zit vast met twee uitstaande witte nokjes,
  duw deze met een schroevendraaier iets terug en schuif tegelijk naar beneden.

8. Neem de steker uit de rode deurverlichting: deze zit vast met twee zwarte nokjes, los deze iets en schuif de steker eraf.

9. Neem het hele paneel los van de deur en leg het weg op een plek waar het niet kan beschadigen.

10. Plaats het nieuwe paneel in omgekeerde volgorde van de punten 1 t/m 8.
     Let er daarbij op dat de slotpal die door het ronde gat in het paneel naar boven steekt in de plastic gatvanger valt,
     terwijl je het paneel tegelijk achter de metalen deurhandelstaak met een klopje naar beneden afhangt.

11. Klaar!

855T5+

In deze post heb ik een demofilmpje toegevoegd over de nevel sproeiermondjes type 30655605, zoals ze werken in mijn Volvo.

855T5+

OK, het "nieuwe" paneel voor de linkerachterdeur hangt er ook in. Foto´s volgen vanavond en worden toegevoegd aan de eerdere post van de andere deur.
Zoals gebruikelijk zal ik daarnaar dan weer een linkje posten.

855T5+

Hier de link naar de aangepaste post over het afhangen van nieuwe achterdeurpanelen, aangevuld met foto´s en een how-to demontage en montage.

855T5+

855 Veerpootbrug achter gevonden / Strutbar rear found

Ik heb sinds gisteren een vpba geïnstalleerd. Die heeft precies 2 minuten op ´t forum te koop gestaan  ;D

Het is een zgn. "forum-groupbuy" variant uit een T-5: die T-5 was ingeruild op een ouder exemplaar Volvo   :eusa_clap:

Hij paste helemaal precies zonder enig drama, klemmen of gaps in mijn T-5, alsof ie op maat gemaakt was voor mijn auto.

Bij afhalen gelijk geïnstalleerd, dus geen foto hierna van uitgebouwde toestand en ook geen maten (komt nog wel eens)
en maten staan hier.

Geïnstalleerd. Een mooie zwarte groupbuy, zo goed als nieuw.

Linkerbout: no gap!

Rechterbout: no gap!

Zat er in een minuut in!

Alle gepercipieerde verbeteringen komen zonder twijfel uit mijn wilde verbeelding!

855T5+

Installatie Bagagenet / Installation Safety Net 855/V70classic

Inleiding
Hoewel het alweer een tijdje geleden is dat ik het bagagenet in mijn 850 estate geplaatst heb,
moest ik nog een handleiding maken en plaatsen. Er zijn namelijk een paar eigenaardigheden bij het plaatsen
die het weten waard zijn voordat je begint. Dat scheelt een hoop uitzoekwerk en teleurstelling.
Ik had het volgende veiligheidsnet op de kop getikt, met de bijbehorende onderdelen:

Een foto van het veiligheidsnet met bijbehorende onderdelen (foto van Marktplaats).

Informatie verzamelen
Voordat ik begon, heb ik zoals altijd weer informatie verzameld en het volgende aangetroffen:
- Bij een auto met een beige en lichtgrijze hemel horen respectievelijk beige en lichtgrijze kunststof onderdelen voor het veiligheidsnet.
 Let daarop voordat je iets aanschaft. Hier wordt installatie met beige kapjes besproken, maar op sommige foto´s staan ook grijze kapjes.
- Het veiligheidsnet zelf bestaat in de kleuren Beige en Dark Grey. Hier is een Dark Grey veiligheidsnet geplaatst.
- Bij een Volvo 855 T-5R (interieurcode 3871) werd een Dark Grey veiligheidsnet standaard meegeleverd. Bij de meeste andere modellen was het een optie cq. accessoire.
- Het bagagenet staat ook bekend als veiligheidsnet of safety net in het Engels;
- Een overzicht van de alle onderdelen (klik hier voor een pdf);
- Het bagagenet kan zowel bij de C-stijl als bij de B-stijl afgehangen worden, dus ook met neergeklapte achterbank;
- Niet vooraf gevonden, maar tijdens installatie: er zijn minstens twee elkaar uitsluitende wijzen waarop
 de B-stijl haken vastgemaakt kunnen worden. Het is niet vooraf te zien welke van toepassing is;

Een overzicht van de onderdelen die bij het veiligheidsnet horen.

Gebruiksaanwijzing
De netgedeeltes zijn bereikbaar via de kleppen (met een sluitveer) aan de achter-bovenkant van de rugleuningen.
Bij uittrekken, klap de klep met de hand iets open, grijp het lusje en trek het net naar boven.

Uitrollen:
Bij gebruik van het veiligheidsnet altijd eerst het lange gedeelte uittrekken, dan in de rechterbeugel klikken
en de stang uitschuiven aan de linkerkant en in de linkerbeugel klikken.

Het rechtergedeelte uitgerold en opgehangen bij de B-stijl (dus met neergeklapte achterbank)
Daarna pas het korte gedeelte uittrekken.
Dit kan vervolgens om het lege stanggedeelte geklikt worden.

Dit kan zowel bij de C-stijl (half uitgetrokken, alleen net, zoals hierboven te zien is)
als bij de B-stijl met neergeklapte achterbank:

(verder uitgetrokken, inclusief onderste gedeelte van vinyl doek, zoals hierboven te zien is).
N.B.: het veiligheidsnet kan in delen afgehangen worden: alleen het rechter lange gedeelte of beide gedeeltes.

Opbergen:
Opbergen in omgekeerde volgorde als hierboven beschreven.
Bij in laten rollen, wederom klepje openhouden en in laten rollen aan het lusje zonder los te laten!

Montagestappen (verkort)
1. Verwijder de zijkappen in het midden bovenaan de achterbankleuningen: er ontstaan twee holle ruimtes (met een klep).
2. Schuif het lange deel eerst naar binnen (pen eerst) en doe dan het korte gedeelte in de andere leuning.
3. Span het lange gedeelte en arreteer het, herhaal dit voor het korte gedeelte in de andere leuning.
4. Plaats de kappen (uit 1.) terug
5. Verwijder de afdekkapjes in het plafond nabij de C-stijlen
6. Schroef de afhangbeuegels in de ontstane gaten
7. Verwijder (tijdelijk) de handgrepen nabij de B-stijl
8. Plaats de afhangbeugels (1 van de 2 methoden) terwijl de handgrepen eveneens teruggeplaatst worden.
9. Klaar.

Montagestappen (gedetailleerd)
1.   Verwijder de zijkappen in het midden bovenaan de achterbankleuningen: er ontstaan twee holle ruimtes (met een klep).
   De zijkappen bevinden zich hier:

De zijkappen zijn te vinden tussen de achterbankleuningen, in de rode cirkel.

Een zijkap die verwijderd moet worden: gebruik torx 25. Ook de zijkap aan de andere leuning verwijderen.

2.  Schuif het lange deel eerst naar binnen (pen eerst) en doe dan het korte gedeelte in de andere leuning.
   Origineel horen er aan het uiteinde van ieder netgedeelte op het stanguiteinde twee onderdeeltjes te zitten,
   genummerd 4 en 5 op het overzicht van alle onderdelen. Plaats deze dus eerst.
   In sommige gevallen past dan het net dan niet geheel meer in de openingen.
   In die gevallen worden deze onderdelen weggelaten.

3.  Span het lange gedeelte en arreteer het, herhaal dit voor het korte gedeelte in de andere leuning.
   Test eerst hoe het platte uiteinde van het lange gedeelte in het ontstane gat vlak bij de weggenomen
   afdekkap op de juiste wijze "ingeklikt" kan worden. Het is belangrijk dat dit goed lukt
   zonder dat de eindplaat nog kan draaien, dus op z´n plek blijft zitten.
   Span nu het lange netgedeelte op door aan de eindplaat ervan kloksgewijs te draaien.
   Minstens 10 keer: daarmee wordt de veer gespannen. Blijf de eindplaat goed vasthouden en laat hem niet schieten
   (want je snijdt je vingers dan) terwijl je de eindplaat op z´n plek induwt (arreteert),
   zoals eerder getest zonder veerdruk.

4.  Plaats de afsluitkap (uit 1.) terug (tox 25).
   Herhaal daarna stap 2 t/m 4 voor het korte gedeelte van het net,
   maar span deze op door anti-kloksgewijs op te draaien.
   Als het goed is zijn beide netgedeeltes nu op spanning geplaatst in beide rugleuningen.

5.   Verwijder de afdekkapjes in het plafond nabij de C-stijlen.
   Gebruik hiervoor een grote platbekschroevendraaier.
   Indien er geen bagagerek geplaatst is zijn er waarschijnlijk nog afdekkapjes
   over de schroefgaten geplaatst in de hemel. Deze kapjes zien er als volgt uit:

De kapjes die in de hemel zitten ter hoogte van de C-stijl.
   Omdat er een staaf aan de achterkant zit die in het schroefgat steekt, moeten de kapjes in de richting van die staafjes verwijderd worden,
   anders breken de staafjes af. de hoek waaronder de staafjes in het dak steken is ongeveer 75 graden.
   N.B.: Als er al een bagagerek gemonteerd is, kan het veiligheidsnet niet ter hoogte van de C-stijl,
   maar uitsluitend ter hoogte van de B-stijl, dus direct achter de voorstoelen afgehangen worden, met neergeklapte achterbank.
   De gaten van de beugels voor het bagarerek zijn nl. te klein om de staaf van het veiligheidsnet in te steken.

6.    Schroef de afhangbeugels in de ontstane gaten bij de C-stijlen.
   Bij het veiligheidsnet zijn schroeven meegeleverd om de C-stijl beugels te monteren.

Een voorbeeld van een C-stijl beugel met kapje en de bijbehorende schroef. Het gat zit na montage vertikaal.
   Op het plaatje staan twee schroeven: de korte is afkomstig uit een gat bij de B-stijl (indien van toepassing, zie hierna).
   In de C-stijl moet de langere schroef als afgebeeld: die uit de B-stijl is te kort en kan dus niet hergebruikt worden.

7.   Verwijder (tijdelijk) de handgrepen nabij de B-stijl.
   Bij de B-stijl (vlak boven de voorstoelleuningen) zit een handgreep met interieurverlichting en bijbehorende schakelaar.
   Pas na tijdelijke verwijdering ervan zal duidelijk worden welke bevestigingsmethode voor de beugels (punt 8.) van toepassing is.
   Om de handgrepen te verwijderen moet eerst het achterste afdekkapje losgeklikt worden.
   Gebruik hiervoor een kleine platbekschroevendraaier die in de opening aan de bovenkant
   van de handgreep gewrikt kan worden om het kapje, dat aan de onderkant vast blijft zitten,
   naar beneden te draaien:

Platbekschroevendraaaier ingestoken
Kapje losgewrikt
   De schroef in het gat onder dat kapje dient verwijderd te worden (dop 10).

Daarna moet de lichtunit uitgenomen worden, wip daartoe eerst het deel aan de voorkant omhoog (zit ingeklikt met bladveer),
   neem dan de lampunit uit door aan de voorkant op te tillen en tegelijk een beetje naar benden te draaien, naar buiten en voren te bewegen.
   Pas op: er zit een draaad aan de lamp dus trek niet te ver uit. Neem de steker lost van de lampunit.

Platbekschroevendraaaier ingestoken
Lampkapje losgewrikt
Lampunit los
Kledinghaakje en schroef
   Normaalgesproken zit er een kledinghaakje tussen het lampje en de greep en daardoor zit een schroef in het eronder liggende gat.
   Deze schroef dient ook uitgenomen te worden (dop 10).

Nu kan de handgreep met een ferme ruk uit de hemel getrokken worden.

Er ontstaat de situatie als hieronder:

Verwijderde handgreep: zichtbaar is het gat waardoor een contrabeugel gestoken moet worden (zie punt 8.)
   Ook is het schroefgat zichtbaar waardoor de contrabeugel of een schroef komt (afhankelijk van de uitvoering).

De kledinghaakjes die normaalgesproken bij de B-stijl aan de handgreep gemonteerd zijn.
   Deze zijn na montage van de beugels voor het veilligheidsnet bij de B-stijlen niet langer aanwezig
   en ook niet elders te plaatsen. Wel kan er een ander kledinghaakje besteld worden
   dat aan de greep gehangen kan worden (zie item 17 uit het overzichtsplaatje).

8.   Plaats de afhangbeugels aan de B-stijlen.
   Bij de meest Volvo 855´s wordt een contrabeugel door het grote gat in de hemel door het schroefgat van bovenaf gestoken.
   Bij sommige Volvo 855´s past dat echter niet en kan een schroef (dop 10) van onderaf door het schroefgat gestoken worden.
   De schroef die uit het gat kwam is echter ca. 1 cm te kort, dus zal er een andere schroef voor genomen moeten worden (2x).
   Dergelijke schroeven zitten vrijwel nooit bij het veiligheidnet, meestal wel de contrabeugels, zie hieronder:

De contrabeugels met moeren in de groene cirkels vastzetten (dop 10)(foto van Marktplaats).
   Zie voor montagerichting het overzichtsplaatje.
   Indien de contrabeugels met geen mogelijkheid aan te brengen zijn (te weinig ruimte in de holle ruimte onder het dak),
   dan moet een schroef van onderaf door de afhangbeugel (in blauwe cirkel) in het schroefgat geschroefd worden.
   De schroef die afkomstig is uit dat gat is echter daarvoor te kort,
   omdat de afhangbeugel cva. 1 cm dikker is dan het kledinghaalje wat daar zat, zie hieronder het verschil.

De benodigde langere schroef (ca. 1 cm langer) als het contrabeugels niet passen (deze schroeven moeten apart besteld worden, bestelnummer onbekend).
   Bestel deze bij Volvo, want bouwmarkt schroeven hebben niet de benodigde sterkte (om je bagage tegen te houden...)
   Na montage van de afhangbeugels kunnen de kunstof kapjes erover geplaatst worden
   en vastgeschroefd met de bijbehorende schroefjes en schroefafdekkapjes van onderaf (rode cirkels).
   Als dat allemaal gedaan is, ziet dat er als volgt uit bij de B-stijl(en):

Complete B-stijl installatie (foto van Marktplaats).

9.  Klaar.

Naschrift:
Dit was op zich geen moeilijke klus. Helaas toch lastig toen bleek dat de contrabeugels bij de B-stijl niet pasten.
Toen ontstond er een wekenlange zoektocht naar de juiste oplossing. Ik wilde weten of er daadwerkelijk verschillende
oplossingen door Volvo waren geleverd, maar ben daar nooit achter gekomen. Uiteindelijk bij toeval aan twee passende
Volvo schroeven gekomen en niet wetende of dat sterk genoeg zou zijn, uiteindelijk geen keuze had en deze gebruikt.
Enfin, als iemand tegen hetzelfde probleem aanloopt staat hier de oplossing!

Meta
9166946,Safety-Net,Safety,Net,Safety_Net,Veiligheidsnet,Bagagenet

henry classic v70

Leuk blog, goede uitleg met bijhorende foto's :eusa_clap:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

t_w

Helemaal mee een Henry, ziet er top uit!

855T5+

@t_w +@henri classic v70: Bedankt!

Eind vorige week deze binnengekregen van Pimmers, nu nog de auto in daglicht zien te krijgen om te plakken:

Forumstickers met forumnaam eronder.
Ter vervanging van deze ook redelijk nieuwe forumstickers...

De oude stickers nog...