De Pearlen Regentesse en de Cream Yellow

Gestart door 855T5+, 14-06-2013 23:18:42

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Sorry, maar wat ben je moeilijk aan het doen over een thermostaatje ???  Op iedere hoek van de straat en bij iedere automaterialenboer koop je een Gates van 87 graden voor minder als 15 euro ???  Waar denk je dat Volvo zelf de thermostaten inkoopt ?  En ja, ook de turbo's kunnen de 90 graden variant makkelijk handelen, is geen enkel probleem !

855T5+

Citaat van: Dirk342 op 10-09-2014 18:27:01
Sorry, maar wat ben je moeilijk aan het doen over een thermostaatje ???  Op iedere hoek van de straat en bij iedere automaterialenboer koop je een Gates van 87 graden voor minder als 15 euro ???  Waar denk je dat Volvo zelf de thermostaten inkoopt ?  En ja, ook de turbo's kunnen de 90 graden variant makkelijk handelen, is geen enkel probleem !

Off topic:
Dirk, bedankt voor de moeite te reageren. En je weet dat ik je respecteer.
Ja, ik doe moeilijk, in jouw ogen althans. En?
In mijn ogen snap ik niet waarom fabrikanten de moeite zouden nemen honderden verschillende varianten te fabriceren en
op hun thermostaten verschillende temperatuurwaardes te stansen "als het toch niet (veel) uitmaakt".
Alleen marketing dus, die temperaturen? I beg to differ.
Ik beschouw het forum als een uitwisselplek van kennis en ik ben op iets gestuit dat in mijn ogen enige verduidelijking behoeft.
In die zin denk ik dat mijn postings gelezen kunnen worden, niet als moeilijk doen, lijkt mij.
Overigens had ik beloofd om geen technische vragen te doen in mijn blog, maar apart. Daar ben ik vanaf geweken,
dus excuus voor de vervuiling. Zodra dit opgelost is, ga ik over tot de orde van de dag.

Nu on topic:
V1348 verwijst naar Echlin en type 4561 met idd een temperatuur van 92 graden.
Zullen geen Fahrenheits zijn, dus Celsius waarschijnlijk. Zij voeren die op in hun pdf voor zo´n beetje alle Volvo Turbo modellen.
Dus hoe dat zit: nu al 5 graden verschil. 87, 90 en 92 graden (en ja, ik ga ervanuit dat dat iets uitmaakt,
waarom maken ze die dingen anders met ale die verschillende temperaturen?)
In het geval van Echlin lijkt me dat trouwens fout in hun pdf (5.6MB):
in geen van de Volvo gerelateerde docs kom ik tot nu toe iets anders dan 87 of 90 graden tegen bij de 850.
Hierbij dus de uitdaging...
Volvo: Mutatis Mutandis

UserID6342

Respect is wederwijds en ook dat weet je !

Even terug op de verschillende thermostaten die er in omloop zijn;  Volvo heeft/had in haar programma 2 thermostaten in de 1e instante, de 87 graden en de 90 graden.  De laatste is inmiddels al vervangen door een 91 graden exemplaar en de 87 graden is bij Volvo (volgens mijn info) niet meer leverbaar.

De aftermarket maakt deze echter gewoon (zeker Gates met de andere merken heb ik geen of slechte ervaring mee).  Zo zul je idd thermostaten in de aftermarket tegen komen variërend van 87 tot (ik meen) max 93 graden.  Of jij die wilt / moet monteren, maak jij natuurlijk helemaal zelf uit.

Net wat Koen zegt monteer ik persoonlijk het liefst een 87 graden in een turbo model en een 91 graden in een non-turbo.  De laatste heeft niet zo snel de koeling uit de radiateur nodig en de eerste is eerder 'opgewarmd'.  Die 4 graden verschil maken 'm echt niet zo en het is puur persoonlijk wat te doen.  Als het koelsysteem van de auto verder goed in orde is, kunnen zowel de turbo's als non-turbo's beide modellen qua temperatuur makkelijk aan.

855T5+

Citaat van: Dirk342 op 10-09-2014 19:08:49
Respect is wederwijds en ook dat weet je !

Even terug op de verschillende thermostaten die er in omloop zijn;  Volvo heeft/had in haar programma 2 thermostaten in de 1e instante, de 87 graden en de 90 graden.  De laatste is inmiddels al vervangen door een 91 graden exemplaar en de 87 graden is bij Volvo (volgens mijn info) niet meer leverbaar.

De aftermarket maakt deze echter gewoon (zeker Gates met de andere merken heb ik geen of slechte ervaring mee).  Zo zul je idd thermostaten in de aftermarket tegen komen variërend van 87 tot (ik meen) max 93 graden.  Of jij die wilt / moet monteren, maak jij natuurlijk helemaal zelf uit.

Net wat Koen zegt monteer ik persoonlijk het liefst een 87 graden in een turbo model en een 91 graden in een non-turbo.  De laatste heeft niet zo snel de koeling uit de radiateur nodig en de eerste is eerder 'opgewarmd'.  Die 4 graden verschil maken 'm echt niet zo en het is puur persoonlijk wat te doen.  Als het koelsysteem van de auto verder goed in orde is, kunnen zowel de turbo's als non-turbo's beide modellen qua temperatuur makkelijk aan.

Mooie extra info, waarvoor dank!

855T5+

Traploos instelbare intervalschakelaar. / Adjustable Interval / Relais 99

"The next best thing after a rain sensor solution"

Informatie:
Voor een traploze regeling die je handmatig instelt:
Vervang het standaard intervalrelais van Volvo (nr. 203) door een geschikt ander relais.
Een geschikt ander relais is bijvoorbeeld de volgende van VAG (ja, inderdaad de Volkswagen groep):
Relais 99 (VAG nr. 357 955 531). Kost ongeveer 37 euro met korting bij de VAG dealer of
voor 2 euro bij de sloop: in iedere Golf III zit ie standaard (prijspeil mid 2014).
Die bespreek ik hieronder.
Er zijn ook andere relais, zoals de Bosch nr. 0986 335 058, die Easytronic heet.
De installatie daarvan gaat precies zo als bij Relais 99 van VAG.

Wil je liever een regensensor oplossing, dus die al het werk van je overneemt,
dan kun je uitkijken naar bijvoorbeeld de Raintronic van Hella.
Inbouw daarvan behelst eveneens een relaisvervanging en daarnaast
de aanleg van een kabel naar een sensor die achter de spiegel aan het raam geplakt moet worden.
De ruitenwissers gaan dan steeds vanzelf aan wanneer de sensor denkt dat dit nodig is
als gevolg van zwakke of sterke regen, sproei of plenswater.
Die dingen kostten niet zo lang geleden -vooral op ebay.de- ca. 35 euro excl. verzendkosten.
Maar die bespreek ik hier niet.

Installatiehandleiding.

- Maak de min-pool los (hoeft niet strikt, maar is wel zo veilig).
- Neem de schopplaat aan de bestuurderskant los (torx 25, 3x).
- Neem een (on)geschikte positie in om het relais 203 te vinden en friemel het rechtstandig uit zijn positie.
 Het getal 203 staat horizontaal op het relais.
 Soms lastig te bereiken door bijv. interieursensorrelais van alarmsysteem dat in de weg zit gestrapt,
 haal die dan eerst weg, verder helpt het als je geen kolenschoppen hebt en een lenige rug ook.
- Plaats het VAG relais 99 van in de leeggekomen positie terug. Let daarbij vooral (vooraf) op de positie van de pinnen,
 vergelijk met relais 203 (vooraf): bij mij zat het getal .99 een kwartslag gedraaid t.o.v. van de positie van het getal 203.
- Zet de min pool van de accu terug.
- Test de interval schakelaar op werking.
- Zet de schopplaat terug.

Plaatjes bij de praatjes:

De plek van de relais. Relais 203 zit dus binnenin de auto, onder het dashboard.
Klik op het plaatje voor een grotere afbeelding.

Links relais 203 (rood), rechts relais .99 (zwart).

Progammeren van relais 99:
Volgens Jeroentjuh gaat dit als volgt (enigszins ge-edit):
Je zet de interval aan en laat de wissers 1x wissen en zet de interval weer uit.
Op het moment dat je vindt dat ie weer moet wissen zet je de interval weer aan.
Het relais heeft nu de tijd "opgenomen" tussen dat de interval uigezet werd en weer aangezet.
Deze "nieuwe" intervaltijd blijft het relais dan aanhouden totdat je de interval weer uitzet.

Nogal eenvoudig dus. Behalve dan de bereikbaarheid van het relais zelf...
BTW: werkt prima!!

Meta:
Relais99,Relais,99,203,Interval,Traploos,Regensensor,Rain,sensor

855T5+

Enkele klusjes geklaard

Op zondag 7 september 2014, bij km stand 240.364, tussen de griep door enkele kleine (deels noodzakelijke) klusjes geklaard.

1 volle liter olie toegevoegd (d@mn!):
de oliepeilstook stond droog(!), dat krijg je als de schoonfamilie over is,
je 1000-den kms rijdt en dan een week griep krijgt, terwijl de auto nog gebruikt wordt,
en dus niets checkt want in bed en miserabel.

voetsteun losgekomen/afgebroken

oude voetsteun

nieuwe voetsteun

dit is het palletje dat hem op z´n plek houdt,

dus door de grote gaten induwen, dan stevig aanduwen
terwijl je de voetsteun omhoog schuift:
""klik"" vast

en vervangen door al jaren klaarliggend nieuwe exemplaar:
let op het door estateservices.nl weggekraste bestelnummer (waarom??)

Schopplaat bestuurderskant/links verwijderd, want dreigde eraf te vallen.
Alle steuntjes aan de onderdash moeten gerepareerd worden...
en waarschijnlijk ook die aan de schopplaat zelf (zal rechts dan ook wel moeten...),
aarrgggh

Maar goed, ik ben wel gelijk onder de dash gekropen om het relais 203 te vervangen voor een relais 99,
zodat ik voortaan een traploos instelbare ruitenwisser interval zou hebben. Dat lukte ook,
waarvan hier/eerder een verslagje. Omdat mijn interieursensor getie-wrapt was voor het gat
waar mijn hand doorheen moest om bij het relais 203 te komen, moest ik die eerst verwijderen en
later weer opnieuw met een tie-wrap vastzetten. Het enige extra materiaal wat nodig was: een tie-wrap.

Meta:
3539650,voetsteun

855T5+

Overzichtspagina werkzaamheden aangepast.
En wat plaatjes op iDevices recht gezet (stonden al recht op PC´s enzo).
Ik zet mijn foto´s overigens op Dropbox (public) en haal er de exif data uit met ExifToolGUI (op PC):
dat voorkomt o.a. GPS informatie en dat de foto´s op verschillende platforms/apparaten anders weergegeven worden,
dus niet op de iDevices een kwartslag gedraaid en op een PC rechtop, maar altijd gelijk.
Die exif data verwijderen kan ook met andere tools, maar die ken ik niet.
Een makkelijke methode om dat vanaf een iDevice te doen ken ik nog niet of je krijgt reclame en rommel bij iedere foto...

Vulk

Graag detailfoto's van hoe je die bevestigingen van de schopplaat hersteld. Ik heb hetzelfde probleem.

855T5+

Citaat van: Vulk op 11-09-2014 18:05:06
Graag detailfoto's van hoe je die bevestigingen van de schopplaat hersteld. Ik heb hetzelfde probleem.
Ik ga tips van Cornelis-b opvolgen en zal gaandeweg foto's en waar nodig een maattekeningetje maken en hier plaatsen. Waarschijnlijk in de loop van de komende dagen/weken... :eusa_shifty:

855T5+

maruska

meer onzin posten maarten, dan gaat het een stuk sneller ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

855T5+

Citaat van: maruska op 11-09-2014 23:27:13
meer onzin posten maarten, dan gaat het een stuk sneller ;D
Volgens mij is je whatsapp kapot!

Ik zal je "advies" opvolgen  8) :P

855T5+

Citaat van: Vulk op 11-09-2014 18:05:06

Inmiddels ben ik begonnen met de reparatie van de nokjes aan de onderdash, want die zijn bij mij alle drie links gebroken en hangen dus quasi los, waardoor de schopplaat ter plekke naar beneden hangt. Lelijk gezicht.
Zoals van mij gewend, begin ik altijd eerst met het verzamelen van informatie en zoek naar de juiste zoektermen in Google om een maximum aam relevante informatie te krijgen.
Zo ben ik inmiddels tegen de volgende (Engelse) ietwat onderbelichte YouTube video aangelopen. Deze geeft een methode waarop ik waarschijnlijk de reparatie ga baseren, wellicht aangevuld met extra versteviging middels dunne metaalplaatjes (zoals gesuggereerd door Cornelis-b voor de schopplaat):
Youtube video1

Ik ga ondertussen zelf verder en zal na afloop een tutorial plaatsen in dit forum, als ik een bewezen werkende methode heb omarmd en uitgevoerd.

johan1989

Citaat van: 855T5+ op 10-09-2014 21:20:40
"The next best thing after a rain sensor solution"

Grappig om mijn oude relais op foto's voorbij te zien komen :D

Good job!
Uitgebreide uitleg ook.

855T5+

Citaat van: johan1989 op 16-09-2014 10:00:54
Citaat van: 855T5+ op 10-09-2014 21:20:40