De Pearlen Regentesse en de Cream Yellow

Gestart door 855T5+, 14-06-2013 23:18:42

Vorige topic - Volgende topic

855T5+

Thermostaat en sensor vervangen / Replace thermostat and sensor

Aanleiding
Ik had al een tijdje gezien dat mijn temperatuurmeter niet altijd horizontaal stond (op 3 uur dus),
maar soms op 4 uur. Veel aandacht besteedde ik hieraan echter niet, want elke keer als ik dacht,
laat ik eens kijken wat de oorzaak kon zijn (Google en forum onderzoek, etc.), stond ´t ding weer op 3 uur.
Maar recentelijk werd ik er door een forumlid (Vulk) op gewezen dat mijn thermostaat waarschijnlijk defect was
en dat vervanging mijn brandstofverbruik gunstig zou beïnvloeden. Dat vond ik intrigerend, want in de loop
van het afgelopen jaar was dat inderdaad toegenomen, zonder dat ik verder iets anders merkte aan de auto.

Enfin, ik had nog nooit een thermostaat vervangen en zo´n beetje iedere klus is de eerste keer voor mij.
Laat dat nu juist de uitdaging van de auto-hobby voor mij zijn, dus startte ik onderzoek.
Natuurlijk eerst via het forum en ook via wat whatsappjes. Mijn inmiddels bekende informatieverzamelacties.
Voor saommigen overkill, voor mij een onlosmakelijk onderdeel van de klus, want toch wel noodakelijk.
Aangezien de Volvo de enige ride is die ik nog over heb, mag er tijdens zo´n klus niets mis gaan,
of ik moet een vervangende oplossing hebben. Contigencies in goed Engels. In Prince-2 termen: de risico-matrix invullen.
Maar dan moet je dus wel van de hoed en de rand weten. Zo gezegd zo gedaan.

Informatie verzamelen.
Van forumlid volvobug kreeg ik te horen dat de volgende Volvo bestelnummers zouden gelden:
Dit bleek bij de dealer op basis van mijn kenteken (T-5 2.3 aut.) inderdaaad te kloppen.
271664   thermostaat         met korting bij de Volvo dealer: 18,83 excl. BTW
9186486   temperatuursensor      met korting bij de Volvo dealer: 35,45 excl. BTW
Via Google had ik uitgevonden dat ik een zgn. 87 graden thermostaat moest hebben,
zo viel te vernemen op lijstjes van derden-leveranciers, waaronder Gates.
Dit werd bevestigd door forumlid Bouke als volgt:
87 graden is voor warme landen, 90 graden voor de andere landen,
en door forumlid The Volvobug met:
87 graden is voor Turbo´s, 90 graden voor andere.
Achteraf blijkt de 87 graden thermostaat als OEM niet meer leverbaar.
Via Volvo is (wereldwijd) alleen nog een 90 graden thermostaat leverbaar.
Bij het genoemde bestelnummer 271664 wordt inderdaad een 90 graden variant geleverd
door de Volvo dealer, zo bleek. Het schrappen van de 87 graden variant is
enkele jaren geleden besloten door Volvo, bleek bij navraag bij hen.

Je kunt natuurlijk ook geschikte non-OEM thermostaten krijgen, bijvoorbeeld van Gates,
maar dan wel in de 87 graden variant. Zo eentje verkoopt Skandix bijvoorbeeld:

87 graden thermostaat voor 850/V70 van Skandix.

Onderstaande onderdelen heb ik uiteindelijk bij de Volvo dealer gekocht (prijzen als hierboven):

Van forumlid The Demon heb ik voorts de tip gekregen om de boutjes van het thermostaathuis
enkele dagen van te voren eerst te behandelen met WD40 en een originele OEM temperatuursensor
te bestellen omdat immitaties nog wel eens vreemde storingen kunnen opleveren of te snel stuk gaan.
Waarvan acte. Ook kreeg ik nog de tip een heel goede torx40 bit te gebruiken (nieuw bijvoorbeeld).

In de tussentijd, maar helaas na aankoop van de onderdelen, had ik toevallig ook nog een
compleet thermostaathuis met thermostaat en temperatuursensor (en alle schroefjes) als bonus
bij een andere aankoop verkregen. Dus als ik onverhoopt de boutjes zou kapotdraaien, dan had ik die als reserve.
Past mooi in mijn verhaal van de "risicomatrix".

Dan aan het werk!

De thermostaat en sensor vervangen bij km stand 240682 in het 19e jaar.

Benodigdheden:
- WD40 (met straalbuisje)
- Krik
- Kriksteunen/bokken (2x)
- Torx 25 bit
- Torx 40 bit
- Dop 7
- Dop 10
- Grote platbekschroevendraaier
- Lange dunne platbektang
- Ringsleutel 13
- Ringsluetel 17
- Dopsleutelsetjes met verlengstukjes, etc. (omdat één Torx40 schroefje heel slecht bereikbaar is)
- Emmer 10 liter
- Grote trechter
- Grote flacon (5 liter)
- Materiaal om op te liggen (als je onder auto moet liggen, bij gebrek aan brug)
- Handschoenen en oude kleding (I guess)
- (LED) Zaklamp
- Evt. reserve koelvloeistof (1 liter, als je morst, niet doen dus)

Stappenplan:

0. Besproei meerdere keren daags van te voren de 2 schroefjes van het thermostaathuis met WD40.
  Het thermostaathuis zit -van voren gezien- aan de linkervoorkant van het motorblok,
  direct links en onder de injectierail (in de rijrichting gezien dus rechtsvooraan).
  Verwijder overtollig WD40 als je nog moet/kan rijden in de tussentijd.

1. Zet de auto met de krik op twee bokken aan de voorkant.
  Plaats de bokken onder de voorste bevestigingspunten (links en rechts) van het subframe.

De bout aan de rechterzijde losgedraaid (dop 10).

2. Verwijder de zwarte kunststof radiatorbeschermingsplaat.
  Gebruik dop 10 om de twee schroeven (eentje links en eentje rechts bovenaan te verwijderen,
  schuif dan de kunststof afdekplaat rechtstandig naar achteren uit de drie klemmen aan de voorkant en
  verwijder de plaat naar beneden onder de auto vandaan.

Luchtgeleider/Air-guide/Kunststof afdekplaat: schroef ter rechterzijde verwijderen (dop 10).

De kunststof plaat is verwijderd: de aftapplug zit op de foto rechts
   (vanuit de bestuurder gezien links onderaan de radiator).

3. Open de motorkap en draai de dop van het koelvloeistofexpansietankje af.

De dop van het expansietankje gedraaid. Ja, het is een originele grijze.
   Ik heb maar liefst twee groene doppen in reserve liggen en een tankje ook, maar
   vervang pas als er iets defect is of dreigt te raken.

4. Open de aftapplug van de radiator en tap minimaal 2 liter koelvloeistof af.
  Zet een emmer (10 liter) onder aftapplug. Gebruik ringsleutel 13, niet een open sleutel,
  omdat je anders risico loopt de kunststof plug te beschadigen bij eerste keer openen.

Sleutel 13: gebruik alleen het ringgedeelte, niet het open gedeelte.
  Laat minimaal 2 liter in de emmer lopen, maar je hoeft niet alles af te tappen, want
  het thermostaathuis zit vrij bovenin het koelsysteem.
  De aftapplug is van plastic, dus open en sluit met beleid.

Aftapplug openen.
  Sluit vooral ook zonder enige kracht van betekenis te gebruiken, hoogstens enkele Nm.
  Er zit een rubber afdichtringetje in de plug die afsluit.

Klik op het plaatje om de video te starten
   Ca. 2 liter koelwater aftappen. Wat te doen na het bekijken hiervan? ;-)

5. Maak de twee Torx 40 boutjes los aan het thermostaathuis.
  Het losmaken van deze twee schroeven is wellicht het meest risicovolle deel van de klus.
  Neem dus de tijd en doe dit alleen als je daags van te voren de schroeven/boutjes ingeweekt
  hebt met WD40 of kruipolie.

Een uitgebouwd thermostaathuis (met schroefjes eraan geplakt), ter illustratie.
  Gebruik een goed/nieuw Torx 40 bit en zet alleen kracht als dat bit precies haaks
  op het kopje van de bout/schroef staat. Gebruik net zolang verschillende verlengdelen totdat je dit bereikt hebt.
  Doe je het niet, dan draai je de kopjes waarschijnlijk kapot, zeker als die al meer dan 15 jaar vast hebben gezeten.
  In mijn geval lukte het doordat ik eerst een scherpe klik kreeg van de eerste lossings"schrik",
  daarna heb die "klik" teruggedraaid en voorts was losdraaien heel makkelijk, bijna zonder kracht.
  Draai het eerste schroefje/boutje niet gelijk helemaal los, maar eerst een beetje (1 mm), ga dan naar de tweede.
  Het boutje/schroefje dat ´t dichtst bij het motorblok zit is tevens het moeilijkst bereikbaar.
  Met een kleine dopsleutelset en bijbehorende verlengstukjes lukt het echter prima op
  de dezelfde manier als beschreven bij het eerste boutje/schroefje. Draai daarna beide schroefjes helemaal uit.
  Pas op dat ´t niet valt: gebruik een lange platbektang om het te pakken na losdraaien.

Verschillende ratelsets die je nodig zou kunnen hebben om de schroeven van het thermostaathuis los te krijgen.

De schroef Torx 40 van het thermostaathuis dichtst bij het motorblok. Je hebt een dunne doppen/ratelset nodig.

Close-up. Houdt de Torx 40 bit precies haaks op de schroefkop,
   anders breek je de Torx randjes en krijg je de schroef er niet meer zo makkelijk uit.

6. Maak de slang aan het expansietankje los.
  Deze slang loopt van de bovenkant van het thermostaathuisdeksel (midden tussen de twee boutjes)
  naar het tuutje van het expansietankje aan de bovenkant naast de de afsluitdop.
  Gebruik aan grote plabekschroevendraaier of een dop uit je doppenset (dop 7).

De slang is los en tevens is hier zichtbaar hoe het thermostaathuis aan de kant gelegd wordt in de volgende stap.

7. Leg het deksel van het thermostaathuis aan de kant.
  Dit lijkt moeilijk, want er is weinig plek, maar met beleid en slim draaien (vertikaal houden),
  is het prima te doen. De thermostaat wordt nu zichtbaar.

De oude thermostaat is na verwijderen van het deksel zichtbaar.
  Hier is gelijk een defect bij mij zichtbaar: de bovenliggende beugel is aan één kant afgebroken.

8. Verwijder de oude thermostaat.
  Onthoudt e stand waarin de thermostaat gemonteerd zat: later de nieuwe precies zo inbouwen.
  Bij mij bleek de oude thermostaat defect, want aan één kant afgebroken, waardoor deze inwendig scheef zat.
  Vandaar dat ie het de ene keer wel deed en de ander keer niet, leidende tot verschillende standen
  van de naald in het dashboard na opwarming.

De oude defecte thermostaat (Volvo 1397947: niet meer leverbaar).

De oude thermostaat: 87 graden type en kennelijk nog de originele gezien de datumstempel 02-95 (week 2 - 1995).

9. Plaats de nieuwe thermostaat.
   Om te voorkomen dat er iets in het thermostaat huis valt, kun je beste gelijk de nieuwe thermostaat plaatsen.
   Bij de thermostaat is een nieuwe rubberen afdichtring geleverd.
    Plaats deze eerst om de buitenste rand van de thermostaat.
    Deze mag daarna eventueel ingesmeerd worden met een heel dun laagje zuurvrije vaseline
    om hem goed te laten centreren, maar dat hoeft niet.

De nieuwe thermostaat van Volvo.

De nieuwe thermostaat van Volvo is alleen nog verkrijgbaar in 90 graden variant.
   Plaats de nieuwe thermostaat op exact dezelfde manier en orientatie als de oude.

De nieuwe thermostaat geplaatst. Rechtsonder ervan is de temperatuursensor (groen) te zien.

10.Verwijder de oude temperatuursensor.
  Neem eerst de steker los. Deze zit linksonderaan het thermostaathuis, op de foto rechtsonderaan.

De lokatie van de temperatuursensor.

Schuif eerst de steker van de pal af, vanaf het thermostaathuis naar links (op de foto naar rechts).

De kabel los van de pal geschoven.

De steker bestaat uit twee delen, los de borgclip en schuif deze uiteen.

De twee delen van de steker van de temperatuursensor uiteengenomen.

Draai nu de temperatuursensor los uit de thermostaatbehuizing, eerst een enkele slag.
  Gebruik een steeksleutel 19: het blijkt één van de weinige gereedschappen die op die plek past.
  Na een eerste slag zou je verder met de hand moeten kunnen losdraaien.
  Dat is ook beter, want de draad, die eraan vast zit, kun je zo beter geleiden.
  Het vervangen van de temperatuursensor is preventief in dit geval: er is geen indicatie dat hij kapot is,
  maar het is gewoonte dit te doen bij vervangen van de thermostaat want je kunt er nu makkelijk bij.
  Nogmaals: het hoeft dus niet: beetje vergelijkbaar met het vervangen van de waterpomp bij een distributieriemwissel.

11.Plaats de nieuwe temperatuursensor

De nieuwe temperatuursensor: meegeleverd is een afsluitringetje.
  Doe dit in omgekeerde volgorde van het verwijderen van de oude. Vergeet het netalen afsluitringetje niet!

Je kunt de temperatuursensor meestal met de hand indraaien. Dat is handig, want dan kun je de draad die eraan zit beter geleiden.
  Gebruik steeksleutel 19 bij het vast aandraaien, maar zet vooral geen echte kracht: en paar Nm is voldoende.
  Het metalen afsluitringetje bij de nieuwe temperatuursensor dicht af.

De nieuwe temperatuursensor (en nieuwe thermostaat) geplaatst.

12.Sluit het thermostaathuis.
  Maak eerst de boutjes met een staalborstel schoon en bespuit ze met een beetje WD40.

Een Torx 40 boutje/schroef van het thermostaatdeksel.

Schroef het deksel van het thermostaathuis weer dicht in omgekeerde volgorde van punt 5.
  Doe eerst de schroef die het dichtst bij het motorblok zit, maar draai deze slechts weinig in.
  Doe dan de schroef die het verst van het motorblok is en draai deze ook slechts een beetje in.
  Wissel nu het aandraaien van beide schroeven af zodat het deksel mooi rechtstandig naar beneden aangetrokken wordt.
  Draai de schroeven uiteindelijk handvast aan: de rubberen ring om de thermostaat zorgt voor afdoende afdichting.

13.Plaats de slang terug aan het expansietankje.
  Controleer of je aftapplug onderaan de radiator dicht hebt gedraaid (gebruik geen kracht!)

14.Vul het koelsysteem af.
  Gebruik het eerder opgevangen koelwater (hergebuik) (of tap het volledige systeem af en vul met nieuwe koelwater).
  Afvullen gaat via de opening in het expansietankje.
  Giet het eerder opgevangen koelwater in een geschikte gietkan,
  plaats een grote trechter in de opening van het expansietankje en
  giet de inhoud met beleid in het expansietankje: laat niets verloren gaan.

Giet het eerder opgevangen koelwater via het expansietankje terug.
  Laat het koelwater ca. 30 minuten in het motorblok doorsijpelen (laat met rust).
  Draai de dop van het expansietankje dicht.

15.Plaats de Kunststof plaat / Air-Guide terug.
  Schuif de plaat eerst aan de drie clips naar voren vast,
  blijf horizontaal houden en schroef links en rechts de schroef vast (dop 10).

16.Haal de auto van de bokken.

17.Controleer koelsysteem op dichtheid.
  Start de motor (eventueel eerst de accuklem vastmaken, als die losgenomen was).
  Laat deze 10 minuten lopen: met een nieuwe goedwerkende thermostaat is de motor dan op temperatuur.
  Check de stand van de temperatuurmeter op je dashboard: deze moet op 3 uur staan.
  Controleer op lekkages bij de aftapplug (dat is lastig met teruggeplaatste kunststof plaat),
  thermostaathuis en expansietankje.
  Indien lekkage, draai voorzichtig ietsje meer aan, maar nooit met grote kracht.
  Bij geen lekkages: zet de motor uit, controleer of er geen gereedschap onder motorkap is blijven liggen en sluit de motorkap.

Dit was bij mij het resultaat:

Vervanging gelukt: naald keurig netjes op 3 uur (bij ingeschakelde airco en koelventilator loopt).

18.Klaar.
  Ruim je gereedschap op.

Conclusie:
Dit is geen moeilijke klus, indien enkele zaken goed opgevolgd worden:
- Daags van te voren de schroeven van het thermostaathuis laten inweken met bijv. WD40 (of kruipolie).
- Een goede nieuwe Torx 40 bit gebruiken en alleen rechtstandig/haaks op de schroeven houden.
Voor mij was het de eerste keer dat ik deze klus deed. Ik had ook nog nooit gezien hoe het moest.
Met vooronderzoek, voorbereiding en wat tips is het mij in 2,5 uur gelukt.
Dat kan natuurlijk sneller, maar hoeft niet.
Ik heb de klus in de voormiddag van 12 september 2014 gedaan.
Het schrijven van deze How-to heeft me 10 uur gekost...ook een deel van de hobby!

Meta
271664,thermostaat,thermostat,9180811,1397947,
9186486,sensor,temperatuursensor,temperature,
coolant,koelwater,cooling,system,koelsysteem,
Skandix,87,graden,1004681

Edit: enkele grammatica- en spelfouten gecorrigeerd.
Volvo: Mutatis Mutandis

Vulk

Mooie How-To! Volgens mij ben je langer bezig met schrijven en foto's maken dan het werk zelf!

KIM

Weer een keurige how to. Omdat je zo perfectionistisch bent denk ik dat het gerechtvaardigd is te melden dat foto 6 eigenlijk op zijn kop staat.

Over de grijze dop: Bij een vriend van mij is deze eens kapot gegaan tijdens vollast. Hij merkte de stijgende temperatuurmeter te laat op en had toen een kostbare reparatie. Neem dit in je overweging mee om te wachten tot de dop defect raakt.

T5-4life

Zo zou elke how to er uit moeten zien!
Nu durf ik die van mij ook te doen  ;)
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

855T5+

Citaat van: Vulk op 20-09-2014 06:12:12
Mooie How-To! Volgens mij ben je langer bezig met schrijven en foto's maken dan het werk zelf!
Ja en is deel van de hobby!

NinaPaul

Ik smeer de ring altijd nog wat in met zuurvrije vaseline, voorkomt het niet centreren door stroeve vlakken, uitdroging, etc.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

855T5+

Citaat van: NinaPaul op 20-09-2014 12:58:46
Ik smeer de ring altijd nog wat in met zuurvrije vaseline, voorkomt het niet centreren door stroeve vlakken, uitdroging, etc.
Toen ik achteraf de foto zag, moest ik daar ook aan denken, tijdens de montage geen moment omdat alles er superschoon uitzag en ik de rubberen ring voor plaatsen goed vrij gemaakt heb van stofjes e.d.: hij paste eigenlijk probleemloos. Niettemin: een zeer dun laagje vaseline moet kunnen lijkt me. Ik zal de how-to aanpassen.

elianmars

Citaat van: KIM op 20-09-2014 09:13:01
Omdat je zo perfectionistisch bent denk ik dat het gerechtvaardigd is te melden dat foto 6 eigenlijk op zijn kop staat.

Het kan ook zijn dat de wagen even ondersteboven is gelegd, om er goed bij te kunnen  :P ;D

855T5+

Hieronder een korte weergave van de werkzaamheden die ik uitgevoerd heb ik week 38 (2014).
Van sommige werkzaamheden komt een How-to, maar gaat wel even duren, want voorlopig even geen tijd meer.

Nu gelardeerd met enkele sfeerplaatjes!

20140916
- achterbak gecheckt (helemaal leeggebouwd) voor cd wisselaar inbouw

De plek waar de CD wisselaar moet komen.
- cd wisselaar met beugel geplaatst (testplaatsing)
- nokjes ter hoogte schopplaten aan onderdash versterkt (tweede en derde keer, 3 stuks met metaalplaatjes)
- cd din-kabel deels aangelegd in achterbak

20140917
- rechterkoplamp uitgebouwd, geopend en binnenin schoongemaakt en weer ingebouwd (linker was al eerder gedaan)
- afdekplaat onder rechterkoplamp vervangen (mooiere, van Bouke´s ex, linker was ook al op die manier eerder gedaan)
- bougicord set uit 95 vervangen door eentje uit 2009 (muv hoofdkabel vanaf bobine)(oude was niet defect)
- achterbakbedrading ter hoogte d-stijl gecheckt
- werking cd wisselaar gecheckt (fail: oa zekering positie 16 30A mist blijkt)
- wire diagram onderzoek gedaan op PC
- nokjes contra-schopplaten verder afgemaakt
- 2 van 3 oogjes versterkt op linker schopplaat met metaalplaatjes
- Volvo schroefjes en onderdeeltjes (zo´n 500) in bakjes gesorteerd (lekker belangrijk)

20140918
- "ontdekt" dat trekhaakbedrading origineel "gecombineerd" is met de accessoire bedrading
- relevante bedrading doorgemeten en ter hoogte D-stijl aangepast voor cd-wisselaar
- zekering positie 16 geplaatst: 30Amp (oude doorgebrande in reservedeel van zekeringbox gevonden!)
- bedrading opnieuw doorgemeten (succes!)
- cd wisselaar aangesloten en getest: succes!

Werking gecheckt voor definitieve inbouw, beide(!) bleken volledig te werken, ik heb dus reserve ;-)
- cd wisselaar din draad definitief aangelegd en aangesloten
- bobinekabel besteld bij Volvo dealer

20140919
- originele cd wisselaar afdekbak ontvangen en geplaatst: succes!

Best wel mooi, zo´n originele cd-wisselaar bak, beetje duur, maar goed.
- bobinekabel afgehaald en geplaatst, succes! (oude was niet defect)
- linkerachterdeur (Bouke´s ex) compleet vervangen (onderdelen allemaal overgebouwd, succes!)

De inmiddels tweede linkerachterdeur verwijderd.

na overbouw van alle onderdelen (alle rubbers, glas, el. bed., etc.) van deur 2 naar deur 3, die laatste weer geplaatst.
De voordeur is nog heel vies...de kleurcodes van alles is hetzelfde: 418-11.

- extra lijmlaagjes op schopplaat aangebracht
- extra lijmlaagjes aangebracht op onderdash plus originele metalen klemmen aangebracht (1 nokje bijgeknipt)

20140920
- schopplaten gaatjes geboord en beide teruggeplaatst

Linker schopplaat: vóór de ingrepen.

Linker schoppplaat: ná herstel nokjes onderdash en schopplaat.
Er komt nog een How-to: Gebruikte materialen: 2 soorten lijm (w.o. 2-componenten), blik en veel geduld.

- auto gewassen en afgezeemd, ramen binnen en buiten gereinigd

Net gewassen.

Een dag later.

Moet nog:
- complete voor- en achterophanging (veren, schotels, schokbrekers, etc.) checken en evt. vervangen, meeste vervangende delen al in huis (tevens tegelijk verlagen -2cm achter en -3,8cm voor, is nu standaard)
- vacuumslangetjes onder motorkap vervangen (preventief: slang al in huis)(eventueel in combinatie met carterventilatie, 2e keer)
- stabistangen vervangen door 850R varianten: ik heb al twee keer achter het net gevist (nr.2) voor enkele vrijwel nieuwe tweedehandse of zelfs nieuwe voor 100 euro minder dan nieuwe per stuk, dus ben kennelijk niet de enige die dit wil ;-)
- olie verversen,
- etc.

855T5+

Als hiervoor beschreven, de week ervoor.
Weet niet precies meer wat ik allemaal gedaan heb, dus hieronder slechts een bloemlezing:

- 4x40W versterker uit T-5R vervangen door 4x50W uit 850R exemplaar (klein klusje).
- comfortschakelaar (4x autoblink) geplaatst (paar uur werk, inclusief uitzoeken)
- LPi schakelaar uit dashboard verwisseld met elandlampenschakelaar in middenconsole (rechtsonder naast automaatpook)(paar uur werk i.v.m. uitbouwen en weer inbouwen)
- Parrot bedrading uit middenconsole gehaald en onder rechter schopplaat gefrommeld (onderdeel van klus hier direct boven)
- nieuw rubbertje aan oliepeilstuk gefrot: na doog- en schoonmaken geen nieuwe olie meer aan de buis aangetroffen
- al tijden klaarliggende leder R handremgreep (dark grey geverfd) geplaatst: console was toch los.
en nog veel meer, maar vergeten

855T5+

Bij de vorige twee postings wat wijzigingen, aanvullingen en sfeerfotootjes geplaatst.

hertogjan6

gaat super dacht ik zo!  :eusa_clap: :eusa_clap:

altijd weer de geweldige how to's snap niet dat je er geduld voor hebt.....Respect!  :eusa_clap:

remklauwtjes weer mooi rood zegge?  :eusa_shifty:  ;D
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

855T5+

Citaat van: hertogjan6 op 22-09-2014 23:52:34

altijd weer de geweldige how to's snap niet dat je er geduld voor hebt.....Respect!  :eusa_clap:

Dank!

De 302 brackets waren rood geverfd bij aanschaf (houdt trouwens erg goed die verf) en ik heb niet de moeite genomen dat eraf te krabben.
Voorts zitten de originele klauwen er nog op, hoewel ik die er  dus ook in´t rood bij de brackets had gekregen, inclusief de 302 schijven (nagenoeg nieuw).
Ik had echter geen gelegenheid te ontluchten bij het plaatsen, dus die zijn er toen niet opgekomen.
Inmiddels heb ik nog een set bijna nieuw uitziende (zowel staal als stofrubbers) klauwen op de kop weten te tikken voor zeer weinig en die gaan er waarschijnlijk een dezer dagen alsnog op, samen met de rvs omhulde flex slangen, dan is alles rondom helemaal nieuw of bijna nieuw. Maar die zijn dus origineel en ook niet rood. Ik vind dat rood, als´t geen Porsche klauwen zijn, eigenlijk overdreven, maar alleen het piefje van de 302 brackets in´t rood stoort me niet zo erg, dus ik laat het zo. Overigens is dat nu ook alleen maar zichtbaar omdat de auto zojuist gewassen is: na 100 km zit dat onder het remstof  ;D

855T5+

Even experimenteren, zal ik het zo laten?

:evil: :eusa_whistle:             rRr rRr                            rRr rRr

hertogjan6

Citaat van: 855T5+ op 23-09-2014 00:07:17
Citaat van: hertogjan6 op 22-09-2014 23:52:34

Dank!

De 302 brackets waren rood geverfd bij aanschaf (houdt trouwens erg goed die verf) en ik heb niet de moeite genomen dat eraf te krabben.
Voorts zitten de originele klauwen er nog op, hoewel ik die er  dus ook in´t rood bij de brackets had gekregen, inclusief de 302 schijven (nagenoeg nieuw).
Ik had echter geen gelegenheid te ontluchten bij het plaatsen, dus die zijn er toen niet opgekomen.
Inmiddels heb ik nog een set bijna nieuw uitziende (zowel staal als stofrubbers) klauwen op de kop weten te tikken voor zeer weinig en die gaan er waarschijnlijk een dezer dagen alsnog op, samen met de rvs omhulde flex slangen, dan is alles rondom helemaal nieuw of bijna nieuw. Maar die zijn dus origineel en ook niet rood. Ik vind dat rood, als´t geen Porsche klauwen zijn, eigenlijk overdreven, maar alleen het piefje van de 302 brackets in´t rood stoort me niet zo erg, dus ik laat het zo. Overigens is dat nu ook alleen maar zichtbaar omdat de auto zojuist gewassen is: na 100 km zit dat onder het remstof  ;D
haha Dat maakt het allemaal el weer even mooi....qua detail :P

Citaat van: 855T5+ op 23-09-2014 00:26:17
Even experimenteren, zal ik het zo laten?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/26875799/Volvo/Exterior/Exhaust/Volvo-850-4-voudige-uitlaat-Maxi-Performance-s.jpg
:evil: :eusa_whistle:             rRr rRr                            rRr rRr
ik zeg doen!  :eusa_clap:  :azn: (Maxi Performance) :D
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart