Een onverwachte oorzaak voor wegvallen turbodruk.

Gestart door Piet, 05-07-2013 15:16:11

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Paar dagen terug plotseling wegvallen van de turbodruk, kwam niet meer verder dan 0,5 bar i.p.v.  1,4 bar. Liep verder nog wel goed, op af en toe een hickup na, zelfde voor stationair.

Dan begint een systematisch zoektocht naar de oorzaak:

-Visuele inpectie vacuumslangetjes en IC pijpen/slangen leverde geen waarneembare lekkages op.

- Zowel loshalen vacuumslangtje van de actuator naar de TCV als het slangetje van het compressorhuis naar de TCV had als gevolg dat turbo weer op druk kwam, zoals het hoort (zij het ongecontroleerd, oppassen met standaard drijfstangen!) .. Dit sluit problemen met de turbo zelf en grove lekken in het inlaat gedeelte vanaf de turbo uit.

-LMM gaf normale waarden

-TCV deed het goed.

-Klopsensoren zaten goed vast en zijn nog niet zo oud. Loszittend  rammelende  klopsensoren kan de ECU doen denken dat er voortdurend knock is waardoor die de vervroeging steeds 4gr terugschroeft en de turbodruk beperkt.

-Temperatuursensor koelwater gaf normale waardes.

-TPS functioneerde normaal.

-Foutcodes uitlezen ECU: geen opgeslagen foutcodes. Lambda lampje ging ook niet branden.

-Ontsteking functioneerde naar behoren.

En dan begint de radeloosheid zijn intrede te doen, ware het niet dat mijn zoon Maarten opperde dat het ook nog aan het koelfanrelais zou kunnen liggen........ en ja hoor.... 1 pool maakte geen contact.
Contact hersteld en de auto liep weer zoals voorheen met normale turbodrukken.

Blijkt dus als er een probleem is bij het koelfanrelais de ECU daardoor op tilt kan schieten, er een soort van noodloop in werking wordt gezet met beperking van de turbodruk.
Maar het allerlastigste is dat de ECU dan ook geen foutcodes meer opslaat!!
Het viel mij al op dat ik de stekker van elke willekeurige sensor los kon trekken zonder een lambda of foutcode te krijgen.

-D©©©L-

Of heb jij de TT zo ingesteld dat ie deze codes niet moet opslaan  ?  Normaal gesproken zou je er wel een code op moeten kunnen weervinden.

Piet

Nee, want na herstel van het contact sloeg hij weer gewoon,  zoals ook tevoor, foutcodes op na lostrekken van de TPS of LMM wat ie dus ten tijde van het slechte contact ook niet meer deed.

Ries van de Zilverschuit

Wat was het gedrag van je fan dan? Draaide hij continue of helemaal niet? Wat waren de symptomen van het niet goed functionerende relais, behalve de weggevallen turbodruk?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Piet

Het moment dat de turbodruk wegviel is het moment waarop het contact los kwam. Ik heb er daarna niet veel meer mee gereden, alleen kleine proefstukjes t.b.v. de probleemoplossing heb daarbij niet erg op de fan gelet. Hij sloeg nog wel aan, maar wanneer precies en op welke snelheid (zal wel op volle snelheid geweest zijn) heb ik niet opgelet, was mij er tenslotte nog niet van bewust dat ik het daar moest zoeken.
Hij draaide in ieder geval niet continu. Was wel een uitgaande poort van het relais, zoals op het relais staat aangegeven met "out".

Ries van de Zilverschuit

Opmerkelijk verhaal, lees hier nu al vier jaar mee, maar dit heb ik nooit eerder voorbij zien komen. Zie zo'n oorzaak maar eens te vinden...
En dan lijkt de fan ook nog normaal te werken.

Maar nu weten we: wegvallende turbodruk, ook fanrelais controleren!

Ludo

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 05-07-2013 16:21:15
Opmerkelijk verhaal, lees hier nu al vier jaar mee, maar dit heb ik nooit eerder voorbij zien komen.

Dan heb je dus niet goed opgelet.  ;D

Staat trouwens ook in Vadis, dat de laaddruk word verlaagd als er risico op oververhitting word waargenomen.

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Ludo op 05-07-2013 16:33:13
Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 05-07-2013 16:21:15
Opmerkelijk verhaal, lees hier nu al vier jaar mee, maar dit heb ik nooit eerder voorbij zien komen.

Dan heb je dus niet goed opgelet.  ;D

Dat sluit ik zeker niet uit! En Vadis ken ik ook nog steeds niet helemaal uit mijn hoofd.

'k Ga dat relais maar eens aan een inspectie onderwerpen.

Piet

Het was de uitgaande pin voor lage snelheid fan die geen contact maakte.
Vreemde is dat ik nergens in het electrische schema kan vinden hoe de ECU hier weet van kan hebben....

verron

Zou een verklaring voor mijn probleempje kunnen zijn  :eusa_think:
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

Ludo

De laaddruk kan door meerdere oorzaken verlaagd worden.
In dit geval zal het met een stijgende koelvloeistoftemperatuur te maken hebben.
Dan kom je uit bij de temperatuursensor die de boodschap naar de ecu geeft.

Piet

Echter bleef de temperatuur normaal, liep niet op.
Ook na koude start, motor dus nog lang niet op temperatuur en koelfan voorlopig geen noodzaak voor, direct al de storing.
Na herstel contact was storing ook onmiddelijk weg.
Oplopen temperatuur geeft dus geen verklaring..... blijft vaag.

Ludo

Blijft inderdaad vaag.
Weet niet of het kan (en hoe het moet zijn) maar misschien kan je de waarde van de temperatuursensor meten met afgekoppelde koelfanrelais.
Het lijkt me toch dat e.e.a. in verbinding staat waardoor de noodloop geactiveerd word.

MrCain

De fan word schijnbaar door de ECU gestuurd :

Misschien dat hier een soort van zelf controle meting (stroommeting door de spoel) in zit??
Blijft in ieder geval een wazig verhaal....
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

De ECU stuurt alleen twee relaisspoelen aan door deze aan massa te leggen. Wat er door het relais geschakeld wordt of niet heeft geen invloed op de stroom door de spoel, althans niet zoals in het schema getekend is.