Autogek of storingsverslaafd: Over een S60 D5 (2.4D) en een Toyota Urban Cruiser

Gestart door ZC3rr0r, 05-08-2013 08:02:40

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Ervan uitgaande dat het om de D5244T gaat, is het onderdeelnummer van de sensor 30637150, volgens Vadis.

ZC3rr0r

Dankjewel :)

Daar gaan we vanmiddag eens op Googlen :)

[edit]

Snel gevonden: Bosch is de fabrikant, part number is 0281002527

Kijken hoe/wie/waar/wat en tegen welke prijs ik die kan vinden.

V70geRwin

Citaat van: ZC3rr0r op 03-01-2014 12:23:25
Dankjewel :)

Daar gaan we vanmiddag eens op Googlen :)

[edit]

Snel gevonden: Bosch is de fabrikant, part number is 0281002527

Kijken hoe/wie/waar/wat en tegen welke prijs ik die kan vinden.

http://www.carparts-worldwide.com/a/bosch/028_/0281002527-drucksensor_%28bosch%29.htm

kwam op Amazon ook 125 pond tegen  ;D

ZC3rr0r

Dankjewel Gerwin :)

Goedkoop is het nog steeds niet, maar dat scheelt toch ff een goede 60 euro met de prijs van de dealer.

Kijken of het idd die sensor is (heb inmiddels gevonden dat de weerstand van dat ding 4 ohm moet zijn, zo niet -> stuk) of toch gewoon een verstopt brandstoffilter. Zo ja, dan weet ik waar ik ga shoppen :)

V70geRwin

Citaat van: ZC3rr0r op 03-01-2014 12:58:16
Dankjewel Gerwin :)

Goedkoop is het nog steeds niet, maar dat scheelt toch ff een goede 60 euro met de prijs van de dealer.

Kijken of het idd die sensor is (heb inmiddels gevonden dat de weerstand van dat ding 4 ohm moet zijn, zo niet -> stuk) of toch gewoon een verstopt brandstoffilter. Zo ja, dan weet ik waar ik ga shoppen :)

Heb heel ff snel gezocht, wie weet kan het nog wel goedkoper, maar zelf blijf ik altijd liever bij de buren shoppen.

ps, al naar de bios geweest  ;)

ZC3rr0r

Hebben zojuist de wagen uitgelezen en in VIDA komt inderdaad de melding "brandstofdruk te laag" naar boven. Auto ruikt verder ook aardig naar diesel.

Vervangingsstrategie is nu dus:

1. Brandstoffilter
2. Rail Pressure Sensor
3. Commonrail pomp

Meest aannemelijke (en goedkoopste) is 1 dus daar beginnen we :)

Verder (naar aanleiding van een opmerking van Grijzev70tdi) schijnt de diesellucht op zijn goedkoopst te verhelpen te zijn met nieuwe brandplaatjes, dus die heb ik nu ook 5 stuks liggen.

De dealer vond het overigens vreemd dat ik de borgclips niet ook nieuw besteld heb omdat die nu net bedoeld zijn om de injectoren op de brandplaatjes te drukken.
Normaliter levert Volvo een heel setje (brandplaatje, borgclip, veertje en borgring) per injector en schrijft VIDA voor om ook de brandstofleiding over het blok mee te vervangen.

Ik kreeg niet het idee dat Jasper dat allemaal vervangen had dus vraag me af hoe nodig dat allemaal is...?

Verder was het hoofd van de werkplaats erg sceptisch over het al dan niet oplossen van een diesellucht door nieuwe brandplaatjes te plaatsen, omdat, naar zijn zeggen (en demonstratie, hij had toevallig een setje verbrande plaatjes liggen) lekkende brandplaatjes zouden moeten lijden tot verbrandingslucht, geen dieselgeur.

Meest intressante feitje van de dag: Men drukte mij met klem op het hart om bij lopende motor de brandstofleidingen die over het blok lopen (die metalen buizen) onder geen beding aan te raken, omdat, als er ook maar een microscopische poreusiteit in zou zitten, je geinjecteerd wordt met diesel wat een bloedvergiftiging veroorzaakt :o :o

Heftig bezoekje dus.

Spin!

Tijd voor een Volvo 850 Forum D5 sleuteldag  ;D

Zie je morgen Jorn, voor uitlezen kan je ook hier terecht.

www.vm-parts.nl

ZC3rr0r

Citaat van: Spin! op 03-01-2014 18:05:42
Tijd voor een Volvo 850 Forum D5 sleuteldag  ;D

Zie je morgen Jorn, voor uitlezen kan je ook hier terecht.

Gaan we oude 850 TDItjes voorzien van een echt motorblok? :P

grijzev70tdi

Leidinigen moet je officieel vervangen (gekomen door het verleden, er zijn nog wel een aantal D5's afgefikt daardoor) maar als je er met beleid mee omgaat en niet gaat buigen of iets gaat het prima. Ik heb ze eerst niet vervangen, maar met de nieuwe injectoren zitten ze erbij.

wbt het aanraken, zou niet weten waarom je dat zou doen met lopende motor...

Wat betreft je stroring vermoed ik je brandstoffilter. Komt regelmatig voor, daarom vervang ik hem ongeveer elk jaar.

Je mag het hier ook wel een keer doen, evt morgen ochtend tot uur of 2 wel tijd daarvoor.

Grolsch, het klinkt al lekkerder

ZC3rr0r

Citaat van: grijzev70tdi op 03-01-2014 18:22:53
Leidinigen moet je officieel vervangen (gekomen door het verleden, er zijn nog wel een aantal D5's afgefikt daardoor) maar als je er met beleid mee omgaat en niet gaat buigen of iets gaat het prima. Ik heb ze eerst niet vervangen, maar met de nieuwe injectoren zitten ze erbij.

wbt het aanraken, zou niet weten waarom je dat zou doen met lopende motor...

Wat betreft je stroring vermoed ik je brandstoffilter. Komt regelmatig voor, daarom vervang ik hem ongeveer elk jaar.

Je mag het hier ook wel een keer doen, evt morgen ochtend tot uur of 2 wel tijd daarvoor.

Ik moet 's ochtends eerst met de V40 naar Uden voor een distriwissel.
Als ik daarna nog tijd heb laat ik je wel ff wat weten :)

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

Lunadust

Microscopische lekkage van een verstuiverleiding?
Bloedvergiftiging door diesel?
Ja, zou kunnen, via een infuus.

Dan zou er geen monteur meer leven.

Sorry, je reinste bullshit.

Wel problematisch word het als je je hand voor een verstuivende verstuiver/ injector houd.
Maar dat is onmogelijk in dit geval, dat kan alleen in een testopstelling.

Verder, goed plan van aanpak.
Hopen dat het idd alleen het filter is, het mag ook wel een meegaan zitten toch?

Succes
Techneut, geen dichter.

KIM

Men gaat (omwille van eventuele claims) van het ergste uit. Als een leiding gescheurd is, komt bij stationair de diesel er wel met 300 bar uit. Zo'n lekkage heeft hetzelfde effect als een verstuiver. Belangrijk bij common rail is ook dat de druk gewoon aanwezig blijft waar bij een ouderwetse diesel de druk alleen aanwezig is tijdens de inspuiting (immers de injector wordt geopend door de brandstofdruk).

Dus helemaal bullshit is het niet...

Lunadust

Die druk is in de leiding hoog maar er zit bijna geen volume achter,
Zelfs bij trucks, daar zit wat meer volume achter, drukken zijn praktisch gelijk, is er een zeer geringe vloeistofstroom bij een gescheurde leiding.
En dan loopt de motor ook echt niet meer in geval van een common rail

Wat betreft claim ben ik het met je eens  :)
Techneut, geen dichter.

V70geRwin

Citaat van: Lunadust op 03-01-2014 22:37:20
Die druk is in de leiding hoog maar er zit bijna geen volume achter,
Zelfs bij trucks, daar zit wat meer volume achter, drukken zijn praktisch gelijk, is er een zeer geringe vloeistofstroom bij een gescheurde leiding.
En dan loopt de motor ook echt niet meer in geval van een common rail

Wat betreft claim ben ik het met je eens  :)

300 bar uit een klein gaatje heeft niet veel volume nodig hoor.
Of stel je je kandidaat als proefpersoon?  ;)