Autogek of storingsverslaafd: Over een S60 D5 (2.4D) en een Toyota Urban Cruiser

Gestart door ZC3rr0r, 05-08-2013 08:02:40

Vorige topic - Volgende topic

ZC3rr0r

Citaat van: Sbv op 25-11-2013 07:02:10
hoe is het met boutje in de aandrijfas ? zitten deze aan beide kanten vast ?

Goede vraag....geen idee.

UserID6342

Euhm... je kwam met het verhaal dat de koppeling af en toe 'plakte' en dan zou lucht een logische verklaring zijn.  Echter hebben we niet gesproken over eventuele kloenken en andere bijgeluiden.....

Dit is dus geen lucht in het systeem, boutje aandrijfas kunnen een plausibele verklaring zijn maar verwacht het niet...  Denk eerder baksteun afgescheurd of zoiets dergelijks.  Als je ermee durft te rijden kom maar langs vandaag, dan kijken we even.

elianmars

Baksteun is een goeie, Dirk. De mijne was ook gaar. Helemaal afgescheurd.

ZC3rr0r

Citaat van: Dirk342 op 25-11-2013 08:51:06
Euhm... je kwam met het verhaal dat de koppeling af en toe 'plakte' en dan zou lucht een logische verklaring zijn.  Echter hebben we niet gesproken over eventuele kloenken en andere bijgeluiden.....

Dit is dus geen lucht in het systeem, boutje aandrijfas kunnen een plausibele verklaring zijn maar verwacht het niet...  Denk eerder baksteun afgescheurd of zoiets dergelijks.  Als je ermee durft te rijden kom maar langs vandaag, dan kijken we even.

Ik kreeg van vriendinlief ook een ander verhaal dan dat ik zelf kon vaststellen.
Daarnaast ben ik altijd van de negatieve inslag...dan valt het meestal mee. ;)

Kan vandaag niet langskomen ivm werk, ik SMS je wel ff. :)

ZC3rr0r

Goed, baksteun en bouten preventief besteld. Als het nu toch de koppeling blijkt dan kunnen we in elk geval de rest uitsluiten door dat alvast te vervangen.

ZC3rr0r

In andere zwakke broeders: De v40 trekt nog steeds naar rechts :(
Zelfs na vervangen van de stuurkogel en fuseekogel is het probleem er niet uit.

De uitlijner houd het nu op een motorsteun die gaar zou zijn (vooral ook omdat de wagen ook alleen naar rechts trekt als je gas geeft, op de koppeling rolt hij prima rechtdoor), maar dit klinkt voor mij als een differentieel dat niet helemaal goed meer is.

Hoe aannemelijk is de verklaring van de uitlijner?
Want als het dat is ben ik voor stukken minder centen klaar als wanneer de diff gaar is ;)

Laguna-S60R

Bonkend geluid bij een S60 etc is 9/10x bak of bovenste motorsteun.
S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

ZC3rr0r

Citaat van: Laguna-S60R op 25-11-2013 17:10:17
Bonkend geluid bij een S60 etc is 9/10x bak of bovenste motorsteun.

Bovenste steun is recent vervangen, dus ik zet bij de S60 inmiddels ook in op een gare baksteun en/of aandrijfasbouten.

Bij de V40 hoop ik inderdaad dat het de motorsteun rubbers zijn, maar ik kan er op het S/V40 forum zo vlug geen bevestiging op vinden.

Vandaar ook mijn vraag hier (het 850 forum bevat naar mijn bescheiden mening de meeste technische onderlegde lieden). :)

grijzev70tdi

Diff lijkt me wel erg stug... Dan zul je ook problemen moeten hebben met sturen enzo lijkt me zo

Grolsch, het klinkt al lekkerder

ZC3rr0r

Citaat van: grijzev70tdi op 25-11-2013 17:22:11
Diff lijkt me wel erg stug... Dan zul je ook problemen moeten hebben met sturen enzo lijkt me zo

Dat is ook een goed punt inderdaad, maar kun je daadwerkelijk hard rechtsaf gaan door alleen versleten motorsteunen?

Lunadust

Resume, met optrekken trekt de wagen een kant op. Onbelast niks aan de hand.

Draagarmen goed en vast?
Subframe niet een gebroken bout?
Wiellager?
Veerpoot / schokbrekers goed?

Succes
Techneut, geen dichter.

ZC3rr0r

Citaat van: Lunadust op 25-11-2013 17:31:29
Resume, met optrekken trekt de wagen een kant op. Onbelast niks aan de hand.

Draagarmen goed en vast?
Subframe niet een gebroken bout?
Wiellager?
Veerpoot / schokbrekers goed?

Succes

Niet alleen met optrekken, ook op cruise control gaat de wagen naar rechts.
Eigenlijk in alle scenario's behalve met je voet op de koppeling.

Draagarmen zijn gecontroleerd en oke.
Wiellagers maken geen herrie en lijken ook geen dood/stroef punt te hebben.
Veerpoot rechts recent vervangen ivm gebroken veer rechts (vandaar dat hij ook bij de uitlijner staat). Veerpoot links ziet er prima uit (schotels, rubbers, etc).
Schokbekers lijken ook in orde (als je ze induwt spring de wagen direct weer terug op juiste hoogte)

Afgebroken subframe bout vind ik zelf net zo twijfelactig als mijn theorie over de diff.
Als die bout namelijk is afgebroken zou je ook onbelast de nodige ellende moeten hebben (heb ervaring met afgebroken subframebouten uit mijn Renault Clio....dat merk je wel, zeg maar)

Lunadust

Ok, loopt er misschien een rem aan?
Hoe staan de achterwielen t.o.v. De voorwielen?

Is ie dit ineens gaan doen?
Techneut, geen dichter.

UserID6342

Diff geloof ik ook niets van, zal wel terug te vinden zijn in of achterwielophanging of voorwielophanging

Lunadust

Diff defect resulteerd in een plas olie en een paar scheurtjes of een jankend geluid oplopend met voertuigsnelheid.

Geloof ik ook niks van.
Techneut, geen dichter.