Automatische transmissie

Gestart door RoelvanHoof, 06-08-2013 17:42:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Verlopen. Maar dat gaat over de licenties, niet over de specificatie.


Gr :D

Piet

verlopen... en dat slaat dan op de "licenses"
De norm op zich is nou eenmaal ooit een keer vastgesteld en als de olie voldoet aan de voorwaarden ooit gesteld aan die norm voldoet hij dus nog steeds gewoon aan die norm.
Ook als GM niet meer contrleert, want dat is nl hetgene wat geschrapt is.

Citaat van: Boeijke op 07-08-2013 06:42:21
Allemaal leuk en aardig of een olie wel of niet aan normen voldoet. Daar is TS niet mee geholpen.

Helemaal waar!

Citaat van: RoelvanHoof op 07-08-2013 06:58:25
Ja bedankt!
Overigens lees ik in het instructieboekje dat er dextron II in moet........
Grote hamvraag blijft of ik het met het probleem in de olie moet zoeken?????

Only one way to find out!... olie vernieuwen.
Zou het 't best kunnen zijn.


EDIT: Thuur was me net voor.

Rob850turbo

Citaat van: thuur op 06-08-2013 23:23:17
Citaat van: Jeroentjuh op 06-08-2013 21:33:00
Citaat van: Rob850turbo op 06-08-2013 18:54:07
Moderne automaat olieen zijn ook wel eens wit / blank achting van kleur 

Maar de olie die in een automaat van een 850 moet is wel rood/roze.....

Maar een willekeurige opvolger (die backwards compatible is) kan best geel of transparant zijn.


Gr :D

Mee eens

RoelvanHoof

Ok, berichten gelezen.
Ik citeer uit de handleiding:
""
Oliekwaliteit: Volvo synthetische versnellingsbak olie 97337 (wat dat is?).
Olie die beantwoord aan Dexron II E en Ford Mercon specificaties.
Inhoud: 7,6 liter
""

Veel liters, zal aardig grapje worden..?
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

V70geRwin

Als de bak voor de rest goed soepel schakelt (alleen van 1 naar 2 mag een klein bonkje) en bij het inleggen van de R ook geen klap geeft zou ik het richting de motor zoeken.

Loopt de motor altijd mooi?
Hoe oud zijn de bougiekabels?
Relais 103 kan ook nog... (brandstofafsluiting bij aanrijding)

dbs1

Citaat van: RoelvanHoof op 06-08-2013 17:42:48
Ben ik op vakantie met mijn 850 gle automaat, heb ik mogelijk een probleem met de transmissie. In de P en N stand loopt de motor als een zonnetje. Soms wil na een rit bij nagenoeg stilstand of het schakelen naar R de motor haperen. Lijkt alsof een cilinder even niet mee wil (althans dat is het gevoel).

Schakelstandensensor / pnp switch / startbeveiligingsschakelaar misschien?. Deze zorgt ervoor dat je alleen kunt starten in N of P. Wat (tijdelijk) zou kunnen helpen is met uitgeschakelde motor de keuzehendel een aantal keren heen en weer halen door de versnellingen.
V70 2.5 FT LPG MY10 452 18" BOR
V70R  AT4 LPi - Black Stone 019 - 17"Comet - Km stand 10-2010: 178800 -- 346689 verkocht
Peugeot 206 Plus 1.4  - Noir Obsidien

V70geRwin

Citaat van: dbs1 op 07-08-2013 13:25:47
Citaat van: RoelvanHoof op 06-08-2013 17:42:48
Ben ik op vakantie met mijn 850 gle automaat, heb ik mogelijk een probleem met de transmissie. In de P en N stand loopt de motor als een zonnetje. Soms wil na een rit bij nagenoeg stilstand of het schakelen naar R de motor haperen. Lijkt alsof een cilinder even niet mee wil (althans dat is het gevoel).

Schakelstandensensor / pnp switch / startbeveiligingsschakelaar misschien?. Deze zorgt ervoor dat je alleen kunt starten in N of P. Wat (tijdelijk) zou kunnen helpen is met uitgeschakelde motor de keuzehendel een aantal keren heen en weer halen door de versnellingen.

Starten is wat anders dan de motor (bijna) uit schakelen, maar ff heen en weer bewegen kan nooit kwaad.

ZC3rr0r

Even voor de goede orde:

In P en N loopt je motortje prima, toch?
Netjes stationair en klimt probleemloos in de toeren?

Als je van P of N naar D of R schakelt dan loopt hij daarna nog netjes stationair?
En je automaatbak twijfelt niet als je de kickdown gebruikt?

Indien allemaal ja, dan zou ik zelf het volgende checken:

- Foutcodes motor (A2 en A6)
- Foutcodes versnellingsbak (A1 en A5)
- Ontsteking (controleer ook de verdelerkap en rotor)
- Luchtmassa meter
- Relais 103
- Brandstofpomp en benzinefilter

Als je een 850 Alter-1 hebt (lijkt er wel op omdat je zegt dat het een GLE is) kun je de codes zelf uitlezen, zie:  http://www.matthewsvolvosite.com/read-codes-volvo-850

Veel succes!

Boeijke

Gle heeft geen Lmm Jorn.

En is van '94 dus waarschijnlijk nog OBD I.
Kan hij ook hier de gegevens lezen voor uitlezen en resetten: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15927.0.html (leest iets makkelijker weg)

ZC3rr0r

Citaat van: Boeijke op 07-08-2013 14:35:46
Gle heeft geen Lmm Jorn.

En is van '94 dus waarschijnlijk nog OBD I.
Kan hij ook hier de gegevens lezen voor uitlezen en resetten: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15927.0.html (leest iets makkelijker weg)


Voooruit,  die krijg je van me.
Al blijf ik het nog steeds gek vinden dat een modern blok geen LMM heeft.

dbs1

Citaat van: spekkie99 op 07-08-2013 13:31:25
Citaat van: dbs1 op 07-08-2013 13:25:47
Citaat van: RoelvanHoof op 06-08-2013 17:42:48
Ben ik op vakantie met mijn 850 gle automaat, heb ik mogelijk een probleem met de transmissie. In de P en N stand loopt de motor als een zonnetje. Soms wil na een rit bij nagenoeg stilstand of het schakelen naar R de motor haperen. Lijkt alsof een cilinder even niet mee wil (althans dat is het gevoel).

Schakelstandensensor / pnp switch / startbeveiligingsschakelaar misschien?. Deze zorgt ervoor dat je alleen kunt starten in N of P. Wat (tijdelijk) zou kunnen helpen is met uitgeschakelde motor de keuzehendel een aantal keren heen en weer halen door de versnellingen.

Starten is wat anders dan de motor (bijna) uit schakelen, maar ff heen en weer bewegen kan nooit kwaad.

Met een versleten PNP switch kan de motor ook zomaar (bijna) uitvallen bij het schakelen van bijv N naar D
V70 2.5 FT LPG MY10 452 18" BOR
V70R  AT4 LPi - Black Stone 019 - 17"Comet - Km stand 10-2010: 178800 -- 346689 verkocht
Peugeot 206 Plus 1.4  - Noir Obsidien

-D©©©L-

Citaat van: RoelvanHoof op 06-08-2013 17:42:48
Ben ik op vakantie met mijn 850 gle automaat, heb ik mogelijk een probleem met de transmissie. In de P en N stand loopt de motor als een zonnetje. Soms wil na een rit bij nagenoeg stilstand of het schakelen naar R de motor haperen. Lijkt alsof een cilinder even niet mee wil (althans dat is het gevoel). Een belletje naar Nederland geeft als diagnose de automaat olie te verversen (de olie is mooi goud geel van kleur en bij warme motor staat het niveau halverwege HOT op de peilstok, bij draaiende motor)
Zou deze diagnose het probleem oplossen?
Er wordt ook gezegd om naar de ontsteking te kijken, terwijl de motor heel mooi loopt.
Afgelopen januari is de bobine en bougies vervangen.

Wie kan het raadsel oplossen?

Met dank! !! Groet Roel

Ik zou dit probleem eerder zoeken in een versmeerde stationair regelaar.

mehn

Denk ook niet dat het aan de automaat ligt.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

ZC3rr0r

Citaat van: -D©©©L- op 07-08-2013 15:35:45
Citaat van: RoelvanHoof op 06-08-2013 17:42:48
Ben ik op vakantie met mijn 850 gle automaat, heb ik mogelijk een probleem met de transmissie. In de P en N stand loopt de motor als een zonnetje. Soms wil na een rit bij nagenoeg stilstand of het schakelen naar R de motor haperen. Lijkt alsof een cilinder even niet mee wil (althans dat is het gevoel). Een belletje naar Nederland geeft als diagnose de automaat olie te verversen (de olie is mooi goud geel van kleur en bij warme motor staat het niveau halverwege HOT op de peilstok, bij draaiende motor)
Zou deze diagnose het probleem oplossen?
Er wordt ook gezegd om naar de ontsteking te kijken, terwijl de motor heel mooi loopt.
Afgelopen januari is de bobine en bougies vervangen.

Wie kan het raadsel oplossen?

Met dank! !! Groet Roel

Ik zou dit probleem eerder zoeken in een versmeerde stationair regelaar.


Vandaar ook mijn vragen.
Been there, done that, got the t-shirt.

Piet