Automatische transmissie

Gestart door RoelvanHoof, 06-08-2013 17:42:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

RoelvanHoof

Ben ik op vakantie met mijn 850 gle automaat, heb ik mogelijk een probleem met de transmissie. In de P en N stand loopt de motor als een zonnetje. Soms wil na een rit bij nagenoeg stilstand of het schakelen naar R de motor haperen. Lijkt alsof een cilinder even niet mee wil (althans dat is het gevoel). Een belletje naar Nederland geeft als diagnose de automaat olie te verversen (de olie is mooi goud geel van kleur en bij warme motor staat het niveau halverwege HOT op de peilstok, bij draaiende motor)
Zou deze diagnose het probleem oplossen?
Er wordt ook gezegd om naar de ontsteking te kijken, terwijl de motor heel mooi loopt.
Afgelopen januari is de bobine en bougies vervangen.

Wie kan het raadsel oplossen?

Met dank! !! Groet Roel
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

hertogjan6

bougie kabels al bekeken/vernieuwd ?
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

RoelvanHoof

Als nieuw, geen scheurtjes o.i.d.
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

Ben

Automaatolie is toch roze?

The Demon

Begin eerst eens met foutcodes uitlezen.
Hou oud zijn de bougiekabels? (taat een jaartal op)
Zijn er originele Volvo bougies gemonteerd?

Groet,
The Demon.

cornelis-b

Ben haalt het ook al aan transmissieolie is roze-rood van kleur.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Rob850turbo

Moderne automaat olieen zijn ook wel eens wit / blank achting van kleur  

Jeroentjuh

Citaat van: Rob850turbo op 06-08-2013 18:54:07
Moderne automaat olieen zijn ook wel eens wit / blank achting van kleur  

Maar de olie die in een automaat van een 850 moet is wel rood/roze.....

UserID6342

Dikke eensch !  Is namelijk degen die voldoet aan de ATF Dexron III norm en die is toch echt rood/roze van kleur...  Hebben ze er geen gewone transmissie olie ingekiept ???

thuur

Citaat van: Jeroentjuh op 06-08-2013 21:33:00
Citaat van: Rob850turbo op 06-08-2013 18:54:07
Moderne automaat olieen zijn ook wel eens wit / blank achting van kleur 

Maar de olie die in een automaat van een 850 moet is wel rood/roze.....

Maar een willekeurige opvolger (die backwards compatible is) kan best geel of transparant zijn.


Gr :D

-D©©©L-

Citaat van: Dirk342 op 06-08-2013 21:40:58
Dikke eensch !  Is namelijk degen die voldoet aan de ATF Dexron III norm en die is toch echt rood/roze van kleur...  Hebben ze er geen gewone transmissie olie ingekiept ???

Een olie kan niet voldoen aan de Dexron III standaard, deze is namelijk geschrapt en bestaan simpelweg niet meer.

Piet

#11
Die norm is ooit vastgelegd en zal derhalve voor altijd blijven bestaan, vandaar dat je nog steeds ook op verpakkingen van nieuw ontwikkelde ATF kunt aantreffen dat de olie ook voldoet aan de Dexron III norm.

"All licenses for DEXRON-III expired at the end of 2006 and will not be renewed. Fluids sold in the market after that date bearing claims such as "suitable for use in DEXRON-III applications" or similar wording should be avoided, because 'DEXRON-III' fluids are no longer checked and policed by GM and therefore may not be the originally tested and approved formulation."

Is niet hetzelfde als schrappen van een norm

Boeijke

Allemaal leuk en aardig of een olie wel of niet aan normen voldoet. Daar is TS niet mee geholpen.

RoelvanHoof

Ja bedankt!
Overigens lees ik in het instructieboekje dat er dextron II in moet........
Grote hamvraag blijft of ik het met het probleem in de olie moet zoeken?????
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

-D©©©L-

Citaat van: Piet op 07-08-2013 00:12:23
Die norm is ooit vastgelegd en zal derhalve voor altijd blijven bestaan, vandaar dat je nog steeds ook op verpakkingen van nieuw ontwikkelde ATF kunt aantreffen dat de olie ook voldoet aan de Dexron III norm.

"All licenses for DEXRON-III expired at the end of 2006 and will not be renewed. Fluids sold in the market after that date bearing claims such as "suitable for use in DEXRON-III applications" or similar wording should be avoided, because 'DEXRON-III' fluids are no longer checked and policed by GM and therefore may not be the originally tested and approved formulation."

Is niet hetzelfde als schrappen van een norm

wat betekende "expired" ook alweer ?