2liter T-5 upgraden, welke hardware kiezen?

Gestart door Vulk, 06-10-2013 17:17:12

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Citaat van: )()()sT op 06-10-2013 18:29:45
Een bv. 16T heeft een rechte of schuine flens, afhankelijk van wat je kiest.
Jouw 13G heeft vast een conische. Dus inderdaad: turbo, downpipe, injectoren, sw-aanpassing. Economisch is de auto dus total-loss ;D ;)

Ik heb het indertijd nog bekeken en een 16T (ik dacht met rechte flens) kon 1 op 1 overgezet worden op de mijne.

Citaat van: Martijn_B op 06-10-2013 18:31:45
Ik ga mee met Marco, eerst een goede diagnose. Met deze KM stand heb je ook gewoon kans op olieverbruik door middel van slijtage bij de cilinderwanden/zuigerveren.

De vraag is een beetje wat je nog met de auto wilt, hoeveel je per jaar rijdt en hoe lang je er nog mee de weg op gaat. Met een 18T zullen eventuele zwakke punten alleen maar sterker naar boven gaan komen in de toekomst. Mocht je kunnen wachten: lekker een goed gebruikt blokje uit elkaar halen en voorzien van verse onderdelen.

Nja, ergens is het simpel. Hij gaat niet weg. Tegenwoordig draai ik +-15.000km per jaar.
Ander blokje opbouwen is een mogelijke optie, maar dat moet ik ook laten doen.

Een goed gebruikt blokje zou dan instant een 2.3 moeten worden en dan kan ik er beter ook gelijk een grotere turbo opzetten, ...

V70 classic

Maar het olie gebruik is wel een mooie smoes om er die 18T op te frotten  :eusa_whistle:
mocht het achteraf toch dat rubbertje van een tientje zijn, heb je toch een  hoop plezier van die 18.

:evil:

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Vulk

Citaat van: V70 classic op 06-10-2013 18:44:19
Maar het olie gebruik is wel een mooie smoes om er die 18T op te frotten  :eusa_whistle:
mocht het achteraf toch dat rubbertje van een tientje zijn, heb je toch een  hoop plezier van die 18.

:evil:

grts Ronald

Jij snapt het! Als ik natHuurlijk mijn halve blok moet gaan reviseren, dan wordt het een minder lollig verhaal.

scania164

Helemaal mee eens!
Gewoon 19t erop!
Past beter bij die motor.
Eventueel klepsteelrubbers vervangen.
Dan goede software erop en gaan!!

JeffreyC

Citaat van: koen.s op 06-10-2013 20:08:09
Citaat van: scania164 op 06-10-2013 19:50:58
Helemaal mee eens!
Gewoon 19t erop!
Past beter bij die motor.
Eventueel klepsteelrubbers vervangen.
Dan goede software erop en gaan!!

Dan moet je ook een andere downpipe, injectors, alu ic, enz.
Kost dan wel gelijk een hoop euro´s.

Het is de setup die ik in gedachte had voor mijn 2 liter.
19T, 3 inch downpipe, blauwe injectoren en dan software op maat.

Ik zou wel eerst een goede diagnose stellen, niet dat hij dan na alles nog rookt.
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,
Porsche/Brembo BBK, Fasttech software, M66 in progress

scania164

Voor de km s ziu ik niet bang zijn..
Auto met deze km stand kan maar zo gezonder zijn dan 1 met 100000km....
Gewoon compressie meten en carterdruk en de gok wagen. ..
Natuurlijk niet door mij te bepalen. ..
Mijne heeft ook 370000 gedraaid en doet ook 300+ pk...
Heeft altijd lange afstanden gereden met goed onderhoud..
Daarom nooit blind staren op km stand. ..
Heb dit in de praktijk vaker meegemaakt. ..
Uiteindelijk is ook het gevoel wat je bij dit blok hebt ook belangrijk.

Vulk

Citaat van: Ludo op 06-10-2013 18:27:37
Ja, 16T of 18T is een maatje groter.
Een downpipe kan je eventueel wel herbruiken, maar dan moet er een andere flens op.

Een 15G met dezelfde flens zou dan wel 1 op 1 moeten passen?

UserID6342

Citaat van: Ludo op 06-10-2013 18:27:37
Ja, 16T of 18T is een maatje groter.
Een downpipe kan je eventueel wel herbruiken, maar dan moet er een andere flens op.
Het is dat je een 855 hebt maar bij de V70's met schuine turbo's hoeft dat absoluut niet.  Een DP van een 13G schuin past zo een 16T schuin, is allemaal geen enkel probleem.  Heb er hier al zat zo omgehangen.  Als je toch aan het ombouwen wilt, zou ik zorgen voor een schuine turbo en idem DP.

Ludo

De 854/855 2.0 T-5 heeft een 13G met conische rechte flens.
Een 15G met conische flens past er dus 1 op 1 op, wil je een grotere turbo met rechte of schuine flens, ontkom je niet aan bakken en braden van je downpipe...  :D

UserID6342

Daarom zei ik ook dat Thomas dan beter een DP met schuine flens kan nemen van een V70 turbo want dan heeft tie meer mogelijkheden qua turbo's.

Vulk

Niet vergeten dat ik al twee downpipes heb. Een 3" Feritta voor dagdagelijks gebruik en één standaard voor de keuring.
Overigens vind ik soepelheid belangrijker dan topvermogen dus misschien is zo'n 15G zo gek nog niet.

UserID6342

Een 15G past er zo op Thomas en kun je beide DP's blijven gebruiken, ben je wel het goedkoopst klaar natuurlijk.

Vulk

Als ik voor de 'upgrade' ga natHuurlijk. Heb vandaag wat 'testen' gedaan en het wijst toch op de klepsteelrubbers.

mehn

Citaat van: Ludo op 07-10-2013 19:28:20
De 854/855 2.0 T-5 heeft een 13G met conische rechte flens.

Thomas heeft 2 downpipes met een rechte flens wat moet betekenen dat zijn 13G geen conische flens heeft.

Citaat van: Dirk342 op 07-10-2013 19:47:34
Een 15G past er zo op Thomas en kun je beide DP's blijven gebruiken, ben je wel het goedkoopst klaar natuurlijk.

Als je een 15G neemt van MY1996 of 1997 dan past dat. Op een 15G met conische flens (t/m MY1995) past dat niet.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

BaRRaCuDa

Ik zou zonder enige twijfel een 19T op de 2,0 liter T5 schroeven. Kan makkelijk op een korte slag motor, de drijfstangen hebben minder te leiden dan bij de lange slag 2,3 liters. De downpipe is wel aan te passen aan de schuine flens.

Je kan ook een gebuikte 19T zoeken, deze laten reviseren en balanceren en vervolgens een nieuw turbinehuis met rechte flens op zetten (kost zo'n €300 bij TurboHoet).

Ik denk dat een 19T echt een monstercombi is op een 2 liter :)