2liter T-5 upgraden, welke hardware kiezen?

Gestart door Vulk, 06-10-2013 17:17:12

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Collega's Volvo rijders,

Ik heb een 2liter T-5, standaard 13G turbo, 3"DP en is gechipped door ET. Kilometerstand is nu 334.000km. Auto loopt op LPI, witte gasinjectoren.

De auto begint blauw te walmen, dus vermoedelijk is de turbo aan de beurt. Het simpelst is om er terug een 13G in te duwen, maar het kriebelt ook wel om te upgraden.

Vraag is nu, welke turbo, injectoren, ... Ik zou graag mijn huidige downpipe(s) behouden.

Een 16T of toch maar gelijk een 18T? +-800euro nieuw?
Oranje benzine-injectoren? Tweedehands --> 50 euro?
Donkerbruine gasinjectoren. Tweedehands --> 250 euro?
Nieuwe software: +-400 euro?
+ een 3-4u werk voor montage.

Vooral de keuze van turbo en benzine-injectoren ben ik nog niet helemaal aan uit.

-D©©©L-

Waarom niet een frisse 2.3 opzoeken en/of klaarmaken met verse zuigerveren, klepsteelrubbers, keerringen en turbo ?

Vulk

Omdat ik ook nog gebonden ben aan de financiële commissie thuis natuurlijk.
Ik hoop dat het huidig blok het nog wel een tijdje volhoudt.

-D©©©L-

Dan zou ik beginnen met een heldere en zuivere diagnose.

Vulk

Dat ga ik aan Thuur overlaten binnen een tweetal weken, maar als het dan de turbo blijkt te zijn, dan begin ik er graag 'snel' aan.

mehn

Ik zou beginnen met de klepsteelrubbers ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

The Volvoboy

Inderdaad, als ik het zo las

CiteerEen heel eind stationair draaien en dan weer lomp optrekken

denk ik ook aan klepsteelrubbers. Helemaal niet raar bij 334.000km, de mijne geeft ook een blauw pluimpje als je gas geeft na een kwartiertje draaien ;)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

-D©©©L-

Vulk

Citaat van: The Volvoboy op 06-10-2013 17:38:27
Inderdaad, als ik het zo las

CiteerEen heel eind stationair draaien en dan weer lomp optrekken

denk ik ook aan klepsteelrubbers. Helemaal niet raar bij 334.000km, de mijne geeft ook een blauw pluimpje als je gas geeft na een kwartiertje draaien ;)

Een kwartier was het niet, eerder max. 2 minuten ofzo.

rovelra

Met andere turbo en injectors heb je software "op maat" nodig !
Software op maat zit rond de 600 Euros

Ludo

Flens van downpipe is ook groter.
Ook knap als je alle montage haalt in 3-4 uren.

Het uiteindelijke kostenplaatje gaat er heel anders uitzien...

Vulk

Citaat van: Ludo op 06-10-2013 18:24:30
Flens van downpipe is ook groter.
Ook knap als je alle montage haalt in 3-4 uren.

Het uiteindelijke kostenplaatje gaat er heel anders uitzien...

Wat bedoel je met dat eerste? Dat die downpipe niet past?

Ludo

Ja, 16T of 18T is een maatje groter.
Een downpipe kan je eventueel wel herbruiken, maar dan moet er een andere flens op.

)()()sT

Een bv. 16T heeft een rechte of schuine flens, afhankelijk van wat je kiest.
Jouw 13G heeft vast een conische. Dus inderdaad: turbo, downpipe, injectoren, sw-aanpassing. Economisch is de auto dus total-loss ;D ;)

Martijn_B

Ik ga mee met Marco, eerst een goede diagnose. Met deze KM stand heb je ook gewoon kans op olieverbruik door middel van slijtage bij de cilinderwanden/zuigerveren.

De vraag is een beetje wat je nog met de auto wilt, hoeveel je per jaar rijdt en hoe lang je er nog mee de weg op gaat. Met een 18T zullen eventuele zwakke punten alleen maar sterker naar boven gaan komen in de toekomst. Mocht je kunnen wachten: lekker een goed gebruikt blokje uit elkaar halen en voorzien van verse onderdelen.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software