2liter T-5 upgraden, welke hardware kiezen?

Gestart door Vulk, 06-10-2013 17:17:12

Vorige topic - Volgende topic

michel500

Ik ben enthousiast meelezer als bezitter van een 2.0 T5 gesjipt die in beleving snel zo niet sneller aanvoelt dan mijn vorige wagen ==> 2,3 R AWD niet gesjipt.

Ik ben benieuwd wat het verschil is tussen de standard is 13 G toch ?   
en een 15 G kwa karakter/gedrag 

en nog wat aanvullende vragen.

is een andere downpipe dan noodzaak
en is er dan nog andere software benodigd ?

dus graag inhoudelijke wijsheid
gr
Michel
V70 N T5 2001 automaat
hiervoor
850 20v 1996 LPG->V70RAWD 1997->V70 2.0T5 1997 LPI

UserID6342

Zal proberen het simpel te beantwoorden...

13G is standaard op een 2.0.  Een 15G is groter en verplaatst meer lucht dus je krijgt ook meer koelere lucht bij je gasklep en dat merk je.  Een 15G kun je zo op de originele setup schroeven is geen enkel probleem.  Wil je 'm echt maximaal benutten zul je de software aan moeten passen.  Is hetzelfde als wat wij momenteel doen met de ombouws van 2.4/2.5T (LPT) naar 2.3 HPT motoren.  Het loopt zo al heel erg goed, maar wil je het maximale benutten moet er andere software inkomen.

Dan even over de DP, met de originele DP gaat dit alles gewoon goed.  Niets mis mee maar gemiddeld win je tussen 15-30 PK door een dikkere DP te monteren ook weer afhankelijk van de software.  Monteer je een dikker DP, spoelt de turbo makkelijker op want minder tegendruk en in de standaard setup zal dat ongeveer 15 PK schelen.  Die 15 PK merk je niet echt maar doordat de turbo sneller opspoelt heb je het gevoel dat de auto sneller reageert op het gas.

Ga je de grotere DP monteren samen met een 15G en dan de software aanpassen, dus alles op het max zetten dan ga je het verschil zeer zeker merken.

michel500

Citaat van: Dirk342 op 10-10-2013 17:45:38
Zal proberen het simpel te beantwoorden...

13G is standaard op een 2.0.  Een 15G is groter en verplaatst meer lucht dus je krijgt ook meer koelere lucht bij je gasklep en dat merk je.  Een 15G kun je zo op de originele setup schroeven is geen enkel probleem.  Wil je 'm echt maximaal benutten zul je de software aan moeten passen.  Is hetzelfde als wat wij momenteel doen met de ombouws van 2.4/2.5T (LPT) naar 2.3 HPT motoren.  Het loopt zo al heel erg goed, maar wil je het maximale benutten moet er andere software inkomen.

Dan even over de DP, met de originele DP gaat dit alles gewoon goed.  Niets mis mee maar gemiddeld win je tussen 15-30 PK door een dikkere DP te monteren ook weer afhankelijk van de software.  Monteer je een dikker DP, spoelt de turbo makkelijker op want minder tegendruk en in de standaard setup zal dat ongeveer 15 PK schelen.  Die 15 PK merk je niet echt maar doordat de turbo sneller opspoelt heb je het gevoel dat de auto sneller reageert op het gas.

Ga je de grotere DP monteren samen met een 15G en dan de software aanpassen, dus alles op het max zetten dan ga je het verschil zeer zeker merken.

Kijk das mooi uitgelegd.  :eusa_clap:
V70 N T5 2001 automaat
hiervoor

michel500

iemand nog een goeie 15 G in de aanbieding ?? :eusa_dance:
V70 N T5 2001 automaat
hiervoor

scania164

Was ook maar grapje. . :)
15g is een mooie koppel rijke turbo!!
Maar op hogere druk snel buiten efficiƫntie gebied...
16t is al velen malen beter.....ivm schuine flens....
Dit is gewoon een feit....
Daarom wanneer de keuze er is altijd een 16t nemen. ..

michel500

Citaat van: scania164 op 10-10-2013 18:01:13
Was ook maar grapje. . :)
15g is een mooie koppel rijke turbo!!
Maar op hogere druk snel buiten efficiƫntie gebied...
16t is al velen malen beter.....ivm schuine flens....
Dit is gewoon een feit....
Daarom wanneer de keuze er is altijd een 16t nemen. ..
Maar past dat op mijn std downpijpje
V70 N T5 2001 automaat
hiervoor

UserID6342

de 16T schuin niet (x70 DP monteren dan) en even afhankelijk wel type DP je hebt, past er zo een 13 G of 15G op.  Meestal zijn dit rechte flenzen bij de 2.0.  Dus je kunt er zo een 15G opzetten op de standaard DP.

snix

Bij Sven hebben we het turbine huis ( uitlaatkant) wel moeten overzetten anders zou het niet passen. Wagen loopt echt leuk trouwens !!

UserID6342

Klopt want dat had te maken met de DP ;D ;D

RBR

Ik heb dit topic even doorgelezen omdat ik ook zachtjes aan op zoek ben naar een grotere turbo voor mijn 2.0 T5-R.
De 13t mag onderhand wel met pensioen ondanks dat deze nog super werkt.
Zit te twijfelen tussen deze 3 turbo's:

16t, voor power over hele toerengebied
18t, power bovenin
19t, power over hele toerengebied (maar misschien teveel voor de drijfstangen?)

Op buitenlandse (Amerikaanse voornamelijk) forums lees ik dat een 19t te sterk is voor een standaard 2.3 blok (Kromme drijfstangen).
Blok openmaken en drijfstangen vervangen is momenteel geen optie..
Is het daarom niet beter om toch een 18t op de 2.0 te zetten als het gaat over betrouwbaarheid?
Die 20pk verschil neem ik wel voor lief zolang mijn blok maar goed blijft.
Nadeel is dan het turbogat...bij hoeveel rpm komt de 18t er in?
S60 T5M 350pk "RS350"

JeffreyC

Ik heb een 19t besteld voor de mijne. Of het teveel wordt  voor het motorblok zal eraan liggen hoe je de software laat afstlellen.
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,
Porsche/Brembo BBK, Fasttech software, M66 in progress

Martijn_B

Wil je geen risico lopen: 16T met schuine flens.
Wil je het meeste eruit halen: 19T
Wil je een compromis, 18T evt met schuine flens.

Een RPM afhankelijke boost controller is ideaal voor het redden van je drijfstangen.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

RBR

Citaat van: koen.s op 16-01-2014 13:09:05
Unexist heeft een 18T op zn 2.0, je kan hem een pb sturen.
Wil je een rechte of schuine flens?

Schuine flens is natuurlijk beter (maar is het verschil echt merkbaar?)
Maar nu heb ik een rechte flens en is het gemakkelijker alles in stappen te vervangen (nu downpipe, later turbo met rechte flens).

Heb al een japanifold liggen voor betere flow (kon hem voor een mooi prijsje kopen)
S60 T5M 350pk "RS350"

EricL

Op mijn 2.0R komt ook een 19t. De drijfstangen zijn iets korter dan de 2.3 versie dus ze kunnen wat meer hebben.
Het zal er in de eerste plaats van afhangen hoe de software wordt afgesteld, ik laat dat binnenkort bij ET doen.

Het enige dat ik mij afvraag is of de originele R koppeling sterk genoeg is om het vermogen te kunnen houden.
Anders misschien ook gelijk een Spec 3(+) monteren?

Piet

Ik heb twee R-koppelingen binnen 50.000 km opgerookt met mijn 19T, ik heb er dan nu een spec 3+ in zitten.
Een en ander hangt er van af hoeveel koppel je erop los laat in de lageren toeren.
Ik laat de turbo al vroeg flink inkomen (sterkere drijfstangen), vind ik nou eenmaal prettig.
Als je standaard drijfstangen hebt en je tune is daar een beetje op afgestemd en dus de turbo niet zo heel vroeg fors inkomt houdt de R-koppeling het over het algemeen wel.