tellerafwijking snelheidsmeter, naald te verstellen? [gelukt!]

Gestart door Wouter1973, 03-12-2013 09:44:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

Ik heb het enige tijd terug al ergens in een topic aangegeven: de snelheidsmeter wijkt af van de werkelijke snelheid (conform navigatie/GPS). De naald geeft een te lage snelheid aan. Waar de afwijking aanvankelijk ongeveer 5 km/u per uur was (zowel op hoge snelheid, als op lage snelheid vreemd genoeg), is de afwijking nu groter geworden. Ik heb een sterk vermoeden dat de naald los op het asje zit. Naald staat bij stilstand ook een eind onder de '0'. Ik heb nog wel een andere tellerunit liggen, maar eigenlijk wil ik gewoon de naald van de huidige unit weer vast op het asje hebben en 'm weer iets terug draaien zodat de juiste snelheid weer wordt aangegeven. Mijn vraag is nu: hoe kom ik bij de naald? Hoe de unit eruit gehaald kan worden heb ik gevonden, maar daarmee kom ik nog niet bij de naald. Daarvoor moet volgens mij het transparante plastic schermpje aan de voorzijde los. Kan dit? Hoe? Andere tips en truuks wellicht? ???

maruska

als je de tellerunit los hebt, heel veel schroefjes losdraaien om de voorkant (doorzichtige kant) los te halen. naald zit op stokje geklemd. voorzichtig loshalen, bijstellen en weer vastdrukken. zet met schilderstape desnoods even een referentie waar hij stond.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Wouter1973

Toch even mijn reeds losse reserve unit goed bekeken. Als ik die schroefjes losdraai die rondom lopen, zoals deels op onderstaande foto te zien, dan komt volgens mij het zwarte gedeelte inclusief de transparantie voorplaat los van het 'witte' gedeelte. Dan kan ik nog steeds niet bij de wijzernaald. Of zie ik dat niet goed?

Douwe

Alle buitenste schroefjes moeten los, maar ook de 2 schroefjes ter hoogte van de boardcomputer.
Dan kun je het zwarte gedeelte incl. plasticglas eraf pakken,  waarschijnlijk zit het zwarte gedeelte dan alleen nog met een barcode stikker vast.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

Wouter1973

Hmm. Poging 1: dashboard komt niet los bij passagiers-airbag. Uiteraard zoekfunctie gebruikt. Dan kom ik niet veel verder dan dat er 4 torx boutjes te zien zouden moeten zijn als het handschoenkastje openstaat. Dat blijkt niet het geval. Moet ik de airbag dan verwijderen? Kan dat afdekklepje gewoon eraf gehaald worden?

grijzev70tdi

Je miet het kastje er even uithalen. Dan zie je 3 of 4 boutjes zitten. Meen dopje 12. Als je die los hebt pak je het bovendek eraf.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Wouter1973

Citaat van: grijzev70tdi op 08-12-2013 09:41:18
Je miet het kastje er even uithalen. Dan zie je 3 of 4 boutjes zitten. Meen dopje 12. Als je die los hebt pak je het bovendek eraf.
Airbag kan gewoon blijven zitten dus?

Sbv

die trek je met bovendek mee eraf.
4 boutjes wel loshalen

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

Douwe

#9
Koppel voordat je de airbag eruit haalt wel eerst de accu af en wacht een paar minuten.

Edit: Dit om te voorkomen dat het storingslampje van je SRS gaat branden, ook moet je het stekkertje aan de airbag zelf pas losmaken als de accu is afgekoppeld.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

Wouter1973

Citaat van: Douwe op 08-12-2013 14:11:50
Koppel voordat je de airbag eruit haalt wel eerst de accu af en wacht een paar minuten.

Edit: Dit om te voorkomen dat het storingslampje van je SRS gaat branden, ook moet je het stekkertje aan de airbag zelf pas losmaken als de accu is afgekoppeld.

Dat had ik ergens gelezen. Dat stekkertje wordt zichtbaar van onderuit als het handschoenenkastje eruit is?

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

Wouter1973

Mooi. Met deze aanwijzingen  durf ik een tweede poging wel aan. En dan nu maar weer hopen dat ik niet weer zo'n omega-vormig plasticje uit één van de roostertjes kwijtraak....

Wouter1973

Citaat van: Wouter1973 op 09-12-2013 08:59:57
Mooi. Met deze aanwijzingen  durf ik een tweede poging wel aan. En dan nu maar weer hopen dat ik niet weer zo'n omega-vormig plasticje uit één van de roostertjes kwijtraak....
Overigens is één kwijtgeraakt plastic omega-vormig ringetje nog niet zo'n ramp. Ik heb een redelijke vervanger gevonden in een op maat geknipt stukje tie-wrap van dezelfde dikte dat ik in dezelfde omega-vorm in de daarvoor bedoelde uitsparing van het roostertje heb geduwd.

Wouter1973

Gelukt.  8) Toch wel een aardige klus om alleen een naaldje wat te verstellen. Dat moet trouwens puur op de gok. Eraf halen en ongeveer naar de 0 wijzend weer erop duwen. Voorzichtig uiteraard, zo dik is het asje niet. Het is niet helemaal gelukt, bij 120 op de teller rij ik in werkelijkheid 124 km/u. Voorlopig een acceptabele afwijking.