850R 2.0 K24 (Schutten Tuning / Öhlins / Brembo)

Gestart door EricL, 14-12-2013 00:20:44

Vorige topic - Volgende topic

jas

Super strak!!!!!

As zaterdag maar in het echt bekijken!

mehn

Citaat van: cornelis-b op 24-08-2014 22:00:21
Man wat kwam er een bagger van de wagen af,

Ben dan maar blij dat het niet mijn auto was, die geeft waarschijnlijk nog meer af :P

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Marty__Mouse

Als nieuw zo mooi... Strak werk hoor!
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

cornelis-b

Citaat van: mehn op 25-08-2014 15:54:38
Citaat van: cornelis-b op 24-08-2014 22:00:21
Man wat kwam er een bagger van de wagen af,

Ben dan maar blij dat het niet mijn auto was, die geeft waarschijnlijk nog meer af :P

Kunnen we een keer uitproberen, je bent welkom hoor ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

marrrcel

Wat een transformatie ivm de eerste keer dat ik jouw R zag. Met de opgeknapte Titans, nette bumper en grondige poetsbeurt is het een hele andere auto! En dan hebben we het nog niet eens over de techniek. Mooi project en leuke blog om te volgen.

EricL

Bedankt voor de reacties! Langzaam aan begint het weer een nette 850 te worden.

Vandaag begonnen met het demonteren van de originele turbo:

Uiteraard eerst het huisje verwijderd. De boutjes waren al behoorlijk aangetast door roest maar kwamen nog best makkelijk los.

Verder ook wat andere zaken weggehaald om het sleutelen ietwat te vergemakkelijken.

Was helaas uitgeschoten met de ratel en had een bout beschadigd, deze zat muurvast. Na wat extra kruipolie en verhitten gaf het boutje zich over.

:)

Daarna diverse moertjes van het uitlaathuis en spruitstuk losgedraaid evenals de banjoboutjes op de turbo.

De downpipe zat enorm vast aan het uitlaathuis van de turbo, leek wel of het samengesmolten was!
Had er eerst (met beleid) wat tikken met een hamer op gegeven, alleen mocht dit niet baten helaas.

Vervolgens flink heet gestookt en na wat wrikken met een platte schroevendraaier kwam het los (bedankt voor de tip koen.s!):

13G & K24

De moertjes van het uitlaatspruitstuk staan nu overmatig in de kruipolie. Hopelijk komen die morgen makkelijk los.  ;D

Vulk

Mooie en duidelijke foto's! Het stond hier misschien al ergens maar wat is het karakter van die K24 turbo?

V70geRwin

Jetzt geht los (hopelijk makkelijk).
Succes verder morgen en dan met fluwelen tenen naar een tuner?

EricL

Citaat van: Vulk op 28-08-2014 21:43:21
Mooie en duidelijke foto's! Het stond hier misschien al ergens maar wat is het karakter van die K24 turbo?

Thanks! Naar wat ik gelezen heb op diverse sites/fora spoelt een K24 iets sneller op dan een 16T en is die krachtiger dan een 19T.

Vulk

Dat klinkt als een fijne combinatie, zeker met een 2liter!

EricL

Citaat van: V70geRwin op 28-08-2014 21:49:04
Jetzt geht los (hopelijk makkelijk).
Succes verder morgen en dan met fluwelen tenen naar een tuner?

Ja! Nadat de nieuwe downpipe gelast en gemonteerd is, wordt het heel voorzichtig naar de tuner rijden. TCV-stekker losgekoppeld uiteraard  ;)

koen.s

Ben benieuwd wat de K24 doet op een 2.0  8)

daanium

Yeah ik ook, maar stiekem nóg benieuwder wat die doet op 'n 2.3 ;)
Mooi speelgoed en leuk dat je de moeite hebt genomen om foto's te maken terwijl je met de vlam aan de slag was ;D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Martijn_B

Kakt niet in na 5500 rpm en spoelt sneller op. Gewoon hele mooie turbo voor goed vermogen, veel plezier!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

EricL

Vandaag verder gegaan met de K24 upgrade:

Nou, het spruitstuk is zonder problemen losgekomen!  :D
Ik hoefde niet eens veel kracht te zetten en alle tapeindjes zijn heel gebleven.

staat vd tapeindjes, heb deze laten zitten om kans op breken te verkleinen

Het was overigens geen overbodige luxe om dit spruitstuk te vervangen, de binnenkant was behoorlijk gebarsten en één pakking kwam er zelfs gebroken vanaf.

Na verwijdering van de pakkingsresten de waterbuis losgeschroefd. Ook hier viel me op dat deze na bijna 20 jaar toch wel z'n beste tijd heeft gehad.

verwijderd

oude vs nieuwe S60R waterbuis

Hierna de O-ring achter de waterpomp preventief vervangen en de waterbuis gemonteerd:

Daarna de koperen pakking geplaatst. Deze moest er recht opgeschoven worden, anders zou die kunnen gaan scheuren. Al met al een secuur werkje.

Origineel spruitstuk vs R-spruitstuk

In werkelijkheid niet zo bruin als op de foto!

Het spruitstuk had ik vooraf laten controleren op rechtheid. Gelukkig was vlakken niet nodig en na verwijderen van pakkingsresten kon deze ook geplaatst worden.
Het R-spruitstuk heb ik op 26Nm vastgezet.  Op de foto zie je ook de pakking voor de K24 turbo.

Toen de turbo erop gezet om alvast een inschatting te maken hoe de leidingen moeten gaan lopen.
De onderste olieleiding vanaf de turbo naar het carter is in iedergeval 'plug & play'. De andere moet ik iets gaan buigen om ze goed aan te laten sluiten.

Deze moet bijvoorbeeld iets aangepast gaan worden:

En natuurlijk die originele downpipe loshalen! ;D