850R 2.0 K24 (Schutten Tuning / Öhlins / Brembo)

Gestart door EricL, 14-12-2013 00:20:44

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Citaat van: EricL op 12-09-2014 23:39:38
Johan, het teveel aandraaien heb ik gedaan toen de oude (lekke) pakkingen er nog in zaten. De nieuwe bouten (met nieuwe pakkingen) wel op het juiste moment vastgezet en dat bleef/blijft lekvrij.

Verder is alles nu weer prima met de 850, gewoon wat ongeluk gehad. Absoluut geen beschadigingen aan het blok of iets dergelijks.

De maat van die remschijven moet ik navragen, maar ik vermoed 320mm:

http://i303.photobucket.com/albums/nn147/EricLamme/20140911_110046_zps65f9f8ac.jpg

Met de Volan is er nog voldoende ruimte tussen klauw en spaken. Brembo schrijft zelf tenminste 3mm voor, ik heb nabij de 8mm speling.

Nog wel leuk ter illustratie dacht ik zelf:

M'n oude (inmiddels gesloopte) 2.5 10v, met toen 550k km's op de teller. Die ik 3 jaar geleden in bezit heb gehad.

http://i303.photobucket.com/albums/nn147/EricLamme/DSC01418.jpg

http://i303.photobucket.com/albums/nn147/EricLamme/DSC01419.jpg

Vs de 850R:

http://i303.photobucket.com/albums/nn147/EricLamme/20140912_172155_zps90555484.jpg

Het tuinmuurtje is in die jaren ook lekker gegroeid  ;D

nicojrr32

elkaar al via de app gesproken maar ziet er allemaal erg goed uit.
en zondag in het echt te bewonderen bij de volvo beurs :eusa_dance:

EricL

Vandaag heeft Sebastiaan Schutten de software op maat gemaakt voor de K24 setup en daarmee is de 850 getransformeerd in een ècht snelle estate.
De software voldoet helemaal aan m'n verwachtingen en de huidige performance is niet te vergelijken met die uit het '13G-tijdperk'. De auto is daarnaast veel directer geworden door de snel opspoelende K24.

Het afstellen ging zonder problemen. Wel was tijdens een testrun een intercoolerslang losgeschoten, daar ik die niet goed had vastgezet. Uiteraard was dit zo verholpen.

1e keer starten met nieuwe (groene) injectoren

Sebastiaan,
Nogmaals hartelijk bedankt voor de goede service!

cornelis-b

Ik ben heel benieuwd hoe hij nu op het gas reageert, ik weet hoe hij was maar nog niet hoe hij nu is.
Super dat je het nu allemaal voor elkaar hebt en dat de auto nu voldoet aan jou wensen, het was een hele "operatie"  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

daanium

Heb zojuist pagina 23 en 24 gelezen, en ik kan me echt voorstellen hoe je baalt als die dingen tegen zitten.
Maar ik denk dat dat allemaal snel vergeten is na je bezoek bij schutten!
Echt cool dat je de k24 er op heb zitten!!
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Martijn_B

Hij gaat er lekker vandoor!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

EricL

Update: Winterproject

Alweer een tijdje geleden is de 850 op de testbank in Goes geweest:

Helaas door een uitvallende (standaard) brandstofpomp werd het beoogde vermogen niet gehaald. De benzinedruk onder vollast was te laag.

Om dit op te lossen was de installatie van een Walbro 255l/h (race)pomp noodzakelijk:

Bedoeling was om een paar dagen na installatie van deze pomp richting dhr. Schutten te gaan voor een remap, echter vanwege een inschattingsfout ( :police:) laat dit nog even op zich wachten  ;D.

Verder heb ik de kachelradiateur vervangen. Ik had al een tijdje last van een lichtelijk vochtige vloerbekleding en met het oog op het aankomende koudere seizoen besloten deze te vervangen. Zoals de foto's aantonen had het niet veel langer moeten duren:

Deze klus stelde niet veel voor, van tevoren had ik wat op Youtube rondgezocht over een juiste aanpak en dat scheelde aanzienlijk.

Aangezien ik komend kwartaal niet kan rijden met de 850 heb ik besloten deze nu echt goed aan te pakken. :)
Ik ben al een tijdje bezig met het verzamelen van onderdelen en accessoires...die toch een keer gemonteerd zullen moeten gaan worden.

De makkelijkste in dit geval is originele de plastic beschermbak voor in de kofferruimte:

Die er zo in komt:

Voor een leuke prijs kunnen kopen en de bak is tevens onbeschadigd.

Een wat tijdrovender klus zal de inbouw van een originele standkachelset worden. Van een forum-/clublid een mooie complete set over kunnen nemen voor een nette prijs.
Nogmaals bedankt!

Met veel geluk één van de laatste inbouwsets en bijbehorende schakelaar kunnen bemachtigen ;D.
Het leidingwerk wordt vervangen door een volledig rvs-versie, dan gaat het wat langer mee dan de standaardset.

Van de inbouw zal ik een uitgebreid fotoverslag plaatsen in m'n blog. Er zijn er meer die zo'n standkachelset (willen) gaan inbouwen ;D.

Als we het dan toch over verwarmingsopties hebben gelijk een begin gemaakt met de verwarmde achterbankset:

De rest van die set dien ik nog aan te schaffen.

Het onderstel van de 850 zal ook een upgrade ondergaan. De ophanging die er momenteel opzit heeft met 265k km's duidelijk z'n beste tijd gehad.
Een optie die hoog op mijn verlanglijst stond was de Öhlins set. Ik was al in het bezit van een achterste set voor een sedan, maar toen een complete rondom-set werd aangeboden die aangekocht.
Afgelopen weekend de tijd gehad de achterste demperset een nieuwe anti-roestlaag te geven:

Er zat een laagje roest op icm tectyl, wat er niet al te moeilijk af kwam.

Vervolgens de veerpoten in de Owatrol gezet:

Excuses voor het rommelige bureau :eusa_shhh:

En daarna afgelakt met twee beschermende lagen in een kleur die zo dicht mogelijk bij het origineel komt:

Nieuwe stickers zijn onderweg en zodra die erop zitten volgt nog een laag blanke tectyl over de veerpoten.

De stofhoezen verkeren nog in redelijke staat, er zaten wat scheurtjes in die ik heb dichtgelijmd. Verder heb ik ze ingespoten met siliconenspray.
Voorlopig gebruik ik deze hoezen nog, aangezien nieuwe vrijwel onvindbaar zijn.

Wel komende deze extra beschermhoezen er nog over:

De verlichting in de SC-801 radio was ook niet optimaal meer, dus meteen maar alle lampjes vervangen:

Ik heb mezelf ook nog een Grom audiomodule cadeau gedaan, een stuk makkelijker dan de cd-wisselaar met gelijkblijvende geluidskwaliteit.

Binnenkort ga ik starten met het demonteren van de ophanging en modderkuipen. Het is de bedoeling dat de 850 over enkele weken in een overdekte stalling komt te staan waar ik als eerste een nieuwe anti-roestbehandeling ga uitvoeren op de inmiddels bekende plekken.
Het interieur gaat er ook volledig uit, met name omdat dit de inbouw van de standkachel vergemakkelijkt. Verder moet de airco-verdamper vervangen worden. Een mooi moment om gelijk alles eens goed te reinigen.

Er zijn nog meer zaken die ik wil aanpakken, maar voorlopig kan ik met bovenstaande even vooruit.

En tot slot, omdat ik een Italiaanse 850 heb hoort daar uiteraard een Italiaanse brochure bij  ;D:

maartendeb

jas

Goed bezig Eric!

Het wordt zo een super complete en mooie auto!

UserID6342

Leuk speelgoed weer Eric ;D  :eusa_clap: :eusa_clap:

elianmars

leons850

Lekker bezig Eric!  :eusa_clap:
Zie toch een paar dingetjes voorbij komen die ik zelf ook nog wil gaan doen. ;)
Succes met de inbouw van de rest.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

V70geRwin

Lekker die standkachel, ook voor het blok.
Mooi hoor die.ohlins,  houdt je de standaard veren?

cornelis-b

Als je klaar bent met de auto dan staat er echt een "nieuwe" 855R bij je voor de deur. Die dempers zien er weer als nieuw uit en de rest van de upgrades zijn ook echt super. Ik ben erg benieuwd naar de standkachel als die er "straks" inzit.
Man wat heb je al een werk verzet aan de auto :eusa_clap: :eusa_clap:
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

V70R^2

Flinke update! Mag ik uit je post aannemen dat je komend kwartaal je papiertje kwijt bent?

Ik ben benieuwd naar de installatie van die standkachel, interessant!